آهن آنلاین
لوله کشی ساختمان و صفر تا صد مراحل اجرای آن

لوله کشی ساختمان و صفر تا صد مراحل اجرای آن

سه‌شنبه 04 بهمن 1401
زمان مطالعه: 8 دقیقه

لوله کشی، یکی از مهم‌ترین مراحل ساختمان‌سازی است که تقریبا تمام سازه‌های مسکونی، تجاری و اداری به آن نیاز دارند؛ پیمانکاران معمولا بر اساس تجربه‌ای که دارند، بهترین نوع را برای سازه‌های تحت نظر خود انتخاب می‌کنند. آب و هوای محیطی که سازه در آن قرار گرفته، کاربرد، کیفیت و قیمت تمام شده، چند معیار مهم برای انتخاب این محصول هستند. در این گزارش، انواع مختلف لوله را معرفی می‌کنیم و توضیحاتی که لازم است درباره لوله کشی ساختمان و مراحل اجرای آن بدانید را ارائه خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

همه‌چیز در مورد لوله‌کشی ساختمان

لوله‌کشی ساختمان‌ها شامل سه سیستم آب، گاز و فاضلاب است؛ که بخش اعظم آن به‌صورت زیر کار اجرا می‌شود. ازاین‌رو، انتخاب مناسب‌ترین لوله ازلحاظ کیفیت و تناسب با کارایی ازجمله مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر دوام لوله‌کشی و امنیت ساختمان است. انتخاب لوله بی‌کیفیت و نامناسب در بلندمدت می‌تواند موجب شکستگی و پوسیدگی این محصول و نیاز به کندن زمین و تعویض لوله‌ شود. بنابراین، اگرچه خرید لوله‌های ارزان و بی‌کیفیت هزینه‌های ساخت‌وساز را کاهش می‌دهد، اما در بلندمدت مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی نخواهد بود.

دسته بندی و انواع لوله کشی ساختمان

لوله‌کشی ساختمان به دو روش انشعابی و کلکتوری انجام می‌شود. روش انشعابی هزینه‌ها را کاهش داده و به تکمیل ساختمان سرعت می‌بخشد. از این روش می‌توان برای لوله‌کشی روکار بهره گرفت؛ اما باید دقت داشت که عمر و بازدهی لوله‌کشی و فشار آب در این روش کمتر است. لوله‌کشی به روش کلکتوری اگرچه هزینه اجرای بیشتری دارد، اما به‌خوبی می‌تواند نواقص و معایب روش انشعابی را برطرف کند.

علاوه براین لوله کشی ساختمانی را می‌توان براساس کاربرد یا متریالی که برای ساخت محصول به کار رفته، دسته‌بندی کرد. کاربردهای این مقاطع در ساختمان‌های مختلف عبارت است از:

  • عبور آب سرد و گرم
  • اتصال پکیج یا شوفاژ با رادیاتورها
  • انتقال فاضلاب
  • عبور گاز

متخصصان، برای هرکدام از کاربردهای بالا، لوله‌های خاصی را انتخاب می‌‌کنند. در ادامه انواع لوله‌های مصرفی برای لوله کشی را معرفی می‌کنیم و ویژگی‌هایشان را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • مسی: این محصول در دو نوع سخت و نرم تولید می‌شود که نوع سخت لوله مسی، برای عبور آب سرد و گرم یا فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • گالوانیزه: مقاطع آهنی و فولادی هزینه مناسبی دارند، اما معمولا در برابر خوردگی و فرسایش مقاوم نیستند؛ از این محصولات می‌توان برای کاربردهای مختلف استفاده کرد.
  • آلومینیومی: این محصول در سازه‌های پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ساختمان‌های مسکونی و اداری کاربردی نیست.
  • چدنی: این جنس را می‌توان در قسمت‌های مختلف ساختمان به کار برد، آن‌ها مقاومت بیشتری نسبت به مقاطع گالوانیزه و آهنی دارد، اما بسیار سنگین‌ترند و در برابر مواد شیمیایی موجود در فاضلاب هم مقاوم نیستند.
  • برنجی: این محصولات ظاهر درخشانی دارند و معمولا در قسمت‌های روکار مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • سایر انواع لوله: مقاطعی که با PVC، پلی اتیلن، CPVC و پلی پروپیلن ساخته‌ شده‌اند نیز در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کیفیت و قیمت تمام شده کدام نوع لوله کشی مناسب تر است؟

کیفیت و قیمت، دو معیار مهم در انتخاب هستند؛ هزینه محصولات مختلف به میزان عرضه و تقاضا، کاربرد و نوع متریالی که برای تولید آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، قیمت لوله مانیسمان، بخاطر کاربرد در صنایع دارویی یا انتقال در خطوط نفت و گاز، بیشتر از مقاطعی است که در سازه‌‌های شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

از لوله های مانیسمان در صنایع بیشتر استفاده می شود.
کاربرد لوله های مانیسمان در صنایع بیشتر است.

دوام بیشتر و قیمت مناسب‌تر انواع جدید لوله‌ها باعث شده مقاطعی که با فلزاتی چون فولاد، مس یا آلومینیوم تولید می‌شوند، کم‌تر در ساختمان‌های شهری مورد استفاده قرار بگیرند؛ این محصولات بیشتر در سازه‌‌های بزرگی که به استحکام زیاد نیاز دارند و امکان تعویض لوله‌ها در بازه‌های زمانی مشخص وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین خوب است بدانید قیمت لوله آلومینیومی هم از محصولاتی که با PVC، پلی اتیلن یا پلی‌پروپیلن ساخته شده، بیشتر است.

مراحل لوله کشی ساختمان

وقتی صفر تا صد لوله کشی ساختمان را در یک نگاه بررسی می‌کنیم، کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما اجرای این فرایند، جزئیات بسیاری دارد که فقط از عهده افراد حرفه‌ای خارج است. میزان پیچیدگی، به اندازه سازه هم بستگی دارد؛ به‌عنوان‌مثال، لوله کشی ساختمان یک طبقه مسکونی معمولا ساده‌تر از انجام این کار برای یک آپارتمان ۵ طبقه ۱۵ واحدی است.

در ادامه فرآیند کلی انجام این کار در ساختمان را به صورت مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم:

  1. تهیه نقشه لوله‌کشی براساس نقشه ساختمان
  2. انتخاب نوع محصول باتوجه به کاربرد مورد نظر
  3. شروع اجرای نقشه از طبقات پایینی و ادامه تا رسیدن به طبقات بالای ساختمان

لوله کشی ساختمان، تنها محدود به آب‌رسانی نمی‌شود، باتوجه به اینکه امروزه گازکشی نیز به مرور در کلیه منازل و ملک‌های تجاری انجام می‌شود، این فرآیند نیز به مقاطع مخصوص به خود نیاز دارد. به یاد داشته باشید قیمت لوله گاز هرچقدر هم باشد، پرداخت آن ضروری است، زیرا به‌صورت مستقیم با امنیت ساکنین و سازه ارتباط دارد.

مشکلات لوله‌کشی ساختمان

رایج‌ترین مشکلات لوله‌کشی فاضلاب، امکان بروز گرفتگی و مسدود شدن لوله‌ها است که معمولاً به دلیل شیب نامناسب به وجود می‌آید. بسیاری افراد در لوله‌های انتقال آب شوفاژ معمولاً با مشکل هوا گرفتن مواجه هستند که حالت نرمال گردش آب را مختل می‌کند. در لوله‌کشی آب ساختمان نیز پوسیدگی و شکستگی لوله، نشتی آب و کاهش فشار آب از رایج‌ترین مشکلات به شمار می‌آیند.

برای مطالعه و اطلاع از اصول اجرای لوله‌کشی فاضلاب می‌توانید به لینک فوق در سایت آهن آنلاین مراجعه کنید.

 

لوله کشی ساختمان نیاز به اجرای گام به گام مراحل مختلف دارد.
نمایی از لوله کشی ساختمان را در تصویر مشاهده می کنید.

نکات مهم در لوله‌کشی ساختمان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در لوله‌کشی آب باید به آن توجه شود، میزان فشار آب است. لوله‌کشی ساختمان باید به‌گونه‌ای باشد که فشار آب متناسبی ایجاد کند. فشار آب کم می‌تواند عملکرد آبگرم کن و پکیج‌ها را دچار اختلال کند. در مقابل، فشار آب بسیار بالا موجب هدر رفتن آب و افزایش هزینه‌های آب ساختمان می‌شود. سایز این محصول و نحوه اجرا ازجمله موارد تعیین‌کننده میزان فشار آب هستند.

در هنگام لوله‌کشی مهم است به مسیر عبور لوله توجه ویژه‌ای داشته باشید. انتخاب مسیر مناسب، حجم محصول موردنیاز ساختمان را کاهش داده و سرعت و دمای موردنیاز برای انتقال آب را به‌خوبی حفظ می‌کند. همچنین لازم است به فاصله عبور لوله‌های گاز از سیم‌کشی برق ساختمان دقت شود. در غیر این صورت، امکان آتش‌سوزی و تخریب ساختمان وجود دارد.

قواعد و قوانین لوله‌کشی ساختمان

بر اساس قواعد و قوانین لوله‌کشی، محصول فوق باید در برابر نشتی و خوردگی مقاوم باشند و در اثر دمای آب دچار انبساط یا آسیب نشوند. طبق قواعد لوله‌کشی، برای تأمین فشار آب متناسب در ساختمان‌های بلند باید از پمپ آب استفاده شود. انشعابات باید به‌صورت شیب‌دار به سمت لوله‌های اصلی یا قائم هدایت شوند.

اهمیت رعایت استانداردهای لوله‌کشی ساختمان

استانداردها برای ایجاد بیشترین کارایی و دوام لوله‌کشی و تأمین بالاترین سطح امنیت و رفاه برای ساکنین ساختمان به وجود آمده‌اند. طبق استانداردها در صورت توکار بودن لوله‌کشی، باید به عمق بستر لوله توجه داشته باشید. زیرا خاک اطراف این محصول در عمق زیاد به‌مرورزمان بر روی کیفیت آن تأثیر گذاشته و موجب بروز پوسیدگی و نشتی می‌شود. در مثالی دیگر، بر اساس استانداردها لوله‌کشی فاضلاب تمام ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی یا اداری باید مجهز به سیفون باشند. این امر برای جلوگیری از پخش شدن بوی نامطبوع در ساختمان و خروج حشرات از لوله‌ها الزامی است.

تاثیر انتخاب نوع لوله در کیفیت لوله کشی

کارهایی مثل لوله کشی فاضلاب ساختمان، یک بار برای همیشه انجام می‌شوند؛ این مقاطع باید عمری طولانی داشته باشند تا نیاز ساکنین را برآورده کنند. ازآنجایی‌که بسیاری از این محصولات به‌صورت توکار تعبیه می‌شوند، تعویض آن‌‌ها کار ساده‌ای نیست و حتی احتمال دارد به تخریب بخشی از دیوارها نیاز داشته باشد. پس کیفیت محصولاتی که انتخاب می‌کنید، به‌صورت مستقیم روی کیفیت کار نهایی شما تأثیر خواهد داشت. بعضی از سازه‌های بزرگ، برای گازرسانی، به مقاطع قدرتمند و مقاومی مثل API نیاز دارند، اما بخاطر قیمت لوله API، از آن استفاده نمی‌کنند و به جای آن، به سراغ جایگزین‌هایی با هزینه مناسب‌تر می‌روند؛ این امر ممکن است در کوتاه مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه ها شود، اما در امنیت نهایی بنا اثر مستقیم خواهد داشت.

نکات طلایی لوله‌کشی ساختمان

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، انتخاب یک لوله متناسب و باکیفیت اولین نکته‌ای است که در هنگام خرید باید به آن توجه شود. در وهله دوم، اجرای اصولی و طبق قواعد است که دوام و کارایی لوله‌کشی را تضمین می‌کند. رعایت استانداردها و قواعد به شما این اطمینان را می‌دهد که در بلندمدت لوله‌کشی ساختمان دچار مشکل نخواهد شد و امنیت آن به‌خوبی تأمین شده است. به‌این‌ترتیب، حتی در صورت بروز حادثه، لوله‌کشی کمترین خسارت را متحمل می‌شود.

در این مقاله به یکی از مهم‌ترین فرآیندهای ساختمان‌سازی پرداختیم. کوچک‌ترین بی‌دقتی در این فرایند، منجر به مشکلات لوله کشی ساختمان می‌شود. گاهی اوقات این مشکلات آنقدر جدی هستند که به سایر قسمت‌های سازه هم آسیب می‌رسانند و باعث فرسایش یا حتی ریزیش آن می‌شوند. دقت داشته باشید که در انتخاب این محصول، باید کیفیت را در اولویت قرار دهید و سپس به هزینه توجه داشته باشید. همچنین برای اجرا، حتما از افرادی کمک بگیرید که از مهارت و تجربه‌شان اطمینان دارید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.