آهن آنلاین
بازار آهن همچنان تحت تاثیر کاهش تقاضا و رکود ساخت و ساز

بازار آهن همچنان تحت تاثیر کاهش تقاضا و رکود ساخت و ساز

شنبه 17 تیر 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه

گزارشات بازار آهن و بورس کالا در پایان هفته گذشته، خبر از کاهش چشمگیر تقاضا برای خرید مقاطع فولادی می‌دهند. اتفاقی که سبب شد این بازار در پایان روز پنجشنبه 15 تیر، شاهد ثبات کامل قیمت‌ها در حوزه میلگرد، تیرآهن و ... باشد. به نظر می‌رسد این روزها فولاد به کام خریداران و به ضرر مبادی تولید کننده عرضه می‌شود و بهترین زمان برای خرید آهن، همین روزها باشد. برای بررسی آخرین نوسانات بازار آهن، با ما در آهن آنلاین همراه باشید.

خلاصه‌ای از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان

در چند روز اخیر رویدادهای متعددی در ایران و جهان رخ داده است که در برخی موارد سروصدای زیادی داشته است، به نوعی در ادامه شاهد اخبار متنوعی هستیم که برای بسیاری از افراد در حوزه‌های مختلف قابل اهمیت است. چند خبری که در ادامه به آن می‌پردازیم می‌توانید از اوضاع اخیر بازار آهن‌‎آلات، سکه، بورس و … مطلع شوید.

  • اخیرا با اپلیکیشن  ثردیز( Threads) روبرو هستیم که به عنوان رقیب مستقیم اپلیکیشن توییتر محسوب می‌شود که تا به اکنون جدی‌ترین تهدید برای این شبکه اجتماعی بوده است، در این چند روز بیش از 60 میلیون کاربر در این برنامه اکانت ساخته‌اند، 
  • امروز قیمت سکه طلا در محدوده  ۲۵۶۰۱۰۰۰ تومان معامله شد، اما نسبت به روز گذشته معاملاتی ۰.۷۸ درصد کاهش داشته است.
  • امروز شنبه 17 تیرماه 1402 با توجه به جدیدترین اطلاعیه عرضه بورس کالا، بالغ بر یک‌میلیون و ۸۹۶ هزار و ۳۲۷ تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا عرضه می‌شود.
  • عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی آهن و فولاد تهران (محمد صادق چیت ساز) اظهار کرد: بازار آهن در این هفته با ثبات نسبی به کار خود ادامه داد و مقرر شد عرضه‌های اعتباری با نرخ بهره ماهیانه ۲/۴۶ درصد در بورس کالا ادامه‌دار باشد.
  • شورای آهن و فولاد ایران در نامه‌ای به وزیر جدید صمت که رونوشتی از آن برای معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شد، ضمن اشاره به تبعات جبران‌ناپذیر افزایش دو برابری قیمت گاز برای کارخانه‌های فولادی از جمله ضرر و زیان مزیت نسبی گاز برای تولید فولاد، نیاز به بازنگری دارد.

جدیدترین نوسانات قیمت در بازار آهن

تمامی مبادی فروش میلگرد، قیمت این مقطع فولادی را در پایان روز پنجشنبه ثابت اعلام کردند. میلگرد میانه با نرخ قطعی 22.600 تومان در همه سایزها به فروش رسید (به جز سایز 12). این رقم خبر از ارزان شدن 200 تومانی این مقطع نسبت به روز سه شنبه و روزهای قبل از آن می‌دهد. میلگرد ذوب آهن هم در کانال 23 هزار تومان قرار دارد و البته در سایز 18، در آستانه ورود به 22 هزار تومان است. به عنوان مثال، میلگرد سایز 14 این شرکت، در پایان هفته گذشته با قیمت هر کیلوگرم 23.395 تومان معامله شد.

 

 

میلگرد ظفر بناب در سایزهای محبوب خود یعنی 14، 16 و 18 با قیمت مقطوع هر کیلو 23.654 تومان به بازار عرضه شد. این در حالیست که همین سایزها از میلگرد آذرفولاد امین، با نرخ 23.152 تومان معامله شدند. ثبات قیمت در سایر کارخانه‌های تولید میلگرد از قبیل نیشابور، اهواز، ابهر، امیرکبیر و ... هم به وضوح قابل مشاهده و بررسی است.

 

    قیمت میلگرد ظفربناب  (17 تیرماه 1402)

انواع میلگرد

قیمت

میلگرد   14 ابهر، A3 

236540

میلگرد 16 ابهر، A3 

236540

میلگرد 18 ابهر، A3 

236540

میلگرد 20 ابهر، A3 

236540

میلگرد 22 ابهر، A3

236540

میلگرد 25 ابهر، A3 

236540

میلگرد 28 ابهر، A3 

236540

 

تیرآهن هم در همه مبادی فروش به جز ذوب آهن اصفهان، شاهد تثبیت کامل قیمت‌ها بود. تیرآهن ذوب آهن در پایان روز پنجشنبه، در فروش کیلویی به شکل نامحسوسی ارزان شد. البته ناگفته نماند که فروش شاخه‌ای این مقطع فولادی، با افزایش قیمت همراه بود. به عنوان مثال تیرآهن سایز 14 ذوب آهن با نرخ هر کیلوگرم 25.505 تومان معامله شد که نسبت به روز چهارشنبه، بیش از 600 تومان کاهش قیمت را نشان می‌دهد. در حالی که همین سایز در فروش شاخه‌ای، تقریبا 40 هزار تومان گران شد.

قیمت پروفیل، اصفهان، تهران و کیان لوله جویبار امروز شنبه 17 تیر را با ثبات کامل قیمت‌ها شروع کرده و با همان نرخ پایان هفته گذشته، به بازار عرضه شدند. البته ممکن است تا ساعات پایانی روز، شاهد کاهش قیمت آن‌ها نیز باشیم. به عنوان نمونه، پروفیل سایز 20*20 اصفهان در ضخامت 2 میلی‌متری، هر کیلو 31.193 تومان به مشتریان عرضه شد. این در حالیست که همین سایز و ضخامت از پروفیل تهران، 32.753 تومان قیمت‌گذاری شده است.

 

نمودار نوسانات پروفیل 20*20 با ضخامت 2 را در تصویر مشاهده می کنید
نمودار نوسانات پروفیل 20*20 با ضخامت 2 را در تصویر مشاهده می کنید

 

پروفیل سبک در همه ضخامت‌ها، همچنان با نرخ ثابت 45.872 تومان در هر کیلوگرم به فروش می‌رسد. این قیمت از روز 04 تیر ماه تا امروز، کاملا ثابت و پایدار باقی مانده است. لازم به ذکر است که بیشترین کاهش قیمت در مقاطع فولادی در پایان هفته گذشته، به پروفیل استیل اختصاص داشت که در سایزهای مختلف، بیش از 8 هزار تومان در هر کیلوگرم ارزان شد.

اگر تعداد محدودی از سایزهای ورق سیاه را فاکتور بگیریم، می‌توانیم ادعا کنیم که این مقطع فولادی هم در پایان هفته گذشته، با ثبات کامل قیمت به بازار عرضه شد. ورق سیاه فولاد مبارکه در ضخامت 2 و سایز 1000، روز پنجشنبه را با نرخ هر کیلوگرم 32.615 تومان به پایان رساند. در حالی که همین سایز از ورق سیاه فولاد مبارکه در ضخامت 3 میلی‌متر، 30.413 تومان معامله شد.

ورق روغنی امروز را با ثبات کامل قیمت نسبت به اواخر هفته گذشته آغاز کرد. این در حالیست که پیش‌بینی می‌شود همین اتفاق هم  برای انواع دیگر ورق از قبیل رنگی، گالوانیزه، فولادی و ... هم رخ دهد. همچنین تمامی مبادی فروش نبشی، در پایان هفته گذشته، نرخ این مقطع فولادی را ثابت اعلام کردند. این تثبیت قیمت‌ها به وضوح در بازار ناودانی هم قابل مشاهده بود.

 

بیشتر بخوانید: شرایط بازار داخلی و بین‌المللی نشان از تداوم ثبات بازار دارد

 

لوله جدار چاه امروز را با همان قیمت‌های ساعات پایانی روز پنجشنبه آغاز کرد. در سایر انواع لوله هم خبری از افزایش قیمت دیده نمی‌شود. به عنوان مثال، لوله اسپیرال کالوپ در کانال 34 هزار تومان و لوله داربستی تهران با میانگین قیمت 30 هزار تومان معامله می‌شوند.

بررسی‌ها و تحلیل‌ها نشان می‌دهند که این ثبات قیمت‌ها در بازار آهن، بیش از همه ناشی از کاهش تقاضا برای خرید مقاطع فولادی است. باید منتظر اتفاقات هفته پیش رو باشیم و ببینیم که در پایان ماه تیر، چه تحولاتی در این بازار مشاهده می‌شوند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.