آهن آنلاین
ادامه دار شدن روند نزولی بازار آهن

ادامه دار شدن روند نزولی بازار آهن

دوشنبه 11 مهر 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

با گذشت چند روز از تعطیلات عیدغدیر، تمایل بازار آهن به کاهش نرخ آهن آلات بسیار چشمگیر بود، به طوری که تنها چند شرکت تولیدی، نرخ محصولات خود را افزایش دادند و مابقی یا تغییری نداشتند یا قیمت محصولات خود را کاهش دادند. بازار ارز نیز پس از نوسان در کانال ۳۲ هزار تومانی، سرانجام روز گذشته با کمی ریزش وارد کانال ۳۱ هزار تومانی شد، به طوری که نرخ دلار در بازار آزاد روز گذشته حدود ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. از علل کاهش نرخ دلار در روز سه‌شنبه می‌توان به سفر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران اشاره کرد.

تحلیل نوسانات بازار آهن پس از عید غدیر (1401/04/29)

براساس آمار دریافتی از بازار آهن، روز گذشته نوسانات متعددی را تجربه کرد اما شیب این نوسانات بیشتر به کاهش قیمت‌ها متمایل بود به طوری که قیمت میلگرد با تداوم سیر نزولی روز گذشته نیز ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش داشت.

 

نرخ میلگرد همچنان روند نزولی خود را ادامه داده است.

 

نرخ میلگرد آجدار وزن استاندارد حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان الی ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد شد، قیمت متوسط آن نیز حدود ۱۶ هزار و ۹۲۰ تومان برآورد شد که بیانگر کاهش ۱۲۰ تومانی این محصول بود.

اما قیمت نبشی و ناودانی ایرانی همچنان ثبات داشت و برخی از مبادی نیز اعلام قیمت نکردند. انواع ورق گرم و سرد نیز با نوسانات متعددی همراه بود، به طوری که قیمت روز ورق سیاه با کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شد اما نرخ ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی تغییری نداشتند، همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های مانیسمان، داربستی، گازی و... بدون تغییر بودند.

تیرآهن نیز کماکان نوسانات ارزش متعددی را تجربه کرد به طوری که در بخش کیلوفروشی حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش قیمت تیرآهن داشتیم و در بخش شاخه‌فروشی نیز علاوه‌بر کاهش ۲۰ هزار تومانی در شاخه‌های پرمصرف سایز ۱۴ الی ۱۸، افزایش ۳۰ الی ۵۰ هزار تومانی هم مشهود بود.

همانطور که از آمار برمی‌آید روزهای پایانی تیرماه نوسانات بازار حول محور کاهش و بعضا ثبات قیمت‌ها می‌چرخد و همچنان مهمترین چالش بازار نبود متقاضی مصرفی و سرمایه‌ای است.

امروز نیز حدود ۱۶۸ هزار و ۲۴۴ تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل محصولاتی اعم از ناودانی، نبشی، میلگرد، تیرآهن، ورق سرد و ورق قلع‌اندود است؛ به نظر می‌رسد عرضه میلگرد امروز تقاضای چشمگیری نداشته باشد، اما احتمال دارد تیرآهن اصفهان به دلیل قیمت مناسب مورد توجه فعالان قرار گیرد.

 

نرخ مناسب تیراهن در بورس ممکن است باعث افزایش تقاضا برای خرید آن شود.

 

براساس آمار روز گذشته حدود ۱۱۶ هزار و ۶۰۰ تن شمش بلوم در بورس عرضه شد که تقریبا همه این عرضه‌ها معامله شد. نرخ میانگین این محصول حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود که حدود ۲/۵ درصد نسبت به عرضه پیشین کاهش قیمت داشت. در ابتدای سال قیمت شمش آهن در هر کیلو حدود ۱۵ هزار و ۱۷ تومان بود ولی در حال حاضر باوجود کمبود انرژی و افزایش هزینه‌های تولید و... حدود ۸/۸ درصد کاهشی بوده است.

استقبالی که روز گذشته از عرضه شمش مشاهده شد موجب افزایش نسبی نرخ این محصول در مقایسه با نرخ صادراتی آن شد. به عبارتی در حال حاضر که بازارهای جهانی روی ریل نزولی قرار دارند، معاملات شمش در بورس کالا رونق خوبی داشت.

گفتنی است با توجه به نرخ بالای تورم در کشور، عدم ثبات نرخ دلار، کاهش عرضه و کمبود تولید و نیز برخلاف اوضاع کلی بازار که متقاضی چندانی مشاهده نمی‌شود، تولیدکنندگان از شمش عرضه شده روز گذشته با اینکه نرخ آن بالاتر از نرخ جهانی بود، استقبال کردند.

در پایان باید متذکر شویم که با پایان روز کاری هفته، در این مدت شاهد کاهش نرخ اکثر محصولات فولادی بوده ایم، با وجود رکود و تورمی که در کشور شاهد هستیم، برای هفته آینده پیش بینی می شود که قیمت آهن و فولاد در بازار دچار نوسانات شدید نشود و روندی مشابه این هفته را طی کند، اما هیچ چیز غیرممکن نیست و به یقین نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.