آهن آنلاین
پیش بینی قیمت مس در سال 1402

پیش بینی قیمت مس در سال 1402

سه‌شنبه 07 تیر 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

مس، به‌عنوان سومین فلز پرکاربرد در جهان شناخته می‌شود که بزرگ‌ترین تولید‌کننده آن کشور شیلی است. در سال‌های اخیر بازار خرید و فروش این فلز، تغییرات زیادی را شاهد بوده است.

تحولات قیمت جهانی مس چگونه است؟

خبرهای زیادی در مورد احتمالات روند قیمت‌گذاری این محصول در بازارهای جهانی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها مربوط به کشور چین است. این کشور بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در دنیاست و در زمینه تولید این محصول نیز فعالیت می‌کند.

آمار منتشر شده، نشان می‌دهند که تقاضای کشور چین برای این فلز در سال جاری افزایش خواهد یافت؛ این موضوع می‌تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت جهانی این فلز داشته باشد. از طرفی ارزش دلار در سال جاری بالاتر رفته و در نهایت می‌توان گفت که قیمت جهانی مس در سال 1401 رشد صعودی خواهد داشت.

قیمت مس در سال 1400 چگونه بود؟

سال گذشته همراه بود با عرضه واکسن‌های کرونا در سراسر دنیا و همین موضوع باعث شد تا بسیاری از کارخانه‌ها و معادن تولید این فلز بار دیگر شروع به فعالیت کنند. قیمت مس پیش از این سال روند نزولی داشت، اما در سال 1400 بار دیگر بازار خرید و فروش این محصول رونق یافته و شاهد افزایش قیمت‌ لوله مسی و ورق مس بودیم.

 

قیمت لوله مسی در سال 1401 نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

 

از طرفی، ناآرامی‌های کشور شیلی که بزرگ‌ترین تولید کننده این فلز در جهان است هم بر قیمت آن در سال 1400 اثرگذار بودند و سبب افت شدید بازار شدند. به‌طورکلی، می‌توان گفت در این سال بازار خرید و فروش این فلز به حالت عادی خود نزدیک‌تر شده و میزان عرضه‌وتقاضا نیز بهبود یافته است.

دلایل افزایش قیمت مس چیست؟

در سال‌های اخیر، اپیدمی کرونا آسیب جدی به صنایع بزرگی همچون معادن تولید مس وارد نمود که بازارهای جهانی را دچار شوک و رکود بی‌سابقه‌ای کرد. قیمت این محصول در بازارهای جهانی به واسطه چند عامل مهم ممکن است دچار نوسان شود؛ مهم‌ترین این عوامل را می‌توان میزان تقاضای کشور چین و عرضه کشور شیلی دانست.

این دو کشور، مهم‌ترین نقش را در تعیین قیمت جهانی این محصول دارند؛ اما به مرور، بسیاری از کشورها به سمت خودکفایی در این زمینه گام برداشته‌اند. عوامل دیگری نیز بر تعیین قیمت مس اثرگذار هستند که در ادامه می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید:

  • قیمت دلار و یورو
  • میزان استخراج و تولید
  • قیمت نفت
  • نوسانات بورس لندن
  • میزان عرضه‌وتقاضا برای این فلز

بازار مس در ایران در سال 1401 چه مسیری را طی خواهد کرد؟

مس، در ایران نیز متقاضی زیادی دارد و بازار خرید و فروش آن همواره در حال نوسان است. بازار مس در ایران به‌واسطه تغییرات قیمت دلار و تفاوت ارزش میان دلار و تومان، دچار نوسانات شدیدی می‌شود که پیش‌بینی یک روند مشخص را دشوار کرده است. بااین‌وجود، انتظار می‌رود بازار خرید و فروش این فلز و محصولات تولید شده از آن، در ایران هم مانند دیگر کشورها، روند صعودی را طی کند و شاهد افزایش قیمت ورق مسی و لوله و سایر محصولات آن باشیم.

 

قیمت ورق مسی به دنبال افزایش قیمت مس، دچار افزایش شده است.

 

طبق نظرات کارشناسان آهن‌آنلاین:

"عوامل زیادی در سال جاری بر قیمت مس در سطح جهانی اثرگذار بوده‌اند که می‌توان به‌میزان تولید و موجودی مس در بازارها یا نوسان قیمت دلار و یورو اشاره کرد. از طرفی، اپیدمی کرونا همچنان به‌طورکامل از بین نرفته و باعث کاهش تولید این فلز پرکاربرد خواهد بود."

آینده مس در جهان

میزان تقاضا برای این محصول استراتژیک، در سال‌های اخیر رشد بسیار زیادی داشته و دلیل اصلی آن، کاربرد این فلز در صنایع الکترونیکی بوده است. بااین‌وجود، کشورهایی مانند چین که هر سال به مقادیر بسیار زیادی از این فلز نیاز دارند، سعی دارند زیرساخت‌هایی را فراهم کنند که در تولید مس خودکفا شوند.

گسترش تولیدات الکترونیکی باعث شده‌اند که روز‌ به روز، ارزش این فلز در بازارهای جهانی رو به افزایش باشد؛ در همین حین، شاهد هستیم که کشورهای متعددی اقدام به سرمایه‌گذاری در این حوزه کرده‌اند و دلیل اصلی آن هم چشم‌اندازی است که برای این فلز در سال‌های آینده ترسیم شده است. پیش بینی قیمت آهن مانند مس در سطح بین المللی کار بسیار دشواری است و باید به فاکتورهای زیادی توجه کرد.

تحلیل قیمت مس در بلند مدت

خبرهایی که از حوزه عرضه و تقاضای این فلز ارزشمند به گوش می‌رسند، حاکی از آن هستند که رشد قیمت این فلز تا جایی ادامه خواهد یافت که ارزشی معادل نفت خام داشته باشد. این روند در سال‌های آینده دور از انتظار نیست و باید منتظر افزایش چشمگیر قیمت این فلز باشیم.

قیمت مس در روزهای آینده

در روزهای اخیر و در زمان نگارش این مقاله، قیمت مس در بازار جهانی دچار افت شده است؛ بررسی نمودار قیمت مس در بازار لندن در چند هفته اخیر از 9600 دلار در هر تن به میزان قابل توجهی کاهش نرخ را بیان می کند. باوجود روند فعلی بازار، امکان صعود قیمت در روزهای آینده محتمل به نظر نمی رسد، اما در این بازار پرتلاطم هیچ چیز غیرممکن نیست، ممکن است مجددا شاهد افزایش قیمت مس در روزهای آینده باشیم. 

سخن پایانی

تولید و عرضه فلزات ارزشمندی در سال‌های اخیر نوساناتی زیادی به خود دیده‌اند و مدتی زمان لازم دارد تا به حالت عادی و پیش از کرونا برگردند. در این بازه همواره شاهد روند نزولی و صعودی در بازار خرید و فروش این فلز خواهیم بود. به این ترتیب، اگر قصد سرمایه‌گذاری در این زمینه را دارید، لازم است بررسی‌های دقیقی در مورد روند خرید و فروش و قیمت مس داشته باشید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.