آهن آنلاین
سبد میلگرد مخلوط چیست؟

سبد میلگرد مخلوط چیست؟

شنبه 19 آذر 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

میلگرد، از پرمصرف‌ترین قطعه‌های فولادی در ساختمان‌سازی و دیگر صنایع است؛ شما باید هنگام خرید میلگرد اطلاعات کافی در مورد برند تولیدی آن داشته باشید. بسیاری از افرادی‌که در این حوزه فعالیت می‌کنند، برای اینکه هزینه‌های خرید را کاهش دهند این مقاطع را به‌جای اینکه به‌صورت شاخه‌ای خریداری کنند، به‌صورت بسته‌بندی و سبدی می‌خرند.‌ این شاخه‌ها در بندیل به‌صورت مخلوط هستند و به‌همین‌دلیل مقرون‌به‌صرفه‌تر از شاخه‌ای هستند.

مفهوم سبد میلگرد در بازار

سبد میلگرد که معمولا در بورس کالا ارائه می‌شود، از میلگردهایی با سطح مقطع، اندازه و وزن‌های مختلف تهیه شده است. این مقاطع در بازار در دو نوع ساده و آجدار وجود دارند؛ برخی از آن‌ها از لحاظ طول بلندتر و برخی کوتاه‌تر هستند. در این سبدها، سایزهای مختلف میلگرد ساده، کلاف و آجدار موجود است؛ جنس این محصولات از فولاد است که از آن در داخل بتن استفاده می‌کنند تا مقاومت کششی کم آنها افزایش یابد. میلگردهای موجود در سبد، در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارند و مشخصات فنی آنها در برگه شناسایی نوشته می‌شود.

قیمت سبد میلگرد چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه قیمت سبد میلگرد، به عوامل مختلفی بستگی دارد.‌ اندازه، طول، وزن و نوع آن از عواملی است که در قیمت آن تاثیر دارد.‌ برای محاسبه قیمت، ابتدا باید از شرایط شرکت تولیدکننده و مراکز فروش سبد میلگرد مطلع باشید؛ زیرا تعیین بهای مقاطع فولادی، از جمله قیمت میلگرد بیشتر از همه به کارخانه تولیدکننده بستگی دارد.

 

تعیین قیمت میلگرد به صورت سبد مخلوط، به عوامل متعددی بستگی دارد.

 

بعد از آن، وزن سبد میلگرد، انواع مختلف میلگردهای بکار رفته در سبد، بهای روزانه این محصول و... در بازار از اهمیت زیادی برخوردار است و در محاسبه قیمت سبد میلگرد تاثیر دارد؛ همچنین نرخ انواع میلگرد آجدار با کلاف و میلگرد ساده تفاوت دارد و برای محاسبه قیمت آنها باید به همه این پارامترها توجه شود.

کدام کارخانجات محصول خود را به صورت سبد عرضه می کنند؟

انواع میلگردهای تولیدی در گرید A1 به شکل ساده و در گریدهای A2، A3، A4 آجدار هستند. هر کارخانه مقاطع فولادی خود را که قصد دارد به‌صورت سبدی به فروش برساند، در بورس کالا عرضه می‌کند.

اولین و بزرگترین کارخانه تولید میلگرد در ایران، ذوب آهن اصفهان است که انواع میلگردها را در استاندارد ملی ۳۱۳۲ تولید می‌کند؛ قیمت میلگرد ذوب آهن عرضه شده در بورس به صورت سبدی باتوجه به نوسانات بازار تعیین می‌شود.

 

قیمت میلگرد سبدی، مناسب تر از خرید آن از بازار آزاد است.

 

مجتمع فولاد کویر کاشان هم دو خط نورد برای تولید میلگرد ساده وآجدار دارد. تولیدی دیگری که محصولات خود را با نام تجاری میلگرد نیشابور به صورت سبدی در بورس عرضه می‌کند انواع میلگرد را با استاندارد ملی ۳۱۳۲ عرضه می‌کند‌. کارخانه‌های دیگری که در این زمینه فعالیت می‌کنند، کارخانه فولاد آذربایجان میانه، مجتمع فولاد روهینا، مجتمع نورد کوثر اهواز و صبا فولاد زاگرس است‌ که قیمت میلگرد زاگرس در سبدهای عرضه شده در بورس، بسیار مناسب است.

برای خرید میلگرد به صورت سبدی کجا باید اقدام کنیم؟

برای تهیه میلگرد به‌صورت سبدی، باید از طریق بورس کالا اقدام کنیم. برای اینکه بدانید قیمت میلگرد در بورس کالا چگونه تعیین می شود بهتر است با مراحل تهیه آن آشنا شوید؛ ابتدا برای ورود به بازار بورس باید یک کارگزار انتخاب کنیم. بقیه مراحل به ترتیب زیر است:

1. بعد از ثبت‌نام، کد مشتری در بورس کالا را دریافت می‌کنیم.

2. فرم درخواست خرید را پر می‌کنیم که در آن باید مشخصات کالا، تولیدکننده، حداکثر قیمت خرید و… ذکر شده باشد.

3. پس از تکمیل فرم، کارگزار مربوطه شرایط را بررسی می‌کند و معامله انجام می‌شود.

4. ۵ درصد مبلغ کل را به‌ حساب کارگزاری واریز ‌می‌کنیم.

5. کارگزار طبق فرم درخواست که در آن میزان، نوع، وزن، تعداد و مبلغ میلگرد ذکر شده است با کارگزاران دیگر رقابت می‌کند.

6. اگر کارگزاری برنده شود، خریدار باید تا 3 روز کاری قرارداد را تسویه کند؛ وگرنه باید برای هر روز دیرکرد 0.25 درصد به‌عنوان جریمه به فروشنده بپردازد و این روند تا 10 روز کاری ادامه دارد و بعد معامله فسخ خواهد شد. خریدار بعد از لغو قرارداد، باید جریمه کارمزد کارگزار فروشنده را پرداخت کند که برداشت آن از محل بیعانه انجام می‌شود.

 

برای خرید سبد میلگرد مخلوط، از بورس کالا باید اقدام کرد.

 

سخن پایانی

میلگرد از محصولات پرمصرف در صنایع مختلف است که خرید میلگرد از بورس به‌صورت سبدی، یکی از راه‌های تهیه آن به شمار می‌رود. در سبد میلگرد، انواع شاخه‌های ریز و درشت میلگرد وجود دارد و خیلی از فعالان این حوزه برای اینکه خرید به صرفه‌ای داشته باشند سبد میلگرد می‌خرند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نرخ به روز انواع آهن آلات و استعلام قیمت آهن و میلگرد از جداول لیست قیمت آهن آنلاین استفاده کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.