آهن آنلاین
لوله اسپیرال چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

لوله اسپیرال چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

یک‌شنبه 23 آبان 1400
زمان مطالعه: 8 دقیقه

در حال حاضر استفاده از لوله‌های فولادی در صنایع گوناگون رواج زیادی دارد. یکی از روش‌های تولید لوله‌های فولادی، روش اسپیرال است. در سال‌های گذشته استفاده از لوله‌های اسپیرال در صنعت نفت و گاز با استقبال زیادی رو به رو شده است. اما سوال اصلی اینجاست که لوله اسپیرال چیست، چه تفاوتی با سایر لوله‌ها دارد و کاربرد آن در چه صنایعی است؟ در صورتی که تمایل دارید تا با این نوع از لوله‌های فولادی و معایب و مزایای آن‌ها آشنا شوید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

لوله اسپیرال چیست و چه کاربردی دارد
نمایی از لوله اسپیرال

 

لوله اسپیرال چیست ؟

تولید لوله‌های اسپیرال یا درز جوش مارپیچی با کیفیت، نخستین بار در دهه 1960 میلادی آغاز شد. پیش از آن استفاده از لوله‌های درز دار در صنایع گوناگون رواج داشت. لازم به ذکر است که در حال حاضر نیز لوله‌های درز دار کاربرد بیشتری نسبت به لوله‌های اسپیرال دارند اما میزان استفاده از لوله‌های اسپیرال در سال‌های گذشته رو به افزایش بوده است. 
اما سوال اینجاست گه لوله اسپیرال چیست؟ در واقع لوله‌های اسپیرال نوعی از لوله‌های فولادی هستند که با روش اسپیرال تولید شده‌اند. در این روش لوله‌های فولادی با استفاده از روش نورد گرم و به شکل مارپیچی ساخته می‌شوند. این لوله‌ها ابعادی بین 8 تا 120 اینچ دارند و از لحاظ کیفیت نیز می‌توانند با لوله‌های درز دار رقابت کنند. در این لوله‌ها، نوع جوش اهمیت زیادی دارد؛ چراکه جوشکاری دقیق و با کیفیت می‌تواند باعث افزایش استحکام لوله در برابر فشار وارده به دیوراه آن شود. 

روش تولید لوله اسپیرال چیست ؟

همان‌طور که اشاره کردیم برای تولید لوله‌های اسپیرال از روش تولیدی به همین نام بهره گرفته می‌شود. در این روش ابتدا ورقه‌های فولادی از غلتک‌هایی مشخص عبور داده می‌شوند تا به شکل لوله در بیایند. لازم به ذکر است که در روش اسپیرال، قطر لوله با تغییر زاویه اولیه ورق، قابل تغییر خواهد بود. این ویژگی یکی از مزایای لوله‌های اسپیرال است؛ چراکه برای ساخت لوله‌های اسپیرال با قطرهای متفاوت، نیازی به تعویض قالب خط تولید نخواهد بود و تنها با تغییر اولیه زاویه ورق‌های فولادی می‌توان قطر لوله اسپیرال نهایی را نیز تغییر داد. البته باید بدانید که تولید لوله‌های فولادی با روش اسپیرال از لحاظ اقتصادی نیز برای شما به صرفه خواهد بود. 
لوله‌های اسپیرال به دو روش قابل ساخت و تولید هستند. این دو روش به نام‌های اسپیرال تک مرحله‌ای و اسپیرال دو مرحله‌ای شناخته شده‌اند. در این بخش قصد داریم تا به پرسش تفاوت لوله اسپیرال تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای چیست، پاسخ بدهیم. 

اسپیرال تک مرحله‌ای

روش تک مرحله‌ای خود به سه بخش تقسیم می‌شود که شامل مراحل زیر است:

• آماده سازی اولیه ورق
• شکل‌دهی
• جوشکاری زیر پودری داخل و خارج

در این روش در هر دقیقه در حدود 1 تا 3 متر لوله اسپیرال تولید می‌شود. یکی از معایب این روش، کند بودن روند ساخت لوله اسپیرال است. 

اسپیرال دو مرحله‌ای

روش ساخت لوله اسپیرال دو مرحله‌ای دارای مراحل زیر است:

• آماده سازی اولیه ورق
• شکل دهی
• جوش با  GMAW
• جوشکاری زیر پودری داخل و خارج

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، این روش، یک مرحله بیشتر از روش قبلی دارد. اما نکته قابل توجه اینجاست که در این روش در هر دقیقه در حدود 12 متر لوله اسپیرال تولید می‌شود. به همین علت، سرعت بالای تولید از مزایای روش تولید دو مرحله‌ای به شمار می‌رود.

انواع لوله اسپیرال

لوله‌های اسپیرال از لحاظ کیفیت به سه دسته تقسیم می‌شوند. این سه دسته به شرح زیر هستند:

واجد شرایط: لوله‌های اسپیرال واجد شرایط دارای کیفیت بالایی بوده و به سطح خوبی از استانداردهای موجود دست یافته است.
ترمیم شده: لوله‌های اسپیرال ترمیم شده مطابق با استانداردهای موجود نیستند اما قابلیت تعمیر دارند.  
غیر قابل استفاده: لوله‌های اسپیرال غیر قابل استفاده از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، تا جایی که حتی پس از تعمیرات هم به سطح استاندارد نمی‌رسند. این نوع لوله‌ها از لحاظ ظاهری نیز قابل قبول نخواهند بود. 

"در واقع لوله‌های اسپیرال نوعی از لوله‌های فولادی هستند که با روش اسپیرال تولید شده‌اند."

مزایای لوله اسپیرال چیست ؟

در این بخش تصمیم داریم تا برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از لوله‌های اسپیرال را برای شما شرح دهیم.
یکی از مزایای لوله‌های اسپیرال این است که هیچ محدودیتی برای طول لوله‌های اسپیرال وجود ندارد. همچنین از آن جایی که این لوله‌ها دارای خواص مکانیکی بالایی هستند، از قدرت و استحکام بالایی برخوردارند. یکی‌دیگر از خواص این لوله‌ها، قدرت مقاومت بالا در مقابل شکستگی و ترک خوردگی است. قدرت شکل‌گیری و فرم پذیری بالا هم یکی دیگر از مزایای اصلی این لوله‌هاست. به همین علت در صورتی که هنگام نصب نیاز به خمکاری لوله‌ها دارید، بهتر است که از لوله‌های اسپیرال استفاده کنید.
خرید لوله‌های اسپیرال نسبت به سایر لوله‌ها از لحاظ مالی برای خریداران مقرون به صرفه خواهد بود. 
در صورتی که قصد تولید این نوع لوله‌ها را دارید، باید بدانید که هزینه تولید آن‌ها نسبت به سایر لوله‌ها پایین‌تر است؛ چراکه برای ساخت لوله‌های اسپیرال به تجهیزات سنگین و گران قیمت نیاز نخواهید داشت. همچنین بهتر است بدانید که می‌توان این لوله‌ها را تا قطر 120 اینچ تولید کرد. 
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، منعطف بودن فرایند ساخت لوله‌های اسپیرال است. هنگام تولید این لوله‌ها می‌توانید از ورق‌های فولادی یکسان، لوله‌های اسپیرال با قطرهای مختلف یا از ورق‌های فولادی مختلف، لوله‌هایی کاملا یکسان تولید کنید.
نکته دیگری که باید در خصوص لوله‌های اسپیرال بدانید، این مورد است که در صورتی که این لوله‌ها دچار ترک خوردگی شوند، احتمال افزایش سطح ترک در آن‌ها کمتر از سایر لوله‌هاست و به همین دلیل هم احتمال ترکیدن لوله‌های اسپیرال به کمترین حالت می‌رسد.

برخی دیگر از مزایای لوله‌های اسپیرال به شرح زیر هستند:

• افت فشار کمتر
• نشت هوای کم
• راندمان انرژی بالا
• سهولت در نصب و راه اندازی لوله‌های اسپیرال
• هزینه نصب مقرون به صرفه‌تر در مقایسه با سایر لوله‌ها
• زمان تولید و تحویل کوتاه‌تر در مقایسه با انواع دیگر لوله‌های فولادی

 

مزایا و معایب لوله اسپیرال
نمایی از لوله اسپیرال

 

معایب لوله اسپیرال چیست ؟

پس از آشنا شدن با مزایای لوله‌های اسپیرال نوبت به معایب آن‌ها می‌رسد. به همین علت تصمیم داریم تا در این بخش به پرسش معایب لوله اسپیرال چیست، پاسخ دهیم. 
یکی از ابتدایی‌ترین معایب لوله‌های اسپیرال مربوط به مرحله ساخت آن است. در برخی شرایط ممکن است سطح مقطع لوله‌های اسپیرال در زمان ساخت به جای دایره به شکل بیضی باشد.
عیب دیگری که به لوله‌های اسپیرال وارد است، این مورد است که امکان رخ دادن چروکیدگی در این نوع لوله نسبت به سایر لوله‌ها بیشتر است.

کاربرد لوله اسپیرال چیست ؟

در سال‌های گذشته لوله‌های اسپیرال صرفا در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما با گذشت زمان و بهبود کیفیت این لوله‌ها، استفاده از آن‌ها در صنایع دیگر نیز رواج پیدا کرد. در ادامه به برخی از این صنایع اشاره خواهیم کرد.
یکی از مهم‌ترین کاربردهای لوله اسپیرال در صنعت نفت و گاز است. لوله‌های اسپیرال برای انتقال نفت و گاز مناسب هستند. به عنوان مثال از این لوله‌ها برای انتقال آب و گاز به شهرهای مختلف کشور استفاده می‌شود.
مورد دیگر استفاده از این لوله‌ها برای سیستم گرمایشی ساختمان‌های بزرگ مانند بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری، انبارها و مراکز عمومی است. همچنین برای سیستم تهیویه مطبوع یا HVAC در ساختمان‌های بزرگ از لوله‌های فولادی اسپیرال بهره گرفته می‌شود.
همچنین لازم به ذکر است که از لوله‌های اسپیرال در صنایع دیگر مانند صنایع شیمیایی، صنعت برق، آب و فاضلاب، انرژی حرارتی، لایه روبی پل و سازه‌های فلزی، سیستم‌های گرمایشی و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود.
از آنجایی که لوله‌های اسپیرال قدرت تحمل فشار زیاد را دارند، از آن‌ها در جا به جایی، بارگیری و حمل مواد فله از طریق کامون‌های باری بهره گرفته می‌شود.

"یکی از اصلی‌ترین کاربردهای لوله اسپیرال انتقال گاز شهری بین نقاط مختلف کشور است."

عوامل موثر بر قیمت لوله اسپیرال کدام اند؟

اگر می‌خواهید بدانید که چه عواملی بر قیمت لوله‌های اسپیرال اثر گذار هستند باید به شما بگوییم که کیفیت ورق‌های فولادی به کار رفته برای تولید لوله‌های اسپیرال و نوع جوش لوله‌ها در این امر تاثیر زیادی دارند. 
همان‌طور که می‌دانید، کیفیت جوش در لوله‌های اسپیرال از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین علت است که لوله‌های با کیفیت از جوشکاری قوی‌تری بهره برده و طبعاً قیمت بالاتری نیز دارند. 
نکته دوم که باید به آن توجه کنید، نوع ورق فولادی به کار رفته در فرآیند ساخت لوله‌های اسپیرال است. در صورتی که از ورق‌های فولادی خارجی و وارداتی برای ساخت این نوع لوله‌ها استفاده شده باشد، قیمت محصول نهایی افزایش خواهد یافت. بهتر است به این نکته توجه کنید که ورق‌های فولادی ساخته شده در داخل کشور نیز از کیفیت بالایی برخوردار بوده و دارای استانداردهای لازم هستند.
شما می‌توانید بر حسب نیاز و بودجه مالی خود بین لوله‌های اسپیرال ایرانی و خارجی انتخاب کرده و محصول مورد نظر خود را تهیه فرمایید.
شما می‌توانید برای خرید لوله‌های اسپیرال با کیفیت و با قیمت مقرون به صرفه به مجموعه آهن آنلاین مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را با مناسب‌ترین قیمت و کیفیت تهیه نمایید. 

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به پرسش لوله اسپیرال چیست و چه کاربردی دارد، پاسخ دهیم. همچنین برخی از مهم‌ترین معایب و مزایای این نوع لوله را نیز برای شما خوانندگان عزیز این مطلب تشریح کردیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. 
شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت لوله اسپیرال به صفحه فروش وب سایت آهن آنلاین مراجعه کرده، یا از طریق شماره تماس این مجموعه با کارشناسان ما در دفتر این شرکت ارتباط برقرار کنید. همکاران ما به تمامی سوالات شما در رابطه با قیمت روز انواع محصولات مشابه و شرایط خرید از آهن آنلاین پاسخ خواهند داد. 
در پایان از شما تقاضا می کنیم تا نظرات و پیشنهادات خود را از طریق بخش ارسال دیگاه با ما در میان بگذارید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.