آهن آنلاین
خرید میلگرد با پروانه ساختمان

خرید میلگرد با پروانه ساختمان

سه‌شنبه 20 دی 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

خرید میلگرد با پروانه ساختمان، یکی از راه‌های مناسب دولت برای کنترل قیمت‌ها در بازار فولاد و همچنین حذف دلالان بوده است. برای‌این‌منظور میلگرد دولتی در بورس کالا و توسط کارگزاری‌ها با قیمت مناسب عرضه می‌شود و به دست خریداران واقعی می‌رسد. برای آشنایی با راه‌های خرید میلگرد دولتی و همچنین مزایایی که به‌همراه دارد، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

پروژه‌های واجد شرایط دریافت سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان

در زمان عرضه کالاهای فولادی در بورس کالا، میلگرد به‌عنوان پایه و اساس پروژه‌های ساختمانی، به‌سرعت موردتوجه قرار گرفت. اما شرایطی هم برای خرید میلگرد با قیمت دولتی وجود دارد. ازجمله اینکه برای اطمینان از اینکه خریدار واقعا مصرف‌کننده میلگرد است و قصد انبار کردن و احتکار آن را ندارد، ارائه کردن پروانه ساختمان، ضروری است. علاوه‌براین، میلگرد دولتی تنها به پروژه‌هایی تعلق می‌گیرد که دارای متراژ بالاتر از 1000 متر مربع باشند. بنابراین با ارائه پروانه ساختمان، می‌توانید به سادگی میلگرد با نرخ دولتی را خریداری کنید.

 

میلگرد با سهمیه دولتی در تصویر نمایش داده شده است.

 

قیمت میلگرد سهمیه‌ای با پروانه ساختمان چقدر است؟

میلگردها با توجه به سایز، آجدار یا ساده بودن و همچنین کارخانه تولیدکننده، قیمت‌های متفاوتی دارند. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که هر نوع میلگردی که قصد خرید آن را از طریق‌ بورس کالا داشته باشید، قیمتی کمتر از قیمت میلگرد درب کارخانه دارد. دلیل آن هم، ترغیب خریداران به خرید از کانال بورس و از طریق کارگزاری‌ها است. علاوه‌براین، نوسانات شدید در قیمت میلگرد سهمیه‌ای در بورس دیده نمی‌شود که نشان از سختگیری‌های دولت برای کنترل قیمت‌ها است. البته درنهایت تمام نرخ‌ها به‌مرور تحت‌تاثیر  تورم کشور قرار گرفته و شیب ملایم افزایش را تجربه خواهند کرد.

تناژ سهمیه میلگرد ارائه شده با پروانه ساختمان در بورس کالا، چه میزان است؟

برای جلوگیری از خرید بیش از میزان‌نیاز در هر پروژه، میزان سقف خرید در ازای متراژ ساختمان مشخص شده است. برای‌این‌منظور شما می‌توانید حداکثر 50 کیلوگرم میلگرد به ازای هر مترمربع خرید کنید. بنابراین برای یک ساختمان با متراژ 1000 مترمربع، حداکثر می‌توانید 50 تن میلگرد با نرخ دولتی تهیه کنید.

روش خرید میلگرد سهمیه دولتی از بورس

ثبت‌نام میلگرد دولتی، کار چندان سختی نیست. کافی است به‌عنوان شخص حقیقی یا حقوقی در بورس ثبت‌نام کنید. خبر خوب این است که هر فردی می‌تواند ثبت‌نام در بورس را انجام داده و کد بورسي دریافت کند. مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در بورس به صورت زیر هستند:

  • افراد حقیقی
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • افراد حقوقی
  • کپی اطلاعیه ثبت شرکت در روزنامه
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره
  • کپی ثبت آخرین تغییرات شرکت در روزنامه

بعد از ارائه این مدارک، لازم است فرم‌هایی که در آن آدرس شرکت یا محل سکونت همراه با کدپستی و شماره تلفن خواسته شده است را پر کنید. سپس بعد از تایید مدارک، می‌توانید کد بورسی خود را دریافت کنید. زمان ارائه سهمیه میلگرد دولتی در بورس، هم روزهای چهارشنبه ساعت 10:30 صبح تعیین شده است. برای‌این‌منظور شما ابتدا سفارش خود را به کارگزاری اطلاع داده و سپس نماینده کارگزاری در این روز و ساعت در بورس حاضر شده و سفارش شما را از کارخانه خریداری می‌کند. برای ثبت نهایی سفارش نیز لازم است ده درصد مبلغ خرید را به‌عنوان بیعانه، به کارگزاری بپردازید تا کارگزاری اطمینان پیدا کند که شما واقعا قصد خرید دارید. سپس سه روز مهلت دارید که مابقی هزینه را پرداخت کنید. درغیراینصورت به ازای هرروز تاخیر، معادل 0/25 مبلغ معامله، جریمه خواهید شد و بعد از 10 روز نيز معامله فسخ خواهد شد. کارگزاری نیز مبلغی از بیعانه را به‌عنوان ضررکرد از شما گرفته و باقیمانده را به شما برخواهد گرداند.

 

میلگرد دولتی در تصویر نمایش داده شده است.

 

تهیه سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان نسبت به بازار آزاد، چه مزیت‌هایی دارد؟

مهمترین مزیتی که خرید میلگرد از بازار بورس نسبت به بازار آزاد دارد، قیمت آن است. همانطورکه اشاره کردیم قیمت میلگرد با پروانه ساختمان، که با نام میلگرد دولتی هم شناخته می‌شود، از خرید درب کارخانه هم ارزان‌تر تمام می‌شود. برای اطمینان از این موضوع، می‌توانید قیمت لحظه‌ای میلگرد در بورس کالا را با بازار آزاد و قیمت درب کارخانه مقایسه کنید.  علاوه‌بر این، با خرید از بورس می‌توانید کمک کنید که دست دلال‌ها به‌مرور از بازار آهن کوتاه شود؛ چراکه در این‌روش تنها واسطه بین شما و کارخانه، کارگزاری است که تحت‌نظر سازمان بورس کار می‌کند. بنابراین دیگر دلال‌ها و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند میلگرد را تنها برای سرمایه‌گذاری خریده و بعدا در زمان دیگری به فروش برسانند. علاوه‌بر این نوسان قیمت در بورس کالا، همیشه کمتر از بازار آزاد است. به‌همین‌دلیل می‌توانید در بلندمدت انتظار ثبات نرخ بیشتری را از میلگرد با نرخ دولتی انتظار داشته باشید.

سخن پایانی

آهن آنلاین، به‌عنوان مرجع قابل اعتماد خرید میلگرد به‌صورت لحظه‌ای نرخ این کالای حیاتی را به شما عزیزان اطلاع‌رسانی می‌کند. شما می‌توانید قیمت هر نوع میلگرد را با بهای درب کارخانه مشاهده کرده و تمام برندهای تولیدکننده را از نظر نرخی با یکدیگر مقایسه نمایید تا به انتخابی مناسب دست بزنید. کارشناسان آهن آنلاین نیز در هر لحظه آماده اطلاع‌رسانی و مشورت با شما عزیزان در خصوص سرمایه‌گذاری‌های بازار آهن هستند.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.