آهن آنلاین
نحوه بسته‌ بندی تیرآهن در کارخانه

نحوه بسته‌ بندی تیرآهن در کارخانه

دوشنبه 24 امرداد 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

تیرآهن‌ها را می‌توان از پراستفاده‌ترین مقاطع فولادی دانست. این محصولات در ساختمان‌سازی، راه‌سازی، سد‌سازی و اکثر پروژه‌های عمرانی حضور فعالی دارند که در اندازه و شکل‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که در مورد آن‌ها باید در نظر گرفت، حمل و نقل این تولیدات سنگین‌وزن است. در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و نحوه بسته‌بندی تیرآهن‌ها در کارخانه‌ها خواهیم پرداخت.

بندیل تیرآهن چیست؟

جهت جابجایی، بارگیری، انبار کردن و حمل این تولیدات در کارخانه، آن‌ها را در دسته‌های چند عددی دسته‌بندی می‌کنند که در اصطلاح به آن بندیل یا Bundle گفته می‌شود. هر بندیل دارای یک نوع یکسان، سایز و طول مساوی از تیرآهن‌هاست که دارای پلاکی فلزی یا مقوایی حاوی مشخصات محصول است. برای بسته‌بندی تیرآهن، عموماً از ۴ تسمه بسته‌بندی فولادی و دو حلقه خاموت استفاده می‌شود. 

 

بندیل تیرآهن در مدل های مختلف و زیادی انجام می شود

 

خاموت‌ها در بندیل‌ به‌صورت دو رشته‌ای سایز ۱۲ و یا چند رشته‌ای سایز ۵/۵ به‌کار برده می‌شوند که جهت تسهیل در جابجایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در هر بندیل از تیرآهن برندهای مختلف، چند شاخه تیرآهن وجود دارد؟

در کارخانه‌های مختلف، تعداد و وزن شاخه‌ها با توجه به سایز تیرآهن‌ها متفاوت است. به‌طور کلی تعداد شاخه‌ها در هر بندیل را می‌توان از تقسیم وزن کل بندیل به وزن هرشاخه تیرآهن، محاسبه نمود. همانطور که گفته شد: تعداد شاخه‌های تیرآهن در بندیل‌های هر کارخانه، متفاوت هستند. به‌عنوان مثال در بندیل‌های سایزهای ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۰ مجموعه ذوب‌آهن اصفهان به ترتیب تعداد ۴۴، ۳۶، ۳۰، ۲۴ و ۲۱ شاخه تیرآهن موجود است. بندیل‌های کارخانه فایکو در سایزهای ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۰ دارای ۳۶، ۲۷، ۲۴ و ۱۸ عدد شاخه هستند. همچنین تعداد شاخه‌های تیرآهن در بندیل‌های سایز ۱۴ و ۱۶ کارخانه‌ ظفربناب تعداد ۴۰ و ۳۰، آریان فولاد ۳۵ و ۲۸ و ناب تبریز نیز به تعداد ۳۷ و ۲۹ است. 

براساس نظر کارشناسان آهن‌آنلاین:

"با توجه به وجود بندیل‌هایی با وزن تقریبی ۲ تا ۵ تنی اکثر تولیدکنندگان، می‌توان با اطلاع از تعداد و وزن شاخه‌های موجود در بندیل‌های تولیدی کارخانه‌های مختلف، نسبت به خرید بهترین گزینه، تصمیم‌گیری کرد."

وزن هر بندیل چقدر است؟

وزن بندیل‌های هر مجموعه، با توجه به ابعاد، سایز و تعداد شاخه‌ها، تعیین می‌شود که برای هر کارخانه مقدار متفاوتی است. هر چه سایز تیرآهن‌ها افزایش یابد، میزان وزن بندیل، بالاتر رفته ولی تعداد شاخه‌ها، کاهش می‌یابد. وزن بندیل بیشتر مجتمع‌های فولادی در حدود ۵/۲ تا ۵ تن در نوسان است که تفاوت در وزن بندیل‌ها، به وزن هر شاخه تیرآهن بستگی دارد.

مشخصات پلاک ثبت شده (لیبل) بر روی بندیل تیرآهن

بر روی هر بندیل تولیدی، یک پلاک فلزی یا مقوایی وجود دارد که به همراه محصول به مشتری‌ها عرضه می‌شود. این پلاک‌ها به رنگ سفید یا زرد و در سایز ۱۱ در ۷ سانتی‌متری وجود دارند. بر روی این لیبل‌ها اطلاعاتی چون مشخصات شرکت تولید‌کننده، استاندارد محصول، سایز، تاریخ تولید، طول شاخه، وزن بندیل، علامت اختصاری کارخانه، شماره بسته و بارکد محصول ارائه می‌شوند.

در هنگام تحویل بندیل تیرآهن چه مواردی را باید رعایت کرد؟

در هنگام تحویل بندیل‌ها باید نکات متعددی را در نظر گرفت. مهم‌ترین آن‌ها، وجود پلاک یا لیبل روی بندیل‌هاست. این پلاک می‌تواند نشان‌دهنده اصالت محصول باشد که آن‌را از نمونه تقلبی جدا می‌سازد. باید نام مجموعه تولیدی، سایز محصول و رنگ سطح مقطع بررسی شده و وزن هر بسته  در هنگام تحویل، باسکول شود و با فاکتور دریافتی، مطابقت داده شود.

 

در زمان بسته بندی تیرآهن باید به موارد زیادی دقت داشت و آنها را رعایت کرد

 

 قابل ذکر است که  باید در هنگام تخلیه بار، کاملاً مراقبت صورت پذیرد تا از آسیب احتمالی به آن‌ها جلوگیری شود. همچنین بهتر است که بندیل‌ها را بر روی سکوهای چوبی قرار داده و تا حدامکان از تخلیه در مناطق آلوده و یا مرطوب جلوگیری شود.

یک شاخه تیرآهن بخریم یا بندیل؟! قیمت کدام بهتر است؟

در هنگام خرید با حجم بالا، تیرآهن‌ها به‌صورت بندیل تحویل خریدار داده می‌شوند. پس انتخاب و شاخه یا بندیل تیرآهن، بستگی به میزان استفاده محصول در پروژه دارد. هرچه طرح عمرانی بزرگتر و وسیع‌تر باشد، میزان استفاده از آهن، زیادتر بوده و در این‌صورت خرید بندیل تیرآهن می‌تواند به‌صرفه‌تر باشد و بالعکس.

 سخن پایانی

نیاز روزافزون بشر به استفاده از مقاطع فولادی مثل تیرآهن‌ها، داشتن اطلاعات جامع و کامل در مورد این محصولات، را به امری ضروری تبدیل کرده‌است. مجموعه آهن‌آنلاین با گرد‌آوری و ارائه مشخصات انواع بندیل‌های تیرآهن و کارخانه‌های معتبر داخلی در وب‌سایت خود و همچنین ارائه قیمت تیرآهن به صورت آنلاین، توانسته‌است تا کمک بزرگی را برای خریداران این محصولات ارائه کرده تا با خیالی آسوده نسبت به تهیه آن‌ها در بازار اقدام نمایند.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.