آهن آنلاین
نکات مهم در خرید ناودانی

نکات مهم در خرید ناودانی

سه‌شنبه 21 تیر 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ناودانی یک مقطع فولادی است که در دسته پروفیل‌های باز طبقه بندی می‌شود. یک ناودانی از دو سطح عمودی و یک سطح افقی تشکیل شده است. این مقطع فلزی در بسیاری از صنایع کاربرد داشته و همچنین از لحاظ ساختار و ظاهر انواع مختلفی دارد. قبل از خرید این محصول، شما باید یک راهنمای خرید ناودانی جامع را در اختیار داشته باشید تا با استفاده از آن بتوانید گزینه مناسبی را انتخاب کنید. به همین واسطه در این مطلب قصد داریم به بررسی نکات خرید ناودانی بپردازیم.

اصطلاحات رایج مربوط به ناودانی

در ابتدای راهنمای خرید ناودانی، باید اصطلاحات رایج مربوط به این محصول را به طور کامل بررسی کنیم. 

کوتاه، بلند و نرمال: 

این سه صفت برای اندازه این محصول به کار می‌روند و به طور کلی مدل‌هایی با طول ۶ متر کوتاه و با طول ۱۲ متر بلند به حساب می‌آیند. همچنین مقاطعی که طول بین ۶ تا ۱۲ متر داشته باشند نرمال هستند.

 

 در این مقاله توضیح می دهیم که چطور باید ناودانی را خریداری کنیم

 

سنگین و سبک:

اگر وزن یک ناودانی مطابق با جدول استاندارد تولید این محصول باشد سنگین و در صورتی که کمتر از حدود مشخص شده در جدول باشد، سبک نامیده می‌شود.

جدول اشتال:

همان جدولی است که استانداردهایی از قبیل ضخامت و ابعاد این پروفیل‌ها در آن درج شده است و تولیدی‌ها مطابق آن محصولات خود را طراحی و تولید می‌کنند.

گوشت دار:

ناودانی‌های ضخیم به اصطلاح گوشت دار نامیده می‌شوند.

گلمیخ:

به نوعی برش خورده گلمیخ گفته می‌شود‌. 
 

انواع ناودانی از لحاظ فرایند تولید

حالا که با اصطلاحات رایج مربوط به این محصول آشنا شدید، در ادامه راهنمای خرید ناودانی، این مقطع فولادی را از لحاظ انواع مورد بررسی قرار می‌‌دهیم.

نورد شده

این نوع از شمش خام و با استفاده از غلطک‌های نورد تولید می‌شوند. این نوع پروفیل فابریک است و بر اساس اندازه و ابعاد غلطک نورد تولید می‌شود. پس قیمت شمش آهن در نرخ نهایی آن اثرگذار است. 

پرسی

این نوع با عملیات پرس و معمولا با طول ۶ متر تولید می‌شوند. کاربرد اصلی این مدل‌‌ها استفاده در ساخت لبه‌های صاف در ساختمان است. البته بسته به اندازه و جنس، کاربرد مدل‌های پرسی متغیر است. 

انواع ناودانی از لحاظ ظاهر و ساختار

در نکات خرید ناودانی باید به انواع آنها از لحاظ ظاهر نیز اشاره کنیم. آین محصولات از لحاظ شکل و ظاهر به دو دسته ساده و مشبک طبقه بندی می‌شوند. 

ناودانی ساده

این نوع با ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شوند. فرایند تولید می‌تواند بسته به شرایط سرد و گرم باشد‌، به طور کلی مدل‌های ساده در سایزهای ۵ تا ۲۲ موجود هستند. همچنین ارتفاع مدل‌‌های ساده به صورت متغیر ۳۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر است.  

ناودانی مشبک

مدل‌های مشبک نیز با فرایندهای سرد و گرم و با استفاده از ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شوند و این نوع در ساخت قفسه‌های فولادی در نصب سنگ‌ها به حالت خشک و ساخت سازه‌های فولادی کاربرد دارد.  

همچنین این محصولات از لحاظ ساختار به دو دسته دیگر سبک و سنگین نیز تقسیم بندی می‌شوند. همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، مدل‌های سنگین بر اساس جدول استانداردهای تعیین شده محاسبه و تولید می‌شوند؛ اما مدل‌های سبک، وزنی کمتر از میزان‌های تعیین شده در جدول اشتال دارند. 

ویژگی های یک ناودانی

در ادامه، راهنمای خرید ناودانی ویژگی‌های این محصول را ذکر می کنیم؛ زمانی که با این ویژگی‌ها آشنا باشید، روش خرید  ناودانی را یاد خواهید گرفت. 
این پروفیل‌ها در برابر ضربه و فشار مقاوم هستند و همچنین فضای کمی را اشغال می‌کنند و دست و پا گیر نیستند. وزن کم اسکلت فلزی سبب کاربردهای متعدد آن در صنایع و فرایندهای مختلف شده است. علاوه بر این موارد، به سرعت می‌توانید آن را در ساختمان‌ها نصب کنید و همچنین نگرانی از بابت تنش‌های فولادی نداشته باشید؛ چون این پروفیل‌ها مقاومت بالایی در برابر تنش‌های فولادی دارند.

 

ویژگی‌های یک ناودانی شامل مواردی از جمله مقاومت و انعطاف پذیری می‌شود

 

ناودانی‌ها مقاومت زیاد و استحکام بالایی در برابر فشار و ضربه دارند و به همین منظور گزینه بسیار مناسبی برای محافظت از ساختمان‌ها در برابر حوادث طبیعی به حساب می‌آیند. همچنین نصب این پروفیل‌ها پیچیدگی زیادی ندارد و به سرعت می‌توان آنها را در بخش‌های مختلف نصب کرد. از کاربردهای این پروفیل‌ها می‌توانیم به استفاده در خرپاها و دهانه‌ها اشاره کنیم. به طور متوسط عمر این محصولات بالا بوده و از لحاظ اقتصادی نیز گزینه مقرون به صرفه‌ای به حساب می‌آیند. شما می‌توانید با توجه به راهنمای خرید ناودانی، بر حسب سطح نیاز خود مدل مناسبی را انتخاب و خریداری کنید. درنتیجه حتما به نکات خرید ناودانی توجه داشته باشید.

سخن پایانی

در این مطلب یک راهنمای خرید ناودانی را در اختیارتان قرار دادیم و همچنین به نکات خرید ناودانی پرداختیم. در صورت تمایل به مشاهده قیمت ناودانی و خرید انواع این محصولات فلزی می‌توانید به فروشگاه سایت مراجعه کرده و مدل مناسبی را انتخاب و خریداری کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش خرید ناودانی نیز می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود با مجموعه تماس بگیرید تا کارشناسان به طور کامل شما را در این زمینه راهنمایی کنند. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.