آهن آنلاین
تشخیص میلگرد تقلبی

تشخیص میلگرد تقلبی

چهارشنبه 26 بهمن 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه

میلگرد همواره یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مقاطع فولادی در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی است. از پی‌ریزی گرفته تا ستون‌های بتنی و آرماتوربندی سقف همگی با استفاده از میلگردهای فولادی انجام می‌شوند. ازاین‌رو، استحکام و امنیت بسیاری از بخش‌های ساختمان به اصالت و کیفیت این مقاطع فولادی وابسته است. امروز محصولات فولادی زیادی در بازار به فروش می‌رسند که تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن‌ها را بسیار دشوار می‌کنند. به‌همین‌دلیل، مهم است که با ویژگی‌های یک میلگرد اصل آشنا شوید. در ادامه کاربردی‌ترین و سریع‌ترین راه‌های شناسایی میلگرد تقلبی را موردبررسی قرار می‌دهیم.

دلیل اهمیت تشخیص میلگرد اصل

صنعت فولاد در ایران به‌دلیل منابع متعدد معدنی، سوخت و موقعیت جغرافیایی از پتانسیل‌های بسیار خوبی برخوردار است. ازاین‌رو، حتی باوجود تحریم‌های شدید توانسته در میان 10 کشور برتر دنیا قرار بگیرد. امروز کارخانه‌های فولادی متعددی در داخل کشور فعال هستند که محصولات خود را با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا و استانداردهای جهانی و ملی تولید و عرضه می‌کنند. کیفیت این محصولات به‌دلیل وجود استانداردهای تولید و روش‌های مختلف کنترل کیفیت تضمین می‌شود. بنابراین، در هنگام خرید سؤالی در مورد کیفیت و مشخصات مقاطع فولادی باقی نمی‌ماند.

 

در این تصویر آرم حک شده روی میلگرد را مشاهده می کنید.

 

محصولات زیادی را می‌توان در بازار فولاد یافت که باوجود ظاهر مشابه، ویژگی‌های فیزیکی و مشخصات متفاوتی در مقایسه با نمونه‌های اصل دارند. آن‌ها با قیمت محصولات اصل در بازار معامله می‌شوند، اما کیفیت و کاربرد موردنظر را ندارند. بنابراین، نه‌تنها خسارت مالی به دنبال دارند، حتی می‌توانند امنیت جانی افراد را نیز تهدید کنند. بروز پوسیدگی و خوردگی در کوتاه‌مدت، عدم مقاومت در برابر فشارها و بارهای مختلف و... ازجمله مواردی هستند که به‌واسطه خرید میلگردهای تقلبی منجر به خسارت‌های مالی و جانی می‌شوند. ازاین‌رو لازم است در هنگام خرید، توجه ویژه‌ای به روش تشخیص میلگرد غیراستاندارد داشته باشید.

انواع روش شناسایی میلگرد اصلی از تقلبی

خوشبختانه روش‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به تشخیص اصل یا تقلبی بودن میلگردهای موردنظر شما کمک کنند. در اینجا می‌توانید با کاربردی‌ترین و سریع‌ترین روش‌های شناسایی میلگردهای تقلبی آشنا شوید:

پلاک نصب‌شده روی میلگرد

یکی از ساده‌ترین روش‌ها، استفاده از پلاک‌های نصب‌شده بر روی میلگردها است. پلاک هویت یک ورق یا فلز است که مشخصات میلگرد ازجمله نوع، سایز و طول آن و اطلاعاتی مانند کد شمش، وزن بندیل، شماره بندیل، آدرس کارخانه، تاریخ تولید و... بر روی آن درج می‌شوند.

وزن میلگرد، مشخص‌کننده اصل بودن محصول

وزن میلگرد یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین معیارهای خرید است که در قیمت آن نیز نقش تعیین کننده‌ای دارد. درواقع می‌توان وزن محصول را بهترین روش برای شناسایی اصالت میلگرد معرفی کرد. وزن میلگرد شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلف، نسبت به یکدیگر متفاوت است. آن‌ها بر اساس استانداردها متفاوتی تولید می‌شوند؛ بنابراین، مشخصات فیزیکی و ویژگی‌های یکسانی نخواهند داشت. با‌این‌حال، جدول اشتال میلگرد معیار بسیار مناسبی برای مقایسه وزن میلگرد موردنظر با نمونه‌های اصل است.

معمولاً اگر وزن میلگرد با تفاوت چشمگیری نسبت به وزن آن در جدول اشتال سبک‌تر باشد، کیفیت آن پایین است و می‌توان به اصالت آن شک کرد. توجه داشته باشید که به‌دلیل استانداردهای تولید متفاوت، ممکن است وزن برخی از میلگردهای اصل کمی سبک‌تر باشد. برای مثال، میلگرد ظفر بناب نسبتاً سبک‌تر از محصول سایر کارخانه‌ها است؛ اما این امر در استحکام و مقاومت آن تأثیر منفی ندارد. زیرا در تولید این محصول از استانداردهای جهانی استفاده شده است.

برگ آنالیز میلگرد، روشی قطعی برای شناسایی میلگرد تقلبی

همه شرکت‌ها میلگردهای خود را طبق استانداردهای مشخصی تولید می‌کنند. برگ آنالیز یک گواهی و برگه‌ای تخت است که مطابقت مشخصات میلگرد با این استانداردها را تأیید و تضمین می‌کند. این برگه شامل تأیید آزمایشگاهی مواردی مانند استحکام کششی، درصد ترکیبات میلگرد، وزن دقیق، ازدیاد طول و... است که پیش از خروج از کارخانه در آن درج می‌شوند.

علائم اختصاری حک‌شده روی میلگرد

امروزه بسیاری از کارخانه‌های فولاد از یک علامت اختصاری برای تشخیص راحت اصالت کالاهای خود استفاده می‌کنند. این علامت در پروسه تولید بر روی میلگرد حک می‌شود. هر شرکت فولادی از یک علامت اختصاری منحصربه‌فرد استفاده می‌کند که به‌صورت رسمی به ثبت رسیده است. ازاین‌رو، با نگاه کردن به آن می‌توانید کارخانه تولیدکننده را بشناسید و از اصل بودن محصول مطمئن شوید. این علامت در حین شکل‌دهی و فرایند تولید و به شکل برجسته بر روی میلگرد حک شده است؛ بنابراین، حک شدن آن به‌صورت دستی یا با سنبه بر روی بدنه محصول نشان‌دهنده تقلبی بودن میلگرد است.

 

میلگرد اصل و تقلبی را می توان از روی آرم حک شده تشخیص داد

 

اثر رنگ میلگرد بر اصل یا تقلبی بودن آن

بدنه میلگردهای اصل و باکیفیت همواره باید مشکی و کاملاً تیره باشد. چنین محصولی در شرایط مناسبی نگهداری شده و در برابر رطوبت قرار نگرفته است. درصورتی‌که شرایط نگهداری نامناسب باشد، حتی باکیفیت‌ترین میلگردها نیز دچار زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شوند؛ اما تا چه حد؟! در وهله اول بهتر است از خرید میلگردهای دارای زنگار و خوردگی بپرهیزید. زیرا درصورتی‌که زنگار به عمق میلگرد نفوذ کرده باشد، در کیفیت و مقاومت آن تأثیر می‌گذارد. این میلگردها به رنگ زرد دیده شده و زودتر از میلگردهای سالم دچار پوسیدگی و خرابی می‌شوند. از طرف دیگر، با بررسی میزان و عمق زنگ‌زدگی می‌توانید کیفیت و اصالت محصول را تشخیص دهید. زیرا محصولات اصل به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که مقاومت بالایی در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی ایجاد کنند.

قیمت میلگرد

اگرچه قیمت میلگرد نمی‌تواند معیار کاملاً درست و مطمئنی برای اصالت محصول باشد، اما در بسیاری موارد می‌توان از آن کمک گرفت. محصولات تقلبی سخت‌تر از نمونه‌های اصل به فروش می‌روند. بنابراین، فروشندگان از قیمت پایین به‌عنوان اهرم اصلی برای جذب مشتری استفاده می‌کنند. این قیمت وسوسه کننده حتی می‌تواند به شکل یک اختلاف قیمت کوچک و بسیار طبیعی جلوه کند.

برای خرید میلگرد غیر تقلبی، چه اقداماتی انجام دهیم؟

توجه به تمام مواردی که پیش‌تر بیان شد برای بسیاری افراد چندان راحت نیست. ازاین‌رو، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در هنگام خرید می‌تواند به تضمین اصالت میلگردها کمک کند، انتخاب یک فروشگاه معتبر است. آهن آنلاین به‌عنوان یکی از فروشگاه‌های معتبر در بازار فولاد، طی سال‌های فعالیت خود توانسته مرغوب‌ترین محصولات و بهترین خدمات را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. ما در آهن آنلاین اعتماد شما را سرمایه اصلی خود میدانیم و رضایت شما را اولویت قرار می‌دهیم.

سخن پایانی

میلگرد همواره نقش حیاتی در صنعت ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی داشته است. با‌توجه‌به کمبودهای نظارت بر بازار و سودجویی بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان، متأسفانه شاهد افزایش روزافزون میلگردهای تقلبی در بازار فولاد بوده‌ایم. ازاین‌رو، بهتر است دانش خود را پیش از خرید افزایش داده و از آن به‌عنوان یک صلاح در برابر سودجویان استفاده کنید. به‌این‌ترتیب، با دقت به نکات  و روش‌هایی که در این مقاله بیان شد، به‌راحتی می‌توانید از دام سودجویان رها شده و تجربه خرید خود را بهبود ببخشید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.