آهن آنلاین
سایه کاهش قیمت ها روی بازار آهن

سایه کاهش قیمت ها روی بازار آهن

چهارشنبه 07 تیر 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه

بازار آهن پس از سپری کردن هیجانات آغاز هفته، روز سه شنبه را با کاهش نسبی قیمت‌ها در بسیاری از مقاطع فولادی پشت سر گذاشت. شاید نزدیک شدن به تعطیلات آخر هفته و عید قربان را بتوان عامل اصلی رکود فعلی در بازار فولاد دانست؛ با این حال، اخبار تحریم‌های جدید ایران توسط اتحادیه اروپا، آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران، مناسبات جدید اقتصادی ایران با چین و عربستان و ... هم در این وضعیت بی‌تاثیر نیستند. در ادامه آهن آنلاین به صورت کامل بازار روز آهن و فولاد را مورد بررسی قرار می‌دهد، در ادامه نوسانات و تغییرات پیش آمده در مقاطع فولادی متنوع را شرح خواهیم داد.

خلاصه ایی از اخبار اقتصادی ایران و جهان 

صبح امروز پس از بررسی‌های صورت گرفته در بازار ایران و جهان با اتفاقات و تغییرات جدیدی روبرو هستیم که اغلب این موارد تاثیر زیادی بر تصمیمات داشته است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  • توافقات اخیر بین ایران و عربستان موجب شد تا خبرگذاری‌های عربی و برخی از مسئولین کشور عربستان نظرات متعددی در این باره منتشر کنند؛ اخیرا خالد الفاتح، وزیر سرمایه گذاری عربستان در خبرگذاری عربستان (المانیتور)، خوشبینی خود را نسبت به پتانسیل های اقتصادی توافق اخیر تهران و ریاض که با میانجیگری چین به دست آمد را عنوان کرد.
  • اما اخبار تلخ در بازار بورس امروز سر و صدا به‌پا کرد: با توجه به اخبار منشتر شده متوجه شدیم که شاخص کل بورس با افت ۱.۲۷ درصدی همراه شد و به محدوده ۲.۱۶۸ میلیون واحدی برگشت.
  • قیمت دلار امروز چند تومان است؟ تا ساعت 12 روز چهار‌شنبه هفتم تیر ۱۴۰۲، دلار در بازار آزاد به نزدیکی ۴۹ هزار و ۱۵۰ تومان مبادله رسید. همچنین یورو نیز با حدود قیمت ۵۳ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود. قیمت دلار صرافی ملی نیز، ۴۱ هزار و ۲۶۲ تومان اعلام شد.
  • جدیدترین اخبار مرتبط با بازار آهن و فولاد در جهان به این صورت عنوان شد: براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، در روزهای اخیر اسلب فولادی روسیه با اعمال تخفیف به مقاصد مختلف فروخته شده است.
  • اعلام آمادگی ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی با چین:  مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران  عنوان کرد؛ با توجه به تجربه‌های موفق گذشته بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران با چینی‌ها، آمادگی ایجاد پروژه‌های جدید با این کشور را داریم. وی افزود: ایجاد دفتر همکاری‌‌‌های صنایع کوچک و متوسط بین دو کشور، راهکاری مناسب برای گسترش همکاری‌‌‌های طرفین است.
  • رئیس بانک مرکزی ایران از کاهش 12 درصدی تورم خرداد ماه خبر داد، علاوه براین، ممنوعیت درخواست بیش از یک ضامن برای تسهیلات خرد از سوی این مسئول اعلام شد.
  • رویدادهای منفی اقتصاد ایران: پس از مدت‌ها با روند نزولی صادرات روبرو شده ایم. در این بین تراز تجاری به صورت منفی و واردات 1.5 میلیارد دلار افزایش داشته است.

بررسی آخرین تحولات بازار آهن

اکثر مبادی تولید کننده میلگرد روز سه شنبه را با کاهش قیمت میلگرد به پایان رساندند. در این میان میلگرد میانه در تمام سایزهای خود، حداقل 800 تومان در هر کیلو ارزان شده و وارد کانال 23 هزار تومان گردید این در حالیست که این کارخانه روز دوشنبه میلگردهای خود را در کانال 24 هزار تومان عرضه می‌کرد. میلگرد ذوب آهن برخلاف میلگرد میانه، سه شنبه را در آرامش به پایان رساند و همچنان در کانال مقطوع 23 هزار تومان به کار خود ادامه داد.

میلگرد ابهر رکورد بیشترین کاهش قیمت این مقطع فولادی را به خود اختصاص داد و با 1700 تومان کاهش قیمت، به نرخ میانگین 23 هزار تومان رسید. روز سه شنبه میلگرد نیشابور هم با ارزان شدن ناچیز 300 تومانی به مشتریان عرضه شد. امیر کبیر هم یکی دیگر از مبادی تولید میلگرد بود که با کاهش 1200 تومانی قیمت، در کانال 23 هزار تومان به فروش رسید.

 

قیمت میلگرد ابهر (7 تیرماه 1402)

انواع میلگرد

قیمت

میلگرد   14 ابهر، A3 

228750

میلگرد 16 ابهر، A3 

228770

میلگرد 18 ابهر، A3 

228770

میلگرد 20 ابهر، A3 

228770

میلگرد 22 ابهر، A3

228770

میلگرد 25 ابهر، A3 

228770

 

تیرآهن ذوب آهن به عنوان تولید کننده اصلی این مقطع فولادی در بازار ایران، دیروز در سایزهای 12 و 18 با کاهش حداقل 2500 تومانی قیمت معامله شد. دیگر سایزهای تیرآهن سبک ذوب آهن هم به شکل نامحسوسی ارزان شدند. این در حالیست که سایزهای سنگین این مقطع فولادی، حتی تا 1000 هزار تومان در فروش کیلویی نیز گران شدند. دیگر مبادی تولیدی تیرآهن از قبیل فایکو، بافق یزد، روسیه، کره و ... در پایان روز سه شنبه، قیمت تیرآهن اصفهان خود را ثابت اعلام کردند.

پروفیل اصفهان روز سه شنبه را در کانال 32 هزار تومان شروع کرد و در پایان همین روز، تا 31 هزار تومان نزول کرد. با شروع امروز یعنی چهارشنبه 7 تیر، این مقطع فولادی در حال حرکت به سمت نرخ میانگین 30 هزار تومان است و بعید نیست در ساعات پایانی امروز، شاهد این نرخ در بازار پروفیل اصفهان باشیم. با این وجود، پروفیل تهران توانست روز سه شنبه را در کانال 32 هزار تومان تمام کند.

پروفیل سبک در سایزهای مختلف، همچنان روی قیمت ثابت 45.800 تومان در حال حرکت است. این ثبات از روز شنبه تاکنون ادامه دارد و به نظر می‌رسد به این زودی‌ها نیز قصد تغییر و تحول نداشته باشد. سایر ضخامت‌های این مقطع فولادی هم تمام هفته را با یک قیمت ثابت و مقطوع به فروش رسیده‌اند. نکته جالب این‌که پروفیل صنعتی از ساعات ابتدایی تا غروب روز سه شنبه، حدود 500 تومان ارزان و وارد کانال 33.400 تومان شد.

کاهش قیمت، پدیده غالب بازار ورق سیاه در روز سه شنبه 6 تیر ماه بود. ورق سیاه ضخامت 2 فولاد مبارکه دیروز  در سایز 1000 * 2000 حداقل 700 تومان ارزان شده است. این در حالیست که ضخامت 3 همین محصول، در بهترین حالت خود تا 1200 تومان هم کاهش نرخ را تجربه کرد. البته ورق روغنی فولاد مبارکه، سه شنبه را با تثبیت نرخ در اکثر سایزها به پایان رساند. در همین روز، هفت الماس، فولاد غرب و ... قیمت ورق روغنی خود را نسبت به دوشنبه، پایین‌تر آوردند.

 

نوسانات قیمت ورق سیاه 2، سایز 1000*2000 فولاد مبارکه
نوسانات قیمت ورق سیاه 2، سایز 1000*2000 فولاد مبارکه

 

بازار نبشی بعد از کاهش قیمت روز دوشنبه، دیروز را تقریبا با آرامش و ثبات قیمت‌ها به پایان رساند. آریان فولاد، شکفته و ... از مهم‌ترین مبادی تولید نبشی هستند که همچنان تلاش می‌کنند این مقطع فولادی را با قیمت ثابت به مشتریان خود عرضه کنند. این تثبیت نرخ به خوبی در بازار ناودانی هم دیده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: بازگشت ثبات به بازار آهن
 

لوله مانیسمان در سایز 20 و اندازه 1 اینچ، دیروز هر شاخه 50 هزار تومان ارزان شده و با قیمت میانگین 720 هزار تومان به فروش رسید. این فقط یک نمونه از کاهش قیمت در بازار لوله در روز سه شنبه بود. البته نباید از ثبات قیمت لوله اسپیرال هم غافل شویم که تمام هفته را با نرخ ثابت و بدون تغییر، معامله شده است.

به نظر می‌رسد بازار آهن امروز چهارشنبه را در خوابی آرام سپری کرده و منتظر تلاطم‌های قابل پیش‌بینی در ابتدای هفته آینده بماند. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.