آهن آنلاین
قیمت آهن آلات در گرداب گرانی

قیمت آهن آلات در گرداب گرانی

سه‌شنبه 19 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

به گزارش آهن آنلاین- بررسی بازار آهن آلات در روز سه‌شنبه 19 تیر ماه نشان می‌دهد که قیمت‌ انواع محصولات و مقاطع طویل برخلاف چند روز گذشته افزایشی بوده است. این در حالی است که نرخ ارز در بازار آزاد در کانال 59 هزار تومان ثابت مانده است. از این رو، افزایش قیمت محصولات فولادی را می‌توان تحت تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه زنجیره فولاد یعنی آهن اسفنجی و شمش دانست. باتوجه به این موضوع که بخش فولاد از ابتدای تیر ماه با معضل قطعی برق دست و پنجه نرم می‌کند. بالاخره نتیجه این محدودیت انرژی در عرضه و معامله روز گذشته تالار صنعتی و معدنی بورس کالا مشاهده شد. به طوری که روز دوشنبه 18 تیر ماه بیش از 99 هزار تن شمش در رینگ فیزیکی عرضه شد که در نهایت بیش از 83 درصد از شمش‌های عرضه شده مورد معامله قرار گرفت. بورس کالا شاهد کمترین میزان عرضه شمش از ابتدای سال جاری بود که این موضوع تحت تاثیر قطعی‌های برق اتفاق افتاد. چراکه با آغاز خاموشی‌ها میزان تولید در واحدهای تولیدی کاهشی می‌شود و پیش‌بینی میزان عرضه‌ها در تالار صنعتی بورس کالا طی هفته‌های آینده به روند نزولی خود ادامه دهند.

کاهش صادرات زنجیره فولاد

 از طرفی افزایش میزان رقابت موجب شد تا قیمت پایه شمش به عنوان ماده اولیه زنجیره فولاد رشد 2 درصدی را به ثبت برساند. از این رو، قیمت انواع محصولاتی همچون میلگرد آجدار تولید شرکت ظفر بناب با 0.2 درصد رشد همراه بود. این در حالی است که میگرد آجدار تولیدی شرکت ذوب آهن با 0.7 درصد کاهش قیمت در بازار مورد معامله قرار گرفت. تیرآهن به عنوان دیگر محصول زنجیره فولاد در روز 19 تیر ماه بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد و پروفیل ساختمانی در شرایطی در بازار آزاد به فروش رسید که تحت تاثیر ثبات نرخ ارز بدون تغییر قیمت مورد معامله قرار گرفت. ورق سیاه دیگر محصول فولادی نیز با قیمت روز گذشته در بازار عرضه شد.

در حالی که در بازار داخل تقاضا برای محصولات زنجیره فولاد در کمترین میزان ممکن رقم می‌خورد روند صادرات نیز در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برد. این در حالی است که از سرگیری صادرات می‌تواند زنجیره فولاد را از رکود فعلی نجات دهد. آمار و اطلاعات منتشر شده از میزان صادرات در سال جاری نشان می‌دهد که میزان صادرات فولاد ایران در سه ماهه نخست سال جاری 400 میلیون دلار از نظر درآمد ارزی کاهش یافته است. افت 19 درصدی میزان صادرات زنجیره فولاد تحت تاثیر تحریم‌های داخلی و قوانین خلق‌الساعه رقم خورده است. در این میان کاهش 32 درصدی ارزش صادرات شمش نیز به ثبت رسیده است. به طور کلی صادرات محصولات فولادی تا اینجای سال 2.4 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده است. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.