آهن آنلاین
تفاوت استیل و آهن در چیست

تفاوت استیل و آهن در چیست

چهارشنبه 20 بهمن 1400
زمان مطالعه: 12 دقیقه

صنعت ساختمان‌سازی یکی از محبوب‌ترین صنایعی است که امروزه در جوامع مختلف رشد کرده است. این صنعت از قرن‌ها پیش وجود داشته و همواره انسان به دنبال آن بوده تا اقدام به ایجاد بناهای مختلف و زیبا کند. در این صنعت از مواد و متریال‌های مختلف و بسیار زیادی مثل استیل و آهن استفاده می‌شود و تفاوت استیل و آهن باعث شده تا در بخش‌های مختلفی از این متریال‌ها استفاده شود. در نتیجه یکی از موارد مهم در بخش‌های مهم ساخت یک ساختمان انتخاب بین استیل و آهن است.
همان‌طور که بیان کردیم در بین مواد و متریال مختلفی که در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده می‌گیرد، دو مورد از رایج‌ترین آن‌ها آهن و استیل است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که از هر دو این متریال‌ها در تولید انواع ساختمان‌ها استفاده می‌شود و شاهد اجرا پروژه‌های مختلفی با استفاده از آهن و استیل هستیم. این دو متریال به قدری شبیه به یکدیگر هستند که اغلب این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. برای مثال پروفیل استیل پروفیل آهن شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. در همین راستا به منظور حل این مشکل در این مطلب از سایت آهن آنلاین قصد داریم تا شما را با تفاوت بین این دو آشنا کرده و اقدام به مقایسه و بررسی استیل و آهن کنیم. پس با ما تا انتهای این مقاله جذاب همراه باشید تا به بررسی این مسئله یعنی تفاوت استیل و آهن بپردازیم.

 

لوله استیل و تفاوت آن با آهن

 

نکات جالب در مورد آهن

برای این که بتوانیم به نحو احسن تفاوت استیل و آهن را بررسی کنیم، بهتر است که نکاتی جالب و کاربردی در مورد آهن و استیل را به صورت جداگانه بررسی کنیم. این نکات در مورد آهن عبارتند از:

1)  رنگ و کاربرد

آهن یک فلز بسیار رایج در فعالیت‌های روزمره صنعت ساختمان‌سازی از آن به وفور استفاده می‌شود. عدد اتمی آهن 26 است و این عنصر جزو عناصری است که ظاهر براق و انعطاف‌پذیری دارد. رنگ آن کروم است و دارای قابلیت بازتابی و نوردهی قابل‌توجهی است.

2) ویژگی‌های خاص

آهن دارای ویژگی‌ها و خصوصیات مختلفی است و همین ویژگی‌ها و خصوصیات است که باعث افزایش محبوبیت این متریال شده است. در همین راستا باید به این نکته توجه داشته باشید که یکی از مفیدترین خصوصیات آهن، فرومغناطیسی بودن آن است. این امکان جذب فلزات فرومغناطیسی مختلف را برای آن فراهم می‌کند. آهن اساسا عنصری است که بیشتر در ترکیب با عناصر دیگر استفاده می‌شود و برای استفاده از آن، آن را با سایر عناصر ترکیب می‌کنند.

3) منشا پیدایش

منشا پیدایش و استفاده از آهن به طور دقیق مشخص نشده است. با این حال، اعتقاد بر این است که برخی از یافته‌های باستان شناسی نشان می‌دهد که برای اولین ‌بار انسان‌ها 3000 سال قبل از میلاد از آهن استفاده کرده‌اند، اما بیشتر این آهن‌ها در دسته آهن‌های فرفورژه قرار می‌گیرند. در واقع این آهن‌ها به شکلی نبودند که بتوان از آن‌ها به شکل گسترده استفاده کرد. در نتیجه می‌توان گفت که اولین نسل از آهن‌های کاربردی که انسان می‌تواند به راحتی از آن‌ها استفاده کند، در قرن چهاردهم به وجود آمدند. 

4) برج ایفل و آزادی

از آهن معمولا در صنعت ساختمان استفاده می‌شود. تمام سازه‌های قدیمی مانند برج ایفل یا مجسمه آزادی با استفاده از آهن ساخته شده‌اند. در عصر حاضر نیز آهن معمولاً به عنوان عنصر پایه در اکثر فرایندهای ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد و این مسئله باعث شده تا از آن به عنوان یکی از متریال‌های رایج نام ببرند. و در عین حال به فلزی پرطرفدار تبدیل شود.

5) مناسب برای بدن انسان

یکی دیگر از کاربردهای رایج آهن این است که یک ماده معدنی ضروری برای بدن است. این یک عنصر کلیدی برای تامین مواد مغذی ضروری در بدن است. در واقع نقش آهن در بدن به نحوی است که به عنوان یک کاتالیزور برای تولید هموگلوبین به بدن کمک می‌کند و چنین فرآیندی باعث شده تا از نظر زیستی نیز آهن اهمیت بسیار زیادی در بدن انسان داشته باشد.
 

کوره ذوب آهن و میلگرد

 

نکات جالب در مورد استیل

پس از بررسی آهن، اگر قصد دارید تا متوجه تفاوت استیل و آهن شوید، لازم است تا دید کاملی در رابطه با استیل نیز به دست بیاورید. در همین راستا باید به نکات مهم و کاربردی در این حیطه اشاره کنیم. این نکات عبارتند از:

1) آلیاژ رایج

استیل یکی از رایج‌ترین آلیاژهای شناخته شده است. استیل به نحوی است که عمدتاً از کربن و آهن تشکیل شده است. به همین واسطه است که از استیل به عنوان یک آلیاژ آهنی نام می‌برند. 

2) استیل فلز یا غیرفلز؟

موضوع مهمی که باید بدانید این است که استیل لزوماً فلز نیست. اگرچه استیل دارای ویژگی‌ها و خواص مشابه با یک فلز است اما در واقع استیل آلیاژی است که ترکیبی از عناصر و اجزای مختلف بوده و به همین واسطه نمی‌توان گفت که استیل تماما فلز است. از سوی دیگر استیل به نحوی است که در بخشی از زمین، چه هسته داخلی و چه هسته خارجی آن، یافت نمی‌شود. بیشتر عناصر دیگر به صورت آزاد و به مقدار زیاد روی زمین یافت می‌شوند اما در مورد استیل این مسئله صادق نیست، چرا که استیل از ترکیب کربن و آهن ساخته می‌شود. بنابراین این عنصر ساخته دست بشر بوده و برخلاف آهن که می‌توان آن را در طبیعت یافت، تفاوت استیل و آهن آن است که این متریال به صورت طبیعی وجود ندارد و به شکل مصنوعی ایجاد می‌شود.

3) افزودن کربن به آهن

استیل اساسا از آهن ساخته می‌شود. افزودن کربن به آهن عاملی است که باعث ایجاد استیل شده و آن را منحصر به ‌فرد و متفاوت از آهن می‌کند. میزان کربن مورد استفاده برای ساخت استیل بسیار مهم است و باید به این موضوع توجه داشته باشید که کربن مورد استفاده در استیل بیشتر از آهن است. استیل حاوی بیش از 2 درصد کربن است. اگرچه 2 درصد کربن مقدار کمی به نظر می‌رسد، اما این کربن است که باعث تغییرات مختلفی در خواص استیل می‌شود.

4) استیل قوی‌تر از آهن

استیل جزو آلیاژهای بسیار رایج است، زیرا سخت‌تر و همچنین قوی‌تر از آهن بوده و به همین واسطه شاهد استفاده از آن در بخش‌های مختلف هستیم. ورق و لوله استیل در بخش‌های مختلف ساخت‌و‌ساز کاربرد بسیاری دارند. با این حال استیل یک ماده معدنی ضروری برای بدن نیست. بدن برای سالم ماندن نیازی به مصرف هیچ نوع استیلی ندارد.
 

کلاف میلگرد و تفاوت آهن با استیل


 

آهن در مقابل استیل

به منظور بررسی تفاوت استیل و آهن باید به این موضوع توجه داشته باشید که آهن به عنوان یک عنصر پایه در نظر گرفته می‌شود و از آن در صنایع مختلف بهره می‌برند. این در حالی است که بر خلاف آهن، از استیل به عنوان آلیاژی استفاده می‌شود که ترکیبی از آهن و کربن است. همچنین در اکثر صنایع از آهن نسبت به استیل کمتر استفاده می‌شود و عموما استیل به عنوان متریال محبوب‌تری شناخته می‌شود. با تمام این اوصاف، نباید از این مسئله غافل شد که هم آهن و هم استیل سالیان سال است که توسط انسان مورد استفاده قرار گرفته‌اند و همین موضوع باعث شده تا از هر دو این متریال‌ها، به عنوان محبوب‌ترین متریال‌های موجود برای ساختمان‌سازی یاد شود. 
به عنوان مثال اگر بخواهیم سری به بناهای تاریخی زده و نگاهی به متریال مورد استفاده برای تولید آن‌ها بیاندازیم، باید به این نکته اشاره کنیم که بسیاری از سازه‌های بزرگ قرن نوزدهم مانند برج ایفل یا مجسمه آزادی همگی با استفاده از آهن ساخته شده‌اند. آهن به عنوان یک متریال از 6000 سال قبل شناخته شده بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین آهن یکی از رایج‌ترین عناصر موجود در پوسته زمین است. این در حالی است که استیل به طور طبیعی وجود نداشته و به منظور ایجاد این آلیاژ لازم است تا فرآیندهای مختلفی بر روی آن صورت گیرد.
اگرچه آهن و استیل هر دو ویژگی‌های مشابهی با یکدیگر دارند، اما این دو متریال با یکدیگر متفاوت نیز هستند. هر یک از این دو متریال منحصر به ‌فرد هستند و دارای ویژگی‌های خاصی هستند. در واقع بررسی تفاوت استیل و آهن به شما کمک می‌کند تا به خوبی آهن و استیل را شناخته و ویژگی‌ها هر یک از این متریال‌ها را به خوبی درک کنید. در نتیجه ما در پنج مورد خاص تفاوت استیل و آهن را بررسی می‌کنیم و در نهایت به سراغ بررسی تفاوت اصلی آن‌ها می‌رویم. این پنج مورد عبارتند از:

1) تفاوت استیل و آهن در تعریف

اگر بخواهیم نگاهی به تعریف علمی آهن و استیل انداخته و در این مورد صحبت کنیم، باید گفت که آهن یک عنصر طبیعی رایج است که در پیرامون ما وجود دارد. این در حالی است که از نظر تفاوت استیل و آهن، استیل یک آلیاژ رایج است که از آهن و کربن تشکیل شده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2) تفاوت استیل و آهن از نظر تاریخچه

یکی از موضوعات مهمی که به منظور بررسی تفاوت استیل و آهن باید به آن توجه داشته باشی، بحث پیدایش و ایجاد این دو متریال است. به همین منظور باید به این نکته اشاره کرد که آهن از آغاز تمدن وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گرفته. این در حالی است که منشا ایجاد استیل به قرن 14 بازمی‌گردد و برای اولین ‌بار استیل در این قرن ساخته شد.

3) تفاوت استیل و آهن از نظر نحوه تولید

اگر بخواهیم به بررسی تفاوت استیل و آهن از نظر نحوه تولید بپردازیم، باید گفت که آهن متریالی است که برای تولید آن از مواد معدنی مانند مگنتیت و هماتیت استفاده می‌شود. طبیعت بدون نیاز به دخالت انسان می‌تواند از ترکیب این دو ماده معدنی آهن ایجاد کند. از سوی دیگر استیل آلیاژی است که از آهن ساخته شده است. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که آهن حاوی بیش از 2 درصد کربن است اما استیل کمتر از 2 درصد کربن دارد. 

4) بررسی استیل و آهن از نظر ریخته‌گری 

به منظور استفاده از آهن و استیل یکی از گام‌های مهم ریخته‌گری است. در همین راستا باید به این موضوع اشاره کنیم که ریخته‌گری آهن بسیار راحت است و همین موضوع است که باعث شده تا در طول تاریخ، حتی انسان‌های کهن نیز توانایی استفاده از آهن را داشته باشند. این در حالی است که ریخته‌گری استیل در مقایسه با آهن دشوار بوده و لازم است تا فرایندهای مختلفی روی استیل انجام شود تا مراحل ریخته‌گری آن به پایان برسد.

5) بررسی نقطه ذوب استیل و آهن 

یکی از پارامترهای بسیار مهم به منظور بررسی متریال‌های مختلف، توجه به نقطه ذوب آن‌ها است. در همین راستا باید به این نکته اشاره کنیم که نقطه ذوب آهن پایین است. از سوی دیگر اما نقطه ذوب استیل در مقایسه با آهن بالا تر بوده و به خاطر است که برای ذوب کردن استیل لازم است تا آن را در دمای بالاتری قرار دهید. 

 

لوله آهنی و لوله استیل

 

تفاوت اصلی بین آهن و استیل

• آهن یک فلز انعطاف‌پذیر است، در حالی که استیل آلیاژی است که از آهن و کربن تشکیل شده است. آهن از آغاز تمدن به عنوان یک متریال اصلی مورد استفاده بشر بوده و در بخش‌های مختلف از آن استفاده می‌شد، در حالی که استیل بسیار دیرتر از آهن توسط بشر ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت.

• آهن نقطه ذوب پایینی دارد در حالی که استیل نقطه ذوب بالاتری نسبت به این فلز دارد. آهن حاوی کمتر از ۲ درصد کربن است در حالی که استیل حاوی بیش از ۲ درصد کربن است. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که هزینه ریخته‌گری آهن بسیار ارزان تر از استیل است و شما به منظور ریخته‌گری استیل لازم است تا هزینه‌های بیشتری پرداخت کنید و این مسئله باعث افزایش هزینه ریخته‌گری استیل شده است. 

• آهن از مواد معدنی مختلفی مانند مگنتیت و هماتیت ساخته می‌شود، از سوی دیگر اما استیل از آهن به دست می‌آید. آهن در مقایسه با استیل پایداری کمتری دارد و همین مسئله باعث شده تا در برابر آهن، استیل به عنوان یک متریال پایدار شناخته شود.

• امروزه استیل‌ها نیز در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که بررسی هر یک از این مدل‌ها و انواع خود نیاز به مطلب جداگانه‌ای دارد. همچنین لازم است تا به منظور انتخاب بین استیل و آهن توجه بسیار زیادی به مدل های مختلف استیل داشته باشید تا در نهایت نوع مناسبی از این آلیاژ را انتخاب کرده و به درستی از آن استفاده کنید.

• در انتها باید به این نکته توجه داشته باشید که استیل‌ها برای آن به وجود آمدند که مشکلات آهن را برطرف کرده و به بشر کمک کنند تا بتوانند فرآیند مربوط به ساختمان‌سازی را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.
 

رول ورق استنلس استیل

 

سخن پایانی

در این مطلب از سایت آهن آنلاین تلاش کردیم تا به بررسی تفاوت استیل و آهن پرداخته و این دو متریال را با یکدیگر مقایسه کنیم. همان‌طوری که می‌دانید آهن و استیل دارای خواص و خصوصیات مشابه مختلفی هستند و به همین دلیل است که تشخیص این دو از یکدیگر بسیار دشوار است. همچنین نباید از این مسئله غافل شد که هم استیل و هم آهن جزو متریال‌های بسیار محبوب در صنعت ساختمان‌سازی به حساب می‌آیند و این دو محبوبیت فوق العاده‌ای در این صنایع دارند.
با این حال، حتی اگر این دو متریال اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته شوند، نباید از این موضوع غافل شد که این دو تفاوت عمده‌ای با یکدیگر دارند. آهن یک فلز رایج است، این در حالی است که استیل یک آلیاژ به حساب می‌آید. همچنین آهن به طور طبیعی در زمین یافت می‌شود در حالی که استیل باید توسط انسان و با ترکیب کربن و آهن ساخته شود. بسیار خرسندیم که ما را تا انتهای این مقاله در سایت آهن آنلاین همراهی کردید. شما می‌توانید برای خرید استیل و آهن، از مجموعه ما یعنی آهن آنلاین کمک بگیرید. همکاران ما همیشه آماده پاسخگویی به شما مشتریان عزیز هستند.
شما آهن را ترجیح می‌دهید یا استیل؟ نظرات و تجربیات و دلایل خود را برای ما و دیگر کاربران آهن آنلاین بنویسید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.