آهن آنلاین
مشخصات لوله های PVC و انواع آن

مشخصات لوله های PVC و انواع آن

شنبه 24 اردیبهشت 1401
زمان مطالعه: 7 دقیقه

لوله‌ها، از جمله ابزار بسیار مهم در صنعت ساختمان‌سازی و البته سیستم‌های لوله‌کشی محسوب می‌شوند. لوله‌ها انواع مختلفی دارند و لوله‌های پلاستیکی از جمله لوله‌های PVC، پرکاربردترین و پرفروش‌ترین آن‌ها هستند. در ادامه این مطلب، قرار است تا با مشخصات لوله های PVC، تعریف و کاربرد آن‌ها به بحث بنشینیم. لوله‌ها PVC معمولاً در کنار سایر لوله‌های پلاستیکی که با عناوین PE (پلی اتلین) و PP (پلی پروپلین) و حتی CPVC ارزیابی می‌شوند. بااین‌حال، ما قرار است تا به صورت اختصاصی در رابطه با لوله‌های PVC بحث کنیم و ویژگی‌های فنی آن‌ها را مورد واکاوی قرار دهیم.

مشخصات لوله های PVC، از جمله ویژگی‎های فنی این لوله‌های پلاستیکی هستند که با شناخت و بررسی آن‌ها می‌توان نسبت به کاربرد و ضرورت استفاده از آن‌ها اطلاعات کافی را کسب کرد. لوله‌های PVC عموماً با عنوان «پلیکا» شناخته می‌شوند، از جمله ابزار ساختمانی پرکاربرد محسوب می‌شوند که معمولاً آن‌ها را در سیستم‌های لوله‌کشی شهری یا ساختمانی مشاهده کرده‌ایم. برای اینکه بدانید مشخصات لوله های PVC شامل چه چیزهایی می‌شوند و برای تهیه این لوله‌های پلاستیکی باید از چه اطلاعاتی استفاده کرد، لازم است تا انتهای این مطلب، ما را همراهی کنید. این مطلب، به صورت تخصصی به بررسی، معرفی و واکاوی لوله‌های پلیکا یا PVC می‌پردازد تا هیچ نکته‌ای در رابطه با این لوله‌ها در هاله‌ای از ابهام باقی نماند.

مهم‌ترین نکته در مورد مشخصات لوله های PVC

همان‌طور که در ابتدای این مطلب، اشاره کردیم، لوله‌های PVC را با عنوان پلیکا هم می‌شناسند. انتخاب عنوان پلیکا، به پاس زحمات کاشف این نوع از پلیمرها انتخاب شده است، اما عنوان PVC مخفف چه چیزی است. ماده PVC به عنوان سومین پلیمر پلاستیک مصنوعی شناخته می‌شود که به طور معمول در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

از لوله های پی وی سی در لوله کشی منازل استفاده می شود.

 

این ماده، مهم‌ترین نکته در رابطه با مشخصات لوله های PVC است و مخفف عبارت Polyvlnyl Chloride است و در 2 شکل انعطاف‌پذیر و سخت به بازار عرضه می‌شود. شکل سخت یا انعطاف‌ناپذیر PVC معمولاً برای ساختن و تولید کردن لوله‌های پروفیلی برای پروفیل در و پنجره و محصولات پلاستیکی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین، شکل انعطاف‌پذیر ماده PVC به صورت اختصاصی برای سیستم‌های لوله‌کشی، چرم‌های مصنوعی و یا به عنوان عایقی برای کابل‌های برق، به کار گرفته می‌شود. اما لوله‌های PVC دقیقاً چه تعریفی در صنایع مختلف دارند و عمده‌ترین کاربرد آن‌ها در صنایع مختلف چیست؟

تعریف لوله PVC و بررسی کاربرد آن

طبق تعاریف استاندارد و ارائه‌شده، لوله‌های PVC یا پلیکا، از جمله لوله‌های پلاستیکی یا پلیمری پرکاربرد در صنایع ساختمان‌سازی و همچنین، سیستم‌های لوله‌کشی هستند. یکی دیگر از مهم‌ترین مشخصات لوله های PVC که باعث کاربردی شدن آن‌ها شده است، تنوع بسیار بالای آن‌هاست. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم لوله‌های PVC، مقاومت و استحکام قابل توجه این لوله‌هاست که استفاده از آن‌ها را در شرایط سخت و ویژه، میسر می‌کند. موارد زیر، شامل کاربردهای اساسی لوله‌های PVC در صنایع مختلف به شمار می‌روند:

  • هدایت مواد سیال در صنایع شیمیایی
  • هدایت آب باران از سقف ساختمان‌ها و منازل به زمین
  • آبیاری مکانیزه مزارع و باغات
  • هدایت صحیح آب آشامیدنی در سیستم‌های لوله‌کشی
  • پوشش سیستم آب‌وفاضلاب شهری
  • پشتیبانی از سیستم برق شهری

در ادامه، تلاش کردیم تا مهم‌ترین مزایای لوله‌های PVC را هم در اختیار شما قرار دهیم:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و پوسیدگی
  • ایده‌آل‌ترین گزینه برای هدایت سیالات شیمیایی
  • منعطف و نرم
  • وزن بسیار سبک نسبت به سایر لوله‌های موجود در بازار
  • برخورداری از دوام بالا در برابر ضربات مختلف
  • دارای مقاومت قابل توجه در برابر آتش‌سوزی
  • دوام و طول عمر زیاد
  • اتصال و نصب آسان
  • مقرون‌به‌صرفه

انواع لوله‌های PVC به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

با توجه به اینکه مشخصات لوله های PVC از تنوع و گستردگی بسیاری برخوردار هستند، این لوله‌ها هم از انواع مختلفی برخوردار شده‌اند که هرکدام تعریف و ویژگی‌های خاصی دارند. لوله‌های پلیکا یا PVC به صورت کلی به چند نوع مختلف تقسیم می‌شوند که در ادامه، به معرفی همه آن‌ها خواهیم پرداخت:

 

لوله های پلیکا، انواع مختلفی دارند.

 

  • لوله M-PVC: برای ساختن و تولید کردن این نوع از لوله‌های PVC از یک اصلاح‌کننده استفاده می‌شود که در نهایت، باعث ایجاد مقاومت قابل توجه در آن‌ها می‌شود.
  • لوله UPVC: ضخامت این لوله‌ها از لوله‌ها M-PVC بیشتر است و جزو لوله‌های سخت فاقد نرم‌کننده قرار می‌گیرند. طبق مشخصات لوله های PVC، لوله UPVC در ساختار خود، از نرم‌کننده برخوردار نشده است.
  • لوله OPVC: ساختار منسجم لوله‌های OPVC باعث شده است تا وزن این لوله‌ها از سایرین، کمتر باشد. همین ویژگی، باعث شده است تا ویژگی‌های مکانیکی و فیزیکی OPVC افزایش پیدا کند و دیگر اثری از ترک یا پوسیدیگی در ساختار آن دیده نشود.
  • لوله PPVC: منطعف‌ترین و نرم‌ترین لوله‌های پلاستیکی، لوله‌های PPVC هستند. اگر در ساختار لوله‌های PVC از مقادیر بسیار زیاد نرم‌کننده استفاده شود، این لوله‌ها تولید می‌شوند.
  • لوله CPVC: با توجه به مشخصات لوله های PVC، بیشترین میزان کلر در ساختار لوله‌های CPVC مشاهده می‌شود. کلر به کار رفته در لوله‌های CPVC باعث می‌شود تا مقاومت شیمایی آن‌ها افزایش یابد و مقاومت آن‌ها در برابر حرارت، خوردگی و پوسیدگی، قابل قبول ارزیابی شود.
  • لوله PVC نیمه‌قوی: از این لوله‌ها که کاربردهای بسیاری در صنایع و حوزه‌های مختلف دارند، برای استفاده در سیستم‌های تصفیه هوا، لوله‌کشی آب‌وفاضلاب و غیره استفاده می‌شود. از لوله‌ها، از لحاظ آستانه تحمل فشار، در دسته‌بندی نیمه‌قوی قرار می‌گیرند.
  • لوله PVC فشار قوی: طبق اطلاعات استاندارد در مورد مشخصات لوله های PVC، لوله‌های فشار قوی، از لحاظ آستانه تحمل فشار در بالاترین رده قرار گرفته‌اند. به همین دلیل، از این لوله‌ها می‌توان برای هدایت سیالات اسیدی و بازی در صنایع شیمیایی، پوشش کابل‌های فشار قوی برق و غیره استفاده کرد.

به طور کلی، لوله‌های پلیکا یا PVC معمولی را با عنوان لوله‌های فشار ضعیف می‌شناسند و آن‌ها را می‌توان از رنگ ساختارشان که معمولاً آبی و طوسی هستند، تشخیص داد. مهم‌ترین دلیل کاربردی بودن این لوله پلیکا، مقاومت بالا، وزن کم و قیمت ارزان آن نسبت به قیمت لولههای دیگر است که می‌توان از آن به عنوان ایده‌آل‌ترین لوله برای هدایت و نقل‌وانتقال جریان آب شهری بهره‌مند شد.

 مهم‌ترین تفاوت در مشخصات لوله های PVC چیست؟

میزان نرم‌کننده‌های به کار رفته در ساختار لوله‌ها، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها در مشخصات لوله های PVC محسوب می‌شود. نرم‌کننده‌ها به منظور منعطف‌سازی ساختار سخت و خشک لوله‌های پلیکا به کار گرفته می‌شوند و البته، در مواردی هم باعث آلوده کردن محیط زیست خواهند شد. همان‌طور که اشاره شد، تنها لوله‌هایی که مواد نرم‌کننده در ساختار خود ندارند، لوله‌های UPVC هستند. همچنین، جالب است بدانید که این لوله‌ها (UPVC) به دلیل ساختار خشک و سخت خود، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار شده‌اند و می‌توان روی استحکام آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد.

بررسی استانداردهای لوله‌های PVC

با توجه به اینکه در رابطه با تفاوت‌های اساسی در مشخصات لوله های PVC، به صورت مفصل بحث کردیم، لازم است که بدانید، استاندارد لوله‌های UPVC از سایرین مجزاست. استانداردهای اختصاصی برای لوله‌های UPVC شامل ISIRI 9119، ISIRI 9118، ISIRI 9117 و ISIRI 11105 هستند. در ضمن، متداول‌ترین و مهم‌ترین استانداردهای اختصاصی برای لوله‌های PVC، با عناوینBSI 3505 ، DIN 19531، BSI 350، DIN 19532، ASTM D-3915 و ASTM F-789 شناخته می‌شوند.

اصطلاحات اختصاصی لوله‌های PVC

انواع لوله‌های پلیکا یا PVC از هر نوع و ساختاری که باشند، از یک‌سری ویژگی و مشخصات مشترکی هم برخوردار شده‌اند که برای بررسی آن‌ها باید از اصطلاحات ویژه خودشان استفاده کرد. در ادامه، ما تلاش کردیم تا تمامی این اصطلاحات رایج و کاربردی را در قالب یک جدول کامل، در اختیار شما قرار بدهیم:

جدول مشخصات لوله های پی وی سی به شرح زیر است.

جمع‌بندی

لوله‌ها PVC که عموماً با عنوان پلیکا شناخته می‌شوند از خصوصیات و ویژگی‌های خاصی برخوردار شده‌اند. مشخصات لوله های PVC به طور کلی، شامل چندین تفاوت اساسی بین انواع مختلف آن است. در مطلب فوق، سعی شد تا تمامی تعاریف استاندارد، کاربردها و خصوصیات ویژه لوله‌های پلیکا را مورد بررسی قرار بدهیم. همان‌طور که در مطالب این مقاله اشاره شد، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها در مشخصات لوله های PVC، مقدار مواد نرم‌کننده به کار رفته در ساختار لوله‌هاست.

در ادامه، با انواع لوله‌های PVC هم آشنا شدیم و تعریف مختصری را برای هرکدام از آن‌ها ارائه دادیم. همچنین، ویژگی‌های هرکدام را هم زیر ذره‌بین قرار دادیم و دانستیم که لوله UPVC، هم از مقاومت بسیار بیشتری برخوردار شده و هم از استانداردهای مجزا برخوردار است. برای اطلاع هرچه بیشتر در رابطه با ویژگی‌ها، تعاریف و مشخصات هرکدام از لوله‌های PVC، کافی است تا مطالب این مقاله را مورد مطالعه قرار بدهید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.