آهن آنلاین
افزایش تولید ذوب آهن با تعمیر کوره بلند شماره 3

افزایش تولید ذوب آهن با تعمیر کوره بلند شماره 3

دوشنبه 11 مهر 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

باکمک و همت کارشناسان مهندسی نفت و مکانیک، کوره بلند ذوب آهن بعد از 13 سال و در طی 5 شیفت کاری، تعمیرات اساسی بر روی آن انجام گرفت. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، همایون صمیمی، مدیر بخش کوره بلند ذوب آهن اصفهان در این خصوص، بیان کرد: 

انتقال مواد آهن‌دار و کک در کوره بلند شماره ۳ توسط لنت CC۳ انجام می‌گیرد و در صورت توقف این لنت، کوره بلند شماره ۳ که بیش از ۴۰ درصد چدن کارخانه را تولید می‌کند، متوقف می‌شود. بنابراین تعمیر و نگهداری لنت CC۳ برای کارخانه اهمیت ویژه ای دارد.

وی با اشاره به اینکه کوره بلند شماره ۳ در سال ۱۳۸۸ راه‌اندازی شد و در ۱۳ سال گذشته حدود ۱۶ میلیون تن تولید چدن داشته است، افزود: 

حدود ۳۷ میلیون تن مواد آهن‌دار و کک با لنت CC۳ به دهانه این کوره ارسال شده است و با توجه به نیاز به بازسازی آن و بررسی کارشناسان کارخانه و برگزاری جلسات متعدد، تعویض لنت CC۳ در دستور کار قرار گرفت.

مدیر بخش کوره بلند ذوب آهن اصفهان ادامه داد: 

بدین منظور کوره بلند با شارژ ویژه در تاریخ ۲۹ شهریور امسال متوقف شد و پس از تعویض لنت و انجام سایر امور تعمیراتی، بعد از ۴۴ ساعت بدون اختلال راه‌اندازی شد و به ظرفیت اسمی رسید.

صمیمی اضافه کرد: 

این تعمیرات با توجه به حساسیت و ابعاد لنت CC۳، تعمیرات سنگین و پیچیده‌ای بود که با همت و تلاش شبانه‌روزی پرسنل مهندسی نت مکانیک و دیگر همکاران، به خوبی و در اسرع وقت انجام گرفت.

محمدرضا یزدان‌پناه، مدیر مهندسی نت مکانیک نیز در ادامه تصریح کرد: 

نوار نقاله CC۳ پس از ۱۳ سال کار متوالی و تعمیر و نگهداری مناسب و منظم، برای اولین بار در روز 29 شهریور ماه وارد فرایند تعویض به شیوه آپارات گرم شد و زودتر از گراف تعیین شده 6 شیفته، در پنج شیفت متوالی و در آغازین دقایق روز 30 شهریور ماه با موفقیت تعویض شد و کوره بلند شماره سه به ذوب‌دهی رسید.

وی تاکید کرد: 

این لنت از تعداد زیادی رشته‌های فلزی تشکیل شده است که پس از ایجاد پیوستگی بین آن‌ها و همچنین استفاده از چسب مخصوص، تعویض آن به شیوه آپارات گرم انجام گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: تعویض شاسی، موتور گیربکس و محرک نوار نقاله K۲ باتری سه نیز از جمله سایر تعمیرات بود که به منظور افزایش ضخامت این نوار و طول عمر آن همزمان با توقف کوره بلند شماره سه انجام گرفت.

در ادامه محسن عسکری، معاون تجهیزات مکانیک و مسئول تعمیرات کوره بلند ذوب آهن اصفهان نیز اظهار داشت: 

حدود ۳۷ میلیون تن مواد اولیه توسط لنت CC۳ به کوره بلند شماره سه طی این سالیان منتقل شده است و این نکته، تنها بخشی از اهمیت لنت مذکور را  نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: 

طول این لنت ۷۶۰ متر، عرض آن یک هزار و ۴۰۰ میلی‌متر با وزن ۴۶ تن و ضخامت کلی ۲۱ میلی‌متر است و مسیر حدود ۹۰ متری را به صورت افقی و مابقی را با زاویه ۱۲ درجه برای انتقال مواد به کوره طی می‌کند. در کنار تعویض لنت حساس CC۳، همزمان لنت KD۳-A۲ که وظیفه انتقال مواد آهن‌دار و لنت C۱ نیز که به منظور انتقال کک مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز تعویض شدند.

عسکری در پایان یادآور شد: 

بازسازی بدنه بونکرهای دهانه و صفحات محافظ آن در قسمت دهانه و بارگیری کوره بلند شماره سه نیز همزمان با تعویض این سه لنت انجام شد که باعث تداوم تولید در کوره بلندها خواهد بود. این موارد همگی باعث تداوم و افزایش تولید فولاد میانی مانند بیلت، بلوم و اسلب در این مجتمع خواهد شد. قیمت شمش آهن نیز متعاقب افزایش تولیدات، روند مناسب تری را همسو با بازار جهانی در پیش خواهد گرفت.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.