آهن آنلاین
ورق های روغنی تاریخ انقضا دارند؟

ورق های روغنی تاریخ انقضا دارند؟

سه‌شنبه 08 شهریور 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در تولید ورق‌های فولادی اصولاً از دو نوع روش نورد گرم و نورد سرد استفاده می‌شود. نورد فرایندی است که در طی آن، شمش فولادی با عبور از میان تعدادی غلتک، ضخامت آن کاهش یافته و طول آن زیاد می‌شود. اگر این فرایند در دمای نزدیک به نقطه تبلور فولاد انجام پذیرد به آن نورد گرم و در صورتی‌که در دمای محیط صورت گیرد به آن نورد سرم می‌گویند. ورق‌های روغنی از انواع محصولات نورد سرد بوده که در این مقاله به بررسی انواع مختلف آن و مشخصات آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع ورق روغنی و تفاوت آن با یکدیگر

همانطور که ذکر شد ورق روغنی یا Cold Rolled Steel Sheet توسط فرایند نورد سرد تولید می‌شوند که در برابر ورق‌های سیاه (نورد گرم) دارای شکل‌پذیری، قابلیت کشسانی، کیفیت، استقامت و نرخ بالاتری هستند. از این محصولات در مواردی استفاده می‌شود که نیاز به دقت و ظرافت بیشتر بوده و در آن‌ها به شکل ظاهری اهمیت بیشتری داده می‌شود؛ پس باتوجه به قابلیت هایی که دارد، اطلاع از قیمت ورق روغنی قبل از تهیه این کالا اهمیت دارد.

 

.ورق های روغنی دارای نوع های زیادی هستند که هر کدام از آنها نیز دارای کاربردهای مختلفی است

 

بر اساس میزان و نوع آلیاژهای به‌کار رفته در این محصولات، به سه دسته زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

· St12:‌ این‌گونه از ورق‌های روغنی که به ورق کششی نیز معروف هستند، دارای استحکام بیشتری نسبت به بقیه نمونه‌ها هستند. این محصولات دارای نقطه تسلیم کمتر از ۲۸۰ و استحکام کششی ۲۷۰ تا ۴۱۰ مگاپاسکال هستند.

· St13: ورق‌های نیمه‌کششی یا St13، خاصیت جوش‌پذیری بالایی دارند. این تولیدات در سازه‌های صنعتی و غیرصنعتی با پرس‌کاری کم‌عمق کارایی داشته و در ساخت لوازم خانگی و خودروسازی استفاده می‌شوند. نقطه تسلیم آن‌ها کمتر از ۲۴۰ و استحکام کششی معادل ۲۷۰ تا ۳۷۰ مگا پاسکال داشته و انعطاف بالاتری از نمونه‌های St12 دارند.

· St14: ورق‌های مشهور به فوق کششی دارای نقطه تسلیم پایین‌تر از ۲۱۰ و استحکام کششی ۲۷۰ تا ۳۵۰ مگاپاسکال هستند. این ورق‌ها که در پرس‌کاری‌های عمیق کاربرد داشته، در صنایع خودروسازی و تولید فیلتر خودروها به‌کار برده می‌شوند. ساختار انعطاف‌پذیر آن‌ها باعث می‌شود تا خاصیت جوش‌کاری بالایی داشته باشند.

تاریخ انقضا ورق های روغنی براساس آلیاژ تولیدی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در زمان خرید ورق‌های روغنی باید در نظر گرفته شود، توجه به تاریخ انقضای آن‌هاست. این محصولات بر اساس آلیاژ به‌کار رفته در ساختار خود، دارای عمر مفید متفاوتی هستند.

St12ها که از 0/1 درصد کربن و 0/5 درصد منگنز در تولیدشان استفاده می‌شود تا ۱۸ ماه قابلیت استفاده دارند.

ورق‌های نیمه کششی St13 که حداکثر تا ۸ ماه تاریخ انقضا دارند در ترکیب خود  0/80 درصد کربن و 0/45 درصد منگنز داشته که میزان پایین‌تر کربن باعث استحکام کمتر آن‌ها می‌شود.

همچنین ورق‌های فوق کششی St14 که در ساختار آن‌ها از 0/80 درصد کربن و 0/4 درصد منگنز استفاده شده‌است، نیز دارای ۸ ماه عمر مفید استفاده هستند.

در صورتی که به تاریخ انقضا ورق های روغنی دقت نکنیم؛ چه اتفاقی می افتد؟

همان‌طورکه گفته شد‌ در زمان خرید ورق‌های روغنی، توجه به تاریخ انقضای آن‌ها، امری مهم و ضروری است. پس از پایان یافتن عمر مفید، قابلیت استفاده را از دست داده و بهتر است که به‌کار برده نشوند.

در صورت به‌کارگیری، امکان دارد بر اثر فشارهای ناشی از ماشین‌کاری و پرس‌کاری به‌خصوص در کارهایی که احتیاج به پرس‌کاری‌های سنگین دارند، پاره شوند.

 

عدم توجه به تاریخ انقضای ورق های روغنی می تواند باعث متضرر شدن شما بعد از خرید آنها شود

 

به غیر از ورق روغنی کدام یک از ورق های فولادی نیز تاریخ انقضا دارند؟

ورق‌های EK2 که دارای قابلیت لعاب‌کاری و مقاومت سایشی بالایی هستند و همچنین ورق‌های فوق کششی St16 با مقاومت کششی پایین، نیز از دیگر نمونه‌های ورق‌های روغنی بوده که در صنایع مختلف مثل تولید لوازم آشپزخانه کاربرد بالایی دارند. این محصولات هم دارای تاریخ انقضای مربوط به خود هستند. همچنین سایر انواع ورق‌های فولادی مثل ورق‌های سیاه، گالوانیزه، روغنی، رنگی و ورق‌های کششی نیز دارای تاریخ انقضا هستند.

عمر مفید ورق‌های گالوانیزه ۲۰ تا ۳۰ سال بوده که در ورق‌های غیرگالوانیزه، این مقدار بین ۲ تا ۱۲ سال است. قیمت این محصولات را در لیست زیر می‌توانید مشاهده کنید:

بر اساس نظر کارشناسان آهن آنلاین:

“ورق‌های روغنی از محصولات فولادی نورد سرد در بازار آهن و فولاد است که برای مصرف، تاریخ انقضای خاص دارد. بسته به نوع آلیاژ st12، st13، st14 در تولید این محصول، مدت زمان استفاده از آن محدود می شود و عمر مفید آن مشخص می‌گردد. معمولا نیمه عمر مفید استفاده از ورق روغنی بین 8 تا 18 ماه است.”

سخن پایانی

ورق‌های با کیفیت روغنی با توجه به مصارف بالای صنعتی و غیرصنعتی آن‌ها، از مهم‌ترین محصولات نورد سرد بازار هستند که در کارخانه‌هایی نظیر: فولاد مبارکه اصفهان، فولاد غرب آسیا، هفت الماس قزوین و فولاد درخشان تولید می‌شوند. مجموعه آهن‌آنلاین با جمع‌آوری و ارائه مشخصات و قیمت ورق روغنی به صورت روزانه، می‌تواند یک مرجع معتبر برای علاقمندان به این تولیدات باشد.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.