آهن آنلاین
میلگرد حرارتی و انواع آن

میلگرد حرارتی و انواع آن

یک‌شنبه 02 امرداد 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه

میلگرد حرارتی معمولا برای اجرا و ساخت پروژه‌های ساختمانی مصالح مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هرکدام نقش و وظیفه منحصربه‌فردی دارند. در این میان استفاده از میلگرد و و آهن‌آلات نقش بسیار عمده‌ای داشته و منجر به استحکام و مقاوم‌سازی ساختمان می‌شوند. میلگرد یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که اهمیت بسیار ویژه‌ای در اسکلت‌بندی و استحکام آن دارد. در این میان میلگرد حرارتی یکی از انواع میلگرد است که اهمیت بسیار زیادی در ساختمان‌سازی داشته و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در ادامه این مقاله از آهن آنلاین، ابتدا به تعریفی از میلگرد حرارتی پرداخته و سپس انواع میلگرد حرارتی (آرماتور حرارتی) و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا به طور کامل با این نوع از مصالح ساختمانی آشنا شوید. 

میلگرد حرارتی چیست؟

میلگرد حرارتی، نوعی از میلگرد است که برای مقابله با اثرات دمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، میلگردهای حرارتی به صورت عمود نسبت به هم و به شکل T قرار می‌گیرند. برای کسب اطلاع از به‌روزترین قیمت میلگرد می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید و روزانه با جدیدترین قیمت این مقطع فولادی آشنا شوید. لذا میلگردهای معمولی با تغییر حرارت دچار انقباض و انبساط شده و نتیجه فشار به بتن وارد شده و منجر به تضعیف و از بین رفتن استحکام آن خواهد شد. این انقباض و انبساط در میلگردهای معمولی و فشار وارد شده به بتن در نهایت منجر به ترک برداشتن بتن شده و مقاومت آن را کاهش می‌دهد. 

 

در این تصویر می توانید میلگرد حرارتی را مشاهده کنید.
در این تصویر می توانید میلگرد حرارتی را مشاهده کنید.

 

استفاده از میلگرد حرارتی، منجر به حفاظت بتن از تغییرات حرارتی می‌شود و همین امر مقاوت بتن را افزایش می‌دهد. قطر میلگردهای حرارتی نسبت به کاربرد آن‌ها متفاوت است. انواع رایج آرماتور حرارتی دارای قطرهای 4 و 5 میلی‌متری هستند. این مقاطع فولادی با فاصله 25 سانتی‌متر از هم قرار داده می‌شوند و برای ساخت انواع ساختمان‌ها و سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در برخی از ساختمان‌ها ممکن است علاوه بر میلگردهای حرارتی از میلگرد‌های معمولی نیز استفاده شود که در این حالت، این نوع مقاطع فولادی به صورت شبکه‌ای تعبیه شده و به حالت عمود بر تیرچه‌های به کار رفته در سقف قرار خواهند گرفت.

انواع میلگرد حرارتی

میلگردهای حرارتی اندازه‌های متفاوتی دارند و از همین رو به چندین نوع مختلف تقسیم می‌شوند. رایج‌ترین انواع میلگرد حرارتی دارای قطر 4 و 5 میلی‌متری هستند. آرماتورهای حرارتی که دارای قطر 4 میلی‌متری هستند، مقاومت بالاتری دارند. این میلگردها در فاصله 25 میلی‌متری از هم قرار گرفته و به حالت شبکه‌ای، مقاومت بتن را افزایش می‌دهند.

نقش میلگرد حرارتی در بتن و تیرچه بلوک

نقش میلگرد حرارتی به این صورت است که با بتن درگیر شده و از انبساط و انقباض بیش از حد آن جلوگیری خواهد کرد. به طور کلی می‌توان گفت، نقش و کارکرد میلگرد حرارتی در جلوگیری و مقابله با تنش‌های دمایی بتن است که منجر به جلوگیری از ترک‌خوردگی بتن و تیرچه بلوک خواهد شد. 

دلایل استفاده از میلگرد حرارتی

ترک‌خوردگی موجود در تیرچه بلوک‌ها در هنگام اجرای سقف، یکی از اساسی‌ترین مشکلات مهندسان در ساخت‌وساز است. یکی از موثرترین روش‌ها برای جلوگیری از ترک خوردن بتن، استفاده از میلگرد حرارتی است. بتن در روزهای اولیه، رطوبت در خود دارد که به مرور این رطوبت از بین رفته و بتن خشک می‌شود. 
از بین رفتن رطوبت در بتن منجر به ایجاد انقباض در بتن شده و جای خالی ذرات رطوبت با بتن پر می‌شود. این انقباض منجر به ایجاد تنش‌های کششی در بتن و در نهایت پدیده‌ای به نام جمع شوندگی در آن می‌شود. این تنش‌ها منجر به ایجاد ترک در سطح بتن شده و در نهایت مقاوت آن را کم خواهد کرد. 

 

کاربرد میلگرد حرارتی در افزایش استحکام بتن ساختمان است
کاربرد میلگرد حرارتی در افزایش استحکام بتن ساختمان است

 

اصلی‌ترین کاربرد میلگرد حرارتی، کنترل این ترک‌ها و بالا بردن استحکام بتن است. البته وجود برخی از ترک‌های کوچک بر روی بتن، تا حدودی طبیعی است و تا زمانی که کوچک باشد، خطری نخواهد داشت. درصورتی‌که این ترک‌ها به صورت گسترده بوده و در تمام سطح بتن دیده شوند، بسیار خطرناک بوده و منجر به فروپاشی بتن می‌شود. 
آرماتور حرارتی همان چیزی است که از گسترش ترک‌ها در سطح بتن جلوگیری کرده و باعث می‌شود که ترک‌ها به حالت کوچک و ریز باقی بمانند تا خطری استحکام بتن را تهدید نکند. 

نحوه کارکرد میلگرد حرارتی

کار میلگرد حرارتی زمانی آغاز می‌شود که پدیده جمع شدگی اتفاق می‌افتد. زمانی که رطوبت موجود در بتن در حال تبخیر باشد، میلگرد حرارتی مانع از فرایند انقباض شده و با اثر کشسانی خود، از وارد آمدن فشار به بتن و ایجاد ترک جلوگیری خواهد کرد. بتنی که توسط آرماتور حرارتی مسلح شده، نسبت به سایر انواع بتن‌ها، از جمع شوندگی بسیار کمتری برخوردار است. 
وجود میلگرد حرارتی در بتن باعث می‌شود تا ترک‌های بزرگ ایجاد نشوند و همین امر، ضریب ایمنی ساختمان را تا حد زیادی بالا خواهد برد؛ بنابراین یکی از راه‌های افزایش ایمنی بتن‌ها و جلوگیری از ایجاد ترک‌های بزرگ بر روی آن، استفاده از میلگرد حرارتی است. 
لذا عده‌ای از مهندسان استفاده از میلگرد حرارتی را امری ضروری می‌دانند؛ در حالی که عده‌ای نیز استفاده از این نوع مصالح را تنها عاملی برای افزایش قیمت ساختمان‌سازی دانسته و امری ضروری نمی‌دانند. 

 

نحوه کارایی میلگرد حرارتی را در این تصویر مشاهده کنید.
نحوه کارایی میلگرد حرارتی را در این تصویر مشاهده کنید.

 

برای پاسخ به این سوال که آیا استفاده از میلگرد حرارتی برای ساختمان‌سازی ضروری است یا خیر، بهتر است به توضیحی کوتاه درباره اهمیت استفاده از میلگرد حرارتی بپردازیم. آرماتور حرارتی بیشتر در سقف‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که سقف به صورت افقی بوده و بخشی از بار ساختمان‌ها بر روی آن قرار می‌گیرد، بنابراین باید مقاوت بسیار بالایی داشته باشد تا در برابر این نیروها آسیبی نبیند. 
برخی از مهندسان اعتقاد دارند عدم استفاده از میلگرد حرارتی منجر به ایجاد انقباض و انبساط در سقف شده و ممکن است منجر به ایجاد ترک‌های بزرگ در سقف شود. وجود این ترک‌ها منجر به سستی بتن و از بین رفتن استحکام آن خواهد شد و ممکن است زمنیه‌ساز خطرات دیگری شود. عدم استفاده از میلگرد حرارتی و وجود ترک‌ها در سقف، در هنگام وارد آمدن فشارهای ناگهانی و یا وقوع حوادثی مانند زلزله، آسیب‌پذیری ساختمان را تا حد زیادی بالا برده و خطرات مالی و جانی را افزایش خواهد داد. 

خرید و مشاهده قیمت لحظه ‌ای میلگرد حرارتی در آهن آنلاین

همان طور که گفته شد، میلگرد حرارتی برای کاهش و یا خنثی کردن اثرات ناشی از تغییرات دمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین کاربرد میلگرد حرارتی، مقابله با اثر جمع شوندگی بوده و در حفظ استحکام بتن نقش بسیار مهمی دارد. عدم استفاده از میلگرد حرارتی منجر به ایجاد ترک ‌های بزرگ بر روی بتن شده و آسیب‌های جدی را به همراه دارد. 
تفاوت بین میلگرد معمولی، حرارتی و کاربرد آن‌ها در افزایش ضریب ایمنی ساختمان باعث شده تا بسیاری از مهندسان و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، از این نوع مقاطع فولادی استفاده کنند. یکی از دغدغه‌های اصلی برای خرید میلگرد حرارتی قیمت این محصول است. قیمت این نوع مقطع فولادی نسبت به میلگردهای معمولی اندکی گران‌تر بوده و قیمت آن بسته به عوامل مختلف، متفاوت خواهد بود.
برای خرید این مقطع فولادی با بهترین قیمت و یا اطلاع از دقیق‌ترین و به‌روزترین قیمت میلگرد، می‌توانید با کارشناسان ما در آهن آنلاین در ارتباط باشید. ما در آهن آنلاین، با در نظر گرفتن تمامی شرایط و عوامل موثر بر قیمت این نوع از آهن‌آلات، به‌روزترین قیمت را در اختیار شما قرار خواهیم داد و همراه شما خواهیم بود تا خرید خود را با بهترین قیمت انجام دهید. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.