آهن آنلاین
تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی

تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی

چهارشنبه 10 فروردین 1401
زمان مطالعه: 11 دقیقه

ورق فولادی که یکی از پرکاربردترین محصولات فلزی محسوب می‌شود انواع مختلفی را دارد که می‌توان به دو مورد ورق سیاه و ورق رنگی اشاره کرد از این رو دانستن تفاوت ورق سیاه با وق رنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود؛ پس با دانستن کاربرد ورق سیاه و ورق رنگی به همراه انواع آن‌ها هر یک از این محصولات را به خوبی مورد مقایسه قرار دهید و بهترین را برای کار خود انتخاب نمایید.
لازم به ذکر است که ورق‌های فولادی در شکل‌های گوناگون تولید و عرضه می‌شوند و به دو شکل رول یا شیت در بازار وجود دارند. تمامی ورق‌های فولادی آلیاژی هستند که دو عنصر اساسی آن‌ها، کربن و چدن است. ورق‌های فولادی بر اساس نحوه ساخت، ضخامت، ابعاد و کارکرد با یکدیگر متفاوت هستند. این نوع از ورق‌ها را از نظر ساخت به دو روش نورد سرد و گرم تولید می‌شوند. در ادامه این مقاله از آهن آنلاین به معرفی ورق سیاه و ورق رنگی و کاربردها و مزایای هر کدام پرداخته و در نهایت تفاوت‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه نوعی ورق فولادی است که طی فرایند نورد گرم (Hot Rolling)، در دمایی بالاتر از 930 درجه سانتی‌گراد و تحت عملیات نورد فشاری قرار گرفته و خاصیت فرم پذیری آن بهینه شده است. ورق فولادی نورد گرم را ورق سیاه می‌نامند. سطح خارجی این محصولات به دلیل وجود آثاری از اکسیداسیون و زنگ زدگی به حالت مات درآمده و به همین دلیل با نام ورق سیاه شناخته می‌شود. 
ورق سیاه یکی از عمده‌ترین محصولات تولیدی در کارخانه‌های بزرگ فولاد است که در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید شده و در کاربردهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابعاد و اندازه‌های ورق سیاه بسیار متفاوت بوده و دامنه ضخامت آن از 1 میلی‌متر تا 10 سانتی‌متر متغیر است. با افزایش ضخامت، محصول حالت تختال (slab) پیدا کرده و شکل پذیری آن کاهش پیدا خواهد کرد. 
 

ورق سیاه با ضخامت‌های 1 میل الی 100 میل تولید می‌شوند که یکی از پرکاربردترین محصولات در صنایع است


 

ورق سیاه ساختمانی معمولا به عنوان یکی از موارد مورد نیاز برای ساخت محصولات ثانویه مانند پروفیل‌های ساختمانی و مقاطع فلزی، تسمه‌ها، تیرآهن‌ها، گاردریل‌ها و سایر تجهیزات ترافیکی، کشتی سازی و تجهیزات عظیم صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق سیاه به خوبی گالوانیزه می‌شود و به همین دلیل می‌توان محصولات به دست آمده از آن را گالوانیزه کرد. 

نحوه ساخت و مراحل تولید ورق سیاه 

برای تولید ورق سیاه در ابتدا تختال تولید شده در کوره‌ای با دمای بالا قرار داده می‌شود. بعد از این که تختال (SLAB) از کوره خارج ‌شد، یک پوسته اکسیدی روی سطح تختال تشکیل می‌شود که برای از بین بردن آن، عملیات پوسته شویی انجام می‌گیرد. بعد از پوسته شویی نوبت به نورد خشن خواهد رسید که در آن قطعه کار چندین مرتبه از میان غلتک‌ها عبور می‌کند تا به ابعاد مورد نظر برسد. 
در طی این فرایند ضخامت تختال 15 الی 30 درصد کاهش پیدا کرده و توزیع دمای آن تحت تاثیر چند عامل قرار می‌گیرد. نورد خشت دارای 2 الی 3 قفسه است که بعد از آخرین قفسه نورد خشن، وارد مرحله نورد نهایی خواهد شد. 

 

مزایا ورق سیاه: چرا از ورق سیاه در صنایع مختلف استفاده می‌شود

ورق سیاه یکی از پرکاربردترین مصالح در صنایع گوناگون به شمار می‌رود. مزایا ورق سیاه عبارت‌اند از: 

  • • خواص مکانیکی بهبود یافته
    • مقاومت ارتجاعی مناسب
    • مقاومت کششی بالا
    • خاصیت چکش خواری بالا
    • استحکام و سختی زیاد
    • مقاومت بالا در برابر خوردگی
    • حذف تنش پسمانده در اثر عملیات حرارتی در تولید ورق سیاه

 

کاربردهای ورق سیاه در صنایع گوناگون

همان طور که اشاره کردیم، ورق سیاه با توجه به نوع ضخامت، استاندارد ساخت و ابعاد آن در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد ورق سیاه در صنعت و ساختمان سازی بسیار گسترده است و در موارد متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای ورق سیاه عبارت‌اند از:

  • • ساخت گاردریل و تجهیزات ترافیکی 
    • پروفیل‌های ساختمانی بسته یا باز مانند قوطی، ستونی، پروفیل z، فرانسوی، چهارچوب و غیره 
    • ساخت تانک و مخازن ذخیره سازی مشتقات نفتی 
    • کشتی سازی و سایر تجهیزات دریایی و صنایع عظیم 
    • ساخت تجهیزات کشاورزی 
    • استفاده در صنعت خودروسازی و برای ساخت رینگ، چرخ و غیره 
    • ورق پانچ، تسمه و زهوارهای فولادی 
    • مقاطع فولادی مانند انواع تیر ورق، ناودانی، نبشی، سپری و غیره

 

انوع ورق سیاه 

ورق سیاه را بر اساس شکل ظاهری، کاربرد و نوع فولاد به دسته‌های متفاوتی تقسیم بندی می‌کنند. انواع ورق آهن سیاه به موارد زیر دسته بندی می‌شوند: 

 

ورق سیاه رول شده یا کلاف 

این نوع از ورق در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شود. عرض این محصول با توجه به ضخامت آن تعیین شده و از 1.5 الی 15 میلی‌متر موجود است. طول ورق سیاه رول شده محدودیت ندارد و می‌توان طول مورد نیاز را سفارش داد. 

 

ورق سیاه صنعتی 

این نوع از ورق سیاه دارای ترکیب فولادی خاصی است و در صنعت کاربرد دارد. کربن استفاده شده در این نوع ورق سیاه زیاد بوده و از این رو استحکام بیشتری نسبت به سایر ورق‌های سیاه دارد و برای کاربردهای سنگین به کار برده می‌شوند.

 

ورق سیاه فابریک یا شیت 

ورق سیاه فابریک با سایزهای متفاوت قابل خرید و فروش است و ضخامت آن از 15 میلی‌متر شروع می‌شود. ورق سیاه شیت نیز از ضخامت 15 میلی‌متری شروع شده و دارای اندازه‌های پرکاربردتری است. 

 

ورق سیاه معمولی 

تفاوت ورق سیاه معمولی با ورق سیاه صنعتی در مقدار کربن موجود در این دو ورق است. مقدار کربن موجود در این ورق‌ها میزان سختی آن‌ها را مشخص می‌کند. ورق سیاه معمولی نسبت به ورق صنعتی دارای کربن کمتری بوده و در صنایعی با کاربردهای سبک‌تر به کار می‎رود. 

 

عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه 

اطلاع از قیمت ورق سیاه، برای افرادی که در در حوزه آهن و فولاد و یا صنایع وابسته فعال هستند، اهمیت بسیار بالایی دارد. ورق سیاه، پایه و اساس تولید بسیاری از مقاطع فولادی بوده و برای کاربردهای بسیار گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل آگاهی از قیمت روز آن، برای افراد فعال در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است. 
 

قیمت ورق سیاه به عواملی همچون نرخ و قیمت روز آهن، قیمت دلار و میزان عرضه و تقاضا وابسته است

 

 

عوامل زیادی وجود دارند که در تعیین قیمت ورق سیاه تاثیرگذار هستند. شاخص روز بازار آهن و فولاد، نرخ ارز و دلار، میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، تورم و برخی از موارد دیگر همگی بر قیمت ورق سیاه تاثیرگذار هستند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که طول، عرض، ضخامت و وزن ورق سیاه نیز جزو مواردی هستند که بر قیمت ورق سیاه تاثیرگذار بوده و قیمت نهایی آن را مشخص می‌کنند. 

 

ورق رنگی چیست

ورق رنگی از جنس گالوانیزه بوده و با پوششی از رنگ الکترواستاتیک پوشیده شده است. ورق رنگی در 15 رنگ متنوع تولید و به بازار عرضه می‌شود. ضخامت این ورق‌ها متنوع بوده و از 0.2 میلی‌متر تا 0.7 میلی‌متر تولید می‌شود. این نوع از ورق‌ها علاوه بر زیبایی، در برابر زنگ زدگی مقاوم بوده و از همین رو در سقف خانه‌های شیروانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
ورق رنگی در مواردی که نیاز به فرم دهی و شکل پذیری داشته باشند، استفاده می‌شود. در این موارد هر چه ضخامت ورق رنگی کمتر باشد، شکل پذیری آن آسان‌تر خواهد بود. ورق رنگی در طرح‌های مختلفی مانند شیروانی، طرح سفال، ورق شادولاین، کرکره‌ای و ذوزنقه تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
ورق رنگی در ابتدا به صورت اتوماتیک آماده و بعد از آن برای رنگ آمیزی آماده‌سازی می‌شود. رنگ آمیزی ورق‌های رنگی کاملا مکانیزه انجام می‌شود و امکان رنگ آمیزی آن به صورت دستی به خصوص در تولیدهای بالا، وجود ندارد. در ادامه به معرفی و بررسی انواع ورق رنگی و طرح و رنگ آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

مزایا ورق رنگی: علت استفاده از ورق رنگی در سقف خانه‌های شیروانی

از ورق‌های گالوانیزه برای ساخت ابزارها و قطعاتی استفاده می‌شود که ممکن است دچار زنگ زدگی و خوردگی شوند. برخی از مهم‌ترین مزایای ورق رنگی عبارت‌اند از:

  • • افزایش عمر مفید وسایل و قطعات 
    • کاهش نیاز به تعمیر و تعویض وسایل و قطعات 
    • دارای صرفه اقتصادی 
    • قابلیت جوشکاری، رنگ پذیری و پرس کاری 
    • مقاوم در برابر عوامل طبیعی

 

کاربردهای ورق رنگی

ورق رنگی گالوانیزه در صنایع متفاوتی مانند تولید لوازم خانگی، صنعت حمل و نقل و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از بیشترین مصارف ورق رنگی برای ساخت و نصب شیروانی ساختمان در نواحی که بارندگی زیادی دارند تعریف می‌شود. در ادامه برخی از کاربردهای ورق رنگی را به صورت موردی بیان خواهیم کرد: 

  • • در صنایع تولید لوازم خانگی مانند یخچال، فریزر (بیشتر برای تولید درب این وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرد)
    • در صنایع ساختمانی مانند سقف کاذب، بدنه پیش ساخت‌ها، انبار، کارگاه، کابینت و غیره 
    • در صنایع برق، الکترونیک و کامپیوتر برای ساخت بدنه، درب و اجزای این تجهیزات
    • تجهیزات منزل مانند آبگرمکن، اجاق گاز

 

انواع طرح های ورق رنگی 

ورق رنگی به دو صورت رول و شیت فابریک عرضه می‌شود. سفید یخچالی، نارنجی، آبی، قرمز، قهوه‌ای سوخته، بنفش، کرمی، سفید، سبز روشن، جگری، پرتقالی، سبز، آبی نیسانی و صورتی از جمله رایج‌ترین رنگ‌های ورق رنگی هستند. طرح‌های رایج ورق رنگی به شرح زیر است: 

  • • ورق رنگی کرکره‌ای یا سینوسی (در دو نوع کرکره‌ای ریز و درشت)
    • ورق رنگی ذوزنقه 
    • ورق رنگی شادولاین 
    • ورق رنگی سفال (این نوع از ورق رنگی در انواع طرح سوئد، ایتالیا، چین، فرانسه، ژاپن، بهمن و تیارا وجود دارد)

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که با پیشرفت تکنولوژی، طرح‌ها و رنگ‌های بسیار بیشتری تولید و به بازار عرضه شده‌اند که هرکدام از آن‌ها برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

 

قیمت ورق رنگی

قیمت ورق رنگی برای تولیدکنندگان و خریداران آن اهیمت بسیار زیادی دارد. قیمت ورق رنگی به عوامل مختلفی مانند ابعاد ورق، کیفیت ورق، کارخانه تولیدکننده، وزن، نوع ورق گالوانیزه، ضخامت و برخی موارد دیگر بستگی دارد. جالب است بدانید قیمت ورق رنگی از کارخانه‌ای به کارخانه دیگر متفاوت خواهد بود.
 

قیمت ورق رنگی فولادی و عوامل موثر بر تعیین نرخ و تعرفه ورق رنگی

 

کیفیت کارخانه تولیدی، نوسانات ارزی و ضخامت ورق گالوانیزه نیز از جمله عواملی هستند که بر قیمت ورق رنگی تاثیر می‌گذارند. ما در آهن آنلاین قیمت تمامی آهن‌آلات را به صورت به‌روز و لحظه‌ای قرار می‌دهیم. شما می‌توانید برای اطلاع از به‌روزترین قیمت ورق رنگی به بخش لیست قیمت ورق رنگی آهن آنلاین مراجعه کنید. 

 

تفاوت های ورق سیاه و ورق رنگی

تفاوت ورق رنگی و ورق سیاه تنها در کاربرد آن‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه ورق رنگی به طور معمول دارای کاربرد ساده و تزئینی بوده و فرایند ساخت آن‌ها بسیار دقیق و حساب شده است؛ در حالی که ورق‌های سیاه برای صنایع بسیار حساس کاربرد داشته و دارای مقاوت بالاتری هستند. ورق‌های رنگی دارای مقاوت بالایی در برابر زنگ زدگی هستند. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین تفاوت‌های ورق سیاه و ورق رنگی را مورد بررسی قرار خواهیم داد: 

 

نحوه تولید

نحوه تولید ورق سیاه با ورق رنگی متفاوت است. در واقع ورق سیاه نوعی ورق فولادی پایه در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که ورق رنگی یک ورق فولادی ثانویه است. 

 

کاربرد: یکی از تفاوت های ورق رنگی و ورق سیاه

همان طور که اشاره شد، هر کدام از انواع ورق‌های تولید شده دارای کاربردهای متنوعی هستند. تولید پروفیل گالوانیزه، ساخت در و انواع چهارچوب ضدزنگ، ساخت انواع پنجره، استفاده در صنایع الکترونیک و تهیه قطعات و غیره همگی از کاربردهای ورق رنگی به شمار می‌رود در مقابل، ساخت مقاطع فولادی مانند نبشی، ناودانی، مخازن ذخیره سازی مشتقات نفتی، ساخت تانک و بسیاری از موارد دیگر نیز همگی جزو کاربردهای ورق سیاه هستند. 

 

ظاهر

ورق سیاه دارای ظاهر مات و خشنی است؛ در حالی که ورق رنگی دارای ظاهری شفاف و صاف می‌باشد. 

 

مدت زمان تولید 

تولید ورق رنگی با سرعت بالایی انجام می‌شود و در نتیجه زمان کمتری برای تولید آن مورد نیاز است؛ اما ورق سیاه دارای ابتدایی‌ترین مراحل تولید بوده و مدت زمان تولید آن مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد. 
تمام موارد گفته شده از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های ورق سیاه و ورق رنگی است؛ البته این دو ورق از نظر موارد دیگری همچون قیمت نیز با هم تفاوت دارند. شما می‌توانید بر اساس نیاز خود و بر اساس نوع کاربری مورد استفاده یکی از این ورق‌ها را مورد استفاده قرار دهید. 

 

خرید مطمئن آهن آلات با آهن آنلاین 

ما در مجموعه آهن آنلاین با در اختیار داشتن افراد متخصص و کارشناسان مجرب در زمینه فروش آهن‌آلات، پیش‌بینی قیمت آهن‌ آلات و بیش از 14 سال سابقه و تجربه فعالیت در آن توانسته‌ایم خدمات ارزنده‌ای به مشتریان خود ارائه کرده و رضایت آن‌ها را به دست آوریم. برای تامین سریع و به‌صرفه انواع آهن‌آلات از برندهای مختلف و یا برای اطلاع از آخرین و به‌روز‌ترین قیمت آهن‌آلات به سایت آهن آنلاین مراجعه کرده و نیاز خود را برطرف کنید. 
شما در تمامی مراحل خرید ورق سیاه، ورق رنگی و یا سایر آهن‌آلات مورد نیاز می‌توانید از مشاوران و کارشناسان ما مشاوره دریافت کرده و بهترین انتخاب را در خرید داشته باشید. همچنین اگر شما نیز موارد جدیدی را از تفاوت ورق سیاه و ورق رنگی می‌دانید که ما در این مقاله به آن اشاره نکردیم، در قسمت نظرات برای ما مطرح نمایید.
 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.