آهن آنلاین
تحلیل ماهانه بازار آهن آلات؛ تیرماه 1403

تحلیل ماهانه بازار آهن آلات؛ تیرماه 1403

پنج‌شنبه 04 امرداد 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بازار آهن و فولاد، در یک ماه اخیر  با نوسانات شدیدی مواجه بوده است که بخشی از آن ناشی از مشکلات ناترازی انرژی و قطعی برق است به طوری که قیمت پروفیل در بازه 1 تا 12 تیر ماه روند افزایشی داشت و به 37000 تومان رسید اما از 12 تا 23 تیر دچار سقوط قیمتی شد و به  35600 رسید و بعد از آن نیز  تا سوم مرداد ماه در همین قیمت ثابت ماند. همچنین نرخ میلگرد نیز با تغییرات شدید قیمتی در تیر ماه همراه بود به‌طوری که در بازه 1 تا 6 تیرماه تا سقف 27400 تومان، رشد کرد اما بعد از آن دچار کاهش و التهابات قیمتی شد. نهایتا در بازه 31 تیر تا 3 مرداد سال‌جاری به طور کامل سقوط کرده و به قیمت 25600 رسید. شایان ذکراست قیمت تیرآهن در اکثر روزهای تیرماه، ثابت و بدون تغییر بوده است و این محصول با قیمت 34100 معامله شده است. از سوی دیگر قیمت ورق سیاه نیز در ابتدا با افزایش قیمت همراه بوده است و از 6 تیرماه تا کنون قیمت در 34900 تومان ثابت مانده است.

با توجه به روند یک ماه اخیر باید گفت، بازار فولاد روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. برخی کارشناسان بر این باورند فعالان صنعت و سرمایه‌گذاران تا تعیین کابینه جدید و آغاز دولت چهاردهم برای معامله دست نگه داشتند. همچنین در ماه های اخیر، بازار ساخت‌وساز در رکود بوده و به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم و تاثیرگذار بازار فولاد، موجب کاهش تقاضا در این بازار شده است. وضعیت رکود در بازار، به میزان تولید محصولات کارخانه‌ها نیز رسید. با توجه به گرم‌تر شدن هوا و خاموشی‌های متعدد، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اعلام کرد محدودیت‌های برق اعمال‌شده به کارخانه فولاد مبارکه در ماه‌های خرداد و تیر، ۲۵۰ هزار تن افت تولید را تجربه کرده است.

عرضه 337 هزارتنی مقاطع فولادی در بورس‌کالای امروز

امروز، سوم مرداد سال‌جاری، تالار بورس‌کالای ایران میزبان عرضه 569 هزار و 268 تن از انواع محصولات بود که از این میزان 337 هزار تن مقاطع فولادی عرضه شد. گفته می‌شود این مقاطع فولادی شامل میلگرد، ورق فولادی و تیرآهن در تالار محصولات صنعتی و معدنی بوده است که براین اساس تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه 272 هزار و 541 تن میلگرد، 40 هزار و 500 تن ورق فولادی و23 هزار و 711 تن تیرآهن را تجربه کرده است. گفته می‌شود بیشترین عرضه‌های امروز در تالار صنعتی و با محصولات فولادی اتفاق افتاد. همچنین، تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه ۲۷۲ هزار و ۵۴۱ تن میلگرد، ۴۰ هزار و ۵۰۰ تن ورق فولادی و۲۳ هزار و ۷۱۱ تن تیرآهن را تجربه کرد.

 

عرضه محصولات فولادی در بورس کالا تیرماه 1403
عرضه محصولات فولادی در بورس کالا تیرماه 1403

 

تاثیر افزایش عرضه بر قیمت مقاطع فولادی در بازار چه خواهد بود؟

از آنجایی که قیمت فولاد در بورس کالا به عنوان شاخصی مهم برای تعیین قیمت آهن آلات و دیگر محصولات فولادی در بازار شناخته می‌شود، به همین دلیل امروز سوم مرداد 1403، با تغییرات بورس‌کالا، شاهد تاثیرات چشمگیری بر قیمت مقاطع فولادی در بازار خواهیم بود و این امید وجود دارد تا به دلیل افزایش عرضه، قیمت فولاد تغییر کند.

تجربه نشان می‌دهد هرگونه تغییر در قیمت‌های پایه محصولات فولادی، به‌طور مستقیم بر بازار مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تاثیر خواهد گذاشت.بر اساس اطلاعیه ارائه شده درعرضه محصولات آهن و فولادی در بورس کالای امروز( چهارشنبه، سوم مرداد ماه ۱۴۰۳) ، تعداد 4 محصول فولادی در صرافی کالا مورد عرضه قرار گرفت. ازجمله؛ تیرآهن با ۲۳ هزار و ۷۱۱ تن وزن در بازار با قیمت۲۵۶ هزار و ۸۹۳ ریال عرضه شد. همچنین میلگرد، به میزان ۲۷۳ هزار و ۱۶۵ تن در بازار با قیمت پایه ۲۶۱ هزار و ۴۵۴ ریال اعلام شد.از طرف دیگر، ورق سرد B با ۲ هزار و ۵۰۰ تن به قیمت ۳۷۶ هزار و ۱۱۴ ریال قابل دسترسی برای مشتریان خواهد بود. در نهایت ورق گرم با ۳۵ هزار و ۵۰۰ تن به قیمت پایه ۳۰۳ هزار و ۶۱۹ ریال عرضه شده است.

رکود تورمی صنعت فولاد تا کی ادامه خوهد داشت؟

هفته گذشته به دلیل تعطیلی دو روزه تاسوعا و عاشورا، بازار فولاد تغییر چندانی نداشت و معامله به خصوصی نیز در این بازار انجام نشد. در حالی که پیش بینی می شد بعد از هفته کم رونق بازار، از اولین روز مردادماه ۱۴۰۳ معامله‌های چشمگیری صورت بگیرد، بازار معاملات فولاد از شرایط رکود تورمی حکایت داشت.از ابتدای هفته میلگرد آجدار میانه 1.4 درصد، ورق استیل کمتر از یک درصد و آهن اسفنجی نیز کاهش قیمت را ثبت کردند. اما از طرف دیگر متوسط قیمت پایه شمش‌‌ فولادی نسبت به هفته گذشته بیش از 2 درصد افزایش پیدا کرد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.