آهن آنلاین
پیش بینی قیمت آهن آلات در هفته سوم فروردین 1402

پیش بینی قیمت آهن آلات در هفته سوم فروردین 1402

شنبه 19 فروردین 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه

فعالان بازار فولاد دیگر به نوسان‌های شدید این بازار عادت کرده‌اند. نوسان‌هایی که گاهی اوقات باعث رونق بازار می‌شود و گاهی هم رکود ایجاد می‌کند. سال ۱۴۰۱، سال پرنوسانی بود و اتفاقات مختلفی رخ داد که تأثیر بسزایی روی بازار فولاد گذاشت. در سال ۱۴۰۲ هم پیش‌بینی‌های مختلفی درباره قیمت آهن وجود دارد که اکثر آن‌ها روی افزایش قیمت مقاطع فولادی مختلف مانور می‌دهد. در این مقاله، پیش‌بینی‌هایی که  درباره قیمت آهن در هفته سوم فروردین ۱۴۰۲ وجود دارد را بررسی می‌کنیم.

بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت فولاد در سال گذشته

بهار سال گذشته روند قیمت آهن‌آلات ثبات داشت و با نوسان‌های ملایم، کاهش یا افزایش پیدا می‌کرد. اما در تابستان، روند کاهشی شدیدی بر بازار حاکم شد. علت اصلی این بود که مذاکرات برجام از سر گرفته شد و خریداران و فروشندگان منتظر نتیجه بودند. نتیجه برجام روی قیمت دلار تأثیر داشت و دلار هم روی نرخ آهن‌آلات اثر می‌گذارد. دست نگه داشتن خریداران و فروشندگان، بازار فولاد را وارد رکورد کرد. البته قیمت انواع لوله و بعضی از دیگر مقاطع فولادی،‌ روند ثابتی داشت و کاهش چشم‌گیری پیدا نکرد.

در پاییز، برجام بار دیگر به نتیجه نرسید و بازار فولاد روند اصلاحی در پیش گرفت و شیب صعودی پیدا کرد. با فرا رسیدن زمستان دلار صعود خود را آغاز کرد و تا نزدیکی ۶۰ هزار تومان هم پیش رفت. همین مسئله، قیمت آهن را هم افزایش داد؛ البته این افزایش قیمت بخاطر تقاضای زیاد نبود و بازار را در رکود فرو برد. عامل دیگری که در زمستان روی قیمت مقاطع فولاد تأثیر داشت، قطعی مکرر گاز بود. گاز یکی از سوخت‌های مورد نیاز برای کارخانه‌های فولاد است.

 

یکی از مواردی که بر قیمت مقاطع فولادی تاثیر بسزایی دارد قطعی مکرر گاز است.

 

سمت و سوی بازار آهن از شروع 1402

بازار آهن در ابتدای سال ۱۴۰۲، ثبات داشت و دو هفته ابتدایی را با نمودار ثابت و کمی هم نزولی طی کرد. احتمال می‌رود بهار امسال، نمودار قیمت آهن آلات با ثبات نسبی پیش برود و نوسان شدیدی را تجربه نکند. البته این درصورتی است که عامل غیرمنتظره‌ای چون رشد شدید تورم یا قیمت دلار وجود نداشته باشد.

در سال‌های قبلی، قیمت مقاطع فولادی با شروع فصل‌ گرم افزایش پیدا می‌کرد. اما در سال‌های اخیر، بخاطر افزایش شدید قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم، این بازار هم به اندازه قبل پررونق نیست. در نتیجه میزان ساخت و ساز هم تاحدودی کاهش پیدا کرده و تقاضا برای مقاطع فولادی زیاد نیست.

قیمت جهانی آهن هم نرخ این محصولات در ایران تأثیر دارد. البته نوسان‌های جهانی آهن،‌ به اندازه عوامل داخلی شدید نیست.

پیش بینی قیمت محصولات فولادی در هفته سوم سال جدید

همانطور که گفتیم، احتمالا در هفته سوم سال جدید، روند قیمت آهن همچنان به ثبات خود ادامه می‌دهد. البته در روزهای اخیر که قیمت بعضی از مقاطع فولادی روند کاهشی داشته، ممکن است اصلاح شوند و کمی افزایش را تجربه کنند. احتمال اینکه افزایش یا کاهش شدیدی در نرخ مقاطع وجود داشته باشد، بسیار کم است.

البته از آنجایی که احتمال رشد شدید قیمت دلار و تورم دوباره وجود دارد، بهتر است هرچه سریع‌تر برای خرید مقاطع مورد نیاز برای پروژه خود اقدام کنید. خرید این مقاطع در زمان ثبات بازار به نفع شماست، زیرا در دوره‌های نوسان، ممکن است قیمت به یکباره افزایش شدیدی پیدا کند.

سخن پایانی

در این گزارش بررسی کردیم که چه عواملی روی قیمت آهن در سال گذشته تأثیر گذاشت، روند بازار در ابتدای سال جدید چگونه بود و در هفته سوم فروردین ماه ۱۴۰۲، چه اتفاقی رخ می‌دهد. ما در مجموعه آهن آنلاین، قیمت روزانه مقاطع فولادی را در سایت قرار می‌دهیم و نمودارهای هفتگی، ماهانه و بلند مدت را نیز برای هر محصول بروزرسانی می‌کنیم. به کمک آهن آنلاین می‌توانید نرخ محصولات مورد نظرتان را در همان روز بررسی کنید و با تحلیل روند قیمت، پیش‌بینی‌های لازم برای خرید و فروش را انجام بدهید.

آهن آنلاین همچنین امکان خرید انواع محصولات فولادی از بهترین برندهای کشور را فراهم کرده است و می‌تواند سفارش‌ها را به تمام نقاط ایران ارسال کند. در صورت نیاز به مشاوره با شماره ۵۴۷۱۲-۰۲۱ تماس بگیرید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.