آهن آنلاین
دیوار کوتاه زنجیره آهن آلات و فولاد

دیوار کوتاه زنجیره آهن آلات و فولاد

دوشنبه 01 امرداد 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین - موضوع انرژی در بخش فولاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در کل سال این حوزه در رابطه با انرژی چالش‌های متفاوتی را تجربه می‌کند. در فصل سرما کارخانه های تولید کننده فولاد و به‌ویژه واحدهای احیای مستقیم با قطعی گاز مواجه می‌شوند و در فصل تابستان برق کارخانه‌های فعال فولادی قطع می‌شود و عملا در دو ماه تیر و مرداد و همچنین دی ماه و بهمن ماه میزان تولید محصولات فولادی به‌شدت کاهشی می‌شود و باتوجه‌به افت تقاضا نیز رکود در این بخش گسترده می‌شود. درحالی‌که این صنعت فقط 9 درصد از انرژی‌هایی همچون برق، آب و گاز، سهم دارد اما اولین قطعی برق و گاز در این بخش اتفاق می‌افتد و درحالی‌که یک صنعت مادر برای چرخه اقتصادی کشور به‌حساب می‌آید، اما نسبت به سایر بخش‌ها با محدودیت‌ها و چالش‌های بیشتری مواجه است.

بهای انرژی طی چند سال اخیر برای واحدهای فولادی به‌صورت تصاعدی افزایش یافته است، به‌عبارت بهتر بهای آب 30 برابر، قیمت گاز 20 برابر و نرخ برق واحدهای فولادی 15 برابر افزایش را به ثبت رسانده است. درحالی‌که شمش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی کشور به‌حساب می‌آید و می‌توان یکی از مولفه‌های ارزآور به آن نگاه کرد اما همیشه دیواری کوتاه‌تر از این واحدهای تولیدکننده شمش وجود ندارد و اولین قطعی‌های برق و گاز برای این واحدها اتفاق می‌افتد. در شرایطی‌که تقاضا در بازار داخلی در کمترین حالت ممکن به‌سر می‌برد فعالان این حوزه از دولت چهاردهم انتظار دارند که مانع اجرای سیاست‌های تنبیهی صادراتی شوند.

حرکت معکوس بازار آزاد محصولات فولادی

بررسی تالار بورس کالای ایران در روز دوشنبه اول مرداد ماه نیز نشان می‌دهد که باوجود پشت سر گذاشتن تعطیلات مذهبی و اتمام تیر ماه اما شرایط به‌حالت عادی بازنگشته و میزان عرضه شمش در هفته جاری نیز نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است. به طوری که در روز ابتدایی مرداد ماه چیزی حدود 78 هزار و 355 تن شمش عرضه شد و در پایان و بدون احتساب معاملات مچینگ 25 هزار و 900 تن از این محصول میانی زنجیزه فولاد به فروش رسید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت پایه شمش با وجود افت قابل توجه تولید و عرضه این محصول 2.5 درصد افزایش داشته و به 22 هزار و 515 تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است که این موضوع موجب افزایش قیمت پایه محصولات نهایی این زنجیره همچون میلگرد و تیرآهن در رینگ صنعتی بورس کالا می‌شود. این در حالی است که قیمت مقاطع طویل در بازار آزاد ارزان‌تر بوده و عملا مشتری برای شمش‌های بورس و مقاطع طویل عرضه شده در تالار صنعتی وجود ندارد.

بررسی قیمت آهن آلات در بازار آزاد روز دوشنبه اول مرداد ماه نشان می‌دهد که میلگرد آجدار برخی از واحدهای تولیدی همچون نیشابور و میانه رشد 0.4 درصدی را به ثبت رسانده‌اند و میلگرد ذوب آهن اصفهان بدون تغییر قیمت در بازار آزاد عرضه شدند. تیرآهن اصفهان نیز بدون توجه به افزایش قیمت پایه شمش، تغییر قیمت نداشت و همچنین پروفیل ساختمانی نیز بدون تغییر قیمت در بازار آزاد عرضه شد. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.