آهن آنلاین
بهترین سقف شیروانی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین سقف شیروانی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

دوشنبه 17 آبان 1400
زمان مطالعه: 9 دقیقه

در سال‌های گذشته استفاده از سقف‌های شیروانی به خصوص برای ویلاها و مناطق شمالی کشور رایج شده است. اما سوال اصلی اینجاست که بهترین سقف شیروانی چه ویژگی‌هایی دارد. در این مقاله در وبلاگ آهن آنلاین قصد داریم تا برخی از بهترین سقف‌های شیروانی را معرفی کرده و تفاوت آن‌ها را با یکدیگر برای شما تشریح کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید. 

 

پس از مطالعه این مطلب با مباحث زیر آشنا خواهید شد:
• سقف شیروانی چیست؟
• بهترین ویژگی‌های سقف شیروانی
• بهترین نوع سقف شیروانی

 

سقف شیروانی چیست؟

نوع سقف هر ساختمان با توجه به مواردی مانند کاربری ساختمان، شرایط آب و هوایی منطقه، علائق و سلایق طراحان ساختمان و سایر موارد مرتبط انتخاب می‌شود. سقف شیروانی تنها یکی از انواع سقف‌های ساختمان است که از سال‌های دور مورد استفاده ساختمان سازان قرار می‌گرفت. سقف شیروانی ظاهری شیب دار و سه گوش دارد. ساختار این سقف باعث می‌شود تا آب حاصل از بارش باران روی سقف جمع نشده و به بیرون از ساختمان هدایت شود. به همین دلیل هم استفاده از این نوع سقف شیروانی در مناطق شمالی کشور رایج است.
برای ساخت سقف‌های شیروانی می‌توان از مصالح گوناگونی مانند فلز، چوب، سفال، سنگ و ... بهره گرفت. 
حالا که با سقف شیروانی آشنا شدیم، تلاش می‌کنیم تا برخی از بهترین ویژگی‌های این نوع سقف را به شما معرفی کنیم.

 

بهترین ویژگی‌های سقف شیروانی

بهترین ویژگی سقف‌های شیروانی به شرح زیر هستند.
اولین نکته ای که باید به آن اشاره کنیم، شیب دار بودن سقف‌های شیروانی است. همان‌طور که گفتیم وجود این شیب باعث می‌شود تا آب باران و برف از طریق ناودان به خارج از ساختمان منتقل شود. 
نکته دومی که باعث شده تا افراد زیادی به استفاده از سقف‌های شیروانی علاقه مند شوند، هزینه مقرون به صرفه آن است. 
زیبایی ظاهری و رنگبندی جذاب یکی دیگر از بهترین ویژگی‌های سقف‌های شیروانی است که باعث می‌شود تا جذابیت بصری ساختمان شما تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و بین سایر ساختمان‌های موجود در منطقه متمایز گردد.
طول عمر بالا یکی دیگر از ویژگی‌های سقف‌های شیروانی است. بیشتر سقف‌های شیروانی قدرت بالایی برای مقاومت در برابر خوردگی و سایش دارند و به همین دلیل بیشتر از سایر انواع سقف‌ها، عمر می‌کنند. 
از دیگر ویژگی‌های سقف‌های شیب دار می‌توان به وزن بسیار پایین آن‌ها اشاره کرد. سقف‌های شیروانی در مقایسه با سایر سقف‌ها، سبک بوده و فشار کمتری را به ساختمان وارد می‌کنند. 
در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که در صورت استفاده از شیروانی، نوعی فضای خالی زیر آن ایجاد می‌شود. این فضا به نوعی مانند عایق برودتی عمل کرده و باعث می‌شود تا در مصرف انرژی ساختمان صرفه جویی شود.

 

بهترین نوع سقف شیروانی

در این بخش شما را با انواع سقف‌های شیروانی آشنا می‌کنیم تا بتوانید با توجه به نوع نیاز خود بهترین مدل سقف شیروانی را برای ساختمان مورد نظرتان انتخاب کنید. 

 

سقف شیروانی ساده

یکی از بهترین و پرکاربردترین انواع سقف‌های شیبدار، سقف شیروانی ساده یا معمولی است. این سقف دارای سطح مقطعی به شکل مثلث بوده و به دلیل سهولت در ساخت و نصب، در کشورهای زیادی مورد استقبال قرار گرفته است.
بهتر است بدانید که حتی بهترین سقف شیروانی هم خالی از اشکال نیست. بزرگترین ضعف سقف‌های شیروانی، ضعف آن‌ها در برابر طوفان و بادهای شدید است. همچنین باید بدانید که نصب این سقف‌ها، در عین سادگی از اهمیت زیادی برخوردارند؛ چراکه نصب غیراصولی و اشتباه سقف شیروانی می‌تواند منجر به فروریختن آن شود.

 

سقف شیروانی ساده
نمایی از سقف شیروانی ساده

 



"سقف‌های شیروانی به راحتی نصب شده و هزینه کمی را به سازندگان ساختمان تحمیل می‌کنند."

 

سقف شیبدار هیپ

سقف هیپ، دومین نوع از بهترین سقف‌های شیروانی است که به معرفی آن می‌پردازیم. سقف شیروانی هیپ در چهار طرف خود دارای شیبی یکسان است. این سقف در مقایسه با سقف ساده ماندگاری بیشتری داشته و می‌تواند در برابر باد و طوفان شدید نیز مقاومت کند. یکی دیگر از بهترین ویژگی‌های سقف شیروانی هیپ، توانایی آن برای هدایت برف است. به همین دلیل هم سقف هیپ برای استفاده در مناطق کوهستانی و مناطقی که بارش برف زیاد است، مناسب به نظر می‌رسد. 
نکته بعدی که باید در رابطه با این نوع سقف بدانید، قیمت سقف شیروانی هیپ است. نیاز به صرف زمان و هزینه بیشتر برای طراحی و ساخت این نوع سقف باعث شده تا قیمت نهایی آن نیز در مقایسه با سقف شیروانی ساده، بالاتر باشد. 
در آخر باید تاکید کنیم که زیبایی ظاهری و کاربری این نوع سقف باعث شده تا به عنوان یکی از بهترین سقف‌های شیروانی موجود شناخته شود. 
 

سقف شیبدار هیب
نمایی از سقف شیبدار هیپ

 
 

سقف شیروانی مانسارد mansard

سقف شیروانی مانسارد که با نام سقف فرانسوی هم شناخته می‌شود یکی از بهترین و جذاب‌ترین سقف‌های شیروانی است. این سقف دارای دو شیب با دو زاویه متفاوت بوده و شکل ظاهری آن باعث شده تا از فضای ساختمان بهره بهتر و بیشتری گرفته شود. در سایر سقف‌های شیروانی، نوعی فضای خالی زیر سقف باقی می‌ماند اما در سقف شیروانی فرانسوی این فضا کاهش یافته و باعث می‌شود تا طبقه آخر ساختمان از حالت بلا استفاده خارج شده و کاربری خود را داشته باشد. این نوع سقف، نمای ظاهری فوق العاده جذابی برای ساختمان شما به ارمفان می‌آورد اما برای استفاده در مناطقی که بارش برف شدید است، مناسب نیست. سقف مانسارد خود به چهار دسته سقف مانسارد مستقیم، محدب، مقعر و s شکل تقسیم می‌شود. 

سقف شیروانی مانسارد Mansard
نمایی از سقف شیروانی مانسارد


 

سقف پروانه‌ای

سقف شیروانی پروانه‌ای، از نظر جذابیت بصری و مدرن بودن، بهترین سقف شیروانی محسوب می‌شود. شیب این سقف، خلاف جهت سایر سقف‌های شیروانی است. در سایر سقف‌ها، دو طرف سقف در بالاترین نقطه به هم متصل می‌شوند اما در این نوع سقف، دو سمت سقف در پایین‌ترین نقطه به یکدیگر می‌رسند. سقف پروانه‌ای بهترین سقف شیروانی برای مناطق خشک و کم باران است. در مناطق خشک، نیاز است تا آب باران به مخزن‌های نگهداری آب هدایت شود. طراحی سقف‌های پروانه‌ای به گونه‌ای است که آب باران در قسمت فرو رفته آن جمع شده و سپس می‌توان آب را به مخزن‌های مذکور انتقال داد.
جالب است بدانید که شما می‌توانید روی سقف‌های پروانه‌ای، صفحه خورشیدی نصب کنید. این کار باعث می‌شود تا در هزینه‌های شما صرفه جویی شود. کمک به جمع آوری آب باران و تولید برق خورشیدی از جمله دلایلی است که باعث شده سقف پروانه‌ای، به عنوان بهترین سقف شیروانی سازگار با محیط زیست شناخته شود.
نکته دیگری که باعث جذابیت بیشتر این سقف می‌شود، قابلیت آن برای نصب پنجره در طبقه زیر شیروانی است. نصب این پنجره‌ها به ورود بیشتر نور خورشید به داخل ساختمان کمک کرده و میزان برق مصرفی را برای ایجاد روشنایی بیشتر در ساختمان کاهش می‌دهد.
همان‌طور که در تصویر پایین می‌بینید، این سقف شیروانی، زیبایی خاصی به ساختمان شما می‌دهد اما طراحی، ساخت و نصب آن برای شما کمی هزینه بر خواهد بود.

 

سقف شیبدار پروانه ای
نمایی از سقف شیبدار پروانه ای

 
 
استفاده از سقف شیروانی پروانه‌ای باعث می‌شود تا خانه شما مانند خانه‌های لوکس خارجی به نظر رسیده و زیبایی ظاهری باور نکردنی پیدا کند.

 

سقف اسکیلیون skillion

سقف اسکیلیون که به نام سقف جاری یا تکیه داده نیز نامیده می‌شود، تنها از یک صفحه شیب دار ساخته شده است. این نوع سقف شیروانی بهترین گزینه برای مناطقی خواهد بود که بارش برف و باران در آن‌ها زیاد است. نصب این سقف در مقایسه با سایر انواع سقف‌های شیروانی بسیار ساده بوده و هزینه‌ای مقرون به صرفه دارد. 
تنها ایرادی که می‌توان به این نوع سقف گرفت، اختلاف ارتفاع سقف دو طرف خانه است. پس از استفاده از سقف جاری متوجه خواهید شد که سقف خانه شما در داخل ساختمان، در یک سمت بلندتر از سمت دیگر است.
 

سقف شیروانی اسکیلیون Skillion
نمایی از سقف شیروانی اسکیلیون Skillion

 
 

سقف شیروانی کلاهکی

با دقت در تصویر پایین متوجه می‌شوید که این نوع سقف‌ها را به وفور در فیلم‌های هالیوودی دیده‌اید. سقف گوشواره‌ای نام دیگر سقف‌های کلاهکی است. در این سقف، شیروانی دو طبقه خواهد بود و شیروانی طبقه بالاتر شیب نسبتا بیشتری در مقایسه با شیروانی طبقه پایین خواهد داشت. طراحی، ساخت و نصب این گونه سقف‌های شیروانی به تخصص زیادی احتیاج دارد. به همین دلیل هم از قیمت بالاتری برخوردار است. 
 

سقف شیروانی کلاهکی
نمایی از سقف شیروانی کلاهکی

 
 

سقف شیبدار جعبه‌ای

سقف شیروانی جعبه‌ای برای افرادی که به دنبال تقارن نیستند، بهترین انتخاب است؛ چراکه این نوع سقف نمایی کاملا نامتقارن دارد. در سقف جعبه‌ای از دو صفحه شیبدار با ابعاد نابرابر استفاده می‌شود. آب باران با کمک سقف جعبه‌ای به سادگی به پایین ساختمان انتقال می‌یابد.
تفاوت این نوع سقف با سقف شیروانی ساده در طول عمر آن‌هاست. سقف جعبه‌ای دوام و طول عمر بیشتری در مقایسه با شیروانی ساده دارد. همچنین باید بدانید که طراحی این نوع سقف نسبت به سقف‌های شیروانی ساده از پیچیدگی بیشتری برخوردار بوده و نیازمند صرف زمان و هزینه بالاتری است. 

 

سقف شیبدار جعبه ای
نمایی از سقف شیبدار جعبه ای

 

 

سقف شیروانی خمیده

بهترین سقف شیروانی از نظر مدرن بودن، سقف شیروانی خمیده است. در این سقف، سطح مقطع سطوح شیبدار به صورت خمیده طراحی می‌شود. طراحی خاص این سقف‌ها باعث می‌شود تا ساختمان شما نمایی منحصر به فرد و مدرن پیدا کند. سقف شیروانی خمیده از نظر زیبایی بصری نیز بهترین سقف شیروانی است. 
نکته قابل توجه اینجاست که شما می‌توانید میزان خمیدگی این سقف را با توجه به نوع آب و هوای منطقه خود تغییر دهید. به عنوان مثال میزان خمیدگی سقف در مناطقی که وزش باد در آن‌ها زیاد است، نسبت به مناطقی که باراش زیادی دارند، کمتر است. 
همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، یکی از معایبی که برخی از سقف‌های شیروانی دارند، به هم ریختن نمای داخلی ساختمان است. باید بدانید که این مشکل هنگام استفاده از سقف‌های شیروانی خمیده ایجاد نمی‌شود. انتخاب سقف خمیده برای ساختمان باعث می‌شود تا سقف خانه شما از داخل هم شیک و زیبا به نظر برسد. نکته آخر که باید در رابطه با این نوع سقف بدانید، هزینه آن است. قیمت سقف شیروانی جعبه‌ای نسبت به سایر سقف‌ها بیشتر است؛ چراکه ساخت و طراحی آن با پیچیدگی‌های بیشتری همراه می‌باشد.   
 

سقف شیروانی خمیده
نمایی از سقف شیروانی خمیده

 
 

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با بهترین مدل سقف شیروانی آشنا کنیم. پس از مطالعه این مطلب و بررسی ویژگی‌های ساختمان مورد نظر خود، می‌توانید با دید بازتری نسبت به تهیه و خرید انواع سقف شیروانی اقدام نمایید و از مزایای این سقف‌ها در ساختمان بهره مند شوید.
شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت سقف شیروانی و شرایط خرید آن با کارشناسان ما در مجموعه آهن آنلاین تماس بگیرید. همکاران ما پاسخگوی سوالات شما خواهند بود. 
در پایان از شما تقاضا می‌کنیم تا نظرات و پیشنهادات خود را در این رابطه، از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.  

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.