آهن آنلاین
پرکاربردترین سایزهای تیرآهن

پرکاربردترین سایزهای تیرآهن

دوشنبه 13 تیر 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه

پر مصرف‌ترین سایزهای تیرآهن، سایزهای متوسط این محصول است. تیرآهن‌ها در پروژه‌های مختلف صنعتی و ساختمانی به کار می‌روند. هر پروژه به تیرآهن با اندازه مشخصی نیاز دارد. تولیدکنندگان برای تأمین نیاز پروژه‌های گوناگون دو راه دارند. راه اول تولید تیرآهن به صورت سفارشی و متناسب با نیاز مشتری است که به هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. راه دوم تولید تیرآهن در سایزهای مختلف و در نظر گرفتن استانداردهای مشخص برای هر سایز از این محصول است. 

اکثر تولیدکننده‌ها راه دوم را انتخاب می‌کنند تا مشتریان بتوانند از میان محصولات مختلف آن‌ها، محصولی که با پروژه‌شان هماهنگ است را انتخاب کنند. در این مقاله با پرکاربردترین سایزهای تیرآهن می‌پردازیم و توضیحاتی درباره ویژگی‌های هرکدام از این محصولات ارائه خواهیم داد.

تعریف تیرآهن چیست؟

تیرآهن یکی از انواع و اشکال مقاطع فولادی است که معمولاً از آلیاژهای مختلف ساخته می‌شود. مهم‌ترین و عمده‌ترین کاربرد انواع تیرآهن مربوط به اسکلت‌بندی ساختمان‌ها و برپایی انواع ستون، تیر و خرپا می‌شود. تیرآهن‌ها معمولاً در 2 شکل مختلف I و H وارد بازار می‌شوند و بیشترین کاربرد آن‌ها در حوزه صنعت ساختمان‌سازی تعریف می‌شود.

در اصطلاحات تخصصی آهن‌آلات، تیرآهن‌ها از لحاظ ساختاری و ظاهری به 2 بخش مجزای بال و جان تقسیم می‌شوند. قسمت بال تیرآهن، به بخشی اطلاق می‌شود که مربوط به ساختار میانی و اصلی است و همچنین، لبه‌های تیرآهن را با عنوان بال مورد ارزیابی قرار می‌دهند. اما این نوع از مقاطع فولادی پرکاربرد، چند نوع هستند و پرمصرف ترین تیرآهن‌ها کدامند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات می‌توانید به مقاله تیرآهن چیست و انواع آن مراجعه کنید. 

 

تیرآهن با توجه به سایز آن می‌ تواند کاربردها و مصارف مختلفی داشته باشد

 

آشنایی با سایزهای مختلف تیرآهن

استانداردهایی که برای سایزهای مختلف تیرآهن در نظر گرفته شده، به گونه‌ای است که نیاز پروژه‌های مختلف را برآورده می‌کند. به همین دلیل کم‌تر پروژه‌ای پیدا می‌شود که به سفارش تیرآهن اختصاصی نیاز داشته باشد. البته در صورت نیاز، بعضی از کارخانه‌ها، در شرایط ویژه، امکان تولید محصول سفارشی را هم دارند. مشتریان برای تشخیص اینکه کدام سایز تیرآهن برای پروژه‌شان مناسب‌تر است، باید با ویژگی‌های محصولات مختلف و کاربرد آن‌ها آشنا باشند.

مطابق با نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"پرمصرف‌ترین سایزهای تیرآهن، تیرآهن سایز ۱۲ تا ۲۰ است. ضخامت و ویژگی‌های این تیرآهن‌ها به گونه‌ای است که پاسخگوی نیاز اکثر پروژه‌ها هستند و کم‌تر پیمانکاری به تیرآهن‌های ظریف‌تر از سایز ۱۲ یا ضخیم‌تر از سایز ۲۰ نیاز دارد." 

تیرآهن با سایز 12

تیرآهن سایز ۱۲، محصولی است که برای پروژه‌های سبک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقاومت تیرآهن ۱۲ نسبت به سایر مقاطع کم‌تر است؛ به همین دلیل با قرار گرفتن زیر بار سنگین، احتمال خم شدن و آسیب دیدن آن وجود دارد. این محصول بیشتر برای کاربردهای ظریف‌تری مثل پوشش سقف طبقات بالایی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیرآهن سایز 14

این سایز نیز از پرکاربردترین تیرآهن‌ها در بازارآهن ایران است. تیرآهن 14 جزو محصولات پرفروش بازار است که مقاومت بیشتری نسبت به سایز ۱۲ دارد. این محصول زمانی استفاده می‌شود که فضای قرار گرفتن تیرآهن محدود است و نمی‌توان مقاطع ۱۶ و بالاتر را در آن‌ها جای داد. در عین حال، باری که روی تیرآهن قرار می‌گیرد هم وزن نسبتا زیادی دارد و سایز ۱۲ نمی‌تواند وزن آن را تحمل کند.

تیرآهن سایز 16

این محصول هم مانند سایر تیرآهن‌ها در انواع مختلف و مطابق با استانداردهای تعیین شده تولید می‌شود. تیرآهن 16 یک تیرآهن سایز متوسط است و در سازه‌های نیمه‌سنگین کاربرد بیشتری دارد. کاربرد این محصول در پروژه‌های ساختمان‌سازی بیشتر است؛ به همین خاطر قیمت تیرآهن 16 برای صنعتگران اهمیت دارد.

تیرآهن سایز 18

هرچقدر سازه سنگین‌تر باشد، به تیرآهن‌هایی با مقاومت بیشتر نیاز دارد تا امکان تحمل بار سازه را داشته باشند. تیرآهن ۱۸ مرز بین مقاطع متوسط و سنگین است و جزو پرکاربردترین سایزهای تیرآهن موجود در بازار محسوب می‌شود. این محصول در سازه‌های سبک برای قسمت‌های زیربنایی استفاده می‌شود و در سازه‌های سنگین در قسمت‌هایی که بار کم‌تری دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همین دلیل اطلاع از قیمت تیرآهن 18 برای فعالین حوزه ساخت و ساز اهمیت دارد.

تیرآهن سایز 20

تیرآهن سایز ۲۰ جزو مقاطع سنگین است. نیاز اکثر پروژ‌ه‌های ساخت و سازی که طبقات زیادی ندارند، با تیرآهن ۲۰ تأمین می‌شود و به محصولات سنگین‌تر نیاز نخواهند داشت. اما در سازه‌هایی مثل برج، ممکن است به تیرآهن‌های سایز ۲۲ و بالاتر هم نیاز باشد. تیرآهن ۲۰ معمولا به عنوان سنگین‌ترین مقطع شناخته می‌شود و در فوندانسیون به کار می‌رود. 

مشخصات فنی تیرآهن‌ها

این مقاطع فولادی معمولا در شاخه‌های ۱۲ متری تولید و به بازار عرضه می‌شوند. ارتفاع، عرض و ضخامت بال و ضخامت جان این محصولات جزو مشخصات فنی آن‌ها محسوب می‌شود و با توجه به سایز تیرآهن تغییر می‌کند. برای تعیین مشخصات فنی تیرآهن، باید ابتدا سایز و نوع آن را مشخص کنید و سپس در جدول اطلاعات تیرآهن، اطلاعات محصول مورد نظرتان را پیدا کنید. در ادامه جدول مشخصات فنی مقاطع مختلف را ارائه می‌دهیم.

وزن تیرآهن

هر سایز تیرآهن باید وزن استانداردی داشته باشد، اما ممکن است وزن محصولات تولیدی در کارخانه‌های مختلف تاحدی با یکدیگر متفاوت باشد. ادامه وزن سایزهای مختلف این مقطع فولادی را بررسی می‌کنیم. 

• تیرآهن ۱۲: ۱۰.۴ کیلوگرم
• تیرآهن ۱۴: ۱۲.۹ کیلوگرم
• تیرآهن ۱۶: ۱۵.۸ کیلوگرم
• تیرآهن ۱۸: ۱۸.۸ کیلوگرم
• تیرآهن ۲۰: ۲۲.۴ کیلوگرم

اعدادی که در لیست بالا ارائه شده‌اند، وزن یک متر از تیرآهن با سایز مورد نظر هستند. 

پرکاربردترین سایز تیرآهن کدام است؟

در قسمت‌های قبل پرکاربردترین سایز تیرآهن‌ها را نام بردیم، اما اگر بخواهیم این لیست را هم خلاصه کنیم و پرکاربردترین تیرآهن را معرفی کنیم، باید به سراغ تیرآهن ۱۸ برویم. تیرآهن ۱۸ به اندازه محصولات کوچک‌تر ظریف نیست و برای سازه‌‌های متوسط و بزرگ هم مقاومت بالایی دارد. همچنین به اندازه محصولات بزرگ‌تر، سنگین و حجیم نیست و معمولا به راحتی در جایگاه‌هایی که برای قرار دادن تیرآهن تعبیه شده، جای می‌گیرد. برای مشاهده مصارف کلی تیرآهن می‌توانید به مقاله کاربردهای تیرآهن مراجعه کنید. 

 

هر کدام از انواع تیرآهن کاربردهای مخصوص به خودشان را دارند

 

کاربرد هر سایز تیرآهن چیست؟

هرکدام از تیرآهن‌ها کاربرد منحصر به فردی دارند. به طور کلی این محصولات برای ساختن اسکلت فلزی سازه، ساخت ستون و ساخت تیر و خرپا به کار می‌روند. در ادامه کاربردهای هرکدام از این محصولات را به صورت مجزا توضیح می‌دهیم.

• تیرآهن ۱۲: ساخت ستون و تیر و اسکلت سقف؛
• تیرآهن ۱۴: ساخت ستون، نعل، خرپا و تیر؛
• تیرآهن ۱۶: ساخت اسکلت سقف سازه‌های بزرگ، ساخت ستون، تیر و خرپا؛
• تیرآهن سایز ۱۸: ساخت اسکلت و ستون سازه‌های سنگین و نیمه‌سنگین؛
• تیرآهن سایز ۲۰: ساخت اسکلت و تیرهای سازه‌های سنگین، به خصوص در طبقات پایینی.

سخن پایانی

در این مقاله درباره پرمصرف‌ترین سایزهای تیرآهن صحبت کردیم و درباره کاربرد هرکدام از سایزهای این محصول توضیح دادیم. اگر نمی‌دانید کدام سایز تیرآهن برای پروژه‌ مورد نظر شما مناسب است، می‌توانید از راهنمایی کارشناسان آهن آنلاین استفاده کنید. 

آن‌ها با بررسی کاربرد مورد نظر شما، بهترین تیرآهن را معرفی می‌کنند. آهن آنلاین همچنین امکان عرضه محصولات کارخانه‌های مختلف و ارسال‌ آن‌ها به پروژه‌های سراسر کشور را فراهم کرده است و همچنین قیمت تیرآهن و مابقی محصولات فولادی را به صورت آنلاین ارائه می‌دهد. 

بنابراین به راحتی می‌توانید تیرآهن‌های مورد نیازتان را در تعداد دلخواه سفارش دهید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن‌ها را در محل پروژه تحویل بگیرید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.