آهن آنلاین
انتخاب جلیلی یا پزشکیان؛ آینده صنعت فولاد چه خواهد بود؟

انتخاب جلیلی یا پزشکیان؛ آینده صنعت فولاد چه خواهد بود؟

یک‌شنبه 10 تیر 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین - بخش فولاد، به عنوان یکی از پایه‌های صنعتی و اقتصادی کشور، همواره تحت تأثیر شرایط مختلفی قرار دارد. در انتخابات ریاست جمهوری نیز، بازار آهن آلات و فولاد نیز درگیر تغییراتی شده‌اند؛ از یک سو با تب و تاب قیمت‌ها و از سوی دیگر با مسائلی همچون شروع قطعی‌های برق در تابستان این بازار را تحت تاثیر قرار گرفته است.

تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که با آغاز خاموشی‌ها و در هفته ابتدایی تیرماه بر خلاف سال‌های گذشته روند قیمت آهن آلات افزایشی بوده است. در سال‌های گذشته، دو ماه تیر و مرداد به عنوان زمان ناترازی انرژی و قطعی برق برای واحدهای تولید و کارخانه‌های فولادی شناخته می‌شد. در این دوره، میزان تولید محصولات فولادی به‌طور چشمگیری کاهش یافته و به علت کمبود مواد اولیه در بازار، میزان تقاضا نیز کاهش می‌یافت. 

در پی آن  از اواخر خردادماه، قیمت محصولات فولادی، از حلقه ابتدایی تا محصول نهایی زنجیره فولاد، در شیب نزولی قرار می‌گرفت، اما امسال قیمت‌ها تحت تاثیر مسائل سیاسی و تغییرات قیمت دلار، با شیب کمی در حال صعود است.اکنون در حلقه میانی زنجیره فولاد قیمت محصولاتی همچون شمش و میلگرد با رشد همراه بوده است. این وضعیت نشان‌دهنده تغییراتی در بازار فولاد است که نیازمند توجه دقیق و برنامه‌ریزی مناسب از سوی مسئولان و صنعت‌گران است.

تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت آهن آلات

نرخ ارز یکی از عوامل اساسی در تعیین قیمت فولاد در بازار جهانی است. اکثر معاملات بین‌المللی فلزات، از جمله فولاد، با ارزهای خارجی انجام می‌گیرد. بنابراین، تغییرات در نرخ ارز می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت فولاد داشته باشد.

در مورد بازار ایران، نیز نرخ ارز تأثیر مستقیمی بر قیمت فولاد دارد زیرا بسیاری از مواد فولاد باید از کشورهای دیگر وارد شوند و به همین دلیل، قیمت آن‌ها متاثر از نرخ ارز است. اگر نرخ ارز ملی نسبت به دلار یا سایر ارزهای قوی افت کند، قیمت فولاد صادراتی افزایش می‌یابد؛ زیرا کالای صادراتی برای خریداران خارجی گران‌تر می‌شود. به همین ترتیب، اگر نرخ ارز ملی نسبت به دلار یا سایر ارزهای قوی افزایش یابد، قیمت فولاد صادراتی کاهش می‌یابد و قیمت وارداتی افزایش می‌یابد؛ زیرا تولیدات خارجی برای بازار داخلی گران‌تر می‌شود.

 افزایش ۲‌ هزار تومانی نرخ ارز در بازار آزاد موجب گران شدن قیمت محصولات فولادی و آهنی شده است. پیش‌بینی می‌شود که با فروکش کردن تب و تاب فضای سیاسی کشور، نرخ ارز در کانال نزولی قرار گیرد و زنجیره فولاد نیز با توجه به کمبود نقدینگی و مصرفی مجدداً وارد فاز رکودی شود. همچنین، تحت تاثیر جنگ لبنان و اسرائیل، قیمت دلار نیز روند افزایشی داشته است³. به طور کلی، تغییرات نرخ ارز می‌تواند تبعات گسترده‌ای در صنایع مختلف داشته باشد و توجه به این عامل در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها برای تولیدکنندگان و صنعت‌گران اهمیت دارد.

پیش‌بینی قیمت آهن آلات

در حال حاضر قیمت بیشتر مقاطع فولادی با توجه به افزایش نرخ ارز در روند صعودی قرار گرفته است، البته در هفته جاری بیشتر کارخانه‌ها از تغییر قیمت خودداری کرده و قیمت‌ها را ثابت نگه داشته‌اند تا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مشخص شود. قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها 100 تا 200 تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت این تیرآهن نیز در سایزهای دیگر، 100 تا 700 تومان افزایش یافته است. تیرآهن ظفر بناب 50 تومان افزایش قیمت داشته اما تیرآهن فایکو و احرامیان یزد ثابت مانده است. تیر آهن  کوثر اهواز300 تومان افزایش قیمت داشته و تیرآهن هاش سنگین در برخی سایزها 500 تا 2000 تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

نمودار قیمت تیرآهن 16 ذوب آهن اصفهان در خرداد 1403
نمودار قیمت تیرآهن 16 ذوب آهن اصفهان در خرداد 1403

از سه هفته گذشته تاکنون روند بازار فولاد به نحوی تغییر کرده که نمی‌توان آن را نسبت به آنچه در گذشته انجام می‌شد، پیش بینی کرد. البته با توجه به تاثیر مقطعی نرخ ارز بر قیمت آهن آلات، دور از انتظار نیست که در هفته‌های آینده و با فروکش کردن تب انتخابات، قیمت ارز نیز به ثبات رسیده و شاهد ثبات در قیمت محصولات فولادی باشیم. هیجانات کاذب معاملات اکنون در بازار مشهود است و انتظار می‌رود با فروکش کردن آن زنجیره فولاد همچون گذشته عمل کرده و با کاهش میزان عرضه و تقاضا با افت قیمت‌ها روبرو باشیم. همچنین، با اتمام فصل گرما و از بین رفتن محدودیت‌های توزیع برق، پیش‌بینی می‌شود بازار آهن آلات از رکود خارج شده و روند قیمتی آهن آلات از سر گرفته شود.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.