آهن آنلاین
قیمت میلگرد در زمستان چگونه خواهد بود؟

قیمت میلگرد در زمستان چگونه خواهد بود؟

سه‌شنبه 29 شهریور 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

میلگرد، یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در ساختمان‌سازی است و نوسانات نرخ این کالا بسیار مورد توجه خریداران آن است. تاثیرات بازار عرضه و تقاضای این محصول باعث شده است که در برخی فصول سال شاهد تغییرات محسوسی در هزینه خرید آن باشیم. اینگونه تغییرات که قابل پیش‌بینی هستند به خریداران کمک می‌کنند تا تصمیم‌های مناسبی در مورد زمان انجام خرید بگیرند.

 یکی از پیش‌بینی‌های رایج در میان افراد دخیل در این حوزه، نرخ این کالا در زمستان است. این بررسی‌ها و تخمین‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از فروشندگان و خریداران انتظار کاهش ارزش هزینه‌ها را دارند. اما آیا قیمت میلگرد کاهش می‌یابد؟ برای بررسی درست یا غلط بودن این موضوع با ما در این مقاله همراه باشید.

نوسانات قیمت میلگرد در فصل زمستان چگونه است؟

در دو فصل انتهایی سال و به‌خصوص زمستان، به خاطر سرد شدن هوا و مناسب نبودن شرایط جوی، میزان ساخت‌وسازها کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین، در فصل‌های سرد سال میزان تقاضا برای محصولاتی چون میلگرد که مصرف اصلی آن در ساختمان‌سازی است کم خواهد شد. به‌خاطراین ممکن است در این شرایط ثبات نسبی هرچند کمی را در این بازار شاهد باشیم.

 

تغییرات قیمت میلگرد در زمستان نمود بیشتری دارد.

 

این کاهش در میزان تقاضا به خودی خود، بر عرضه کارخانه‌های فولاد تاثیرگذار است؛ به‌این‌صورت که آن‌ها به احتمال زیاد تولید خود در زمینه این مقاطع را کاهش می‌دهند و یا بیشتر محصولات را به دیگر کشورها صادر می‌کنند. این عوامل در کنار موارد دیگری چون قیمت مواد اولیه، نرخ دلار و اخبار سیاسی و اقتصادی بر تغییرات رقم خرید و فروش همه آهن آلات و قیمت میلگرد تاثیرگذار است.

آیا قیمت میلگرد در زمستان افزایش می یابد؟

 همانطورکه گفتیم در دو فصل انتهایی سال میزان تقاضا و در نتیجه مقدار عرضه و تولید این کالای فولادی کاهش می‌یابد. ممکن است تصور کنید این کاهش باعث خواهدشد که حجم خرید و فروش میلگرد روندی نزولی در زمستان داشته باشد، اما اینطور نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد هرچند با کم شدن تقاضا در بخش ساخت‌وساز و کاهش تولید کارخانه‌ها، ثباتی نسبی در بازار اتفاق می‌افتد، اما در زمستان قیمت این محصول فولادی تا حدی افزایش می‌یابد.

دلیل این افزایش را می‌توان به کمیاب شدن این محصول به‌خاطر کاهش تولید و عرضه در بازار ارتباط داد. بااین‌وجود، عوامل دیگری نیز در این بازار هستند که نقش پررنگ‌تری دارند؛ نرخ دلار، حمایت‌های دولتی، مسائل سیاست خارجی، هزینه‌های حمل‌ونقل، بهای انرژی و قیمت شمش آهن از جمله عوامل اصلی تاثیرگذار هستند. باتوجه به بی‌ثباتی‌های که در بازارهای اقتصادی دیده‌می‌شود، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت این کالا را در زمستان داشت.  

وضعیت قیمت سایر مقاطع فولادی در سه ماهه زمستان

بازارهای مختلف مانند فولاد را می‌توانیم برای آینده کوتاه‌مدت و بلند‌مدت بررسی کنیم؛ برای اینکار رفتار بازار در سال‌های پیش یا واکنشی که به عوامل مختلف نشان داده است برای بررسی روشن‌‌تر مفید خواهدبود. یکی از بررسی‌های معمول در بازار آهن آلات بر حسب نیمه اول و دوم سال انجام می‌شود. زیرا در این دو نیمه باتوجه به عواملی چون عرضه و تقاضا، اغلب معاملات به شکل یکسانی و از یک الگوی مشخص و تکراری پیروی می‌کنند.

 

سایر مقاطع فولادی در زمستان نیز دچار نوسان قیمت می شوند.

 

به‌طورتقریبی تمام مقاطع فولادی مانند: تیرآهن، ورق، نبشی و... روندی مانند آنچه در مورد میلگرد گفته شد را خواهند داشت؛ زیرا عوامل تاثیرگذار بر نوسانات نرخ آهن آلات بین همه این محصولات مشترک است؛ در صورت ادامه بی‌ثباتی ‌های بازار، ارائه پیش‌بینی دقیقی برای زمستان نمی‌توان داشت، بااین‌حال انتظار افزایش هر چه بیشتر قیمت‌های بازار آهن چندان دور از انتظار نیست. در صورت بهبود در مسائل اقتصادی و خارجی و بیرون‌آمدن از رکود، شاید با خوش‌بینی بتوانیم بازگشت ثبات به بازار را در سه ماه آخر سال ببینیم.

سخن پایانی

خریداران میلگرد و دیگر سرمایه‌گذاران و منتفعان این بخش از بازار فولاد ناچارند در بی‌ثباتی فعلی برای جلوگیری از ضرر و زیان، همیشه به دنبال پیش بینی قیمت میلگرد در روزهای آینده باشند. در شرایط عادی با اطلاعاتی که از سال‌های پیش وجود دارد و باتوجه به میزان عرضه و تقاضا در فصل‌های مختلف، می‌توان به‌عنوان مثال نرخ کالاهای فولادی را در زمستان پیش‌بینی کرد؛ اما درحال‌حاضر که عوامل مختلفی ممکن است محاسبات را برهم زنند امکان ارائه اینگونه تحلیلی وجود ندارد. اگر شما به دنبال فرصتی مناسب برای خرید میلگرد هستید بهتر است در کنار قیمت، عواملی چون هزینه‌های حمل‌ونقل و معتبر بودن فروشنده را نیز در نظر بگیرید و با بررسی کوتاه مدت معاملات و گرفتن اطلاعات مفید از کارشناسان، خرید خود را در اولین فرصت انجام دهید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.