آهن آنلاین
جدول اشتال میلگرد

جدول اشتال میلگرد

چهارشنبه 25 خرداد 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه

میلگرد، یکی از مهمترین محصولات فولادی در ساخت و مقاومت هر سازه ای است. ساختمان در واقع همواره تحت فشار عمودی و افقی قرار دارد. بتن فشار عمودی را به خوبی تحمل می کند، اما در برابر نیروهای افقی و کششی ضعیف است و در مقابل این نیروها، میلگرد استحکام ساختمان را تضمین می کند. بنابراین همیشه به خریداران توصیه می شود در هنگام خرید میلگرد به وزن کالای خریداری شده توجه کنند.
جدول اشتال میلگرد یک استاندارد بین‌المللی برای اندازه گیری اندازه های استاندارد و سایر مشخصات محصول است.

جدول اشتال میلگرد

جدول STAHLBAU، یک راهنمای بین المللی برای وزن استاندارد انواع پروفیل های فولادی است که برای اولین بار توسط Martha Schneider-Burger در سال 1938 طبق استاندارد DIN آلمان ساخته شد. جالب است بدانید که کلمه اشتال (اشتایل) در زبان آلمانی، به معنای استیل است. از این جدول در دفاتر مهندسی استفاده های زیادی می‌شود و پارامترهای هندسی میلگرد برای گرداوری جدول اشتال میلگرد عبارتند از: u2، w1، G، Flache و d.

 

U2W1GFlached
cm2/mcm3kg/mcm2mm
 ۳۱۴۰٫۰۹۸۰٫۶۱۷۰٫۷۸۵۱۰
۳۷۷۰٫۱۷۰۰٫۸۸۸۱٫۱۳۱۲
۴۰۸۰٫۲۱۶۱٫۰۴۱٫۳۳۱۳
۴۴۰۰٫۲۶۹۱٫۲۱۱٫۵۴۱۴
۴۷۱۰٫۳۳۱۱٫۳۹۱٫۷۷۱۵
 ۵۰۳۰٫۴۰۲۱٫۵۸۲٫۰۱۱۶
۵۶۵۰٫۵۷۳۲٫۰۰۲٫۵۴۱۸
۵۹۷۰٫۶۷۳۲٫۲۳۲٫۸۴۱۹
۶۲۸۰٫۷۸۵۲٫۴۷۳٫۱۴۲۰

 

  • پارامتر U2: سطح روکش است که برای هر پروفیلی هر چه این عدد کوچکتر باشد، به همان اندازه سطح نازکتری از روکش برای مقاومت در برابر آتش سوزی مورد نیاز است.
  • پارامتر W: همان گشتاور مقاوم می‌باشد، از آن برای تخمین مقاومت پروفیل مورد نظر، در برابر تنش برشی استفاده می‌شود.
  • پارامتر G: وزن هر متر از میلگرد است، به این ترتیب که مطابق با سایر پارامترهای جدول اشتال می‌توان وزن میلگرد را بدست آورد، این پارامتر "طول دقیق" هم نامیده می‌شود.
  • پارامتر d: قطر یا سایز میلگرد می‌باشد که پارامتری اساسی در جدول اشتال و وزن میلگرد به شمار می‌آید.
  • پارامتر flache: این پارامتر در جدول اشتال میلگرد با واحد مترمربع قرار دارد و بیان کننده سطح میلگرد در طول یک متر آن است.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین :

“جدول اشتال، کتابی شامل مهم‌ترین مقاطع فولادی، مواد اولیه نوع اتصال، و قوانین ساخت‌وسازهای فولادی است که نقشی حیاتی در امور مهندسین و فعالان بازار آهن‌آلات دارد.”

کاربرد جدول اشتال

جدول اشتال، یکی از کاربردی‌ترین معیارهای خرید برای فعالان بازار آهن‌آلات و مصرف‌کنندگان است. همان‌طور که میدانید، با مقایسه وزن استاندارد و وزن میلگرد موردنظر، می‌توان از اصالت و کیفیت آن اطمینان پیدا کرد. بنابراین، کافی است نوع میلگرد و مشخصات ابعادی مانند طول و شعاع آن را داشته باشند. در جدول اشتال وزن هر متر میلگرد با حرف «G» نشان داده می‌شود. حال با توجه به اینکه میلگرد موردنظر یک شاخه 6 یا 12 متری است، محاسبه وزن آن به‌راحتی انجام می‌شود. درصورتی‌که وزن میلگرد از حالت استاندارد کمتر باشد، احتمال تقلبی یا نامرغوب بودن آن وجود دارد.
از طرف دیگر، مهندسین طراح نیز از جدول اشتال بهره می‌گیرند. آن‌ها می‌توانند اطلاعات کامل و دقیقی مانند محور خمش، فاصله محورها، سطح مقطع میلگرد و... را با استفاده از جدول اشتال به دست آورده و در روند آنالیز تنش وارده بر سازه‌های فلزی به کار بگیرند.  

راهنمای استفاده از جدول اشتال میلگرد

برای استفاده از جدول اشتال میلگرد نیاز است که دست به کمی آزمون‌وخطا بزنید. در قدم اول، در ستون A (ستون مساحت سطح مقطع) به دنبال کوچک‌ترین عددی باشید که مساوی یا بزرگ‌تر از مقدار آرماتور موردنظر شما باشد. از نمره این آرماتور را به‌عنوان جواب اولیه خود استفاده کرده و اطلاعات دیگر متناظر با مقطع را موردبررسی قرار دهید. درصورتی‌که مقدار به‌دست‌آمده جواب نبود، مقاطع بالاتر را امتحان کنید. 

نکاتی مهم در استفاده از جدول اشتال میلگرد آجدار

انواع میلگرد آجدار با شکل، سایز و گریدهای مختلف در جدول اشتال آورده شده‌اند. این میلگردها در سایزهای 8 تا 36 میلی‌متر تولید می‌شوند و با توجه به استانداردهای ملی و بین‌المللی، دارای گریدهای A2، A3 و A4 هستند. وزن میلگردهای آجدار به ازای هر کیلوگرم در جدول اشتال ثبت شده است. با مراجعه به نوع و سایز میلگرد موردنظر خود می‌توانید اطلاعات بیشتری نیز در مورد آن‌ها پیدا کنید. 
به این نکته توجه داشته باشید که ویژگی ساختاری، شیمیایی و فیزیکی میلگردها با توجه به استاندارد تولید و برند آن‌ها اندکی متفاوت است. بنابراین، عدم تطابق دقیق با استانداردهای جدول اشتال به‌طور قطعی به معنی نامرغوب بودن میلگرد نیست.

جدول اشتال میلگرد ساده

میلگردهای ساده با قطرهای 6 تا 200 میلی‌متر تولید می‌شوند و ممکن است ازنظر جنس در انواع میلگرد پلیمری، میلگرد استیل، میلگرد گالوانیزه، میلگرد سیاه، میلگرد با پوشش اپوکسی یا میلگرد اروپایی دسته‌بندی شوند. میلگردهای ساده با گرید A1 شناخته می‌شوند و در صنایع مختلفی مانند ساختمان‌سازی و عملکردهایی مانند جوشکاری، آهنگری و خم‌کاری کاربرد زیادی دارند. استفاده از جدول اشتال برای میلگردهای ساده مانند انواع آجدار است.

جدول اشتال میلگرد حرارتی

میلگرد حرارتی، یکی از انواع میلگرد آج‌دار با گرید A2 است که به شکل شاخه‌ای و کلاف به بازار عرضه می‌شود. میلگرد یا آرماتور حرارتی امروزه به‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین میلگردها در حل مشکلات مهندسی مانند جلوگیری از ترک‌خوردگی و انقباض و انبساط بتن‌ها شناخته می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، این نوع میلگرد قادر به جلوگیری از ایجاد ترک در هنگام افت حرارت بتن است. برای محاسبه وزن میلگرد حرارتی با استفاده از اطلاعات جدول اشتال و مشخصات میلگرد، می‌توانید از فرمول (چگالی فولاد * طول * عدد پی * شعاع به توان 2) استفاده کنید. 

محاسبه وزن میلگرد به کمک جدول اشتال به چه صورت است؟

استفاده از جدول اشتال میلگرد همچنین می‌تواند به‌منظور محاسبه وزن میلگرد باشد. برای این کار، تعداد و طول شاخه میلگردها را از روی نقشه پیدا کنید. سپس با ضرب کردن طول و تعداد در مقداری که به ازای هر متر میلگرد درج شده است، وزن استاندارد آن را به دست بیاورید.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

“جدول اشتال میلگرد، یک جدول و دفترچه مهندسی بسیار مهم است که می تواند در هنگام خرید این محصول فولادی و تعیین قیمت میلگرد هنگام تخمین هزینه های نهایی پروژه کمک کننده باشد. برای استفاده از جدول اشتال، آزمون و خطا انجام می شود؛ به‌این‌صورت که سطح مقطع و قطر میلگرد را باید محاسبه کرد و استاندارد بودن وزن و قطر آن را با اعداد جدول اشتال مقایسه کرد.”

سخن پایانی

استفاده از جدول اشتال میلگرد، به‌عنوان یک دفترچه راهنمای ساختمانی به پیمانکاران و فعالان صنعت ساختمان کمک می‌کند تا بتوانند با هزینه‌ای که می‌کنند، بهترین نوع میلگرد را تهیه کنند و استحکام و مقاومت سازه خود را به حداکثر برسانند. وزن میلگرد را با کمک جدول وزن میلگرد می‌توان محاسبه کرد؛ اما استفاده از جدول اشتال به دلیل اینکه برپایه استاندارد های بین المللی است، می‌تواند دقیق‌تر باشد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.