آهن آنلاین
4 اثر منفی رکود اقتصادی بازار فولاد

4 اثر منفی رکود اقتصادی بازار فولاد

شنبه 28 خرداد 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

اقتصاد هر کشور، نشان‌دهنده قدرت و ثبات آن است که توسعه و رونق را به‌دنبال دارد. اما گاهی اوقات عواملی همچون تورم و رکود اقتصادی این چرخه را بر هم زده و ضررهای جبران‌ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند. اقتصاد ایران تا حد زیادی به نفت و صنایع فولاد وابسته است؛ بنابراین رکود اقتصادی اولین ضربه را به این دو وارد خواهد کرد. در ادامه بررسی خواهیم کرد که رکود اقتصادی چه تاثیری بر بازار فولاد دارد؛ بنابراین از شما دعوت می‌کنیم که تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

رکود اقتصادی چیست؟

رکود اقتصادی، به‌معنای بروز تغییرات پیش‌بینی‌نشده‌ای است که چرخه اقتصاد را در وضعیت منفی و بحرانی قرار می‌دهد. در زمان رکود میزان عرضه‌و‌تقاضا کاهش یافته و نرخ بیکاری افزایش می‌یابد. اقتصاد یک کشور بر پایه صنایع مختلف آن شکل می‌گیرد؛ بنابراین در زمان رکود، کشور با مشکلات زیادی رو‌به‌رو خواهد شد.

 

رکود اقتصادی باعث می شود تا میزان عرضه و تقاضا کاهش یابد.

 

تاثیرات منفی رکود اقتصادی بر بازار فولاد

رکود اقتصادی، ضربه بسیار سختی به اقتصاد کشور وارد می‌کند. ازآنجایی‌که بازار فولاد نقش بسیار پررنگی در اقتصاد کشور دارد، تاثیر منفی رکود بر این بازار بیشتر حس خواهد شد. در زمان رکود، صنعت فولادسازی با مشکلات زیادی مواجه می‌شود که عبارتند از:

1- کاهش میزان عرضه و تقاضا فولاد

کاهش میزان عرضه و تقاضا اصلی‌ترین تاثیر منفی رکود اقتصادی بر صنعت فولادسازی ایران است. وقتی کارخانه‌های فولادی، مشتریان کافی نداشته باشند و محصولاتش به فروش نرود چه لزومی دارد که محصولات بیشتری تولید کند؟ این کار نیاز به نیروی انسانی و سرمایه زیادی دارد. درست است که شرکت‌های فولادی، مشتریان داخلی خود را دارند اما عمده مشتریان این شرکت‌ها مشتریان خارجی هستند. اگر دوران رکود مدت زمان زیادی ادامه پیدا کند حتی ممکن است برخی از شرکت‌های فولادی دچار ورشکستی شوند.

2- ضربه به اقتصاد کشور

اقتصاد کشور به صنایع پایه از جمله صنایع فولاد و ذوب آهن وابسته است. صادرات فولاد به‌عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد شرکت‌های فولادی به‌شمار می‌روند. اما در زمان رکود و تورم، مشتریان خارجی از این شرکت‌ها فاصله گرفته و سهم صادرات آن‌ها کاهش می‌یابد. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا اقتصاد کشور از وضعیت عادی خود خارج شده و با مشکلات جدی مواجه شود.

3- کاهش ارزش عوامل مرتبط با صنعت فولاد

صنعت فولاد بسیاری از صنایع دیگر را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و زمانی که این شرکت‌ها با مشکلات جدی مواجه می‌شوند ارزش عوامل مرتبط با خود را نیز پایین می‌‌آورند. صنعت فولاد به عنوان صنایع مادر به‌شمار می‌رود و صنایع بسیار زیادی به‌عنوان زیرشاخه‌های آن در نظر گرفته می‌شوند. صنایع معدن، حمل‌و‌نقل، بازرگانی، آموزش، تهیه تجهیزات و ماشین‌آلات، تجهیزات و خدمات پرسنلی و… همگی به صنعت فولاد وابسته هستند.

 

رکود اقتصادی باعث می شود تا ارزش عوامل مرتبط با صنعت فولاد نیز دچار افت شود.

 

وقتی صنعت فولاد دچار مشکل می‌شود، صنایع زیرین آن با مشکلات جدی از جمله کاهش قیمت، ارزش و اعتبار می‌شوند. در چنین شرایطی قیمت وسایلی که برای تولید فولاد استفاده می‌شود نیز کاهش پیدا می‌کند. یکی از مواردی که تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد کاهش قیمت لوله فولادی است.

4- کاهش قیمت فولاد

کاهش قیمت فولاد، جزء تاثیرات منفی است که رکود اقتصادی بر جای می‌گذارد. زمانی که تقاضا به اندازه کافی وجود نداشته باشد طبیعی است که قیمت فولاد و محصولات مرتبط با آن دچار افت قیمت شوند. از طرفی هزینه‌های هنگفت و مورد نیاز برای تولید فولاد و کاهش قیمت محصولات باعث می‌شود که شرکت‌ها در وضعیت بحرانی قرار بگیرند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند. زمانی که این اتفاقات پشت سر هم رخ دهد، کارخانه‌ها تا پای ورشکستی نیز خواهد رفت.

سخن پایانی

رکود اقتصادی، جزء مشکلات بزرگ و بحرانی است که ممکن است دامن هر کشوری را بگیرد. این مشکل اقتصادی تاثیر بسیار مخربی روی صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد می‌گذارد. صنعت فولاد جزء اصلی‌ترین منابع درآمدی کشور ایران است و به طور مستقیم بر اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد.

در زمان رکود و تورم برای اینکه بتوانید از آخرین قیمت محصولات فولادی باخبر شوید می‌توانید به سایت آهن آنلاین مراجعه کنید و باتوجه به میزان هزینه ای که قصد دارید، خریدی مناسب انجام دهید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.