آهن آنلاین
بخش فولاد و آهن آلات چشم انتظار دولت چهاردم

بخش فولاد و آهن آلات چشم انتظار دولت چهاردم

یک‌شنبه 10 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

به گزارش آهن آنلاین -  قیمت محصولات فولادی تحت تاثیر شرایط سیاسی کشور و همراه با اوج‌گیری نرخ ارز در بازار آزاد در حالی صعودی شده است که هیچ تقاضایی در بازار داخل وجود ندارد. این شرایط تا روی کار آمدن دولت چهاردهم و ایجاد ثبات نسبی در اقتصاد کشور ادامه خواهد داشت.

بررسی بخش فولاد نشان می‌دهد که محصولات این صنعت در روز یکشنبه 10 تیر ماه به صورت یکپارچه با افزایش قیمت همراه بودند. به عنوان مثال قیمت میلگرد آجدار رشد 1.4 درصدی را به ثبت رسانده است و در بازار با سقف قیمتی 27 هزار تومان با احتساب هزینه حمل و تولید مورد معامله قرار می‌گیرد. تیرآهن تولید شرکت ذوب آهن نیز با رشد 0.5 درصدی همراه بوده و تیرآهن 22 این شرکت با نرخ هشت میلیون و 818 هزار تومان به ازای هر شاخه به فروش رسید. پروفیل ساختمانی و ورق سیاه در روز یکشنبه 10 تیر ماه بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل به فروش رسید.

قیمت محصولات فولادی و آهنی همچنان در حال اوج‌گیری است و این شرایط در حالی رقم می‌خورد که نرخ ارز آزاد باتوجه به شرایط سیاسی کشور و انتخابات ریاست جمهوری وارد کانال 62 هزار تومان شده است و قیمت محصولات صنایع مختلف به ویژه فولاد را تحت تاثیر قرار داده است. باتوجه به چالش‌هایی که بازار فولاد با آن‌ها مواجه است میزان تقاضا برای انواع محصولات این حوزه به شدت کاهش یافته است. کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی برای خرید مواد اولیه، قطعی برق، کمبود تقاضا در بازار داخلی و معضلات موجود در صادرات ازجمله مهم‌ترین مشکلات فعالان فولادی است. با وجود همه این معضلات در شرایط فعلی تحت تاثیر نوسانات صعودی نرخ ارز قیمت آهن آلات افزایشی شده است که پیش‌بینی می‌شود بعد از انتخابات دولت چهاردهم و با فرارسیدن دو ماه محرم و صفر و تعطیلات مذهبی قیمت‌ها عقب‌نشینی کنند و همراه با کمبود تقاضا مجدد رکود در این بخش تشدید شود.

بخش فولاد طلسم شده است

دو محصول شمش و تختال بیشتر از سایر محصولات تحت تاثیر شرایط موجود قرار گرفته‌اند که این موضوع واحدهای نورد را نیز با بحران مواجه کرده است. از طرفی در حال حاضر زمان اورهال واحدهای تولیدکننده ورق است و از این رو میزان عرضه ورق فولادی در بازار به شدت کاهش یافته است که این موضوع نیز واحدهای تولید مقاطع طویل را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرفی برای آهن اسفنجی تقاضا به شدت کاهش یافته و به عبارت بهتر مازاد تقاضای آهن اسفنجی وجود دارد این در حالی است که مشتریان شمش در رینگ صنعتی بورس کالای ایران به شدت در حال رقابت هستند و قیمت این محصول میانی به صورت رقابتی افزایش می‌یابد. نوردکاران با کمبود شدید نقدینگی مواجه هستند و به عبارتی باتوجه به شرایط تولید توان خرید حجم بالای شمش را ندارند، از این رو می‌توان نتیجه گرفت که مشتریان شمش در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران واقعی نیستند و دلالان در نقش خریدار ظاهر می‌شوند تا در بازار آزاد با قیمت بالاتری عرضه کنند.

در وضعیت فعلی که برای محصولات فولادی در بازار داخل تقاضایی وجود ندارد، از سه ماه گذشته شرایط صادراتی با چالش‌های جدیدی مواجه شده است که عملا دست مشتریان خارجی را از فولاد ایرانی کوتاه کرده است. پیش‌بینی می‌شود شرایط فعلی تا دو ماه دیگر ادامه داشته باشد تا دولت جدید بتواند با برنامه‌ریزی‌های درست و موثر بتواند این صنعت مادر را از وضعیت نابسامان رکودی خارج کند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.