آهن آنلاین
قیمت میلگرد نسبت به روزهای گذشته

قیمت میلگرد نسبت به روزهای گذشته

دوشنبه 18 مهر 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

میلگرد، یکی از اساسی‌ترین مقاطع فولادی است که در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی استفاده می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، بخش قابل‌توجهی از بودجه پروژه و هزینه کلی ساخت‌وساز برای این کالا در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، نوسانات قیمت میلگرد با تأثیر بر بودجه موردنیاز برای اجرای پروژه و ساخت بنا، به یک مسئله و دغدغه بزرگ برای فعالان بازار و مصرف‌کنندگان تبدیل شده است.

برای پیش‌بینی وضعیت بازار و تشخیص بهترین زمان خرید میلگرد، لازم است از قیمت روز میلگرد و تغییرات آن نسبت به روزها و ماه‌های گذشته اطلاع داشته باشید. به‌این‌ترتیب، با توجه به عوامل مؤثر بر نرخ این محصول می‌توانید شرایط بازار را پیش‌بینی کنید. برای آشنایی با فاکتورهای مؤثر بر قیمت میلگرد در روزهای گذشته و اطلاع از شرایط بازار آهن‌آلات تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

قیمت میلگرد تحت تأثیر کدام متغیرها دچار نوسان می‌شود؟

فاکتورهای متعددی وجود دارند که می‌توانند در بهای محصولات فولادی و شرایط بازار آهن‌آلات تأثیر تغییر ایجاد کنند. مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد در ایران عبارتند از:

  • نرخ ارز

در سال‌های اخیر، رد پای افزایش نرخ ارز در گرانی اغلب کالاها و اجناس بازار به چشم می‌خورد. باتوجه به اینکه برخی مواد اولیه مهم برای تولید میلگردها وارداتی هستند، افزایش قیمت دلار می‌تواند موجب گرانی شود.

  • میزان عرضه و تقاضا

افزایش تقاضا در شرایطی که میزان عرضه پاسخگوی نیاز بازار نباشد و موجب کاهش دسترسی به مقاطع فولادی شود، گرانی به‌بار می‌آورد. از طرف دیگر، افزایش عرضه در زمان رکود بازار و کمبود تقاضا موجب ارزان شدن محصولات می‌شود؛ دراین‌صورت، حجم آرماتورهای مازاد بر نیاز مصرف‌کنندگان در سبد صادرات قرار می‌گیرد و درآمد ارزی ایجاد می‌کند.

  • تورم جهانی

تورم جهانی به‌معنای افزایش قیمت محصولات فولادی در تمام کشورها است؛ این تورم بر بهای جهانی فولاد و محصولات تولیدشده در ایران نیز تأثیر می‌گذارد. توجه داشته باشید که تورم جهانی حتی می‌تواند به‌صورت روزانه و لحظه‌ای نیز بر قیمت این کالا تأثیر بگذارد.

 

فاکتورهای مختلفی باعث تغییر قیمت میلگرد به نسبت روزهای گذشته شده اند.

 

  •  قیمت مواد اولیه

معادن متعدد ایران توانسته‌اند بخش اعظم مواد اولیه برای تولید میلگرد با نرخ مقرون‌به‌صرفه را تأمین کنند؛ در این میان، تأثیر قیمت شمش آهن و مواد اولیه وارداتی بر بهای محصول نهایی پررنگ‌تر است.

  • سیاست‌گذاری‌ها

ایجاد روابط سیاسی و تجاری مطلوب با سایر کشورهای جهان و تلاش برای افزایش و تسهیل صادرات و واردات می‌تواند هزینه‌های تولید و نرخ مقاطع در بازار داخلی را کاهش دهد.

  • هزینه حمل‌ونقل

هزینه حمل‌ونقل مواد اولیه و محصولات، تعرفه‌ای دارد که سالانه تغییر می‌کند؛ بااین‌حال، افزایش و کاهش بهای نفت به‌عنوان سوخت نیز می‌تواند در این فاکتور مؤثر باشد.

آیا سهم تأثیر این عوامل در قیمت میلگرد در طول زمان تغییر کرده است؟

با شروع سال جدید و گرم شدن هوا، شاهد افزایش تقاضا و قیمت میلگرد بودیم؛ اما اکنون درحالی‌که اولین روزهای پاییزی را سپری می‌کنیم، ساختمان‌های بیشتری را در سطح شهر می‌بینیم که از فاز ساخت‌وساز در فضای آزاد خارج می‌شوند. با سرد شدن هوا و نزدیک شدن به روزهای بارانی میزان تقاضا کاهش می‌یابد؛ بنابراین، رقابت برای فروش محصولات میان فروشندگان و شرکت‌ها، موجب ارزانی می‌شود.

علاوه‌بر میزان عرضه و تقاضا، شرایط سیاسی و نرخ دلار نیز جزو مهره‌های اصلی به‌شمار می‌آیند. قیمت دلار باوجود نوسان‌های مقطعی، روند صعودی خود را حفظ کرده است؛ اگرچه طی 6 ماه اخیر بازار آهن‌آلات رکود کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده است، اما تأثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت میلگرد را می‌توان به شکل نوسانات و فراز و نشیب‌های مقطعی مشاهده کرد.

یکی از عواملی که تأثیر افزایش نرخ ارز را کاهش داد، افت قیمت نفت خام است؛ کاهش ارزش نفت، هزینه حمل‌ونقل و تولید را پایین آورد. از دیگر عواملی که طی این مدت تغییر یافت، کاهش عوارض واردات مواد اولیه از 4 درصد به 2 درصد در اردیبهشت امسال بود؛ این امر با تأثیر بر هزینه‌های تولید، قیمت محصولات را پایین نگه داشت. البته اصلی‌ترین فاکتور، کاهش تقاضا و رکود بازار طی ماه‌های گذشته است که جو بازار را برای تولیدکنندگان فولادی رقابتی کرد و موجب کاهش قیمت‌ها شد.

در مقایسه قیمت میلگرد با روزها و ماه‌های قبل، این مقطع فولادی چه روندی را طی کرده است؟

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین، درصورتی‌که افزایش قیمت دلار ادامه یافته و مذاکرات برجام به نتیجه مطلوبی نرسد، نمودار قیمت میلگرد روند صعودی روزهای اخیر خود را حفظ می‌کند؛ مگر آنکه با کمبود تقاضای شدید مواجه شده و رکود بر بازار حاکم شود. بررسی روند تغییر قیمت میلگرد راد همدان سایز 14 به‌عنوان یکی از محصولات پرفروش بازار نشان می‌دهد که در فصل اوج تقاضای میلگرد و باوجود افزایش قیمت دلار، این محصول با کمبود تقاضا مواجه بوده است. بنابراین، قیمت آن از 17 هزار و 326 تومان در میانه تیرماه، به 15 هزار و 300 در روز گذشته (10 مهر 1401) رسیده است.

 

در تصویر نمودار قیمت میلگرد همدان از فروردین سال 1401 را مشاهده می کنید.

 

سخن پایانی

طبق بررسی‌های صورت گرفته بر روی شرایط کنونی بازار، به نظر می‌رسد که در روزهای اخیر، زور افزایش قیمت دلار به رکود بازار چربیده است؛ بنابراین، حتی باوجود کمبود تقاضا و رکود، افزایش قیمت اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. تحلیل نمودار نشان می‌دهد که روند افزایشی قیمت میلگرد پس از آخرین تغییر جهت ثبت‌شده، تا مدتی ادامه دارد؛ بااین‌حال، به علت عدم ثبات شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، پیش‌بینی بلندمدت بازار آهن‌آلات دشوار است.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.