آهن آنلاین
تفاوت تیرآهن اصفهان و کرمانشاه

تفاوت تیرآهن اصفهان و کرمانشاه

دوشنبه 19 دی 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تیرآهن، یکی از محصولات آهنی است که در ساختمان‌سازی و پروژه‌های صنعتی کاربرد دارد. این محصول در اندازه و وزن‌های متفاوتی، در کارخانه‌های مختلف کشور ما تولید می‌شود. از کارخانه‌های مهم تولیدکننده تیرآهن، می‌توان کارخانه ذوب آهن اصفهان و کرمانشاه را ذکر کرد. این محصول پس از تولید، به تعداد انبوه به بازار عرضه می‌شود. در این مطلب امروز قصد داریم به تفاوت تیرآهن‌های تولیدشده در این دو کارخانه بپردازیم؛ پس همراه ما باشید.

مشخصات فنی تیرآهن ذوب آهن اصفهان

بیشترین محصولات فولادی که در کشور ما استفاده می‌شود از تولیدات کارخانجات اصفهان هستند. به‌گونه‌ای‌که می‌توان از این کارخانه به‌عنوان برترین کارخانه‌ فعال در این زمینه نام برد. در ذوب آهن اصفهان، مصالح فولادی زیادی تولید می‌شود که یکی از آن‌ها تیرآهن است.

تیرآهن‌‌هایی که در ذوب‌آهن اصفهان، تولید می‌شوند در سایزهای ۱۲ تا ۳۰ بوده و از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. این محصول، نیازهای مختلف پیمانکاران و مهندسان ساختمانی را تامین می‌کند؛ به‌دلیل اینکه محصولات آهنی تولیدشده در این کارخانه، کیفیت بالایی دارند؛ تیرآهن‌های آن از گران‌ترین تیرآهن‌ها در کشور محسوب می‌شوند. برای خرید این محصول می‌توانید از آهن آنلاین اقدام کنید.

مشخصات فنی تیرآهن جهان فولاد غرب (کرمانشاه)

به کارخانه تیرآهن کرمانشاه جهان فولاد غرب، به اختصار کارخانه تیرآهن کرمانشاه می‌‌گویند. هدف اصلی تاسیس این کارخانه، کاهش واردات تیرآهن از کشورهای دیگر و رسیدن به خودکفایی بود. در این کارخانه محبوب‌ترین تیرآهن‌ها ساخته می‌شود و مهم‌ترین تولیدات آن، تیرآهن ۱۴ سنگین است که به‌دلیل اینکه مشخصات و خصوصیات منحصر‌به‌فردی دارد، بسیار پرتقاضا است. برای تولید این تیرآهن‌ها از مواد اولیه مختلفی کمک می‌گیرند که قبلا از لحاظ استاندارد مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 

تیرآهن تولیدشده در کارخانه کرمانشاه به تصویر کشیده شده است.

 

وزن و سایز تیرآهن کرمانشاه و اصفهان چه تفاوتی دارند؟

تیرآهن کرمانشاه و ذوب‌آهن اصفهان، هر دو از محصولات باکیفیت و پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی هستند. اما محصولات این دو کارخانه با هم تفاوت‌هایی دارند. تیرآهن ۱۴ که در کرمانشاه تولید می‌شود نسبت به تیرآهن همین سایز که در اصفهان تولید می‌شود ۲۵ کیلوگرم سبک‌تر است. تفاوت وزن محصول این دو کارخانه به علت تفاوت‌هایی است که در ضخامت بال، جان و ارتفاع تیرآهن این دو کارخانه وجود دارد.

به علت اینکه وزن تیرآهن کرمانشاه پایین‌تر از تیرآهن اصفهان است محصول تولیدی کرمانشاه قیمت پایین‌تری دارد. اگر چه هر دو جزو محصولات باکیفیت محسوب می‌شوند، اما تیرآهن ذوب آهن اصفهان بر اساس استاندارد کیفی و وزنی جدول اشتال تولید می‌شود و محصول کرمانشاه بر این اساس تولید نمی‌شود. برای تشخیص آن می‌توانید از آرمی که روی تیرآهن اصفهان درج شده‌است متوجه شوید. آرم تیرآهن اصفهان با ESCO نشان داده می‌شود.

بررسی و مقایسه کیفیت تیرآهن ذوب آهن و کرمانشاه

عده‌ای عقیده دارند چون وزن تیرآهن اصفهان بیشتر از کرمانشاه در همان سایز است، این محصول کیفیت بالاتری دارد. در این کارخانه انواع تیرآهن‌ در سایزهای مختلف 12، 14، 16، 18، 20، 22، 24، 27 و 30 در وزن‌های 120، 155، 190، 230، 270، 320، 370، 440 و 500 کیلوگرم تولید و به بازار عرضه می‌شود. این تیرآهن‌ها در سه دسته تیرآهن بال‌پهن (IPB)، بال‌کوتاه (IPE) و بال‌کوتاه (IPN) هستند.

تیرآهن کرمانشاه، بر اساس استانداردها و در دو نوع نیم پهن و بال پهن وجود دارد و قیمت آن به کیفیت محصول مربوط می‌شود. درجه کیفی آن را بر اساس کیفیت مواد اولیه و تجهیزات و روش‌هایی که در تولید استفاده می‌شود، تعیین می‌کنند.‌ در واقع هر دو محصول از کیفیت خوبی برخوردار هستند، ولی تیرآهن کرمانشاه سبک‌تر از اصفهان است.

نحوه تشخیص تیرآهن کرمانشاه و اصفهان در بازار

برای تشخیص تیرآهن کرمانشاه و اصفهان در بازار می‌توان به مولفه‌ها و پارامترهای مختلفی توجه کرد.‌ با توجه به مشخصات ظاهری آنها می‌توان آنها را از هم تشخیص داد. مثلا تیرآهن اصفهان در سایزها و ابعاد ۱۲ تا ۳۰ تولید می‌شوند و آرم ESCO دارند. اما تیرآهن کرمانشاه در سایز ۱۴ و ۱۶ تولید می‌شود و در جان، مال و ارتفاع متفاوت هستند و وزن متفاوتی هم دارند. اگر وزن آن زیاد باشد با علامت v و اگر وزن کمی داشته باشد با علامت L مشخص می‌شود‌.

قیمت اصلی ترین عامل تفاوت بین تیرآهن اصفهان و کرمانشاه

در واقع محصولات دو کارخانه بر طبق استاندارد‌های ملی و بین‌المللی تولید می‌شوند و کیفیت بالایی دارند. هر دو کارخانه این محصول را در سایزهای مختلفی تولید می‌کنند. اما تیرآهن اصفهان نسبت به تیرآهن کرمانشاه سنگین‌تر است و در نتیجه قیمت بالاتری دارد. تفاوت در وزن آنها به علت آلیاژ به کار رفته در آنها است. شاید دلیل دیگر محبوبیت آهن اصفهان در بین مردم به علت استفاده از جدول اشتال و کیفیت بسیار بالای آن باشد. برای استعلام قیمت تیرآهن اصفهان به جدول زیر مراجعه کنید.

 

تیرآهن تولید شده در کارخانه به صورت بندیلی به تصویر کشیده شده است.

 

کاربرد تیرآهن کرمانشاه و ذوب آهن برای پروژه های مختلف

تیرآهن کرمانشاه و ذوب آهن، برای پروژه‌های مختلف ساختمانی مانند ساخت خرپا، تیرهای باریک کرومیت، تیرهای اصلی، تیرهای میانی و… کاربرد دارند. از جمله کاربردهای آن برای موارد زیر است:

●   برای اینکه مقاومت ساختمان را در برابر زلزله، نشست و… بالا ببرند، به تیرآهن نیاز دارند.

●   برای ساخت ساختمان‌ها و اسکلت‌بندی آنها نیز باید از تیرآهن‌ استفاده کرد.

●   جهت ساختن پایه‌ها لازم است از تیرآهن استفاده شود.

●   برای پروژه‌های پل‌سازی و زیرساخت‌های پل‌ها نیز این تیرآهن‌ها کاربرد دارند.

●   جهت ساخت کفی‌های ستون و اتصال نبشی به ستون به این محصول نیاز است.

با مشاهده جدول موجود در صفحه مربوط به این محصول، می‌توانید از قیمت تیرآهن کرمانشاه اطلاع پیدا کنید.

 سخن پایانی

تیرآهن کرمانشاه و ذوب‌آهن، از محصولات دو کارخانه مهم ایران هستند که برای موارد مختلفی کاربرد دارند. اگر شما هم قصد خرید این محصول را دارید می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید و با مشورت کارشناسان ما، بهترین محصول را متناسب با نوع کاربردتان سفارش دهید و به‌صورت آنلاین از ما خریداری کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.