آهن آنلاین
کاهش تقاضا در بازار جهانی، عامل تغییر قیمت سنگ آهن!

کاهش تقاضا در بازار جهانی، عامل تغییر قیمت سنگ آهن!

یک‌شنبه 08 آبان 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

براساس گزارشی از موسسه «Reuters»، نظرسنجی خبرگزاری رویترز از پنج تحلیلگر و محقق نشان می‌دهد که پیش‌بینی قیمت برای مواد اصلی فولادسازی از حدود 90 دلار در هر تن تا حداکثر 115 دلار در هر تن تا پایان سال متغیر است. داده‌های شرکت مشاوره‌ای «SteelHome» نشان می‌دهد که تاکنون قیمت‌های پایان سال طی چند سال اخیر در این محدوده نبوده است.

مالان وو، مدیر تحقیقات شرکت مشاوره وود مکنزی بیان کرد که عواملی همچون ویروس کرونا و افت عملکرد در بخش ساخت‌وساز و خرید و فروش املاک همچنان در کاهش تقاضای فولاد در چین تاثیرگذار است. همچنین قیمت‌ها در کشورهای غربی به دلیل تقاضای ضعیف، تورم بالا و ترس از رکود اقتصادی، تا پایان سال جاری نزولی خواهند بود. این کاهش تولید جهانی فولاد، بر قیمت میلگرد، تیرآهن، پروفیل و سایر مقاطع پرفروش بازار آهن آلات اثر می گذارد.

قیمت سنگ‌آهن صادر شده به چین که حدود نیمی از فولاد جهان را تامین می‌کند، حدود 40 درصد در سال جاری به نسبت رقم اعلام شده در ماه مارس که بیش از 160 دلار بود کاهش یافت؛ چراکه کشور چین به محدودیت‌های اعمال شده برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا پایبند بوده است و بخش املاک آن نیز با بحران نقدینگی و تقاضای ضعیف دست و پنجه نرم می‌کند.

 

نمودار قیمت لحظه ای سنگ آهن چین در خلوص مختلف در تصیر قابل مشاهده است.
نمودار قیمت لحظه ای سنگ آهن چین

 

استرالیا، بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ‌آهن جهان، کاهش 0.6 درصدی تولید فولاد جهانی در سال جاری را پیش‌بینی کرده است که به حجمی معادل یک میلیارد و 947 میلیون تن خواهد رسید. مقدار کاهش تولید فولاد در چین و اتحادیه اروپا به ترتیب 2 درصد و 7.1 درصد خواهد بود. دولت چین در گزارش سه ماهه خود که در ماه اکتبر منتشر شد، اعلام کرد که عواملی چون نگرانی‌های فزاینده ناشی از رکود اقتصادی جهانی، شیوع مجدد ویروس کرونا و ضعف در بخش مسکن چین، تقاضای جهانی فولاد و سنگ‌آهن را در ماه‌های اخیر کاهش داده است. چین نزدیک به 70 درصد سنگ‌آهن خود را از راه دریا خریداری و وارد می‌کند که حدود دو سوم آن توسط استرالیا تامین می‌شود.

در گزارش دولت چین اعلام شده است که پیامدهای مناقشه اوکراین همچنان منجر به کاهش عرضه سنگ‌آهن در بازارها شده است و آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. این در حالی است که بحران انرژی نیز مانع از تولید فولاد در اروپا می‌شود.

کاهش شدید قیمت سنگ‌آهن و قیمت شمش آهن، بر تولیدکنندگان بزرگ مانند شرکت‌های «BHP Group»، «Rio Tinto»،  «Vale SA» و سایر شرکت‌ها در استرالیا در کنار دومین تامین‌ کننده بزرگ کشور برزیل تاثیر خواهد گذاشت اما برخی شرکت‌ها، مانند «BHP» که بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان است، از این جریان تاثیر نپذیرفتند.

هاو مک کی، معاون تحلیل بازار و اقتصاد این شرکت اعلام کرد که این شرکت اطمینان دارد که چین به عنوان منبع عرضه و تامین با ثباتی برای سنگ‌آهن در سال‌های آتی مطرح خواهد شد.

وی افزود که این اعتماد به نفس با عزم چین برای تقویت اقتصاد خود با اجرای اقدامات و سیاست‌های محرک اقتصادی این کشور و برخلاف روند اقتصاد جهانی که به سمت انقباض پیش می‌رود، تقویت می‌شود. تحلیل‌گران شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی «J.P. Morgan» پیش‌بینی قیمت سنگ آهن را در ماه گذشته از 133 دلار به 103 دلار در هر تن برای نیمه دوم سال 2022 و برای سال آینده از 105 دلار به 94 دلار بر تن می‌کنند.

این تحلیل‌گران در گزارشی در ماه گذشته پیش‌بینی کردند که عرضه در چین افزایش خواهد یافت و در اثر این امر، بازار چین احتیاج به کاستن عرضه به‌ منظور ایجاد تعادل در بازار را خواهد داشت. بر اساس اطلاعات این گزارش، انتظار می‌رود که در سال 2023، 50 میلیون تن به میزان عرضه کنونی اضافه شود که بخش قابل توجهی از این افزایش عرضه ناشی از عملکرد شرکت «Vale» در برزیل خواهد بود.

 

در تصویر نمودار تولید جهانی فولاد در سال 2022 را مشاهده می کنید.
تولید فولاد خام جهان در سال 2022

 

به گفته این تحلیل‌گران، پس از فاجعه مرگبار سد باطله متعلق به شرکت واله در سال 2019 که بررسی‌های نکات ایمنی و کاهش تولید را در آن زمان به همراه داشت، تولید روزانه این شرکت در راستای همگامی با برنامه‌ریزی‌های ارائه شده درباره حجم تولید در سال 2022 افزایش یافته است. با این حال، شرکت واله پیش‌بینی تولید سنگ آهن خود در سال 2022 را کاهش داده است که تا حدی به دلیل قیمت‌های پایین‌تر در بازا بوده است و منجر به کاهش حاشیه سود بازه سه‌ ماهه دوم سال این شرکت شده است. تحلیل‌گران شرکت «Itau BBA» این موضوع را به عملکرد این شرکت در بازار نسبت دادند.

کم‌رنگ شدن امیدها به بازار تقاضای چین به‌ دلیل کنترل کامل گسترش ویروس کرونا و اجرای سیاست‌های کووید صفر همراه با محدودیت‌های ایجاد شده برای تولید فولاد در طول ماه‌های سرد، چشم‌انداز رشد قیمت آهن تا پایان سال جاری را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

استراتژیست‌های شرکت «ANZ commodity» در یادداشتی در روز هفتم اکتبر 2022 اعلام کردند که عواملی مانند بحران انرژی در اروپا و محدودیت‌های تولید طی فصل زمستان در چین، احتمال بهبود روند تولید فولاد در سه ماهه چهارم سال 2022 را کم‌رنگ کرده است.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.