آهن آنلاین
خرید و فروش میلگرد اعتباری به روش LC

خرید و فروش میلگرد اعتباری به روش LC

شنبه 23 مهر 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

بسیاری از افراد تصور می‌کنند پرداخت نقدی، تنها روش موجود برای خرید میلگرد است، اما روش‌های دیگری هم برای تهیه این محصول وجود دارد. یکی از این روش‌ها، خرید اعتباری میلگرد است که برای استفاده از آن به ضمانت‌نامه بانکی نیاز دارید. در این مقاله توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید به‌صورت اعتباری، محصولات مورد نیاز برای پروژه خود را تأمین کنید.

ضمانتنامه بانکی یا اعتبار اسنادی (LC) چیست؟

ضامنتنامه بانکی، سندی است که بانک به فروشنده یک محصول ارائه می‌دهد تا تضمین کند که خریدار در زمان مشخص، مبلغی که باید در ازای خرید محصول پرداخت کند را می‌پردازد. بانک با ارائه این سند به فروشنده تضمین می‌دهد که اگر خریدار پول را پرداخت نکرد، فروشنده می‌تواند بهای محصول را از بانک بگیرد.

اعتبار اسنادی بعد از درخواست خریدار از بانک، به فروشنده ارسال می‌شود؛ فروشنده نیز می‌تواند سند را به بانک مورد قبول خود ارسال ‌کند و بعد از دریافت تاییدیه از آن، محصول را به خریدار تحویل ‌دهد.

انواع روش های ال سی یا اعتبار اسنادی

ضمانت نامه اعتبار اسنادی یا LC، انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • اعتبار اسناد وارداتی یا صادراتی: این اسناد برای تسهیل واردات و صادرات کالا ارائه می‌شود.
  • اعتبار اسناد قابل بازگشت: این سند شرایطی دارد که در آن خریدار و بانک می‌توانند بدون اطلاع فروشنده، تغییراتی در اعتبارنامه ایجاد کنند.
  • اعتبار اسناد تاییدشده: در این اوراق، اعتبار تضمین‌شده از سوی بانک دوم هم تایید می‌شود تا اطمینان بیشتری به سند وجود داشته باشد.
  • اعتبار اسناد سرگردان: این سندها برای چند تراکنش در یک بازه مشخص کاربرد دارد؛ بعد از کامل شدن هر تراکنش، اعتبار به تراکنش بعدی منتقل می‌شود و تضمینی برای آن خواهد بود.
  • اعتبار اسناد دیداری: بانک مدارک کافی از خریدار دریافت می‌کند و مبلغی را نیز به‌عنوان پیش پرداخت از او می‌گیرد، سپس سند اعتبار را صادر می‌کند تا به فروشنده ارسال شود.
  • اعتبار اسناد مدت‌دار: در این سندها، اگر خریدار پول فروشنده را نپردازد، بانک تضمین‌کننده، مدت مشخصی برای پرداخت هزینه فروشنده فرصت خواهد داشت.

بررسی مزایا و عیوب استفاده از ال سی (LC)

مهم‌ترین مزایای استفاده از این روش عبارت است از:

  • حضور بانک‌ بین خریدار و فروشنده و قابل اعتماد بودن آن
  • تأمین امنیت معامله برای هر دو طرف
  • فراهم کردن امکان خرید به موقع محصولات مورد نیاز برای پروژه حتی در صورت کمبود بودجه کنونی
  • امکان خرید میلگرد در حجم بالا

 

خرید میلگرد اعتباری با روش ال سی مزایای زیادی دارد.

 

خرید اعتباری میلگرد خالی از ایراد نیست؛ بعضی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در مسیر استفاده از این روش وجود دارد، عبارت است از:

خرید میلگرد با LC به چه معناست؟

خرید میلگرد با LC، یعنی شما معامله میلگرد انجام می‌دهید، محصولات مورد نظرتان را در اندازه‌ای که نیاز دارید سفارش می‌دهید و آن‌ها را در محل پروژه تحویل می‌گیرید؛ اما نیازی نیست پرداخت نقدی انجام دهید. شما می‌توانید هنگام رسیدن موعدی که با فروشنده قرارداد بسته‌اید، قیمت میلگرد خریداری شده را بپردازید.

LC یا اسناد اعتباری بانک، به افرادی ارائه می‌شود که حجم بالای میلگرد نیاز داشته باشند، بتوانند هزینه را در کم‌تر از ۶ ماه پرداخت کنند و مدارک لازم برای دریافت ضمانت‌نامه بانک را داشته باشند.

8 مرحله برای خرید میلگرد اعتباری

برای تهیه میلگرد اعتباری، لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

1.  ارسال نامه درخواست از خریدار به فروشنده

2.  صدور پیش فاکتور از سوی فروشنده

3.  ارائه پیش فاکتور به بانک توسط خریدار

4.  گشایش اعتبار توسط خریدار در بانک

5.  ارسال اسناد اعتباری و کد سپام به فروشنده از طرف بانک گشایش‌کننده

6.  ارسال اسناد و کد سپام به بانک دوم از طرف فروشنده و دریافت تاییدیه (در صورتی که LC از نوع تایید شده باشد)

7.  ارسال بار توسط فروشنده

8.  پرداخت هزینه از سوی خریدار

 

مراحل خرید میلگرد اعتباری در شکل زیر قابل مشاهده است.

 

نحوه پرداخت در خرید میلگرد اعتباری به چه صورت است؟

هزینه‌های دریافت اسناد اعتباری و کارمزد بانک‌ها برعهده خریدار است؛ وی همچنین باید در زمان تعیین شده در اسناد، هزینه محصولاتی که تهیه کرده را به بانک پرداخت کند. فروشنده نیز در موعد سررسید هر سند، باید مدارک و سیاهه را به بانک خود ارسال کند؛ بانک ظرف مدت ۱۰ روز بعد از دریافت اسناد از فروشنده، باید آن‌ها را بررسی و تایید کند و پول دریافتی از خریدار را به حساب فروشنده انتقال دهد.

چرا خرید و فروش میلگرد با LC پرطرفدار است؟

مزیت‌های متعدد خرید و فروش میلگرد با LC باعث شده افراد بسیاری برای پروژه‌های خود از آن استفاده کنند. حتی بسیاری از فعالان در زمینه واردات و صادرات مقاطع فولادی از این اسناد استفاده می‌کنند تا بتوانند حجم بالایی از محصولات را خریداری کنند، آن‌ها را در بازارهای بین‌المللی به فروش برسانند و هزینه محصولات را بپردازند. اعتماد به بانک و امکان خرید محصولات به صورت مدت‌دار از جمله ویژگی‌هایی است که باعث شده بسیاری از فعالان بزرگ بازار فولاد از LC استفاده کنند.

سخن پایانی

در این مقاله، روش خرید اعتباری میلگرد را مورد بررسی قرار دادیم. روش‌های مختلفی برای خرید محصولات فولادی وجود دارد؛ بعضی از آن‌ها پرداخت نقدی دارند و بعضی دیگر از امکان پرداخت زماندار برخوردارند. مشتریان متناسب با شرایط خود می‌توانند بهترین روش را برای خرید میلگرد و سایر مقاطع فولادی انتخاب کنند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.