آهن آنلاین
تیرآهن دوبل چیست؟

تیرآهن دوبل چیست؟

یک‌شنبه 09 مهر 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ستون‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در ساختمان‌سازی هستند که بخش مهمی از امنیت سازه را تأمین می‌کنند. ستون‌ها وظیفه انتقال نیرو و بار ساختمان به فوندانسیون را برعهده دارند تا در نهایت، این بار به زمین منتقل شود و بخش‌های دیگر ساختمان تحت فشار قرار نگیرد. تیر آهن دوبل از مقاطع فولادی حساسی است که در ساخت ستون به‌کار می‌رود و برای افزایش استحکام سازه‌های عظیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت تیرآهن دوبل به قیمت تیرآهن‌های تکی و قیمت آهن بستگی دارد و بر اساس نرخ این محصولات تعیین می‌شود.

در این مقاله اطلاعات مورد نیاز درباره تیر آهن دوبل در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بدانید هنگام خرید این محصول به چه نکاتی باید توجه داشته باشید. 

آشنایی با تیرآهن دوبل

این تیرآهن یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی است و بیشتر در سازه‌های عظیم و ساختمان‌های بلند کاربرد دارد. تیرآهن دوبل از قرار دادن دو تیرآهن I در کنار هم ساخته شده است. برای اتصال این دو پروفیل ازروش  بست و پلیت کردن آن‌ها به وسیله جوشکاری استفاده می‌کنند. این شاخه‌های به کار رفته در ساخت تیرآهن‌های دوبل معمولا ۱۲ متری هستند و باید به‌صورت استاندارد با پلیت به هم متصل شوند تا استحکام سازه را حفظ کنند.

اگر تیرآهن دوبل کیفیت بالایی نداشته باشد یا با توجه به روش‌های استاندارد تولید نشده باشد، تأثیر مخرب جدی بر سلامت سازه خواهد داشت. اگر این محصول را از برندها یا فروشنده‌های نامعتبر خریداری کنید، احتمالا بعد از کار گذاشتن آن‌ها در پروژه متوجه معایبشان می‌شوید. در نتیجه مجبور خواهید شد که زمان و هزینه دوباره‌ای برای خرید تیرآهن‌ دوبل باکیفیت و جایگزین کردن آن‌ در پروژه صرف کنید. این مسئله در عین پیچیدگی عملیات اجرایی، فرایند ساخت‌و‌ساز پروژه‌تان را هم تا چند ماه به تأخیر می‌اندازد.

 

بیشتر بخوانید: ستون دوبل فلزی

 

کاربردهای تیرآهن دوبل

در ساختمان‌های بلند دوام و استحکام ستون‌ها باید بیشتر از ساختمان‌های معمولی باشد. سطح مقطع پهن ستون‌های سازه باعث تنش انتقال بار در آن را کم‌تر می‌کند و با خنثی‌سازی نیروی وارد شده، استحکام سازه را افزایش می‌دهد. وقتی از تیرآهن دوبل استفاده می‌کنید، برای ستون‌های سازه، سطح مقطع مرکب خواهید داشت. در نتیجه تأثیر انتقال بار و خنثی‌سازی تنش‌های وارد به سازه، با قدرت بیشتری صورت می‌گیرد.

تشخیص اینکه ساختمانی به این نوع پروفیل‌های مرکب فولادی نیاز دارد یا خیر، برعهده مهندسین و پیمانکاران است. آن‌ها باید با توجه به وزن سازه، وزن افراد و تجهیزاتی که در آینده به ساختمان وارد می‌شوند و بار وارد شده از اتفاقاتی چون زلزله را محاسبه کنند و بر این اساس، محصولات مناسب برای ستون‌سازی را بیابند. 

در ادامه برای اطلاعات بیشتر شما، به مهم‌ترین کاربردهای تیرآهن‌های دوبل اشاره می‌کنیم.

انواع اتصال تیرآهن برای ستون دوبل

نحوه اتصال تیرآهن دوبل روی میزان مقاومت سازه تاثیر مستقیم دارد. به همین دلیل جوشکاری باید با رعایت فاصله دقیق صورت گیرد و فاصله تماس بین دو تیرآهن تشکیل دهنده پروفیل مرکب رعایت شود تا استحکام مورد نیاز آن تامین شود. در ادامه نحوه اتصال تیر آهن‌ها را با توجه به نوع آن‌ها توضیح می‌دهیم.

 

شیوه اتصال تیرآهن دوبل، در میزان مقاومت سازه نقش اساسی دارد.
شیوه اتصال تیرآهن دوبل، در میزان مقاومت سازه نقش اساسی دارد.

اتصال از طریق دوبله کردن

در این روش دو تیرآهن IPE روی یک سطح صاف کنار به‌گونه‌ای قرار می‌گیرند که بال‌هایشان در کنار یکدیگر باشد و سپس آن‌ها را به هم جوش می‌دهند. جوشکاری در این روش به‌صورت سراسری انجام نمی‌‌شود؛ بلکه به فاصله ۳۰ سانتی‌متر از یکدیگر جوشکاری را انجام می‌دهند و همین کار را در طرف دیگر هم تکرار می‌کنند.

فاصله تماس بین بدنه دو پروفیل نیز باید رعایت شود و بیشتر از ۱.۵ میلی‌متر نباشد. اگر این فاصله بیشتر از این مقدار شود، باید این فاصله با مصالح مختلف پر کنند.

اتصال به وسیله ورق سراسری

در این روش دو تیرآهن در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. سپس آن‌ها را به وسیله یک ورق تقویتی سراسری به هم

جوش می‌دهند. در این روش نیز جوشکاری به صورت متناوب و با فاصله ۳۰ سانتی‌متر انجام می‌شود.

اتصال با کمک بست‌های موازی یا مورب

در این روش دو تیرآهن با بست‌های چپ و راست به شکل مثلثی به هم متصل می‌شوند. محصولاتی که به این روش مرکب می‌شوند، مقاومت بیشتری دارند. ستون‌هایی که به وسیله ورق یا تسمه به هم متصل می‌شوند را ستون مشبک می‌نامند.

تیرآهن دوبل چه موقع به کار گرفته می شود

تیرآهن دوبل زمانی به کار می‌رود که استحکام سازه در دست اجرا، اهمیت زیادی داشته باشد. به همین دلیل کیفیت قطعات فولادی که در ساخت این محصول به کار می رود، باید به دقت بررسی شود تا بتواند تنش وارد شده را به فوندانسیون و زمین منتقل کند و امنیت سازه حفظ شود. برای برآورد قیمت تیرآهن دوبل، باید به قیمت آهن توجه داشته باشید تا بتوانید بودجه مورد نیاز برای سازه مورد نظرتان بر برآورد کنید. در سایت آهن آنلاین می‌توانید به صورت روزانه نرخ روز انواع محصولات را بررسی کنید و انواع پروفیل‌های مورد نیاز برای ساخت تیرآهن‌های دوبل را سفارش بدهید. آهن آنلاین امکان ارسال محموله مورد نظر شما به سراسر کشور را فراهم کرده است.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.