آهن آنلاین
عدم ثبات در قیمت گذاری زنجیره فولاد

عدم ثبات در قیمت گذاری زنجیره فولاد

سه‌شنبه 29 شهریور 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه

بهرام شکوری، یکی از اعضای اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه زنجیره فولاد باید برای قیمت گذاری محصولات فولادی در بازار داخلی از یک استراتژی منطقی تبعیت کند، طی گفتگویی اعلام کرد: 

اینکه در هنگام افزایش قیمت جهانی، محصولات داخلی از بازارهای جهانی تبعیت کند و در هنگام کاهش قیمت، مبنای قیمتی تغییرکند حکایت شتر سواری دولا دولاست.

داشتن راهبرد مشخص برای قیمت محصولات فولادی ضروری است؟

بهرام شکوری با اشاره به بازنگری فرمول قیمت پایه شمش فولاد و محصولات فولادی در بورس کالا اظهار داشت: در مقاطع مختلف زمانی، بسیاری از فعالان صنعت فولاد معتقد بودند تعیین قیمت محصولات فولادی بازار داخلی بر مبنای قیمت های جهانی باشد ولی مسئولان و دولتمردان به این موضوع توجهی نداشتند.

وی مزیت تبعیت قیمت بازارهای داخلی از بازارهای جهانی را هماهنگی قیمتی دو بازار خواند و تصریح کرد:

در این شرایط اگر مبنای قیمتی بر بازارهای جهانی بود، زمانی که قیمت های جهانی افزایشی می یافت، قیمت آهن آلات بازار داخل هم افزایشی بود و تولیدکنندگان محصولات خود را با قیمت بالاتر به فروش می رساندند و اگر قیمت محصولات فولادی کاهشی بود قیمت محصولات فولادی را با قیمت پایین به بازار عرضه می کردند.

 

تعیین قیمت آهن آلات باید برعهده تولیدکنندگان باشد.

 

این عضو اتاق بازرگانی اتخاذ راهبرد و استراتژی معین برای قیمت محصولات فولادی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد:

در حال حاضر قیمت ها به گونه ای است که اگر قیمت‌ها در بازارهای جهانی افزایشی باشد، بازار اخلی از قیمت های افزایشی برای فروش محصولات فولادی تبعیت می کند ولی اگر قیمت ها کاهشی شود، برای فروش با بهای بالاتر، نرخ را دستکاری می کنند. در اینجا باید به اهمیت تعیین قیمت میلگرد در بورس کالا و سایر مقاطع بیشتر پی ببریم.

شکوری با انتقاد از نبود راهبرد مشخص برای تعیین قیمت محصولات فولادی گفت:

صنعت زنجیره فولاد باید برای قیمت گذاری محصولات فولادی در بازار داخلی استراتژی منطقی بر مبنای افزایش یا کاهش قیمت داشته باشد ولی  اینکه در هنگام افزایش قیمت جهانی، محصولات داخلی از بازارهای جهانی تبعیت کند و در هنگام کاهش قیمت ، قیمت محصولات را تغییر دهد، یک کار بیهوده و عبث است.

وی با رد تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا، اظهارداشت:

 اگر حتی به گفته برخی مسئولان و دولتمردان، بورس کالا در تعیین قیمت‌ها نقش داشته باشد، باید گفت چنین موضوعی نیست و در هیچ کجای دنیا دخالت بورس کالا در تعیین قیمت پذیرفته نیست و فقط عرضه و تقاضاست که تعیین کننده قیمت هاست. باید شرایط به گونه ای تنظیم شود که نرخ آهن آلات مانند قیمت میلگرد، تیرآهن و ورق که از محصولات پرفروش است حداقل از طرف تولیدکننده و عرضه کننده تعیین شود.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.