آهن آنلاین
افزایش قیمت آهن ادامه دارد

افزایش قیمت آهن ادامه دارد

سه‌شنبه 25 بهمن 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه

با توجه به اطلاعاتی که درخصوص صعود قیمت آهن الات در عمده مبادی فروش در هفته گذشته ارائه شده است، به نظر می رسد که با وجود تعطیلات، این صعود قیمت ادامه داشته است. با این حال، دلایل دقیق این صعود قیمت نامشخص است و نیاز به بررسی بیشتر دارد تا بتوان به نتیجه گیری دقیقی درباره آن رسید.
آهن آنلاین با اشاره به گزارش بازار اعلام کرده است که در هفته گذشته، قیمت آهن آلات در عمده مبادی فروش با وجود تعطیلات پیش رو، همچنان در حال صعود بوده و در برخی بخش‌ها تغییری در قیمت‌ها صورت نگرفته است.
با توجه به اطلاعاتی که درباره بازار ارز ارائه شده است، مشخص است که قیمت دلار با وجود تعطیلات پیش رو، به بیشترین میزان تاریخی خود رسید. هرچند که در پایان هفته گذشته قیمت دلار روی کانال ۴۴ هزار تومان بسته شده بود، اما در پایان روز با افزایش تقریبا ۸۰۰ تومانی به حدود ۴۵ هزار و ۳۱۰ تومان رسید.

 

 

نوسانات روزانه بازار آهن


به گزارش آهن آنلاین، قیمت میلگرد آجدار در هفته گذشته به ادامه روند صعودی خود ادامه داد و برخی کارخانه‌ها قیمت میلگرد آجدار را در حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان برای هر کیلوگرم از رده‌ی A افزایش دادند. با این حال، برخی دیگر از کارخانه‌ها قیمت خود را ثابت نگه داشتند. قیمت میلگرد در ماه گذشته حدود ۱۴٪ افزایش پیدا کرده است و از ۱۹,۴۳۰ تومان به ۲۲,۱۷۶ تومان برای هر کیلوگرم افزایش یافته است. همچنین در برخی از شرکت‌ها قیمت ناودانی، سپری و نبشی ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش یافته‌اند. قیمت پروفیل در بسیاری از کسب و کارها ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش یافته است و لوله‌های صنعتی، لوله‌های گرد و لوله‌های دیگر نیز ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش یافته‌اند. قیمت پروفیل با ضخامت ۲ میلیمتر در ماه گذشته ۲۲٪ افزایش قیمت داشته و از ۲۷,۰۰۰ تومان به ۳۴,۰۰۰ تومان افزایش یافته است.
بنا بر گزارش ارائه شده، قیمت انواع ورق سرد و گرم و همچنین تیرآهن در برخی شرکت‌ها افزایش قیمت داشته‌اند. قیمت روز ورق سیاه بیش از ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته است و در برخی بنگاه‌ها هر شاخه تیرآهن بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند.


دلیل افزایشی بودن قیمت آهن در ایران


با توجه به کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی در بازار داخلی و کمبود مواد اولیه، روند صعودی قیمت آهن در اکثر زیرمجموعه‌های بازار ادامه دارد. همچنین، التهابات و رشد نرخ دلار نیز از دلایل دیگری هستند که بر رشد نرخ آهن تأثیر می‌گذارند. در بازار صادراتی، نرخ شمش بلوم ایران در حال صعود است و حذف محدودیت سقف قیمت جهانی در معاملات بورس کالا و تعیین نرخ پایه عرضه بر اساس معاملات اعتباری از دیگر دلایلی است که به صعود قیمت‌ها در بازار فولاد داخلی کمک می‌کند.
تاثیر وقایع پیش‌بینی نشده مانند زلزله ویرانگر در کشورهای ترکیه و سوریه بر نرخ محصولات فولادی صادراتی در مقاطع طویل به دلیل افزایش تقاضا و کاهش خروجی صادراتی، موضوعی است که برخی کارشناسان به آن اشاره می‌کنند و در عمل به رشد نرخ این محصولات در منطقه منجر می‌شود.
با پایان فصل زمستان و بازگشت کارخانه‌های تعطیل شده به تولید، انتظار می‌رود که عرضه محصولات فولادی به روال عادی بازگردد و این ممکن است به افزایش تقاضا برای محصولات صادراتی در منطقه منجر شود. با این حال، برای کاهش قیمت‌ها در بورس کالا، نیاز است که فرمول و سازوکار تعیین قیمت پایه اصلاح شود و ضریب حجمی اقبال تقاضای داخلی به عنوان مبنای تعیین قیمت‌ها استفاده شود. در هفته‌های پیش رو، با توجه به میزان عرضه آهن اسفنجی و سقف‌شکنی جدید نرخ دلار، بازار آهن همچنان روی مدار افزایشی ممکن است باقی بماند.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.