آهن آنلاین
مشخصات فنی میلگردهای بافق و ابرکوه

مشخصات فنی میلگردهای بافق و ابرکوه

آدینه 05 اسفند 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در صنعت ساختمان، میلگرد یک ماده ضروری است که برای تقویت سازه های بتنی استفاده می شود. بافق و ابرکوه دو برند محبوب میلگرد هستند که در پروژه های ساختمانی کاربرد فراوانی دارند. این برندها مشخصات منحصر به فرد خود را دارند که آنها را برای انواع پروژه های ساختمانی مناسب می کند.

در این مقاله به معرفی مشخصات میلگرد بافق و ابرکوه می پردازیم. ما تفاوت های آنها را از نظر اندازه، استحکام و ترکیب و همچنین کاربرد آنها در پروژه های مختلف ساختمانی بررسی خواهیم کرد. چه سازنده، مهندس یا معمار باشید، درک مشخصات این دو برند محبوب میلگرد می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد اینکه از کدام محصول برای نیازهای ساختمانی خاص خود استفاده کنید، بگیرید. در این مقاله همراه ما باشید.

مشخصات فنی میلگرد میلگرد بافق

میلگرد بافق یزد نوعی میلگرد تقویت کننده فولادی است که معمولاً در کاربردهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این برای رعایت مشخصات فنی خاصی ساخته شده است که استحکام و دوام آن را تضمین می کند. این مشخصات شامل: وزن، استاندادر تولید، سایز و... می باشد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. همچنین برای مشاهده قیمت میلگرد بافق می توانید به صفحه مربوطه در سایت مراجعه کنید.

 

در این تصویر نمایی از استفاده از میلگرد بافق را در سازه مشاهده می کنید.

 

وزن میلگرد بافق

جدول اشتال یک دفترچه یادداشت کوچک است که به عنوان ابزاری توسط مهندسان و دانشجویان مهندسی استفاده می شود. این شامل اطلاعات بسیار دقیق و استانداردهایی است که برای کاهش خطاهای محاسباتی مهندسی تدوین شده است. وزن میلگرد 10 بافق یزد 7.4 و وزن جدول اشتال 7.5 می باشد. وزن میلگرد 12 بافق یزد 10.7 کیلوگرم و وزن جدول اشتال 14.6 کیلوگرم است. همینطور در سایزهای بزرگتر مانند میلگرد 22 بافق یزد وزن 35.8 کیلوگرم و وزن جدول اشتال 35.6 کیلوگرم می باشد.

استانداردهای میلگرد بافق یزد

اگر به دنبال استانداردهای میلگرد فولادی بافق یزد هستید، می توانیم به شما بگوییم که این محصول مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 3132 تولید شده است. گواهینامه های دریافتی عبارتنداز: CPR 0857، ISO9001، ISO14001، و ISO18001.

سایزها و گریدهای میلگرد بافق

اندازه میلگرد بافق یزد معمولاً از نظر قطر اندازه گیری می شود و اندازه های رایج آن از 8 میلی متر تا 32 میلی متر است. که قیمت میلگرد 14 آن بیشترین سرچ را دارد. شکل میلگرد معمولاً گرد یا تغییر شکل می‌یابد که میلگرد پیوند بهتری بین میلگرد و بتن ایجاد می‌کند. طول میلگرد بسته به کاربرد می تواند متفاوت باشد، اما معمولاً در طول های 6 متری عرضه می شود.

خواص مکانیکی میلگرد بافق یزد با مجموعه ای از استانداردها مشخص می شود که حداقل استحکام تسلیم، استحکام کششی و ازدیاد طول میلگرد باید از خود نشان دهد. برای مثال، یک مشخصات معمولی ممکن است به حداقل استحکام تسلیم 500 مگاپاسکال، حداقل استحکام کششی 550 مگاپاسکال و حداقل کشیدگی 16 درصد نیاز داشته باشد. این ویژگی ها تضمین می کند که میلگرد به اندازه کافی قوی است تا در برابر تنش ها و کرنش های کار ساختمانی مقاومت کند و می تواند بدون ترک خوردگی یا شکستگی خم شود و شکل بگیرد.

خواص مکانیکی میلگرد بافق

خواص مکانیکی میلگرد بافق یزد با مجموعه ای از استانداردها مشخص می شود که حداقل استحکام تسلیم، استحکام کششی و ازدیاد طول میلگرد باید از خود نشان دهد. برای مثال، یک مشخصات معمولی ممکن است به حداقل استحکام تسلیم 500 مگاپاسکال، حداقل استحکام کششی 550 مگاپاسکال و حداقل کشیدگی 12 درصد نیاز داشته باشد. این ویژگی ها تضمین می کند که میلگرد به اندازه کافی قوی است تا در برابر تنش ها و کرنش های کار ساختمانی مقاومت کند و می تواند بدون ترک خوردگی یا شکستگی خم شود و شکل بگیرد. این عوامل بر قیمت میلگرد بافق تاثیر می گذارد.

مشخصات فنی میلگرد ابرکوه

میلگرد ابرکوه نوعی میلگرد فولادی تقویت کننده است که کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان دارد. این یک میله فولادی با استحکام بالا است که با فرآیند نورد گرم ساخته می شود و دارای سطح آجدار برای اتصال بهتر با بتن است. در بندهای زیر مشخصات فنی میلگرد ابرکوه ارائه خواهد شد.

سایز و قطر میلگرد ابرکوه

در حال حاضر کارخانه فولاد سرمد ابرکوه تنها میلگرد تغییر شکل یافته با گرید A3 در سایزهای 12 تا 32 میلی متر تولید می کند. قیمت میلگرد 16 ابرکوه بیشترین سرچ را از طرف مخاطبین دارد.

میلگرد ابرکوه در قطرهای مختلف از 3/8 اینچ تا  13.8 اینچ موجود می باشد. قطر میلگرد مهم است زیرا تعیین کننده میزان وزنی است که میلگرد می تواند تحمل کند. یک میلگرد با قطر بزرگتر می تواند وزن بیشتری نسبت به میلگرد با قطر کمتر داشته باشد.

وزن میلگرد ابرکوه

یکی از ویژگی های مهم هر میله فولادی وزن آن است. میله فولادی ابرکوه یزد بر اساس استاندارد ملی 3132 تولید شده و وزن آن نیز مطابق با این استاندارد می باشد. در جدول زیر وزن میله فولادی ابرکوه یزد به همراه سطوح تلرانس آن را مشاهده می کنید. تلرانس به محدوده ای اطلاق می شود که در آن وزن میله فولادی می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال وزن یک کیلوگرم میله فولادی 10 عددی ابرکوه 0.616 کیلوگرم و سطح تحمل آن 6- و 6+ درصد اعلام شده است. یعنی وزن هر متر میله فولادی 10 ابرکوه می تواند تا 37 گرم کمتر یا بیشتر از مقدار مشخص شده در جدول باشد.

می دانیم که میله های فولادی ابرکوه یزد در طول 12 متر در کارخانه تولید می شود. بنابراین برای به دست آوردن وزن هر 12 متر طول میله فولادی ابرکوه یزد باید وزن هر متر میله فولادی را در عدد 12 ضرب کنید. به این ترتیب وزن یک طول 12 متری میله فولاد ابرکوه یزد برابر با 10.656 کیلوگرم است که البته باید سطح تحمل را نیز در نظر گرفت.

 

در این تصویر نمایی از میلگرد ابرکوه را مشاهده می کنید.

 

استانداردهای میلگرد ابرکوه

میلگرد ابرکوه دارای استانداردهای مختلف صنعتی از جمله ASTM A615 و A706 می باشد. ASTM A615  مشخصات استاندارد برای میله های فولادی کربنی تغییر شکل یافته و ساده برای تقویت بتن است، در حالی که ASTM A706 مشخصات استاندارد برای میله های فولادی کم آلیاژ برای تقویت بتن است. میلگرد ابرکوه نیز برای اطمینان از رعایت استانداردهای لازم برای استحکام و دوام آزمایش شده است. این عوامل بر قیمت میلگرد ابرکوه تاثیر می گذارد.

سخن پایانی

در پایان، مشخصات فنی میلگرد بافق و ابرکوه اطلاعات مهمی در مورد خواص فیزیکی و مکانیکی این ماده ساختمانی ضروری ارائه دادیم. میلگرد که از فولاد پرمقاومت ساخته شده است برای تقویت سازه های بتنی و افزایش دوام و استحکام آنها کاربرد فراوانی دارد. مشخصات فنی جنبه های مختلفی مانند قطر، وزن و استحکام کششی میلگرد را پوشش می دهد که مناسب بودن آن را برای کاربردهای مختلف ساختمانی تعیین می کند. رعایت دقیق این مشخصات مهم است تا اطمینان حاصل شود که میلگرد مورد استفاده در ساخت و ساز استانداردهای لازم را دارد و می تواند بارها و تنش های مورد انتظار را تحمل کند. با استفاده از میلگرد با کیفیت بالا که مشخصات فنی را برآورده می کند، متخصصان ساخت و ساز می توانند از ایمن، قابل اعتماد و ماندگاری سازه های خود اطمینان حاصل کنند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.