آهن آنلاین
میلگرد و تیرآهن مناسب برای پروژه‌ های جنوب کشور

میلگرد و تیرآهن مناسب برای پروژه‌ های جنوب کشور

یک‌شنبه 05 تیر 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه

میلگرد و تیرآهن ازجمله اصلی‌ترین و پرکاربردترین آهن‌آلات در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی هستند. خوشبختانه ایران در سال‌های اخیر به رشد بسیار خوبی در صنعت فولاد دست پیدا کرده و به جمع 10 تولیدکننده برتر محصولات فولادی در جهان پیوسته است. بنابراین، در هر بخش از کشور می‌توان شرکت‌های فولادی مناسبی برای تهیه میلگرد و آهن‌آلات موردنیاز پروژه پیدا کرد. با توجه به افزایش پروژه‌های عمرانی در بخش جنوب کشور، در این مقاله بهترین و نزدیک‌ترین کارخانه‌های میلگرد و تیرآهن به شهرهای جنوبی کشور را معرفی می‌کنیم.

برای به صرفه بودن پروژه های ساختمانی در جنوب کشور، میلگرد کدام کارخانه ها را تهیه کنیم؟

در سال‌های اخیر شاهد افزایش پروژه‌های عمرانی و ساختمانی در جنوب کشور بوده‌ایم. بهترین کارخانه‌ها برای تأمین میلگرد موردنیاز این پروژه‌ها عبارتند از:

1. کارخانه تولید میلگرد دزفول روهینا

کارخانه دزفول روهینا در سال 1389 و در استان خوزستان راه‌اندازی شد. این شرکت با ظرفیت تولید سالانه 450 هزار تن میلگرد ساده و آجدار، بخش قابل‌توجهی از نیاز بازار آهن‌آلات جنوب کشور را تأمین می‌کند. تنوع سایز میلگردها بالا بوده و از 8 تا 40 و در گریدهای A1 تا A4 را شامل می‌شوند. قیمت میلگرد روهینا، استحکام بالا، هزینه تولید کم، کاهش هزینه‌های انرژی و استفاده از مرغوب‌ترین مواد اولیه در ساخت آن‌ها، ازجمله ویژگی‌های این مقاطع فولادی هستند که در هنگام خرید موردتوجه قرار می‌گیرند. 

2. صنایع فولاد کرمان بردسیر

شرکت صنایع فولاد کرمان بردسیر تولیدکننده انواع میلگردها واقع در جنوب غربی شهر کرمان است. این کارخانه در سال 1369 تأسیس شد و در سال 1394 فاز دوم خود را نیز راه‌اندازی کرد. به‌این‌ترتیب، توانست به ظرفیت تولید 420 هزار تن در سال دست پیدا کند. قیمت میلگرد کرمان در گریدهای A3 و A2 با توجه به سایز و ویژگی‌های ساختاری آن‌ها مانند آلیاژ تعیین می‌شود. میلگردهای این شرکت در سایزهای 8 تا 32 تولید و به بازارهای جنوبی و مرکزی کشور عرضه می‌شوند.

 

برای خرید میلگرد و تیرآهن می توان از کارخانه های جنوب کشور استفاده کرد.

 

3. کارخانه میلگرد زاگرس 

کارخانه میلگرد زاگرس در سال 1393 و در شهرستان بروجن- چهارمحال بختیاری راه‌اندازی شد. این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه 420 هزار تن توانسته است به یکی از عرضه‌کنندگان دو بخش مرکزی و جنوبی کشور تبدیل شود. قیمت میلگرد زاگرس در انواع آجدار (دو نوع دوکی و یکنواخت) و ساده و در سایزهای مختلف، متفاوت است. این میلگردها در سایزهای 10 تا 32 به بازار عرضه می‌شوند.

4. کارخانه فولاد کوثر اهواز

کارخانه فولاد کوثر اهواز، یکی از بهترین و نزدیک‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد و تیرآهن برای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی جنوب کشور است. میلگردهای این کارخانه شامل انواع آجدار و ساده (گریدهای A1 تا A4) هستند و طبق استانداردهای ملی و بین‌المللی در سایزهای 14 تا 40 میلی‌متر تولید می‌شوند. قیمت میلگرد اهواز با توجه به ویژگی‌های ساختاری مانند نوع، قطر و... مشخص می‌شود؛ اما همچنان وزن شاخه یا بندیل نقش اصلی را در تعیین هزینه نهایی دارد. 

تیرآهن کدام کارخانه ها را برای مقرون به صرفه بودن پروژه های جنوب کشور انتخاب کنیم؟

تیرآهن نیز یکی از مقاطع فولادی مهم در فرآیند ساختمان‌سازی است و خرید آن از کارخانه‌های نزدیک می‌تواند در کاهش هزینه‌های پروژه کمک کند. بهترین برندهای تیرآهن برای پروژه‌های جنوب کشور عبارتند از:

1.  تیرآهن اهواز

ازجمله مهم‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات کارخانه تیرآهن کوثر اهواز، تیرآهن است که با استفاده از تجهیزات نوین تولید و کیفیت‌سنجی می‌شود. قیمت تیرآهن اهواز در سایز و ابعاد مختلف، در مقایسه با سایر برندها بسیار مقرون‌به‌صرفه است. این مقاطع فولادی طبق استانداردهای IPE، INP و IPB تولید می‌شوند و از استحکام و مقاومت بالایی برخوردارند.

2. تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان

به طور معمول قیمت تیرآهن اصفهان بسته در انواع بال‌پهن، بال نیم پهن و بال باریک شیب‌دار متغیر است. این تیرآهن‌ها در سایزهای 12 تا 30 طبق استانداردهای DIN و EN10034 ساخته می‌شوند و بهترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه در ساخت آن‌ها به کار می‌روند. 

 

خرید تیرآهن و میلگرد برای پروژه های جنوب کشور از کارخانه های فولادی جنوبی به صرفه تر است.

 

3. تیرآهن یزد

یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در پروژه‌های عمرانی و ساخت پل‌ها، ستون‌ها و... تیرآهن یزد است. این مقاطع طبق استانداردهای IPB، IPE – INP ساخته می‌شوند و از ویژگی‌های ساختاری بسیار مطلوبی برخوردارند. قاعدتاً قیمت تیرآهن یزد در سایزهای 14 و 16 به دلیل کاربرد و تقاضای بیشتر آن‌ها، بالاتر است؛ اما همچنان در مقایسه با کیفیت مطلوب و برندهای دیگر مقرون‌به‌صرفه و مناسب شمرده می‌شود.

به چه علت خرید تیرآهن و میلگرد برای پروژه های جنوب کشور، بهتر است از کارخانه های فولادی جنوب باشد؟

خرید آهن‌آلات را می‌توان از طریق بازار بورس، بنگاه‌ها و یا به‌طور مستقیم از کارخانه‌ها انجام داد. بسیاری افراد ترجیح می‌دهند میلگرد و تیرآهن موردنیاز پروژه ساختمانی یا عمرانی خود را به‌طور مستقیم از نزدیک‌ترین کارخانه‌ها تهیه کنند؛ زیرا:

1. قیمت حمل و نقل

یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن و میلگرد، هزینه‌های حمل‌ونقل است. خرید از کارخانه‌های نزدیک به دلیل فاصله کمتر کارخانه تا مقصد، به‌طور قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. در نظر داشته باشید که هزینه‌های حمل‌ونقل نیز همواره تحت تأثیر قیمت سوخت قرار دارد و در صورت افزایش قیمت سوخت، نرخ حمل‌ونقل محصولات فولادی نیز بیشتر می‌شود.

2. کیفیت

متأسفانه با خرید از کارخانه‌ها تضمینی برای سلامت محصولات ارائه نمی‌شود. بنابراین، درصورتی‌که محصولات در حین جابجایی و در شرایط مختلف مانند بارش باران و زنگ‌زدگی دچار آسیب شوند، کارخانه خسارتی به خریدار پرداخت نمی‌کند. نزدیک بودن به کارخانه تولیدکننده مقاطع فولادی مانند میلگرد و آهن‌آلات می‌تواند احتمال خسارت و آسیب دیدن محصولات فولادی در حین جابجایی را کاهش دهد و از پایین آمدن کیفیت میلگردها جلوگیری کند؛ زیرا مسافت و مدت‌زمان کمتری صرف آن می‌شود.

3. هزینه نهایی

خرید از کارخانه‌ها به دلیل حذف دلالان و واسطه‌ها، به‌عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش خرید آهن‌آلات شناخته می‌شود. بنابراین، انتخاب این روش خرید می‌تواند به کاهش هزینه نهایی و مدیریت هزینه‌های پروژه کمک بزرگی کند. قیمت میلگرد یا تیرآهن خریداری شده از کارخانه، تفاوت چشم‌گیری با بنگاه‌ها و واسطه‌ها دارد و همانطورکه می‌دانید خرید از کارخانه، شرایط و تناژ خاصی را شامل می‌شود که باعث می‌شود خریداران در موارد زیادی، قادر به خرید مستقیم از تولیدکننده نباشند. کارخانه تولیدکننده برای هر سایز، یک حداقل تناژ فروش درنظر می‌گیرد و درصورت نرسیدن مقدار درخواستی مشتری، به این حداقل، معامله صورت نمی‌گیرد.

سخن پایانی
خرید مستقیم از نزدیک‌ترین کارخانه‌ها برای پروژه‌های جنوب کشور می‌تواند به مدیریت و پیشبرد هرچه بهتر پروژه کمک کند. با توجه به هزینه‌های حمل‌ونقل و بودجه پروژه، بهتر است خرید خود را بعد از محاسبه مقدار میلگرد و تیرآهن موردنیاز برای پروژه و برآورد هزینه‌ها انجام دهید. برای هرچه نزدیک‌تر کردن میزان تخمینی به مقدار واقعی و افزایش سود خرید، بهتر است از مشاوره افراد باتجربه و متخصص بهره بگیرید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.