آهن آنلاین
بررسی فرآیند و مقاصد صادرات آهن آلات ایران

بررسی فرآیند و مقاصد صادرات آهن آلات ایران

یک‌شنبه 31 تیر 1403
زمان مطالعه: 7 دقیقه

آهن آلات یکی از محصولات صادراتی ایران هستند؛ کارخانه‌ها بخشی از محصولاتشان را به تأمین نیاز پروژه‌های داخلی اختصاص می‌دهند و بخشی دیگر را به کشورهای هدف صادر می‌کنند. کشورهای همسایه و تعدادی از کشورهای آسیایی و اروپایی مهم‌ترین مقاصد صادرات آهن آلات هستند. البته ایران تنها صادرکننده آهن آلات به این کشورها نیست؛ کارخانه‌های چینی، ترکیه‌ای و هندی نیز در زمینه صادرات آهن آلات فعالیت دارند و مهم‌ترین رقبای ایران در این حوزه به شمار می‌آیند. میلگرد، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی مهم‌ترین مقاطع فولادی صادراتی ایران به شمار می‌آیند. در این مقاله ابتدا توضیحاتی درباره انواع آهن آلات صادراتی ایران توضیح می‌دهیم و سپس به بررسی فرایند صادرات می‌پردازیم.

انواع آهن صادراتی

کشورهای هدف صادرات، به مقاطع فولادی مختلف نیاز دارند و پذیرنده انواع آهن آلات هستند. بعضی از کارخانه‌ها شمش‌های خام را صادر می‌کنند و بعضی دیگر مقاطع آماده‌ای چون میلگرد و تیرآهن را به کشورهای دیگر می‌فرستند. همانطور که می‌دانید، صادرات مقاطع آماده سود بیشتری نسبت به صادرات فولاد خام دارد.

در ادامه لیست انواع آهن صادراتی را ارائه می‌دهیم:

  • میلگرد
  • تیرآهن
  • ورق‌های فولادی گالوانیزه، روغنی و سیاه
  • انواع لوله
  • نبشی
  • ناودانی
  • انواع قوطی و پروفیل
  • انواع مفتول

کارخانه‌های تولیدکننده فولاد در ایران محصولات خود را مطابق با استانداردهای بین‌الملل و با کیفیت بالا تولید می‌کنند. به همین دلیل برای اکثر مقاطع تولیدشده در ایران در بازار بین‌الملل تقاضا وجود دارد.

شرکت‌های واردات و صادرات آهن

شرکت‌های مختلفی در زمینه واردات و صادرات آهن آلات فعالیت دارند. این شرکت‌ها به کارخانه‌ها در فروش محصولات در بازار بین‌الملل و فراهم کردن شرایط مورد نیاز برای صادرات کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین در زمینه واردات فعالیت دارند تا محصولات و مواد اولیه کارخانه‌های داخلی را تأمین کنند.آهن آنلاین یکی از معتبرترین شرکت‌های فعال در حوزه واردات و صادرات آهن است. این شرکت خدمات صادرات شمش‌های خام و تولیدات ثانویه را به کارخانه‌های ایرانی ارائه می‌دهد. بعضی از خدمات آهن آنلاین در زمینه صادرات آهن آلات عبارتند از:

  • بسته‌بندی و نشان‌گذاری محصولات صادراتی
  • فراهم کردن مدارک مورد نیاز برای صادرات
  •  هماهنگی حمل و نقل محصولات از محل کارخانه تا گمرک و از گمرک تا مکان مورد نظر مشتری
  • ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه کار آهن آنلاین و مشاوره در زمینه واردات و صادرات آهن آلات با مجموعه ما تماس بگیرید.

نحوه صادرات آهن به کشور‌های مختلف

صادرات آهن آلات شامل ۴ مرحله کلی است:

  1. دریافت سفارش از مشتریان بین‌الملل
  2. آماده‌سازی آهن آلات و مقاطع فولادی
  3. طی کردن فرایند گمرک و تأمین مدارک
  4. بسته‌بندی محصولات و ارسال برای مشتری

شرکت‌های واردات و صادرات آهن آلات پل ایجاد ارتباط بین مشتری و تولیدکننده هستند. آن‌ها سفارش را از مشتری‌های بین‌المللی دریافت می‌کنند و سپس به تولیدکننده کمک می‌کنند تا فرایند صادرات را طی کند و سفارش مشتری را به دست او برساند. کشورهای مختلف قوانین صادراتی متفاوتی دارند. به همین دلیل تولیدکننده‌ها باید از افراد حرفه‌ای برای صادرات محصولاتشان کمک بگیرند تا در فرایند صادرات با مشکل خاصی مواجه نشوند. همکاری با این شرکت‌ها همچنین فرایند مشتری‌یابی و بازاریابی را ساده‌تر می‌کنند.

مراحل دریافت سفارش آهن

در ادامه فرایند سفارش آهن صادراتی را به‌صورت مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم:

1. ابتدا مشتری درخواست خود را به شرکت بازرگانی فعال در حوزه واردات و صادرات یا تولیدکننده ارسال می‌کند.

2. شرکت یا تولیدکننده به مشتری پیشنهاد قیمت می‌دهند.

3. بعد از توافق قیمت و مذاکرات، قراردادی بین شرکت بازرگانی، تولیدکننده و خریدار منعقد می‌شود.

4. مشتری باید تمام یا بخشی از هزینه سفارش را از طریق اسناد اعتباری یا به‌صورت نقدی بپردازد.

5. تولیدکننده باید سفارش را آماده کند و هماهنگی‌های لازم در زمینه بسته‌بندی و حمل و نقل را با شرکت بازرگانی انجام دهد.

6. شرکت بازرگانی مدارک مورد نیاز برای ارسال سفارش و گمرک را فراهم می‌کند و تاریخ ارسال محموله را نیز به مشتری اعلام می‌کند.

7. محموله وارد گمرک می‌شود، از مرز عبور می‌کند و به گمرک کشور مقصد تحویل خواهد شد.

البته هرکدام از این مراحل جزئیات مختلفی دارد؛ اگر سوالی درباره فرایند دریافت سفارش آهن و صادرات این محصولات دارید، با کارشناسان بخش صادرات آهن آنلاین تماس بگیرید.

عوارض صادرات آهن

عوارض صادرات هزینه‌ای است که صادرکننده‌ها باید به دولت بپردازند. این عوارض برای تنظیم میزان صادرات و کاهش میزان خام‌فروشی آهن آلات دریافت می‌شود. عوارض صادرات وابسته به نوع محصول صادراتی و قیمت پایه آن متفاوت است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که احتمال دارد دولت‌های مختلف یا استراتژی‌های جدید هر دولت، میزان عوارض را تغییر دهند. این مسئله تأثیر بسزایی در بازار صادرات آهن آلات می‌گذارد. آخرین تغییرات عوارض صادرات در اسفند ماه ۱۴۰۲ تصویب شد.

در ادامه عوارض صادرات هر محصول را ارائه می‌دهیم:

  • سنگ آهن: ۲۰ درصد
  • آهن اسفنجی: ۵ درصد
  • گنده سنگ آهن: ۲ درصد
  • کنسانتره سنگ آهن: ۲ درصد
  • بیلت: ۱ درصد
  • بلوم: ۱ درصد
  • اسلب: ۱ درصد
  • شمش فولادی: ۱ درصد

نگاهی به مراحل صادرات آهن به کشور‌های مختلف در قالب جدول

فرایند کلی صادرات به کشورهای مختلف مشابه است و احتمال دارد تفاوت‌هایی در جزئیات قوانین واردات آن‌ها وجود داشته باشد. ما در ادامه مراحل صادرات آهن به کشورهای مختلف را به صورت کلی در قالب یک جدول ارائه می‌دهیم.

 

 

مراحل صادرات آهن به کشورهای مختلف
مراحل صادرات آهن به کشورهای مختلف

 

صادرات آهن آلات به عراق

عراق یکی از مهم‌ترین مقصدهای صادرات آهن آلات ایران است. این کشور علاوه‌بر فولاد خام، مقاطع فولادی پردازش‌شده را از ایران وارد می‌کند. میلگرد و تیرآهن دو مقطع فولادی مهم صادراتی به این کشور هستند. آهن آنلاین در زمینه صادرات آهن آلات به عراق نیز فعالیت دارد. بسیاری از پیمانکارهای ایرانی که در عراق پروژه دارند، مقاطع فولادی خود را از ایران تأمین می‌کنند. توافقات بین ایران و عراق یکی از مزیت‌های صادرات آهن آلات به عراق به شمار می‌آید و باعث شده است صادرات به عراق کم‌ترین دردسر را داشته باشد.

وضعیت صادرات آهن

ایران یکی از کشورهای قدرتمند در زمینه صادرات آهن آلات است، اما رقبای بسیاری در این زمینه دارد و وضعیت صادرات آن در موقعیت‌های مختلف متفاوت است. تولیدکننده‌های ایرانی محصولات خود را با کیفیت بالا تولید می‌کنند و توانایی رقابت با محصولات تولیدشده در چین و ترکیه را دارند.

تولیدکننده‌های ایرانی در شرایطی که قیمت محصولات صادراتی بالاتر از بازار داخل باشد، بخش عمده مقاطع تولیدی را صادر می‌کنند. در مقابل، زمانی که رقابت بین‌المللی شدید می‌شود، رقبا محصولاتشان را با هزینه کم‌تر از بازار داخلی در سطح بین‌الملل عرضه می‌کنند. در چنین شرایطی کارخانه‌های داخلی ترجیح می‌دهند محصولاتشان را در بازار داخلی به‌ فروش برسانند.

قیمت آهن صادراتی

رکن اصلی رقابت بین تولیدکننده‌های مقاطع فولادی در کشورهای مختلف، قیمت محصولات و آهن آلات است. اکثر مشتریان ترجیح می‌دهند محصولات مورد نیازشان را از ارزان‌ترین فروشنده تأمین کنند. تولیدکننده‌ها باید نرخ محصول نهایی را بر اساس رقابت موجود در بازار، میزان عرضه و تقاضا و هزینه تمام‌شده تولید اعلام کنند.

تولیدکننده‌ها قیمت آهن صادراتی را بر اساس قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تمام‌شده برای تولید، شرایط بازار آهن در سطح بین‌الملل و استراتژی رقابت در بازار برای جذب مشتریان تعیین می‌کنند.

صادرات میلگرد

میلگرد یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی صادراتی ایران به شمار می‌آید. کارخانه‌های ایرانی از جمله ذوب آهن اصفهان، نیشابور و بناب از جمله صادرکنندگان میلگرد به کشورهای مختلف هستند. کشورهای همسایه مثل عراق، ارمنستان، عمان، سوریه و قطر مهم‌ترین مقاصد صادرات میلگرد ایران هستند. از آنجایی که میلگرد یک مقطع فرآوری شده است و قیمت بالاتری نسبت به آهن خام دارد، سود حاصل از صادرات آن برای تولیدکننده‌ها بیشتر است.

قوانین صادرات آهن

صادرات محصولات فولادی و آهن آلات خام تحت نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود. وزارت صمت روی ساماندهی فرایند واردات و صادرات محصولات مختلف، کیفیت محصولات صادراتی و حفظ حقوق صادرکنندگان نظارت می‌کند.

برای پیروی از قوانین صادرات، ابتدا باید کارت بازرگانی داشته باشید. سپس استاندارد مورد نیاز برای محصولات را فراهم کنید و مجوز صادرات و گواهی مبدأ دریافت کنید. اگر در این فرایند از مشاوران و کارشناسان خبره در زمینه بازرگانی و واردات و صادرات کمک بگیرید، با چالش قانونی مواجه نخواهید شد و می‌توانید با کم‌ترین دغدغه مقاطع فولادی تولیدی را صادر کنید.

جدول قوانین صادرات آهن به صورت مرحله به مرحله

فرایند صادرات محصولات مختلف از جمله آهن آلات مشخص است، اما جزئیات بسیاری دارد. به همین دلیل تولیدکننده‌هایی که تجربه‌ای در این زمینه ندارند، ممکن است در این فرایند با مشکل مواجه شوند. در ادامه توضیحاتی درباره قوانین و مقررات هر مرحله از فرایند صادرات ارائه می‌دهیم.

 

 

جدول قوانین صادرات آهن
جدول قوانین صادرات آهن 

 

اسناد و مدارک مورد نیاز صادرات فولاد

لیست مدارک مورد نیاز برای صادرات عبارتند از:

  • کارت بازرگانی
  • گواهی مبدأ (این گواهی برای نشان دادن کشور مبدأ محصولات صادر می‌شود)
  • گواهی استاندارد ملی و بین‌المللی برای محصولات
  • فاکتور رسمی خرید
  • گواهی عدل‌بندی (Packing list) شامل جزئیات بارنامه و محموله صادراتی
  • بارنامه

در این مقاله اطلاعات کلی درباره صادرات آهن آلات را بررسی کردیم. اگر سوالات بیشتری در این زمینه دارید، کارشناسان بخش صادرات آهن آنلاین پاسخگوی شما هستند. آهن آنلاین خدمات صادرات آهن و مقاطع فولادی را با بهترین شرایط و فراهم کردن امکانات لازم برای صادرکنندگان ارائه می‌دهد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.