آهن آنلاین
مقایسه روند تغییر قیمت میلگرد و لوله در نیمه اول سال 1400 و 1401

مقایسه روند تغییر قیمت میلگرد و لوله در نیمه اول سال 1400 و 1401

یک‌شنبه 27 آذر 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

قیمت میلگرد و لوله، در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۱، نوسان‌های بسیاری را تجربه کرد؛ البته بهار امسال، روند قیمت این محصولات نسبتا ثابت بود، اما نوسان‌های اصلی از تیرماه آغاز شد. در تابستان امسال، برخلاف سال‌های قبل، تقاضا برای مقاطع فولادی زیاد نشد و رکود بازار، تأثیر بسزایی روی بهای محصولات داشت و نمودارها را نزولی کرد. در این مقاله روند تغییر قیمت لوله و میلگرد در نیمه اول سال ۱۴۰۱ را با مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ مقایسه می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تغییرات نرخ در بازار مقاطع فولادی، قابل پیش‌بینی نیست؛ به‌همین‌دلیل، باید به‌صورت روزانه از نرخ محصولات مورد نظرتان اطلاع داشته باشید؛ آهن آنلاین، آخرین بهای محصولات مختلف را به همراه نمودار نوسان آن‌ها در سایت خود منتشر می‌کند و یک منبع معتبر برای فعالان بازار فولاد است.

کدام عوامل بازار میلگرد و لوله را تکان می دهند؟

هرچیزی که بر عرضه‌و‌تقاضای مقاطع فولادی تأثیر داشته باشد، بازار میلگرد و آهن را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ در ادامه به چند مورد از عواملی که روی این بازار تأثیر دارند، اشاره می‌کنیم.

  • میزان تقاضا در بازار: یکی از علت‌های افت قیمت در سال ۱۴۰۱، رکود جهانی محصولات فولادی بود.
  • تصمیمات سیاسی: در نیمه اول ۱۴۰۱، طراح احیای برجام مطرح شد و چندماه بلاتکلیف باقی ماند؛ همین موضوع باعث شد، خریداران تا مشخص شدن نتیجه نهایی صبر کنند.
  • نرخ ارز: بهای دلار در ایران به سیاست‌ها وابسته است، در مدتی‌که نتیجه احیای برجام مشخص نبود، دلار هم نرخ بی‌ثباتی داشت و کسی ریسک خرید محصولات، که به این ارز وابسته هستند را قبول نمی‌کرد.
  • تورم: با افزایش تورم، قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند و احتمال توقف پروژه‌های مختلف ساخت‌وساز وجود دارد.

اثرمتغیرهای بازار فولاد بر قیمت میلگرد؛ نرخ این محصول، درنیمه اول امسال نسبت به سال پیش چطور پیش رفت؟

قیمت میلگرد ۱۶، در ۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶۵۰۰ تومان بود. نرخ این محصول تا اواسط اردیبهشت، از این عدد بالاتر نرفت، اما کم‌تر از ۱۵۹۰۰ تومان هم نشد. شیب نمودار این محصول از هفته آخر اردیبهشت تا اواخر خرداد نسبتا صعودی بود و نرخ بین ۱۶۵۰۰ تا ۱۷۱۰۰ تومان نوسان داشت. از تیرماه، روند نزولی آغاز شد؛ قیمت میلگرد در اکثر روزهای تابستان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان بود.

 

میلگرد تولید شده در حجم زیاد، در انبار کارخانه نشان د اده شده است.

 

نمودار میلگرد ۱۶، از فروردین تا اواسط خرداد ۱۴۰۰، صعودی بود و بهای این محصول از ۱۲۵۰۰ تومان به ۱۵ هزارتومان رسید. از هفته سوم خرداد تا هفته آخر تیر ماه، وضعیت بازار نزولی بود و قیمت بین ۱۴ تا ۱۵ هزارتومان نوسان داشت. اما با شروع مرداد، صعود دوباره آغاز شد و در نهایت نرخ میلگرد در شهریور به بیش از ۱۶ هزارتومان رسید.

سایر سایزهای میلگرد هم در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ روند مشابهی داشتند و تنها اعداد نرخ آن‌ها متفاوت بود.

قیمت لوله آهن در نیمه سالی که گذشت، نسبت به همین بازه در سال قبل

هزینه لوله آهنی، در ۱۴ فروردین ۱۴۰۱، نزدیک ۲۴ هزارتومان بود و تا پایان ماه افزایش پیدا کرد، اما با شروع اردیبهشت، نزول طولانی مدت نرخ این محصول آغاز شد. نمودار لوله آهن از اردیبهشت تا شهریور ۱۴۰۱، نزولی بود و فقط شیب آن کم‌تر یا بیشتر می‌شد؛ در نهایت این محصول در شهریور ۱۴۰۱ با نرخ ۱۸۳۰۰ تومان خرید و فروش شد.

بهای لوله سیاه، در اولین روز کاری فروردین ۱۴۰۰، ۲۲ هزارتومان بود و تا اواخر اردیبهشت هم روند صعودی داشت. از اوایل خرداد تا اواخر تیرماه، نمودار این محصول تقریبا ثابت بود و قیمت در محدوده ۲۱ تا ۲۲ هزارتومان قرار داشت. شیب رو به بالای این محصول از هفته آخر تیرماه آغاز شد و اواسط شهریور ادامه پیدا کرد؛ در این بازه قیمت انواع لوله، بین ۲۴۵۰۰ تا ۲۵۵۰۰ تومان بود. از هفته دوم شهریور، شیب کمی نزولی شد، اما نرخ محصول از ۲۳ هزار تومان کم‌تر نشد.

 

لوله تولید شده به صورت بندیلی در کارخانه به تصویر کشیده شده است.

 

سخن پایانی

در این متن روند قیمت میلگرد و لوله آهن، در ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را مورد بررسی قرار دادیم. بهار و تابستان امسال برای بازار فولاد با سال‌های قبل تفاوت داشت؛ در شش ماه ابتدایی امسال، تقریبا تمام مقاطع فولادی افت شدید قیمت را تجربه کردند و حتی میزان صادرات هم کاهش پیدا کرد؛ تا جایی‌که بعضی از کارخانه‌ها به سراغ استراتژی کاهش حجم تولید رفتند. مجموعه آهن آنلاین، اخبار به‌روز و آخرین نرخ محصولات را منتشر می‌کند؛ همچنین امکان خرید‌و‌فروش انواع مقاطع از انبار یا کارخانه را با قابلیت تحویل در کوتاه‌ترین زمان ممکن، فراهم کرده است.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.