آهن آنلاین
تورم بر قیمت کدام آهن آلات تاثیر بیشتری دارد؟

تورم بر قیمت کدام آهن آلات تاثیر بیشتری دارد؟

شنبه 25 تیر 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

همه ما درباره آهن‌آلات و انواع مختلف آن می‌دانیم و شنیده‌ایم؛ اما تابه‌حال، چقدر در مورد بازار خرید و فروش و عوامل موثر بر تغییرات قیمت این مقاطع همچون تورم تحقیق کرده‌ایم؟ این مسئله برای صاحبان کسب‌وکارهایی که باید از تحلیل‌های این بازار استفاده کنند، اهمیت دو‌چندانی خواهد داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا اثر تورم بر بهای محصولات فولادی را بررسی کنیم.

در چه شرایطی بازار فولاد دچار تورم می شود؟

به‌طورکلی در بازه چندساله اخیر، شرایط کسب‌وکارها چندان رو به بهبود نبوده و همواره عواملی باعث این اتفاق شده‌اند. بازار فولاد نیز از دیگر بازارهای داخل کشور جدا نبوده و همان‌طورکه مشاهده کردید، از عوامل زیادی تاثیر می‌پذیرد. بااین‌وجود که صنایع فولادی کشور، می‌توانند بیش از نیاز داخل تولید داشته باشند، افزایش نقدینگی در سال‌های اخیر سبب شده تا تورم افسار گسیخته‌ای در کشور ایجاد شود.

 

بازار فولاد تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار تورم شده است.

 

یکی از عوارض این افزایش تورم، بالا رفتن نرخ ارز خواهد بود؛ در نهایت، شاهد هستیم که هزینه تمام شده کلیه کالاها اعم از آهن‌آلات، حقوق نیروی کار و هزینه‌های سربار تولید به‌شدت بالا رفته‌اند و بازار فولاد نیز در اثر همین عوامل، دچار تورمی بی‌سابقه شده است.

شبیه سازی مدل تورمی فولاد

شبیه‌سازی مدل تورمی، یکی از امکاناتی است که به واسطه فرمول‌هایی خاص و همچنین با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری، در دسترس قرار گرفته است.

در این روش، می‌توان با استفاده از ضریب برابری نرخ دلار در مقابل سکه و آهن‌آلات، به نتایج خوبی رسید که تا حد زیادی بازار و مدل تورمی فولاد در آینده را پیش‌بینی می‌کند. البته، توجه داشته باشید که این پیش‌بینی‌ها ممکن است زودتر یا دیرتر از از موعد مقررشان، اتفاق بیفتند.

در این مسیر، عواملی همچون: تصمیمات سیاسی و تحریم‌ها می‌توانند باعث شوند مدل تورمی مشخص شده در زمان مقرر عملی نشود.

اثر تورم بر قیمت آهن آلات

هیچ کالا یا محصول تولید شده‌ای از اثرات تورم به دور نخواهد بود و همه آن‌ها به‌نحوی با این مسئله درگیر خواهند بود. برای درک بهتر این موضوع با ما باشید تا اثر تورم بر قیمت آهن‌آلات را بررسی کنیم.

طبق نظرات کارشناسان آهن‌آنلاین:

"تورم، یکی از اصلی ترین پارامترهای تغییر قیمت آهن آلات است که به طور مستقیم بر بازار فولاد تاثیر می گذارد. با افزایش نقدینگی و تورم موجود در کشور، کلیه محصولات فولادی دچار نوسان قیمت شده اند، به صورتی که این شرایط باعث از رونق افتادن بازار خرید و فروش مقاطع آهنی شده است."

میلگرد

این محصول را بی‌شک می‌توان یکی از پرکاربردترین آهن‌آلاتی دانست که در پروژه‌های ساختمانی به کار می‌رود؛ بازار خرید و فروش این محصول نیز چندان روند ثابتی ندارد و همواره قیمت میلگرد بر اثر عوامل مختلفی در حال نوسان خواهد بود.

 

میلگرد به عنوان یکی از محصولات فولادی، در صورت تورم دچار نوسان قیمت می شود.

تیرآهن

برای کسانی که در صنعت ساختمان‌سازی مشغول فعالیت هستند، تیرآهن یکی از مهم‌ترین کالاهای مورد نیاز خواهد بود و اهمیت بسیار زیادی دارد؛ ازاین‌رو، می‌توان این مقطع را نیز در سبد محصولات مهم ساخت‌وساز قرار دارد. از طرفی، قیمت تیرآهن هم مانند میلگرد، همواره به‌دلیل میزان عرضه‌وتقاضا و عوامل دیگر در حال تغییر است.

پروفیل

تقریباً هیچ یک از مقاطع آهنی نیستند که در دسته محصولات مهم و استراتژیک قرار نگیرند؛ همین موضوع نیز باعث ایجاد حساسیت در بازار خرید و فروش آن‌ها می‌شود. برای مثال: قیمت پروفیل در اثر پارامترهای بسیار متنوع امکان دارد تغییر کند و روند صعودی یا نزولی را طی کند.

ورق سیاه

کم‌تر کسی وجود دارد که اسم این محصول را نشنیده باشد؛ اما چقدر با قیمت ورق سیاه و تورمی که بر آن حاکم است، آشنا هستید؟ ورق آهن اهمیت بسیار زیادی دارد، چراکه به‌عنوان ماده اولیه در تولید محصولات متنوعی به‌کار می‌رود و تغییرات بهای آن می‌تواند به‌صورت زنجیره‌ای ادامه داشته باشد و بر نرخ سایر محصولات اثر بگذارد.

 

قیمت ورق سیاه تحت تاثیر عوامل متعددی دچار تغییر می شود.

 

نبشی

نبشی، علاوه‌بر پروژه‌های ساختمانی در صنایع مختلف دیگری هم کاربرد دارد؛ برای مثال، در آسانسور‌سازی یا ساخت درب و پنجره، از آن استفاده می‌شود. همین موضوع باعث شده تا قیمت نبشی در صنعت اثرگذار باشد.

ناودانی

ناودانی نیز یکی از محصولات پرکاربردی است در که زمینه‌های مختلف از جمله ساختمان‌سازی، کارآمد خواهد بود. تورم در بازار اهن‌آلات می‌تواند بر قیمت ناودانی نیز اثرات منفی داشته باشد و بازار خرید و فروش آن را دچار تنش کند.

خرید محصولات فولادی از بازار آهن در شرایط تورم عاقلانه است؟

به‌طورکلی، با بالا رفتن تورم و در پی آن افزایش قیمت آهن‌آلات در سال‌های اخیر، قدرت خرید مردم کاهش یافته است؛ از سوی دیگر، نمی‌توان یک روند خاص را برای نحوه قیمت‌گذاری این مقاطع مشخص کرد و باید همواره بازار را زیر نظر داشت. با بررسی دقیق وضعیت بازار می‌توانید حتی در شرایط تورمی هم خرید خوبی داشته باشید.

 

خرید از بازار آهن تحت شرایط تورم در مقاطعی می تواند کار عاقلانه ای باشد.

 

تورم قیمت آهن آلات، کدام صنایع و بازارها را تحت تاثیر قرار می دهد؟

تا این‌جا بررسی کردیم که قیمت آهن‌آلات از چه پارامترها و عواملی تاثیر‌پذیر خواهند بود و تورم در این بازار چه نقشی داشته است؛ در ادامه اما می‌توانید صنایعی را مشاهده کنید که در اثر افزایش قیمت آهن‌آلات دچار نوسان شده‌اند:

  • ساختمان‌سازی
  • صنایع ساخت درب و پنجره
  • خودروسازی
  • پتروشیمی و صنعت نفت

و…

سخن پایانی

علاوه بر ایران، مقاطع فولادی در سایر کشورها نیز جزء محصولات بسیار استراتژیک و مهم قرار دارند؛ همین موضوع باعث شده تا همواره بازار خرید و فروش آن‌ها دستخوش نوسانات زیادی باشد. به‌همین‌دلیل، لازم است پیش از خرید هر نوع آهن‌آلات، به کسب اطلاعات لازم از هر محصول اقدام کنید تا با روند کلی بازار آهن آشنا شوید. در آهن آنلاین می توانید لیست قیمت روز کلیه محصولات و مقاطع فولادی را مشاهده کنید و پس از تصمیم گیری، برای تهیه آن اقدام کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.