آهن آنلاین
انواع فرمینگ ورق گالوانیزه و کاربرد آن

انواع فرمینگ ورق گالوانیزه و کاربرد آن

شنبه 22 آبان 1400
زمان مطالعه: 9 دقیقه

ورق گالوانیزه، نوعی ورق فولادی است که در بسیاری از صنایع گوناگون به عنوان پوششی برای ابزار فلزی و به منظور جلوگیری از زنگ زدگی این ابزار استفاده می‌شود. نکته جالب توجه در این خصوص، نوع فرم دهی به این ورق فلزی است. به همین جهت قصد داریم تا در این مقاله به مبحث فرمینگ ورق گالوانیزه و انواع آن بپردازیم اما لازم است تا پیش از آن با ورق گالوانیزه آشنا شویم. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات در این زمینه، تا پایان این مطلب همراه ما باشید. 
 

پس از مطالعه این مقاله با مباحث زیر آشنا خواهید شد:

• ورق گالوانیزه
• فرمینگ ورق گالوانیزه
• انواع فرمینگ ورق گالوانیزه
• کاربرد ورق گالوانیزه

 

ورق گالوانیزه

همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر، استفاده از فلزاتی مانند فولاد و آهن در صنایع گوناگون بسیار رایج است. محصولات بسیاری وجود دارند که از این دو فلز ساخته شده و کاربرد زیادی در صنایعی مانند ساختمان سازی و خودرو سازی دارند. یکی از بزرگ‌ترین معایب فولاد و آهن، زنگ زدگی یا اکسیداسیون است. این فلزات در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در برابر رطوبت، اکسید شده یا به اصطلاح زنگ می‌زنند. یکی از عواقب زنگ زدن فلزات، کاهش طول عمر آن‌هاست. راه‌های متعددی برای جلوگیری از این فرآیند وجود دارد اما یکی از ساده‌ترین آن‌ها، گالوانیزاسیون یا روی اندود کردن فولاد و آهن است. در این روش لایه نازکی از روی (ZN) مانند روکش، سطح خارجی محصولات فولادی را می‌پوشاند. این روش باعث می‌شود تا مقاومت محصولات در برابر خوردگی و زنگ زدگی تا حد زیادی افزایش پیدا کند. 
به طور خلاصه، ورق‌های فولادی که در سطح خارجی خود به لایه‌ای از روی آغشته شده باشند، ورق گالوانیزه نام دارند. گام اول برای استفاده از ورق‌های گالوانیزه، فرمینگ یا شکل‌دهی به آن‌هاست که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.
در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع ورق گالوانیزه می‌توانید به مقاله دیگر ما در وبلاگ آهن آنلاین مراجعه کرده و پاسخ سوالات خود را بیابید.

 

انواع فرمینگ ورق گالوانیزه
نمایی از انواع فرمینگ ورق گالوانیزه

 

 

فرمینگ ورق گالوانیزه

فرمینگ ورق گالوانیزه عملیاتی است که روی ورق‌های گالوانیزه صورت می‌گیرد تا این ورق‌ها برای استفاده در صنایع گوناگون آماده شوند. به عنوان مثال ورق‌های گالوانیزه می‌توانند به شکل لوله یا کرکره درآمده و سپس مورد استفاده قرار بگیرند. 
فرمینگ ورق گالوانیزه با استفاده از دستگاه فرمینگ انجام می‌گیرد. ورق‌های گالوانیزه پس از قرار گرفتن داخل دستگاه فرمینگ، شکل‌دهی شده و آماده مصرف می‌گردند. شکل‌دهی به ورق‌ها با استفاده از قالب فرمینگ صورت می‌پذیرد. این قالب‌ها دارای انواع گوناگونی بوده و هریک طرح مخصوص به خود را روی ورق‌های گالوانیزه ایجاد می‌کنند.

 

انواع ورق فرمینگ

انواع ورق فرمینگ گاوانیزه شامل موادر زیر است:

• ورق شیروانی: ورق شیروانی عمدتا برای ساخت سقف‌ها مورد استفاده قرار گرفته و دارای طرح‌های متعددی است. برخی از این طرح‌ها مانند فرم سینوسی یا کرکره‌ای، شیروانی شادولاین و شیروانی ذوزنقه‌ای از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین انواع فرم شیروانی هستند.
• تیپ پالرمو: تیپ پالرمو که به نام فرم سفال نیز شناخته شده است تنها روی ورق‌هایی با ضخامت 50 صدم میلی‌متر قابل اجراست.
از دیگر انواع ورق‌های فرمینگ گالوانیزه می‌توان به فرم دیواری تیپ کانکس، فرم دیواری تیپ دامپا و نما، فرم سفال یا فرانسه و فرم ذوزنقه یا عرشه فولادی اشاره کرد. لازم به ذکر است که هرکدام از این فرم‌ها، کاربری مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال از ورق‌های گالوانیزه با فرم سینوسی اغلب برای ساخت سقف شیروانی یا سقف کاذب و از ورق گالوانیزه با طرح دامپا برای پوشش سقف یا بخش‌های داخلی دیوار استفاده می‌شود.

"ورق‌های گالوانیزه به دلیل طول عمر بالا و توانایی مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی به یکی از محبوب‌ترین محصولات فلزی در صنایع گوناگون تبدیل شده‌اند."

 

انواع فرمینگ ورق گالوانیزه

همان‌طور که اشاره کردیم، انواع فرمینگ ورق گالوانیزه شامل ذوزنقه، شادولاین، سفال، کرکره سینوسی و... است. در ادامه به طور مفصل با این طرح‌ها آشنا خواهید شد.

 

طرح ذوزنقه

یکی از انواع طرح‌های فرمینگ ورق گالوانیزه، طرح ذوزنقه است. طرح‌های دامپا، نما و آبرو همگی در گروه فرم ذوزنقه قرار می‌گیرند. از مزایای این طرح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• زیبایی ظاهری
• سبک بودن
• قیمت مقرون به صرفه
• قدرت مقاومت بالا در برابر رطوبت
• ایمنی بالا در برابر برخی از حوادث طبیعی مانند زلزله
جالب است بدانید که مقاومت این نوع ورق گالوانیزه در برابر رطوبت باعث شده تا برای استفاده در شهرهای شمالی کشور که میزان بارندگی زیاد است، مناسب باشد.
ورق گالوانیزه با طرح ذوزنقه به شکل تصویر پایین است. همان‌طور که می‌بینید در این فرمینگ در عرض ورق گالوانیزه موج‌هایی به شکل مربع ایجاد می‌گردد. از دیگر مزایای این فرم می‌توان به مقاومت بالای آن اشاره کرد اما باید بدانید که کارایی این طرح برای پوشش دادن سقف و دیوار ساختمان‌ها از سایر طرح‌ها کمتر است.

ورق‌های گالوانیزه با فرمینگ ذوزنقه برای استفاده در موارد زیر مناسب هستند:

• سقف شیروانی و سوله‌های ورزشی یا صنعتی
• حصار دور زمین
• حصار دور ساختمان
• استفاده به عنوان ساندویچ پانل سقفی

یکی دیگر از کاربری‌های ورق گالوانیزه با فرمنیگ ذوزنقه، استفاده از آن به عنوان تیرچه سفال برای ساخت سقف ساختمان است. این مورد که جدیداً به کارایی‌های ورق گالوانیزه ذوزنقه اضافه شده، نیازمند فرم دادن آن با طرح عرشه فولادی است. 
در ابتدای این بخش به فرم‌های دامپا، نما و آبرو اشاره کردیم. حالا سوال اینجاست که این طرح‌ها چه کاربردی در ساختمان سازی دارند؟ 
برای پاسخ دادن به این سوال باید اعلام کنیم که از ورق گالوانیزه با فرمینگ دامپا برای پوشش بخش داخلی دیوار و سقف ساختمان استفاده می‌شود. ورق گالوانیزه با فرمینگ آبرو با هدف محافظت از ساختمان در برابر رطوبت روی سطح بیرونی ساختمان قرار داده می‌شود. ورق گالوانیزه نما در واقع کانالی پیش ساخته است که روی سقف‌های به شکل شیروانی و با هدف هدایت آب باران به خارج از ساختمان نصب می‌شود. 

 

ورق گالوانیزه طرح ذوزنقه‌ای
نمایی از ورق گالوانیزه طرح ذوزنقه‌ای

 

طرح شادولاین

فرم شادولاین یکی از زیباترین طرح‌های موجود برای فرمینگ ورق گالوانیزه است. زیبایی بصری این طرح باعث شده تا استفاده از آن با افزایش مواجه شود. 
باید بدانید که طرح شادولاین از لحاظ قیمت نسبت به سایر طرح های فرمینگ ورق گالوانیزه در رده بالاتری قرار گرفته است اما استفاده از آن در سقف خانه باعث می‌شود تا نمای خارجی ساختمان زیبا و مدرن به نظر برسد.
 

ورق گالوانیزه طرح شادولاین
نمایی از ورق گالوانیزه طرح شادولاین

 
 

طرح سفال

استفاده از سفال برای سقف‌های شیروانی، از زمان‌های گذشته و به خصوص در مناطقی که میزان بارندگی زیاد بوده، رواج داشته است. در سال‌های گذشته، فرمینگ ورق گالوانیزه با طرح سفال باعث شده تا استفاده از سفال‌های واقعی برای سقف شیروانی‌ها منسوخ شود.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های ورق گالوانیزه با طرح سفال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سبک بودن
• ایمنی بالا
• زیبایی ظاهری: ورق‌های گالوانیزه قابل رنگ شدن بوده و رنگ آن‌ها به سادگی از بین نمی‌رود.
• قدرت استحکام و مقاومت بالا
• طول عمر زیاد
• عدم شکستگی: ورق گالوانیزه برخلاف سفال پس از مدتی نمی‌شکند.

 

ورق گالوانیزه طرح سفال
نمایی از ورق گالوانیزه طرح سفال

 

 

"بیشترین کاربرد ورق‌های گالوانیزه در صنعت ساختمان سازی در ساخت سقف‌های شیروانی است."

 

طرح کرکره سینوسی

طرح سینوسی یکی از قدیمی‌ترین انواع طرح‌های فرمینگ ورق گالوانیزه است. در این طرح، موج‌های گرد و با فاصله کم در عرض ورق گالوانیزه ایجاد می‌شود. این محصول نسبت به سایر طرح‌های فرمینگ ورق گالوانیزه از قیمت پایین‌تری برخوردار بوده و به همین علت هم در نظر خریداران از محبوبیت زیادی برخوردار است. خریداران می‌توانند این طرح را در رنگ‌های متنوع و زیبا خریداری کرده و برای پوشش سقف خانه‌های خود مورد استفاده قرار دهند. البته توجه به این نکته ضروری است که ورق‌های گالوانیزه ساده و رنگی با یکدیگر اختلاف قیمت دارند. 
جالب است بدانید که برای ساخت این نوع ورق گالوانیزه از پایه‌ای آهنی استفاده می‌شود تا احتمال خوردگی و زنگ زدگی در اثر تماس با برف و باران در آن کاهش پیدا کند. 
 

ورق گالوانیزه طرح کرکره سینوسی
نمایی از ورق گالوانیزه طرح کرکره سینوسی

 


 

کاربرد ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به علت طول عمر بالا و مقاومت در برابر زنگ زدگی در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

• در صنعت خودروسازی برای ساخت قطعات و بدنه خودروها
• در صنعت لوازم خانگی برای ساخت لوازمی مانند ماشین لباس‌شویی و وسایل سرمایشی و گرمایشی
• در صنعت برق برای ساخت محصولات گوناگون مانند سینی کابل برق
• در صنعت الکترونیک برای ساخت قطعات رایانه‌ها
• در صنعت ساختمان سازی برای ساخت انواع سقف‌های شیروانی و...

 

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه

باید بدانید که استفاده از ورق‌های گالوانیزه دارای مزایای بسیاری است. گالوانیزه کردن ورق‌های فولادی هزینه پایینی دارد و به همین علت باعث صرفه جویی در هزینه تولید برای صاحبین سرمایه می‌شود. از آن جایی که این ورق‌ها در برابر رطوبت مقاوم هستند، طول عمر طولانی‌تری داشته و شما را از صرف هزینه مجدد برای تعمیر و نگهداری آن‌ها بی‌نیاز می‌کنند. از دیگر مزایای ورق‌های گالوانیزه می‌توان به زیبایی ظاهری آن‌ها در مقایسه با انواع دیگر ورق‌های فلزی اشاره کرد. همان‌طور که گفتیم ورق‌های گالوانیزه در رنگ‌های متنوع تولید شده و به همین جهت از لحاظ بصری نسبت به سایر ورق‌های فلزی برتری دارند. ورق‌های گالوانیزه دارای خاصیت شکل پذیری و فرم‌دهی هستند. این ویژگی باعث می‌شود تا این ورق‌ها برای جوشکاری و برشکاری مناسب باشند.
یکی دیگر از مزایای ورق گالوانیزه، قابلیت جوشکاری آن است که سبب می‌شود تا برای تولید محصولات گوناگون در شمار زیادی از صنایع به کار رود. مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، کیفیت بالای این ورق‌ها در مقایسه با ورق‌های فلزی است.
در آخر باید به این مورد اشاره کنیم که طی فرآیند گالوانیزاسیون، تمامی گوشه و کنار ورق‌های فلزی کاملا به روی آغشته شده و میزان آسیب پذیری ورق‌ها را تا حد قابل قبولی کاهش می‌دهد.

 

کلام آخر

در این مقاله، در رابطه با موضوع فرمینگ ورق گالوانیزه و انواع آن اطلاعاتی را به شما ارائه دادیم. امیدواریم که پس از مطالعه این مطلب، توانسته باشید پاسخ سوالات خود را بیابید. توجه داشته باشید که استفاده از ورق‌های گالوانیزه با قیمت مناسب در ساختمان‌ها باعث ایجاد تغییر هنگفتی در سرمایه ساخت شما خواهد شد. 
شما می‌توانید با مراجعه به صفحه فروش سایت آهن آنلاین به قیمت ورق گالوانیزه دسترسی پیدا کرده و در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش این محصول با همکاران ما در این مجموعه تماس حاصل نمایید. 
در پایان از شما تقاضا می‌کنیم تا نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص این مطلب از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید. 
 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.