آهن آنلاین
قیمت میلگرد در بورس کالا چگونه تعیین می شود؟

قیمت میلگرد در بورس کالا چگونه تعیین می شود؟

سه‌شنبه 12 مهر 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

اگر در بازار بورس کالا، به دسته‌بندی کالاهای صنعتی و معدنی مراجعه کنید، در گروه فولاد می‌توانید مقاطع طولی میلگرد را مشاهده کنید. مشتریان این کالا، سفارش خود را باید از طریق کارگزاری مجاز ثبت کنند؛ به‌این‌منظور به ثبت‌نام و دریافت کد بورسی نیاز است. همچنین در بعضی از شرایط لازم است شما مدارکی را برای خرید ارائه کنید که نشان می‌دهد برای مصارف پروژه‌های خود این معامله را انجام می‌دهید و قصد شما فروش مجدد آن‌ها نیست.

این فرایندهای اداری، علاوه‌بر زمان زیادی که صرف تحویل این محصول می‌شود، ممکن است بعضی از مشتریان را برای خرید از این طریق دچار تردید کند. بااین‌حال، بعضی از مشتریان به خاطر شفافیت ارزش ریالی کالا، آنلاین بودن معامله‌ها در این بازار یا دیگر امتیازات آن، تهیه آهن آلات از این طریق را ترجیح می‌دهند. تعیین قیمت مقاطع فولادی در این بازار تا حدی متفاوت است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

محاسبه قیمت میلگرد در بورس کالا امروز

به‌طورکلی، محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، تحت‌تاثیر میزان عرضه و تقاضا هستند؛ بااین‌وجود، نرخ پایه به شیوه متفاوتی تعیین می‌شود و در هر روز در بازه ریالی خاصی امکان انجام معاملات هست؛ یعنی حداقل و حداکثر ارزش مشخص می‌گردد. اگر میزان کالای مورد تقاضا بیشتر از آنچه که کارخانه‌ها عرضه می‌کنند باشد، بین مشتریان رقابت به وجود می‌آید و نرخ‌ها در بازه خاص تعیین شده بیشتر و بیشتر می‌شوند.

 از سویی دیگر، اگر عرضه این کالا در بورس بیشتر از مقدار مورد تقاضا باشد، شاهد کاهش قیمت میلگرد خواهیم بود؛ علاوه‌بر عرضه و تقاضا، این بازار هم تحت تاثیر نرخ ارز است. به‌این‌صورت که با افزایش نرخ ارز، تمایل کارخانه‌ها به صادرات کالا بیشت‍ر می‌شود و عرضه در داخل رو به کاهش می‌گذارد، در نتیجه شاهد افزایش هزینه ریالی مقاطع خواهیم بود.

روزهای عرضه میلگرد در بورس کالا

در اغلب بازارهای این‌چنینی، سازمان‌ها برای انجام معامله‌ها قوانین و مقررات خاصی را تعیین می‌کنند. این قوانین، محدودیت‌هایی را برای متقاضیان و فروشندگان ایجاد می‌کند؛ یکی از محدودیت‌هایی که بورس برای محصولات فولادی دارد، عرضه آن فقط در یک روز از هفته است. بر طبق تصمیم‌های اعلام شده از سوی این سازمان، هر کدام از محصولات تالار صنعتی در روز خاصی از هفته برای خرید و فروش بازگشایی می‌شوند.

طبق اطلاعیه  شرکت بورس کالای ایران، مقاطع طولی مانند میلگرد در روزهای چهارشنبه عرضه می‌شوند؛ بنابراین، در هر چهارشنبه متقاضیان می‌توانند سفارش خود را با پرداخت درصدی از هزینه کل، آن را ثبت کنند. سپس، درصورتی‌که کارگزاری خرید موردنظر را برای آنان انجام دهد، طی سه روز کاری باید مبلغ باقیمانده را پرداخت کنند؛ همچنین هنگام نهایی کردن خرید در مورد مکانی که مشتری مایل به تحویل گرفتن بار است هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود. باید در نظر داشت که در دیگر روزهای هفته امکان مشاهده اطلاعات، قیمت‌ها و اطلاعیه‌های مربوطه وجود دارد ولی تنها در روزهای چهارشنبه می‌توان سفارش جدیدی ثبت کرد.

حداقل میزان خرید میلگرد از بورس چقدر است؟

دیگر محدودیتی که این سازمان برای متقاضیان این مقاطع فولادی تعیین کرده است، مقدار خرید است؛ شما برای ثبت سفارش خود باید حداقل چیزی حدود 20 تن میلگرد سفارش دهید. علاوه‌براین، گاهی برای حداکثر میزان خرید نیز سقف تعیین می‌شود؛ اینگونه محدودیت‌ها در راستای انجام هر چه بهتر و قانونمندی معامله‌ها است. به‌عنوان‌مثال، گاهی برای اینکه همه متقاضیان بتوانند از بازار و قیمت‌های شفاف بهره‌مند شود سقف حداکثری تعیین می‌شود تا افراد بیشتری فرصت داشته باشند که میلگرد عرضه شده را تهیه کنند.

مشتریان برای انجام خرید حتما در نظر داشته باشند، درصورتی‌که کارگزاری موردنظر معامله را انجام دهد و متقاضی نتواند ظرف سه روز کاری بعد تسویه حساب کند، شامل جریمه خواهد شد؛ بنابراین در کنار حجم مورد نیاز و قابل ثبت در سفارش‌ها، حتما برای تامین به موقع هزینه تمام شده آن نیز برنامه‌ریزی شود.

سخن پایانی

در این مقاله دیدیم که خرید میلگرد در بازار بورس، قوانین و مقررات محدودکننده‌ای دارد؛ همچنین تعیین ارزش ریالی این کالا با وجود شفافیت آن، از عوامل دیگری به جز آنچه در بازار آهن آلات است، تاثیر می‌گیرد. این محدودیت‌ها و شیوه تعیین ارزش ریالی، گاهی و نه همیشه می‌تواند به نفع متقاضی باشد؛ بنابراین اگر شما برای تامین سازه‌های فولادی پروژه خود تمایل به خرید بورسی دارید، ابتدا باید از مقررات حاکم بر آن اطلاع کسب کنید؛ در کنار آن باید با بررسی سایت‌های معتبر در زمینه اعلام قیمت آهن آلات از نرخ‌های دیگر فروشنده‌ها نیز آگاه شوید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.