آهن آنلاین
ورق شادولاین، انواع و کاربرد آن

ورق شادولاین، انواع و کاربرد آن

چهارشنبه 04 اسفند 1400
زمان مطالعه: 8 دقیقه

با ورق شادولاین آشنا شوید، همان ورق گالوانیزه موج‌دار شفاف و رنگی که احتمالاً آن را تاحالا روی شیروانی بسیاری از ساختمان‌های زیبا مشاهده کرده‌اید. این ورق رنگی زیبا که بیشترین کاربرد آن در صنعت ساختمان‌سازی است، از جمله مقاطع فولادی است که به علت مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ رطوبت و البته ایستادگی در برابر زنگ آهن و آسیب‌های دیگر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. ورق‌های شادولاین در بازار جهانی با عنوان Shadowline Cladding شناخته می‌شوند و یکی از پایه‌های ثابت برای پوشش نماهای مختلف ساختمان از جمله سقف و شیروانی به شمار می‌روند.
ورق شادولاین (Shadowline) به علت ساختاری که دارد با این عنوان شناخته می‌شود؛ این ورق‌ها در بعضی از حالات خود در اشکال بسیار شفاف و شبیه به یک سایه ظاهر می‌شوند و احتمالاً همین ویژگی‌های جذاب و رنگارنگ آن‌ها باعث نامگذاری آن‌ها شده است. اما از این بحث‌ها که عبور کنیم، با پرسش‌های متعدد و تخصصی مواجه خواهیم شد. اینکه ورقه‌های شادولاین چه انواعی دارند و ساختار آنها دقیقاً از چه چیز یا چیزهایی ساخته شده است و یا کاربرد این نوع از ورقه‌ها از چیست، از جمله پرسش‌های اساسی و پرتکرار است. البته ناگفته نماند که زیبایی و جذابی ساختار ورق‌های شادولاین تنها دلیل انتخاب مشتریان و کاربران برای تکمیل پروژه‌های ساختمانی نیست.
ما قصد داریم تا در مطلب پیش رو به سراغ مبحث جذاب و بسیار جالب ورق‌های شادولاین برویم و یک واکاوی تخصصی در رابطه با مباحث مربوط با آن داشته باشیم. در ادامه این مطلب می‌خوانید که ورق شادولاین دقیقاً چیست و آیا کاربرد آن تنها در صنایع ساختمانی خلاصه می‌شود یا خیر. با ما همراه باشید تا تمامی سوالات مهم در رابطه با این نوع مقاطع فولادی را پاسخ بدهیم و اطلاعات کاملی را در این رابطه در اختیار شما و تمامی علاقه‌مندان قرار بدهیم.

 

ورق شادولاین چیست؟

ورق شادولاین در گذشته به صورت اختصاصی در ساخت ساندویچ پنل‌ها استفاده می‌شد، اما حالا با گذشت سال‌ها تجربه و استقبال بسیار زیاد، موارد استفاده از آن در جاهای دیگر هم مشاهده می‌شود. ورق‌های شادولاین به طور کلی از جمله ورق‌های گالوانیزه هستند که ساختاری موج‌دار دارند و هم‌اکنون در ساخت شیروانی منازل و ساختمان‌ها و به منظور زیباتر کردن و مقاوم‌سازی سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
همان‌طور که اشاره کردیم، نام بین‌المللی این ورق Shadowline Cladding است؛ شادولاین از 2 واژه Shadow (سایه) و Line (خط) تشکیل شده است. با کمی دقت در ساختار ورق شادولاین می‌توان تناسب و ترکیب خط و سایه را به خوبی مشاهده کرد.  این ورق‌ها انواع مختلف و متنوعی دارند و می‌توان آن‌ها را با توجه به نوع ظاهری که مد نظر است، تهیه کرد. به طور کلی 3 طرح سینوسی، کرکره‌ای و ذوزنقه‌ای از انواع ورق شادولاین محسوب می‌شوند. اما 3 مولفه اصلی برای شناخت ساختار ورق‌های شادولاین چه چیزهایی هستند؟

 

3 مولفه اصلی برای شناخت ورق‌های شادولاین

• ورق‌های شادولاین روی‌اندود هستند: یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این نوع ورق‌ها، مقاومت بسیار قابل توجه آن‌ها در برابر خوردگی است. این مقاومت بسیار بالا به علت برخورداری ساختار آن‌ها از فلز روی یا زینک (Zn) است. به همین دلیل، ورق‌های شادولاین، ورق‌هایی روی‌اندود هستند که به زبانی دیگر با عنوان ورق‌های گالوانیزه هم شناخته می‌شوند.
• رنگارنگ و جذاب: همان‌طور که گفته بودیم، دلیل استقبال از ورق‌های شادولاین، صرفاً به دلیل زیابیی آن‌ها نیست. این ورق‌ها به دلیل بهره‌مندی از پوشش‌های رنگی جذاب از نوع الکترواستاتیک، ساختار گالوانیزه را به ساختاری مقاوم در برابر خوردگی و ضربات مختلف مبدل می‌کنند. بنابراین کاربران و مشتریان می‌توانند با تهیه ورق‌های شادولاین، عملاً با یک تیر چند نشان را هدف بگیرند؛ چون علاوه بر زیباسازی شیروانی ساختمان‌ها می‌توانند از بابت مقاومت بسیار بالای آن‌ها هم آسوده‌خاطر باشند.
• چندین طرح متنوع: ورق‌های گالوانیزه یا روی‌اندود، پس از تولید، برای طرح‌پذیری و خم‌کاری به 3 شکل کرکره‌ای، ذوزنقه‌ای و سینوسی تبدیل می‌شوند. کاربرد ورق شادولاین هم با توجه به نوع هرکدام از این 3 ورق تعریف می‌شود. برای مثال، با خم‌کاری و طرح‌پذیری ورق‌های شادولاین امکان هدایت جریان آب ناشی از برف و باران از شیروانی به زمین به مراتب راحت‌تر و بدون دردسر خواهد بود.

 

ورق‌های شادولاین چه ویژگی‌های دیگری دارند؟

حالا که با 3 ویژگی اصلی ورق شادولاین به خوبی آشنا شدیم و دانستیم که این ورق‌ها از چه ساختاری و با چه هدفی ساخته می‌شوند، بهتر است تا با دیگر ویژگی‌های مهم آن‌ها هم آشنا شویم. برای مثال جالب است بدانید که ورق‌های شادولاین ویژگی‌های قابل توجهی در رابطه با 3 مولفه اصلی دیگر، یعنی وزن، مقاومت و تغییرناپذیری دارند که در جدول زیر به تفصیل مشاهده خواهید کرد:
 

3 معیار اصلیویژگی ورق‌های شادولاین در رابطه با معیارها
وزنورق‌های شادولاین به دلیل برخورداری از ساختار
گالوانیزه و رنگ‌کاری‌شده، وزن بسیار کمی دارند.
تغییرپذیریبه دلیل روی‌اندود بودن و مقاومت بسیار بالا، در
برابر تغییرات جوی، رطوبت و نفوذ آب مقاوم هستند
و تغییرپذیر نخواهند بود.
مقاومتیکی از کاربردهای ورق‌های مقاوم و ضد ضربه شادولاین،
استفاده از آن‌ها برای خانه‌هایی است که در مناطق
زلزله‌خیز ساخته می‌شوند.

 

کاربرد ورق شادولاین

از بحث زیبایی بسیار زیاد و جذابیت بی‌حدوحصری که ورق‌های شادولاین برای شیروانی منازل و ساختمان‌ها که بگذریم، به کاربردهای دیگر آن‌ها در بخش‌هایی دیگر از صنعت ساختمان‌سازی می‌رسیم. موارد زیر، بخشی مهم و بسیار کاربردی در رابطه با تهیه ورق شادولاین را به شما نشان خواهند داد:

• برای ساختن سقف پارکینگ‌ها یا حیاط‌های مشترک، از ورق‌های شادولاین استفاده می‌شود.
• ورق‌های شادولاین در طراحی و ساخت انواع سایه‌بان هم کاربرد دارند.
• بخش بسیار مهمی از پارتیشن‌بندی سالن‌های بزرگ و وسیع مثل کارخانه‌ها با به کارگیری ورق‌های شادولاین میسر خواهد شد.
• برای ساختن دیوار و سقف کاذب هم می‌توان از این ورق‌ها استفاده کرد.
• ساختمان بسیاری از اتاقک‌های فلزی با حضور ورق‌های شادولاین امکان‌پذیر خواهد بود.

 

کاربرد ورق شادولاین در ساختمان سازی و سقف خانه ها

 

ورق‌های شادولاین چه اندازه و ابعادی دارند؟

ورق‌های شادولاین را می‌توان در 2 حالت سفارشی و فابریک در بازار تهیه کرد؛ البته این ورق‌ها هم دقیقاً مثل سایر مقاطع فولادی موجود در بازار از ابعاد و اندازه‌های خاص و مشخصی برخوردار هستند که پیش از خرید باید از آن‌ها مطلع شد. ما تصمیم گرفتیم تا در این بخش، با ارائه یک جدول کامل، تمامی ابعاد و اندازه‌های این مقاطع فولادی را در اختیار شما قرار دهیم:
 

ابعاد ورق‌های شادولایناندازه‌های دقیق
طول6 متر
عرض90 تا 115 سانتی‌متر (پیش از نصب کردن) –
80 تا 102 سانتی‌متر (پس از خم کردن لبه‌ها در حین نصب)
ضخامتحدود 0.3 تا 0.7 میلی‌متر
وزن5 کیلوگرم
در حالت فابریکعرض: 100 تا 125 سانتی‌متر – طول: 6 متر

 

مزایا و معایب ورق شادولاین

بدیهی است که ورق‌های شادولاین هم علی‌رغم مزایایی که دارند، معایب و ایراداتی را هم به دوش می‌شکند. البته معایب ورق شادولاین عموماً شامل ایرادهای مربوط به مقاطع گالوانیزه است و در حالت کلی ربطی به کاربری این نوع ورق‌ها ندارد. جدول زیر، درکی بهتر از موارد مهم در رابطه با بحث مزایا و معایب ورق‌های شادولاین را در اختیار شما قرار می‌دهد:
 

مزایامعایب
دارای وزنی کمتر نسبت به
مقاطع فولادی دیگر است
عملیات جوشکاری ورقه شادولاین
پیچیده و دشوار است
مقاومت بسیار بالا در برابر
خوردگی و زنگ آهن
گازهای ناشی از عملیات جوشکاری
ورقه‌های شادولاین بسیار سمی و خطرناک هستند
عمر طولانی (در بازه بین 20 تا 30 سال)امکان لانه‌گزینی حشرات مثل عنکبوت
در شکاف بین دیوار و ورقه
زیبایی و جذابیت بسیار بالانوسان قیمت در بازار
دارای ابعاد و اندازه‌های استاندارد و حساب‌شدهرنگ‌ناپذیری مجدد

 

نحوه قیمت‌گذاری ورق شادولاین

ورق‌های شادولاین پس از روی‌‌اندود شدن و برخورداری از پوشش گالوانیزه، رنگ‌کاری می‌شوند؛ همین پروسه باعث می‌شود تا این ورق‌های با قیمت بسیار بالاتری به بازار عرضه شوند و به دست مشتریان برسند. یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار بر قیمت‌گذاری ورق‌های شادولاین، رنگ است که به 2 صورت رنگ فابریک کارخانه‌ای و رنگ‌های کارگاهی عرضه می‌شوند.
البته ناگفته نماند که ورق‌های شادولاین تولید خارج هم از قیمت بسیار بالاتری نسبت به تولیدات داخل برخوردار هستند. با توجه به قیمت ارز، هزینه حمل‌ونقل و همچنین نقش واسطه‌ها در بین خرید و فروش‌های بین‌المللی، قیمت‌گذاری ورق شادولاین وارداتی بسیار متغیر خواهد بود.

 

جمع‌بندی

ورق شادولاین به صورت کلی در صنعت ساختمان‌سازی و برای شکل‌دهی و زیباسازی شیروانی و ظاهر منازل و ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود. ورق‌های شادولاین در 3 نوع کرکره‌ای، ذوزنقه‌ای و سینوسی ارائه می‌شوند و دارای مقاومت و ایستادگی بسیار بالا در برابر خوردگی، ساییدگی و زنگ آهن هستند. از دیگر کاربردهای ورق‌های شادولاین، می‌توان به کاربرد آن‌ها در پارتیشن‌بندی سقف کارخانه‌ها، دیوارها و سقف کاذب و همچنین پوشش سقف منازل اشاره کرد.
ورق شادولاین با توجه به 3 ویژگی اصلی روی‌اندود بودن، رنگارنگ بودن و طرح‌های متنوع شناخته می‌شود و می‌توان آن را با توجه به ابعاد و اندازه‌های مشخص موجود در بازار تهیه کرد. نحوه قیمت‌گذاری ورق‌های شادولاین در بازار داخی با توجه به رنگ‌کاری پس از ایجاد پوشش گالوانیزه و روی‌اندود کردن شکل می‌گیرد و ورق‌های وارداتی از قیمت‌های بسیار بالاتری برخوردار هستند. زیبایی و مقاومت بسیار بالا 2 ویژگی بسیار مهم ورق‌های شادولاین هستند که کاربران و علاقه‌مندان را برای خرید و تهیه آن‌ها ترغیب و تهییج می‌کنند.
 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.