آهن آنلاین
پیش بینی قیمت مس در سال ۱۴۰۰

پیش بینی قیمت مس در سال ۱۴۰۰

چهارشنبه 29 بهمن 1399
زمان مطالعه: 8 دقیقه

در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ وضعیت بیشتر فلزات اساسی از جمله مس به دلیل بدتر شدن تنش‌های بین آمریکا و چین در نوسان و با شیب رو به پایین همراه هستند. اما نکته دیگری که در پیش بینی قیمت مس در سال ۱۴۰۰ باید در نظر بگیریم، مساله ناآرامی‌ها در کشور شیلی است. شیلی بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده مس در دنیاست که علاوه بر ۱۶ معدن بزرگ مس در دنیا، بزرگ‌ترین معادن روباز و زیرزمینی دنیا را نیز در خود جای داده است. بنابراین بحران‌های موجود در شیلی می‌تواند تهدیدی برای تولید و صادرات مس و به‌طبع قیمت لوله مسی و دیگر محصولات این فلز در کشورهای جهان باشد.
در سال ۲۰۲۰ با شیوع کرونا قیمت کومودیتی‌ها کاهش چشم‌گیری داشت. همان‌طور که روی نمودار نیز مشخص است قیمت در ماه مارس و جولای از ۶۲۰۰ دلار به ۴۸۰۰ دلار رسید و با کاهش نسبتا شدید شاخص دلار و افت ارزش ارزهای جهانی قیمت مس و سایر کومودیتی‌ها تا حدود ۸۳۰۰ دلار رشد کرده است.

پیش بینی قیمت مس در سال ۲۰۲۱

همان‌طور که اقتصاد جهانی به دنبال تاثیرات همه‌گیر Covid-19 شروع به رشد می‌کند، مدیر کالاها و دارایی گروه CPM انتظار دارد که بازارهای فلزات اساسی نیز در سال ۲۰۲۱ با حمایت از افزایش قیمت‌ها به حالت عادی برگردند. وی در مصاحبه‌ای گفت:
«ما در حال حاضر شاهد عرضه و تقاضای عادی تقاضا برای بازگشت به سطح قبل از همه‌گیری در بازارهای فلزات اساسی هستیم، گرچه تا سال ۲۰۲۱ با افزایش هزینه‌های دولت‌های سراسر جهان، در درجه اول از طریق سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی به افزایش تقاضا کمک خواهد شد و قیمت‌های فلزات اساسی افزایش خواهد یافت.»
وی همچنین پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ها در سال ۲۰۲۲، البته در سطح متوسط‌تر، دوباره افزایش یابد. سانچز گفت که اختلافات تجاری، به‌ویژه بین ایالات متحده و چین تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت، اما بسیار بعید است که باعث ایجاد اصطکاک بین دو کشور در مورد فلزات اساسی مانند مس، نیکل و روی شود. سانچز خاطرنشان کرد، ایالات متحده در چندین کالا از جمله مس به طور فزاینده‌ای خودکفا می‌شود. وی گفت:
«پیش‌بینی قیمت شامل اختلالات بعدی Covid-19 است.»
همچنین افزود: «با این ‌که واکسن‌ها در حال آماده‌سازی هستند، اما هنوز در مورد کارایی آن‌ها تردید وجود دارد و اگر ایمنی ناشی از واکسن‌ها فقط شش ماه یا یک سال طول بکشد، ما می‌توانیم سال آینده شاهد شیوع بیشتر یا بازگشت ویروس در سال ۲۰۲۲ باشیم.»
تحلیل‌گران پیش‌بینی ۱۲ ماهه خود برای فلز مس را به ۹۵۰۰ دلار رساندند، در حالی که پیش‌بینی قبلی آن‌ها ۷۵۰۰ دلار بود. آن‌ها معتقدند که حتی بعید نیست در نیمه اول سال ۲۰۲۲ میلادی مس رکوردهای سال ۲۰۱۷ را شکسته و به قیمت‌‌هایی در حدود ۱۰۱۷۰ دلار برسد! با توجه به نتیجه همه‌پرسی قانون اساسی شیلی، عرضه مس ممکن است محدودتر شود.
کشوری که بزرگ‌ترین تولیدکننده فلز مس جهان است و اگر قانون اساسی این کشور بازنویسی شود، معدن‌کارانی نظیر بی‌اچ‌پی، گلنکور، آنگلو امریکن و آنتوفاگاستا با مالیات‌های بالاتر یا محدودیت بیشتر در خصوص حق آب روبرو خواهند شد. در این بین محرک‌های اقتصادی و مالی بیشتر، کاهش ارزش دلار، میزان موجودی انبارها و رشد تورم بازار از جمله مواردی هستند که در قیمت این کامودیتی موثر است. 
فلز مس به دلیل انعطاف‌پذیری و رسانایی بالا، بعد از آهن و آلومینیوم سومین فلز پرکاربرد در جهان است. کاربرد مس در صنایع مختلف از جمله صنعت برق، ساخت‌و‌ساز و ساختمان‌سازی، زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل و کارخانجات صنایع مادر بسیار زیاد است. قیمت جهانی مس به عنوان شاخصی تاثیرگذار در قیمت تمام شده محصولات نهایی جهت فعالیت‌های اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد.

مس برای اولین بار بعد از هفت سال به جهت خوشبینی‌های ناشی از بسته حمایتی دولت آمریکا به حدود ۸۰۰۰ دلار رسید. رایان مک کی، تحلیل‌گر TD Securities گفت: «احتمال صعود شدید مس به ۸۰۰۰ دلار با امید به مذاکرات محرک ایالات متحده وجود دارد. سناریوی بهبود چین، یک دلار ضعیف و موج انرژی سبز باعث بالا رفتن قیمت مس شده است، به ویژه با انگیزه ذخیره‌سازی چین بیشتر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد و ماهیت آن استراتژیک‌تر بود.»
افزایش قیمت فلزات برای معدن‌چیان یک مزیت محسوب می‌شود، به تازگی سهام تولیدکنندگان متمرکز بر مس از جمله Antofagasta Plc و Freeport-McMoRan به بالاترین رکورد چندساله رسیده است. علاوه بر این، هزینه‌های تولید کاهش یافته است و زمینه را برای سال سودآوری فراهم می‌کند. مس با ۱/۴ درصد افزایش به ۸/۰۲۸ دلار در هر تن رسید که بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۳ است و در ساعت ۵:۵۱ بعد از ظهر ۷/۹۸۵ دلار فروخته شد. در بورس فلزات لندن، سایر فلزات مخلوط شدند و نیکل ۰/۲ درصد و آلومینیوم ۰/۲ درصد افزایش یافت. اوی هامبرو، رئیس جهانی سرمایه‌گذاری شرکت، به بلومبرگ گفت که BlackRock انتظار دارد مس در اوج جدیدی در همه دوره‌ها به بالاترین حد خود برسد. موفقیت نسبی چین در مهار همه‌گیرى و خوش‌بینی در مورد رشد اقتصادى جهان در سال آینده با رواج واکسن‌ها باعث افزایش سود کالاهای صنعتى از سنگ آهن تا نفت می‌شود. این یک چرخش قابل توجه برای مس است که بیش از ۵۰ درصد از بالاترین رکورد در سال ۲۰۱۱ سقوط کرد و در طی رکود در ۱۶-۲۰۱۵ و در اوایل سال جاری به زیر ۵۰۰۰ دلار در هر تن معامله شد.

در حالی که بسیاری انتظار دارند با شروع بازگشت به حالت عادی جهان، قیمت نفت در کوتاه‌مدت دوباره برگردد، اما با افزایش سرعت انتقال انرژی، در مورد چشم‌انداز بلندمدت آن تردید وجود دارد. از طرف دیگر، مس به دلیل استفاده در سیم‌کشی برق احتمالا از این تغییر تکنولوژی بهره‌مند خواهد شد.

در کوتاه‌مدت، مس در حال افزایش از طریق تامین زیاد و تقاضای زیاد است. مصرف‌کننده برتر چین ماه گذشته با افزایش سطح انعطاف‌پذیری و با رها شدن کشور از بیماری همه‌گیر، میزان رکورد خود را شکست. در میان نشانه‌های فشار بر بازار مس می‌توان به این اشاره کرد که موجودی انبارهای ترکیبی ردیابی شده توسط بورس اوراق بهادار، به پایین‌ترین سطح شش ساله سقوط کرده است.
هنوز هم افزایش مس ممکن است در معرض کند شدن باشد. Citigroup Inc در اوایل ماه جاری هشدار داد که فلز پس از تجمع اخیر بیش از حد داغ برای رسیدگی است و در صورت عدم حمایت از بازار فیزیکی، ممکن است قیمت‌ها مجددا بازپس‌گیری شوند. از لحاظ تکنیکال، شاخص مقاومت نسبی LME14 روزه مس، در روز جمعه ۷۷/۴ بود و عمدتا به مدت سه هفته حتی با افزایش قیمت‌ها، در قلمرو خود بیش از حد خرید باقی مانده است.

پیش بینی قیمت مس در سال ۱۴۰۰

برای پیش‌بینی قیمت مس در سال 1400 از نمودار زیر استفاده شده است. در یک تحلیل تکنیکالی که برای تحلیل و پیش‌بینی قیمت آهن‌ آلات هم استفاده می‌شود، در یک بازه زمانی بلند‌مدت، از ۱۹۹۰ تاکنون، الگوی قیمت جهانی مس بررسی شده است. بر طبق این الگو می‌توان گفت که مس در ابتدای سال ۲۰۰۶ در بیشترین مقدار نسبت به ۳۰ سال گذشته خود قرار گرفته و این سال نقطه شروعی برای یک کانال صعودی بلندمدت برای سال‌های پس از ۲۰۰۶ بوده است. همان‌طور که بر روی نمودار می‌بینیم، احتمالا ناحیه قیمت 9500 دلار، مقاومت میان‌مدت قیمت مس باشد. طی ماه گذشته قیمت مس با برخورد به ناحیه مقاومتی هفت هزار دلار، نزولی شده و همچنین معاملات آتی مس نیز با کاهش همراه بوده است. به نظر می‌رسد مقاومت 9000 دلار، مقاومت سختی باشد و همان‌طور که بر روی نمودار هویدا است، طی چند ماه ماه اخیر این مقاومت شکسته شده است. احتمالا دلیل عمده این افزایش قیمت، اقدام روسیه در اعمال عوارض 15 درصد صادرات مس تعطیلی کارخانه‌های اسید سولفوریک شیلی و افزایش تقاضای چین (بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در دنیا) باشد و همینطور داده‌های به دست آمده اقتصاد کلان چین که نشان از کاهش رشد اقتصادی چین دارد، در کنار عامل رشد اقتصادی آمریکا که پیام افزایش بهره دلار توسط فدرال رزرو را می‌دهد، از مهم‌ترین عوامل رشد قیمت مس هستند؛ انتظار داریم مهم‌ترین مقاومت تکنیکال در بلندمدت ناحیه ۱۱۰۰۰ دلاری باشد.

 

نمودار نواسانات بلندمدت قیمت مس در سال 1400
منبع: سایت ime.com

 

همان‌طور که بر روی نمودار زیر می‌‌بینید، قیمت مس کاتد در بورس کالا طی یک سال گذشته از حدود ۶۰۰ هزار ریال به حدود دو میلیون ریال رسیده است. این مساله نشان‌دهنده این است که قیمت مس کاتد هم روند با قیمت دلار حرکت می‌کند و در بازار ایران قیمت ارز اهمیت پررنگ‌تری نسبت به قیمت‌های جهانی دارد. تغییرات قیمت جهانی نسبت به تغییرات نرخ برابری دلار به ریال ناچیز است؛ در نتیجه باید تلاش کنیم تا جای ممکن به قیمت ارز توجه کنیم و بر اساس آن خرید کنیم. البته در یکسال گذشته قیمت‌های جهانی تغییرات شدیدی داشته و از حدود ۵۰۰۰ دلار به نزدیکی ۱۰۰۰۰ دلار رسیده است.

 

نمودار قیمت میانگین مس در بورس کالا در سال 1400

 

جمع‌بندی

در نهایت اگر روند پیش‌بینی شده برای قیمت مس جهانی و قیمت ارز در داخل را در نظر بگیریم، قیمت این فلز سرخ احتمالا در بلندمدت همچنان رو به صعود باشد؛ در نتیجه سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند جذاب است. در بازار ارز همچنان نگرانی‌های سیاسی برقرار است و امکان افزایش قیمت ارز نیز میسر است. در سال آینده احتمال افزایش قیمت مس تا حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد، نسبت به قیمت‌های حال حاضر وجود دارد؛ همچنین امکان کاهش قیمت حدودا ۳۰ درصدی نیز هست و این در صورتی است که قیمت ارز به حدود کف حمایتی آن یعنی عدد ۲۱۰۰۰ تومان برسد و قیمت مس نیز تا حدود ۸۰۰۰ دلار افت کند. در نهایت باید به این نکته توجه کرد که با افت قیمت دلار و مس احتمالا موقعیت خرید این فلز بهتر خواهد بود. طبعا با دلار ۲۴۰۰۰ تومانی و مس حدودا ۱۰۰۰۰ دلاری، خرید این فلز ریسک بسیار بالایی دارد.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.