آهن آنلاین
تضعیف بازارجهانی آهن در پی فعالیت کانالهای غیر رسمی فروش فلزات روسیه و اوکراین

تضعیف بازارجهانی آهن در پی فعالیت کانالهای غیر رسمی فروش فلزات روسیه و اوکراین

دوشنبه 28 فروردین 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه

کاهش تقاضا در چین و شکل گیری کانال های فروش غیررسمی فلزات و غلات در بازار جهانی توسط دو کشور اوکراین و روسیه، باعث تضعیف بازار آهن و سایر فلزات صنعتی در بازار جهانی شده است. قیمت آهن به شدت به اقتصاد چین وابسته است و با شکل گیری رکود در بازارهای جهانی، از جمله در ایالات متحده، به بازار چین تمرکز یافته است. این همچنین به میزان عرضه و تقاضای آهن، به خصوص در آمریکای لاتین، بستگی دارد. با کاهش تولید در بسیاری از معادن در کشورهای شیلی و برزیل به دلیل افزایش هزینه تولید، قیمت آهن در سه ماهه نخست امسال با شکل گیری شیب صعودی افزایش یافت. با بازگشایی بازارهای چین و توقف سیاست "کووید صفر" در اواخر دسامبر ۲۰۲۲، روحیه تازه‌ای به بازار فلزات صنعتی به ویژه آهن داده شد و قیمت آهن به بالای ۱۲۰ دلار در هر تن افزایش یافت. با اعلام پیش‌بینی ناامید کننده برای رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳، قیمت آهن و سایر فلزات صنعتی در بازار جهانی کاهش یافته است. با این حال، سیاست زیست محیطی دولت چین در راستای کربن زدایی و کاهش آلودگی هوا ممکن است منجر به افزایش قیمت آهن در آینده شود. 

علاوه بر این، سیاست های دولت چین در خصوص کاهش آلایندگی هوا و آب نیز می تواند منجر به کاهش تولید فولاد و سایر فلزات صنعتی شود. این سیاست ها به منظور کاهش آلودگی های محیطی و افزایش کارایی انرژی در صنایع فولادسازی و سایر صنایع مرتبط اجرا می شوند. با توجه به اینکه چین بزرگترین تولید کننده فولاد جهان است، به نظر می رسد که اجرای این سیاست ها می تواند منجر به کاهش تولید فولاد و در نتیجه افزایش قیمت آهن و دیگر فلزات صنعتی شود.

همچنین، روند رشد اقتصادی کشورهایی مانند هند، برزیل و روسیه نیز می تواند تاثیر مستقیمی بر روند قیمت آهن در بازارهای جهانی داشته باشد. با توجه به اینکه این کشورها نیز در تولید فلزات صنعتی و به خصوص فولاد و آهن فعالیت دارند، هرگونه تغییر در روند تولید و صادرات این کشورها می تواند به تغییر در تعادل عرضه و تقاضای فلزات صنعتی و در نتیجه قیمت آنها در بازارهای جهانی منجر شود.

در نهایت، باید توجه داشت که با توجه به پویایی بازار فلزات صنعتی و تاثیر عوامل چندگانه در قیمت آنها، پیش بینی دقیقی در مورد روند قیمت آهن و دیگر فلزات صنعتی در آینده ممکن نیست. با این حال، تحلیل عوامل مختلف و رصد روند بازارهای جهانی می تواند به مدیران و سرمایه گذاران کمک کند تا تصمیمات بهتری در زمینه خرید و فروش فلزات صنعتی و به خصوص آهن داشته باشد.

به گفته گزارش بلومبرگ، چین قرار است تا اواخر ماه جاری برنامه دقیق و جدول زمانبندی خود را برای اجرای سیاست کربن زدایی و میزان خروجی کارخانه های فولادسازی خود در سال ۲۰۲۲ منتشر کند که این گزارش می تواند تأثیر بسیاری بر بازار آهن در آینده داشته باشد. بر اساس آخرین اطلاعات، چین در نخستین مرحله اجرای سیاست کربن زدایی خود، میزان کربن تولیدی خود را تا ۱۵ درصد کاهش خواهد داد. به همین دلیل، دولت این کشور قرار است مالیات بر واردات سنگ آهن را ۶۲ درصد افزایش دهد که با انتشار این خبر، قیمت جهانی سنگ آهن در روز پنجشنبه هفته گذشته با ۱.۴۷ درصد کاهش به ۱۱۸.۲۹ سنت رسید.

حمله نظامی روسیه به اوکراین و اشغال بخش هایی از شرق این کشور، منجر به دسترسی مسکو به منابع متعدد غلات و معادن مختلف فلزات شده است. خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که یک شرکت چینی در جریان یک قرارداد تجاری، بیش از ۷.۴ میلیون دلار سنگ مس از روسیه خریداری کرده که این محموله از معادن شرق اوکراین استخراج شده است.

نکته مهم این خبر این است که روسیه طی حدود دو سال گذشته با ارزان فروشی منابع مختلف از قبیل نفت، غلات و فلزات به کشورهای متحد خود، به ویژه چین، منجر به ایجاد بی نظمی و بر هم خوردن تعادل قیمت در بازارهای مختلف شده است.

یک نکته دیگر این است که هند و چین، کشورهایی هستند که بیشترین تولیدات و صادرات در آسیا را دارند و به عنوان بزرگترین خریدار محصولات مختلف روسیه شناخته می‌شوند. این مسئله می‌تواند باعث تضعیف کانال‌های رسمی خرید و فروش فلزات، نفت و غلات در بازارهای جهانی شود.

اوکراین نیز برای اروپایی‌ها نقش مشابهی را ایفا می‌کند. به عنوان مثال، کمیسیون اروپا در ماه گذشته قانونی را تصویب کرده است که به طور کلی، محصولات کشاورزی اوکراینی با تعرفه‌های پایین‌تر وارد بازارهای اروپایی می‌شوند. این موضوع باعث ایجاد اعتراضات و ناهنجاری‌های گسترده در میان کشاورزان کشورهای همسایه اوکراین شده است.

کشاورزان باور دارند که محصولات اوکراینی با قیمت پایین‌تر جای محصولات آن‌ها را در بازارهای اروپایی گرفته‌اند و در نتیجه این تصمیم اتحادیه اروپا برای حمایت مالی از اوکراین، به ضرر کشاورزان کشورهای همسایه اوکراین شده است.

به نظر می‌رسد جنگ اوکراین به طور قابل توجهی باعث تغییرات گسترده در ژئواکونومی آسیا و اروپا شده است. در حال حاضر، صادرات دو کشور، که بزرگترین تولیدکنندگان فلزات و غلات جهان هستند، باعث برهم‌کنش در بازارهای جهانی شده است و می‌توان گفت که نه تنها روسیه و اوکراین، بلکه اکثر کشورهای جهان از این جنگ متضرر شده‌اند.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.