آهن آنلاین
غیبت واحدهای بزرگ فولادی با تشدید خاموشی‌ ها

غیبت واحدهای بزرگ فولادی با تشدید خاموشی‌ ها

دوشنبه 01 امرداد 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین - غیبت فعالان و واحدهای تولیدی بزرگ از هفته گذشته تاکنون در بخش فولاد به چشم می‌خورد. قطعی برق در صنایع مادر همچون فولاد موجب تشدید رکود در این حوزه شده است. خاموشی‌های شبانه‌روزی موجب شده تا میزان تولید حتی در ساعت شب نیز به حداقل برسد و از این رو روشن کردن مجدد کوره‌ها که به زمان زیادی نیاز دارد باتوجه به افزایش ساعت قطعی برق، برای فعالان فولادی به‌صرفه نیست و ازاین‌رو بسیاری از کارخانه های تولید کننده فولاد باتوجه‌به این موضوع دست از فعالیت و تولید کشیده‌اند و عملا کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند و تا وصل شدن مجدد برق همین وضعیت ادامه دارد.

این خاموشی‌ها از واحدهای احیای مستقیم و شمش آغاز شد و اکنون به واحدهای نورد نیز رسیده است به‌طوری‌که میزان معاملات شمش و میلگرد طی هفته گذشته به‌ترتیب 66 و 5 درصد به ثبت رسیده است که کمترین میزان معاملات از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است. همچنین در معاملات روز شنبه 30 تیر ماه نیز چیزی حدود 328 هزار تن آهن اسفنجی در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران عرضه شد که با استقبال 61 هزار و 400 تنی مواجه شد و در نهایت 46 هزار و 900 تن آهن اسفنجی با میانگین قیمت موزون 12 هزار و 63 تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید.

برسی قیمت پایه این محصول در روز 30 تیر ماه نسبت به هفته گذشته 0.8 درصد کاهش داشت و باتوجه کاهش عرضه میزان تقاضا نیز روند نزولی داشت و فقط 14 درصد از آهن اسفنجی‌های عرضه شده به فروش رسید. خاموشی و تشدید قطعی برق در واحدهای تولیدی آهن اسفنجی مهم‌ترین عامل کاهش میزان معاملات در تالار صنعتی بورس کالا به حساب می‌آید.

قیمت محصولات فولادی در آخرین روز تیر 1403

همچنین بررسی بازار آزاد محصولات فولادی نشان می‌دهد که قیمت میلگرد میانه در روز یکشنبه 31 تیر ماه چیزی حدود 0.4 درصد رشد را به ثبت رسانده است و میلگرد شرکت ذوب آهن اصفهان که روز گذشته روند صعودی را در پیش گرفته بود در روز یکشنبه بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد و به فروش رسید. میلگرد ظفر بناب نیز بدون تغییر قیمت و به ازای هر کیلوگرم 26 هزار و 180 تومان مورد معامله قرار گرفت. در این بین میلگرد نیشابور با افت قیمت همراه بود و 3 درصد کاهش را به ثبت رساند.

همچنین در بازار آزاد پروفیل ساختمانی شرکت‌های مختلفی همچون پروفیل تهران و اصفهان نیز به تغییر قیمت در بازار عرضه شدند و مورد معامله قرار گرفتند. تیرآهن نیز به‌عنوان دیگر محصول طویل فولادی شرایط مشابهی با پروفیل ساختمانی داشت و ازاین‌رو تیرآهن اهواز، فایکو، یزد و ذوب آهن نیز با قیمت‌های روز گذشته مورد معامله قرار گرفتند. عدم تغییر قیمت محصولات فولادی را می‌توان به ثبت نسبی نرخ ارز در بازار آزاد نسبت داد و تا زمان مشخص شدن کابینه جدید و اتخاذ برنامه و سیاست‌های جدید برای بخش صنعت وضعیت زنجیره فولاد نیز به همین روند ادامه خواهد داد. وصل شدن مجدد برق و آغاز تولید در واحدهای مختلف زنجیره می‌تواند رونق نسبی را به این بخش بازگرداند. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.