آهن آنلاین
 رکود انتظاری قیمت تیرآهن و میلگرد

رکود انتظاری قیمت تیرآهن و میلگرد

سه‌شنبه 19 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

به گزارش آهن آنلاین- در حالی که چهارمین ماه سال ۱۴۰۳ از نیمه عبور کرده است، بازار از نفس افتاده آهن‌ آلات همچنان نتوانسته از زیر سایه سکون و رکود بیرون بیاید. با توجه به در پیش‌رو بودن مراحل انتقال دولت، به نظر نمی‌رسد بتوان در کوتاه مدت چشم امیدی به رونق پروژه‌های ساخت و ساز و افزایش تقاضا در بازار مقاطع فولادی داشت. با این وضعیت و در حالی که سودآوری اقتصادی حتی در سیستم بانکی حاشیه امنیت بیشتر و ریسک کمتری را برای سرمایه‌گذاری دارد،‌ شاخص‌های تعیین ‌کننده بازار مقاطع فولادی مانند قیمت میلگرد، ‌تیرآهن و ورق همچنان با کمترین نوسان روی نمودار، وضعیت اقتصادی نامناسبی را برای فعالان این حوزه رقم زده‌اند. به طوری که یکی از چالش‌های حال حاضر در بازارهای داخلی، خروج سرمایه‌گذاران از حوزه آهن و فولاد به دلیل عدم جذابیت اقتصادی این بخش است.

اگرچه امیدها برای رونق پروژه‌های عمرانی در دولت چهاردهم و سیاست‌گذاری مطلوب اقتصادی در صنایع مختلف وجود دارد اما کارشناسان بر این باورند که تا آن زمان باید راهکارهای زودبازده‌تری برای جلوگیری از بروز بحران در این بخش اندیشیده شود. تسهیل روند و ایجاد بسترهای صادراتی با توجه به تقاضای مقاطع طویل فولادی در کشورهای همسایه شاید بتواند راهکاری برای تعدیل وضعیت فعلی بازارهای آهن و فولاد در داخل کشور باشد.

نوسانات قیمت امروز مقاطع فولادی

بررسی نوسانات قیمت مقاطع فولادی در نمودارهای آهن آنلاین نوسانات نامنظمی را مبادی فروش این مقاطع نشان می‌دهد. نوسانات قیمت میلگرد در روز ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۳ در بازه‌ای بین ۳- تا ۳+ به ثبت رسیده است. در این نمودارها اگرچه روند نوسانات در بیشتر کارخانه‌ها مثبت بود، محصولات کارخانه‌هایی مانند میلگرد کاشان و میلگرد امیر‌کبیر روند منفی را ثبت کردند. امروز قیمت میلگرد آجدار سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸ کارخانه میلگرد میانه با رشد ۱.۱ درصدی قیمت، رقم ۲۵۲۷۰ تومان را تجربه کردند. همین محصولات در کارخانه میلگرد امیرکبیر نیز با ۱.۴ درصد کاهش قیمت ۲۵۲۷۰ تومان را به ثبت رساندند.

قیمت ورق سیاه روی نمودار امروز آهن آنلاین، در مبادی فروش در بازه ۲.۳- تا ۱.۲+ نوسان داشت. در این نمودار ورق سیاه ۴ اکسین اهواز (سایز ۶۰۰۰*۱۵۰۰) در این کارخانه در ادامه سیر نزولی قیمت خود در چند روز گذشته، با ۰.۵ درصد کاهش قیمت نسبت به روز قبل، رقم ۳۴۵۵۰ تومان را تجربه کرد.

بررسی نمودارهای نوسان قیمت تیر آهن نیز برای امروز نشانگر ثبات نسبی قیمت در اکثر کارخانه‌ها و بنگاه‌ها است. در این حوزه سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸ تیرآهن ذوب آهن در این کارخانه بدون نوسان نسبت به روز گذشته با قیمت ۲۶۳۶۰ تومان (به ازای هر کیلوگرم) عرضه شدند. البته این محصولات در بنگاه تهران با اندکی کاهش قیمت (صفر تا ۱.۸- درصد) نسبت به ۲۴ ساعت گذشته عرضه شدند. تیرآهن سایز ۱۸ ماهان نیز امروز با ۱.۸ درصد افزایش قیمت در بنگاه تهران، رقم ۵۴۵۴۵۵۰ تومان (به ازای هر شاخه) را ثبت کرد. نمودار نوسانات قیمت در حوزه لوله و پروفیل برای امروز تغییرات خاصی را نشان نداد و این اقلام با قیمت‌های روز گذشته در مبادی فروش عرضه شدند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.