آهن آنلاین
پیش ‌بینی قیمت آهن و میلگرد در سال 1403

پیش ‌بینی قیمت آهن و میلگرد در سال 1403

شنبه 24 دی 1401
زمان مطالعه: 24 دقیقه

امروزه آهن آلات به دلیل استفاده زیادی که در فرایند ساخت ساختمان‌ها و صنایع مختلف دارند، بسیار اهمیت پیدا کرده‌اند. به همین دلیل نوسانات قیمتی در این بازار، می‌تواند بر روی قیمت مسکن یا محصولات صنعتی دیگر تاثیر بگذارد. بر این اساس، پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1403 اهمیت زیادی دارد.

با توجه به اهمیت پیش بینی قیمت میلگرد و آهن در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری استراتژیک در صنعت فولاد، انجام تحلیل‌های علمی و تخصصی در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین، با توجه به نوسانات قیمتی گاهاً غیرقابل پیش‌بینی‌ترین مقطع فولادی در بازارهای جهانی، پیش بینی دقیق قیمت میلگرد و آهن در سال 1403 است. تعیین قیمت میلگرد و آهن در آینده از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا با توجه به تغییرات پیچیده و پویا در بازارهای جهانی، پیش بینی دقیق قیمت این محصولات به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ صنعت فولاد محسوب می‌شود.

در این مقاله از آهن آنلاین قصد داریم بر اساس عوامل مختلف و با در نظر گرفتن قیمت آهن آلات در سال 1403 یا روند تغییرات آن، یک پیش بینی دقیق در این رابطه ارائه دهیم. 

اهمیت پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1403 چیست؟

قیمت آهن آلات تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و می‌تواند بر روی روند بازار تاثیر بگذارد. برای مثال قیمت مسکن و رونق ساخت و ساز در آن، تا حد زیادی به قیمت آهن آلاتی مانند میلگرد یا تیرآهن بستگی دارد. همچنین صنایع عمرانی و راه‌سازی نیز تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند. به همین دلیل، قبل از ورود به سال 1403 لازم است که روند این تغییرات را پیش بینی کنیم تا بدانیم که تغییرات در بازارهای مسکن یا امور راه‌سازی به چه صورتی انجام می‌شوند.

بررسی عوامل موثر بر قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۳

قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی معمولا بر اساس میزان عرضه و تقاضا در بازار تعیین خواهد شد. به همین جهت با شروع فصل گرما و افزایش تقاضا برای خرید این محصولات فلزی، قیمت‌ها نیز به تدریج افزایش یافته که این امر کاملا از سوی کارشناسان این حوزه قابل پیش بینی است. از سوی دیگر، در طول فصل زمستان قیمت قطعات فولادی معمولا ثابت است یا به نوعی سیر نزولی را تجربه می‌کند. اما زمستان امسال برخلاف سال‌های گذشته، علاوه بر تاثیر پذیری از سرما و کاهش میزان تقاضا از سوی مردم، قیمت این محصولات به شدت تحت تاثیر نرخ ارز خصوصا دلار قرار گرفت.

عوامل داخلی

در این بخش به بررسی عوامل داخلی موثر بر قیمت آهن آلات می‌‌پردازیم.

  • قیمت مواد اولیه

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن آلات، قیمت تمام شده مواد اولیه از جمله قیمت قراضه و سنگ آهن خواهد بود. در مرحله ابتدایی ساخت قطعات فولادی، هزینه مواد اولیه مورد استفاده برای تولید را از جمله عوامل مهمی می‌توان برشمرد که بر قیمت نهایی آن‌‌ها تاثیر قابل توجهی دارند. همان‌گونه که اشاره شد، از مواد اولیه‌ای همچون قراضه آهن، سنگ آهن و سایر مواد پایه مانند نیکل و کروم برای تهیه و ساخت میلگرد و دیگر قطعات فولادی استفاده خواهد شد. لذا افزایش قیمت این مواد اولیه به دلایل مختلف مانند کمیاب شدن و حتی کاهش عرضه، موجب تاثیرگذاری بر قیمت نهایی این محصولات خواهد شد.

 

سنگ آهن، مواد اولیه تاثیرگذار برقیمت آهن آلات
سنگ آهن، مواد اولیه تاثیرگذار برقیمت آهن آلات

 

  • قیمت قراضه آهن

برای پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1403 ابتدا می‌بایست قیمت سنگ آهن را مورد بررسی قرار دهیم. این عنصر به عنوان مواد اولیه در ساخت و تولید میلگرد بکارگرفته می‌شود، بنابراین قیمت آن به تنهایی می تواند تاثیر بسیار زیادی در قیمت گذاری و پیش بینی قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۳ داشته باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 1402، میزان تقاضا برای سنگ آهن روند افزایشی داشته و قیمت سنگ آهن روز به روز روند افزایشی به خود گرفته است. لذا این افزایش قیمت سنگ آهن، موجب افزایش قیمت تمام مقاطع فولادی خواهد شد.

  • حامل های انرژی

بخش دیگر تولید فلزات شامل استفاده از حامل‌‌های انرژی برای تولید محصول نهایی است. با این حال، فلزات مختلف با نیازهای فرآوری و هزینه‌های تولید، تفاوت‌‌هایی با یکدیگر دارند که بر قیمت نهایی آن‌‌ها تاثیرگذار است. از طرفی، قیمت تیرآهن و قیمت نفت، به همدیگر وابسته هستند. یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار بر قیمت مقاطع فولادی، کاهش یا افزایش قیمت نفت خواهد بود.

قیمت نفت، همانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌‌کند که کاهش آن، رشد اقتصادی کشورهای مصرف‌کننده را  به دنبال داشته و افزایش آن، منجر به رشد اقتصادی کشورهای تولیدکننده خواهد شد. با توجه به این مسئله، می‌توان گفت که قیمت خام و مواد اولیه‌ی آهن آلات، یکی از عوامل اصلی در افزایش یا کاهش قیمت این محصولات به شمار می‌‌رود.

  •  سیاست های دولت

دولت‌ها همواره از ابزارهای مختلفی جهت تنظیم بازارهای داخلی استفاده می‌کنند. یکی از بازارهایی که همیشه تحت نظارت دولت‌ها قرار دارد، بازار آهن‌آلات است. تأمین تقاضای بالقوه برای این محصولات فولادی، پیچیدگی‌هایی را برای تأمین تعادل در بازار ایجاد خواهد کرد که موجب می‌شود دولت‌ها در تعیین قیمت انواع آهن آلات و رقابت در بازار نقش تاثیرگذاری را ایفا کنند. یکی از اقدامات دولت برای تنظیم قیمت محصولات فلزی، تعیین نرخ ارز خواهد بود. با توجه به اینکه بسیاری از کالاهای صادراتی کشور با نرخ ارز ملی معامله می‌شود، افزایش نرخ ارز می‌تواند افزایش هزینه مقاطع فولادی را در پی داشته باشد. از طرفی، با توجه به نقش تنظیمی دولت در بازار، می‌‌تواند نرخ آهن آلات را به صورت مستقیم یا از طریق کنترل و محدود کردن واردات و صادرات این محصولات، تعیین نماید.

  •  تعرفه های صادراتی و وارداتی

افزایش تعرفه واردات آهن آلات توسط دولت در وهله اول موجب افزایش قیمت‌‌های داخلی بازار آهن آلات  کشور و رونق صنایع داخلی آن می‌‌گردد. اما در قدم بعدی آثار مقابله به مثل کشورهایی که دارای تعاملات تنگاتنگ اقتصادی با کشور ما هستند بطور واضح مشخص نیست که در نهایت چه تبعاتی را برای اقتصاد ایران به همراه خواهد آورد. از طرفی، اقدام متقابل سایر کشورهای طرف تجارت با ایران در افزایش تعرفه سایر کالاهایی که منشأ وارداتی از صنایع مرتبط دارند؛ در نهایت موجب افزایش قیمت کالایی در بازارهای داخلی و صنایع پایین دستی آن‌‌ها خواهد شد.

  • شرایط اقتصادی

در همه کشورها وضعیت اقتصادی می‌تواند سبب افزایش یا کاهش نرخ محصولات فولادی شود. در صورتی که دولت نقش حمایت‌کننده از بازار آهن‌آلات و مقاطع فولادی داشته باشد، قیمت این محصولات نیز با کاهش روبرو خواهد شد، اما در مواقعی که ارزش پول ملی کشور کمتر شود، به‌طور مستقیم قیمت فولاد هم روند افزایشی می‌‌گیرد. مثلا در مواقعی که دولت تصمیم به افزایش ساخت و ساز می‌گیرد، تقاضا از جانب خریداران هم بیشتر شده و قیمت‌ها هم متناسب با آن افزایش خواهند یافت.

  •  نرخ تورم

رشد متوالی و کلی قیمت‌ها که آن را به نام تورم می‌‌شناسند، یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصادی بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه به حساب می‌‌آید. این در حالی است که کشورهای درحال‌توسعه بیش از 60 درصد از تولید فولاد جهان را دارند. از سوی دیگر، بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به دلیل کاهش هزینه‌های تولیدی و برخورداری از نیروی کار ارزان، کارخانه‌های تولیدی خود را به کشورهای درحال‌توسعه منتقل کرده‌اند که این امر موجب شده تا محصولات فولادی تحت تأثیر تورم حاکم بر آن کشور قرار گرفته و در نتیجه وقوع نوسانات در قیمت مقاطع فولادی را شاهد باشیم.

  • نرخ ارز

پس از افزایش شدید نرخ دلار در ابتدای سال 1403 که از حدود 60 هزار تومان به حدود 72 هزارتومن افزایش پیدا کرد، قیمت محصولات فولادی هم به تبع از آن روند افزایشی به خود گرفت. در حال حاضر، نرخ دلار بین 70 تا  72 هزار تومان در نوسان است. ثبات فعلی نرخ دلار را می‌توان یکی از دلایل اصلی اصلاح قیمت میلگرد و دیگر قطعات فولادی دانست. البته باید اشاره کنیم که فعالان بازار در سال جاری انتظار تغییر مسیر و افزایش قیمت محصولات فولادی را دارند.

 با در نظر گرفتن عواملی همچون کسری بودجه دولت، احتمال افزایش نرخ بنزین، کاهش درآمدهای نفتی و تداوم تحریم های اقتصادی علیه ایران، اینگونه به نظر می‌رسد که تمامی فعالان بازار آهن آلات، افزایش نرخ ارز در آینده نزدیک را قابل پیش بینی ارزیابی می‌کنند. می توان این‌طور نتیجه گرفت که در سال آینده نرخ تورم و قیمت کالاها روند افزایشی را تجربه خواهد کرد. لذا به دلیل تاثیرپذیری بازارهای مختلف از یکدیگر، تغییرات در هر یک بازارها سبب تغییرات بازارهای دیگر نیز خواهد شد.

  • وضعیت نقدینگی

از دیگر مشخصه‌‌هایی که می‌تواند بر قیمت محصولات فولادی در ۱۴۰۳ تاثیر بگذارد کمبود نقدینگی خواهد بود. به‌‌گونه‌‌ای که کاهش تقاضای آهن و فولاد در حوزه مسکن را رقم می‌‌زند. در نتیجه انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود داشته و متقاضیان آهن آلات را در فاز انتظار فرو می‌‌برد و مانع از خرید آهن‌آلات خواهد شد.

  • میزان تولید داخلی

تاثیر نرخ تولید بر قیمت آهن آلات به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. به‌عنوان مثال اگر نرخ تولید آهن آلات افزایش یابد، عرضه این محصولات نیز افزایش می‌یابد. این یعنی با افزایش عرضه این محصولات، تقاضا نسبت به مقدار عرضه کمتر خواهد بود که خود می‌تواند منجر به کاهش قیمت آهن آلات شود. از طرفی، با افزایش نرخ تولید ممکن است هزینه‌های تولید مقاطع فولادی کاهش یابد. به عنوان مثال، افزایش نرخ تولید می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های تولید این فلزات به دلیل بهره‌وری بیشتر، مشارکت کارگران بیشتر یا حتی استفاده از تجهیزات پیشرفته‌تر گردد.

عوامل خارجی

عوامل خارجی نیز از جمله عوامل موثر قیمت آهن آلات هستند که در ادامه به بررسی آن‌‌ها خواهیم پرداخت.

  • قیمت جهانی فولاد

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت آهن آلات تورم و قیمت جهانی فولاد است. چراکه با افزایش قیمت این محصولات در سطح جهانی، در ایران هم آهن‌آلات گران خواهد شد و قیمت‌ها به صورت روزانه و در بیشتر مواقع به صورت لحظه‌ای افزایشی می‌‌شود. همچنین گفتنی است کشورهای پیشرفته و توسعه یافته برای کاهش هزینه‌های تولید خود و برای اینکه بتوانند از نیروی کار ارزان استفاده نمایند، کارخانجات تولیدی خود را به کشورهایی منتقل کرده‌اند که در حال توسعه هستند. از این رو قیمت جهانی فولاد و تورم هم از عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن آلات به شمار می‌روند.

  • روند قیمت ها در بازار جهانی

افزایش قیمت جهانی آهن آلات ممکن است به تغییرات قیمتی و نوسانات بازار محصولات ساختمانی در ایران منجر شود. سازماندهی صنعت ساخت و ساز و اعمال سیاست‌های تعیین قیمت مناسب در داخل به منظور کاهش تاثیرات منفی این نوسانات، از جمله چالش‌هایی است که دولت ایران با آن مواجه است.

قیمت جهانی فولاد در واقع همان قیمت های صادراتی کشورهای تامین کننده در بازار های داخلی و خارجی محسوب می‌‌گردد. شاخص قیمت جهانی آهن آلات و محصولات فولادی یکی از فاکتورهای مهمی است که تحولات قیمت جهانی این محصولات را برمبنای یک سال پایه نشان خواهد داد. ایران نیز در تعیین این قیمت های جهانی نقش قابل توجهی دارد. در حال حاضر محصولاتی از ایران مانند بیلت و اسلب برای تعیین قیمت جهانی آهن به عنوان یک معیار در نظر گرفته خواهند شد.

  • قیمت میلگرد، تیرآهن، پروفیل و ورق در کشورهای دیگر

به طور کلی قیمت آهن آلاتی مانند میلگرد، پروفیل و ورق در کشورهای همسایه مانند ترکیه برای فعالان حوزه آهن آلات در مقایسه با کشورهای دوردست از اهمیت بالاتری برخوردار است. همچنین قیمت آهن در کشورهای منطقه از جمله برخی از کشورهای شوروی سابق که به آن CIS گفته می‌شود هم اهمیت زیادی دارد. علاوه بر قیمت آهن الات در ترکیه و منطقه‌ی سی آی اس، قیمت آهن آلات در چین که به عنوان بزرگترین تولیدکننده‌ی فولاد در جهان شناخته می‌‌شود هم از اهمیت بسیاری برای تمامی کشورهای دنیا برخوردار است. کشور چین که حدود نیمی از فولاد دنیا را تامین می‌‌کند، بازار فولاد در همه‌ جهان را تحت سلطه‌ خود دارد و تحت تأثیر قرار می‌دهد. تحلیل‌گران باتجربه بازارهای جهانی آهن در تمامی نقاط دنیا به دقت تغییر و تحولات اقتصادی و سیاسی چین را رصد می‌کنند تا بدین طریق بتوانند از آینده‌ قیمت‌های جهانی فولاد آگاه شوند.

به عنوان مثال زمانی که دولت چین به دلیل سیاست‌های محیط زیستی قصد داشت تا تولید فولاد چین را کاهش دهد، نگرانی‌هایی در جهان صورت گرفت که با کم شدن تولیدات فولاد چین عرضه‌ آن در بازارهای جهانی کاهش یافته و درنتیجه قیمت‌ آهن در دنیا افزایشی شود.

 

انواع مقاطع فولادی (میلگرد، پروفیل، تیرآهن)
انواع مقاطع فولادی (میلگرد، پروفیل، تیرآهن)

 

از طرف دیگر، زمانی که رکود در بخش ساخت‌وساز و بازار مسکن چین زیاد شد، این انتظار در دنیا شکل گرفت که تقاضای فولاد چین به عنوان پرمصرف‌ترین کشور جهان کاهش یافته و درنتیجه تقاضای کل جهان کم خواهد شد و در نتیجه قیمت فولاد روند کاهشی را تجربه می‌‌کند که البته همینطور نیز شد. بنابراین فعالان بازار آهن در ایران هم باید به دقت تغییر و تحولات سیاسی-اقتصادی کشورهایی مانند چین را رصد کنند تا بتوانند بر مبنای آن آینده‌ی بازار آهن آلات را پیش‌بینی و تصمیمات بهتری در این خصوص اتخاذ کنند.

  • شرایط اقتصاد جهانی

قیمت آهن آلات، نقش مهمی در شکل گیری شاخص‌‌های اقتصاد جهانی دارد. قیمت این مقاطع برای بسیاری از صنایع مانند ساخت و ساز، خودروسازی و غیره تعیین کننده کلیدی هزینه تولید خواهد بود. افزایش قیمت مقاطع فلزی می تواند سبب افزایش قیمت تمام شده کالاها و خدمات و در پی آن افزایش نرخ تورم گردد. این امر می‌‌تواند بر هزینه‌‌های مصرف کننده و رشد اقتصادی کلی یک کشور تأثیر قابل توجهی داشته باشد. از طرفی دیگر، قیمت‌ پایین این محصولات می‌تواند منجر به کاهش سود برای شرکت‌های معدنی و کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش گردد. این موضوع می‌تواند به طور کلی تأثیر موج‌داری بر کل اقتصاد جهانی داشته باشد.

  • ریسک های اقتصادی و سیاسی

نقش سیاست‌های دولت بر قیمت آهن آلات را نمی‌توان دست کم گرفت. سیاست‌های دولتی در یک کشور تأثیر مهمی بر قیمت آهن آلات دارند، زیرا دولت‌ها از طریق اعمال سیاست‌های مالی، تجاری و صنعتی می‌توانند در صنعت آهن آلات موثر باشند. دولت به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بر بازار آهن آلات می‌تواند تأثیر بگذارد. این تأثیرات لزوماً سبب رونق بازار نشده و برخی از این تصمیمات حتی باعث رکود و سقوط بازار آهن خواهند شد. از جمله این تصمیمات می‌توان به بازارسازی و بازاریابی در جهان به منظور تولیدات بخش خصوصی و تسهیل فروش کالای آن‌ها اشاره کرد. اما به دلایل ارجح بودن سیاست بر اقتصاد در نگاه دولت، عملاً دولت فرصت‌های اقتصادی خود برای ایجاد رونق‌ در بازار آهن آلات و دیگر بازارها را از دست داده و می‌سوزاند.

در حال حاضر نیز به نظر توافق برجام دور از دسترس است و احتمال برگشت رونق به بازارها مانند رونق ساخت‌وساز و افزایش تقاضای مقاطع طولی فولادی و به دنبال آن رونق بازار آهن تقریباً صفر به نظر می‌‌رسد. توافقی که می‌توانست صادرات و سود تولید کنندگان مقاطع فولادی در کشور را بیشتر کرده و رونق را به بازار آهن آلات برگرداند.

 

میلگرد تولیدی در کارخانه به تصویر کشیدی شده است.
تولید میلگردهای باکیفیت این کارخانه با نام برند حک شده نشان‌دهنده اصالت و کیفیت این محصول است.

تکنیک های پیش بینی قیمت آهن و میلگرد

برای اینکه پیش‌بینی درست و منطقی از قیمت آهن‌آلات داشته باشید، باید از دو روش تحلیل تکنیکال و بنیادی به صورت همزمان استفاده کنید. در تحلیل بنیادی، طبق اخبار و عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها، روند بازار را در درازمدت پیش‌بینی می‌کنند؛ در حالی که در تحلیل فنی یا تحلیل تکنیکال، بر مبنای الگوهای قیمتی، روند بازار را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت پیش‌بینی می‌کنند. 
توجه داشته باشید که استفاده از روش تکنیکال برای پیش بینی قیمت آهن و میلگرد، به دلیل تاثیرپذیری قیمت‌ها از فضای خبری در ایران کاربرد چندانی ندارد. البته بهتر است این نوع از تحلیل را کاملا کنار نگذاشته و از آن نیز استفاده کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که بعد از اتفاقات سیاسی و اقتصادی، پیش‌بینی‌های خود را به‌روز کنید.  

پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده

با توجه به اینکه تحلیل قیمت میلگرد یک امر تخصصی است، متخصصان با بررسی اخبار، تحلیل بنیادی و تکنیکال این کار را انجام می‌دهند. اما شما نیز می‌توانید با بررسی برخی عوامل تاثیرگذار در بازار میلگرد، قیمت آینده آن را پیش بینی کنید و با داشتن آگاهی بیشتر نسبت به خرید و فروش آن، اقدامات لازم را انجام دهید.

بهترین راه برای پیش‌بینی قیمت‌ها، کمک گرفتن از متخصصان و مراجع مربوطه است. این متخصصان در ابتدا قیمت‌های محصول را در گذشته بررسی کرده و عواملی که در تغییر قیمت‌ها تأثیر داشته‌اند را مورد توجه قرار می‌دهند.

سپس با مرور اخبار مهم ایران و جهان، تأثیر این اخبار را در پیش‌بینی قیمت‌ها بررسی می‌کنند و سپس با استفاده از تحلیل بنیادی و تکنیکال به تحلیل قیمت‌ها می‌پردازند. تحلیل بنیادی شامل بررسی آمار و عملکرد شرکت‌ها و عوامل تأثیرگذار در بلندمدت است، در حالی که تحلیل تکنیکال با استفاده از چارت‌های قیمت به تحلیل قیمت‌ها در کوتاه‌مدت می‌پردازد. امروزه برای پیش‌بینی قیمت آهن، معمولاً از تحلیل تکنیکال و مراجعه به اخبار استفاده می‌شود.

نگاهی به روند تغییرات قیمت میلگرد در سال 1402

به‌جز تغییراتی که قیمت دلار می‌تواند بر بازار آهن اعمال کند، نرخ تورم نیز در این خصوص بسیار تأثیرگذار است. نرخ تورم سالانه درحال‌حاضر، در محدوده 48 درصد و ماهانه در محدوده 3 درصد قرار دارد. این نرخ تورم نشان می‌دهد که تا بهار سال 1403 با افزایش بیش از 10 درصدی قیمت‌ها مواجه هستیم، این افزایش نرخ هم بر بازار طلا تأثیر می‌گذارد و هم بر بازار ارز و آهن. بنابراین با فرض ثابت ماندن نمودار قیمت‌ میلگرد و عدم جهش ناگهانی، به‌مرور و با اعمال تأثیر نرخ تورم، بهای دلار احتمالاً تا 75 هزار تومان نیز میرسد و بیراه نیست که قیمت میلگرد را انتظار داشته باشیم.

آینده قیمت میلگرد

پیش بینی قیمت میلگرد در آینده تحت تأثیر چندین عامل قرار دارد. به طور کلی، عواملی که بر قیمت میلگرد تأثیر می گذارند عبارتند از:

 

تصویر نموادر قیمت میلگرد در بازار آزاد
تصویر نموادر قیمت میلگرد در بازار آزاد

 

عوامل مؤثر بر روند قیمت میلگرد

قیمت میلگرد، به‌طورسنتی تحت تأثیر میزان عرضه و تقاضای بازار است. به‌همین‌دلیل با شروع فصل گرما و بیشتر شدن تقاضا، قیمت‌ها نیز با شیب ملایم و قابل پیش‌بینی رو به افزایش می‌گذارند. ازطرف‌دیگر در طول زمستان قیمت‌ها عموماً ثابت بوده و یا سیر نزولی دارند. اما زمستان امسال برخلاف سال‌های گذشته قیمت میلگرد، بیشتر تحت تأثیر نرخ ارز بود. رشد بهای دلار به‌سرعت اثر خود را بر بازارهای مختلف به‌خصوص بازار آهن و میلگرد اعمال کرد تا شاهد رشد بی‌سابقه قیمت میلگرد در ماه گذشته باشیم.

از سوی دیگر، کشور چین سیاست‌های تازه‌ای در مقابله با کووید صفر اعمال کرده است که با محدود کردن قوانین سختگیرانه همراه بوده است. ازاین‌رو در این کشور جان تازه‌ای به صنعت ساخت‌وساز دمیده شده و میزان تقاضا برای میلگرد هم با افزایش مواجه بوده است. افزایش تقاضای چین به‌عنوان یکی از مهره‌های تعیین‌کننده بازار فولاد جهانی، روی افزایش قیمت‌ها اثرگذار بوده است. به‌همین‌دلیل می‌توان گفت که نوسانات بازار میلگرد در دی‌ماه 1401 و در ادامه تا ماه‌های بعدی، می‌تواند بشدت تحت تأثیر بازار جهانی هم باشد.

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403

بررسی روند خرید و فروش میلگرد در سال 1403 و اتفاقات پیش آمده، نشان می‌دهد که این بازار در شش ماهه نخست سال، افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد. پیش بینی قیمت میلگرد در ایران به صورت قابل توجهی به عوامل متعددی بستگی دارد، بازار فولاد که متشکل از عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و سیاست های دولت است. نقش قابل توجهی در مشخص کردن قیمت این مقطع فولادی دارد. لذا شاخص های اقتصادی همچون نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و نقدینگی بر قیمت میلگرد اثرگذار است.
علاوه بر این رویدادهای سیاسی همچون تنش های بین المللی و تحریم ها به صورت ناگهانی می تواند در تعیین و تغییر قیمت میلگرد تاثیرگذار باشند. بازار جهانی فولاد و شاخص های اقتصادی جهانی از جمله سایر موارد مهم محسوب می شوند.
با در نظر گرفتن نوسانات اخیر بازار فولاد، پیش بینی دقیق قیمت میلگرد در زمان کوتاه دشوار است. با این وجود پس از بررسی عوامل خارجی و داخلی موثر بر نرخ میلگرد، می توان تا حدودی به آینده قیمت میلگرد پی برد.
کارشناسان معتقد هستند که با در نظر گرفتن افزایش تقاضا در فصل بهار و تابستان در این بازه زمانی قیمت میلگرد رشد خواهد داشت.
از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز و قیمت جهانی فولاد متشکل از عواملی هستند که می بایست در ماه های آینده به آن توجه شود.
 

 

نوسانات قیمت میلگرد در سال گذشته 
نوسانات قیمت میلگرد در سال گذشته 

 

پیش بینی قیمت تیرآهن در سال 1403

قیمت تیرآهن در سال 1403 تا حد زیادی به تغییرات نرخ ارز و قیمت دلار وابسته است؛ پیش بینی‌های بازارهای مالی نشان می‌دهند که دلار این روند افزایشی خود را حفظ کرده و حتی ممکن است در سال جدید، همه رکوردها را بشکند. به همین دلیل انتظار می‌رود که در بازارهای معاملاتی هم قیمت تیرآهن افزایش پیدا کند؛ زیرا تولیدکنندگان باید مواد اولیه خود را با قیمت بالاتری خریداری کنند و محصولات وارداتی هم تحت تاثیر این موضوع قرار دارند.

تیرآهن نیز مهم‌ترین عنصر در ساخت اسکلت فلزی است و برای محاسبه هزینه یک سازه، باید قیمت تیرآهن را در نظر داشته باشید. ساختمان‌سازی یکی از حوزه‌هایی است که بیشترین استفاده را از آهن داشته و پیش بینی و تحلیل قیمت آهن برای افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است. 
حجم مصرفی این محصول در ساختمان‌سازی بالا بوده و کوچک‌ترین تغییری در قیمت آهن، تاثیر زیادی در بازار مسکن خواهد داشت. قیمت این محصول نیز در فصول مختلف سال متفاوت بوده و میزان تقاضا، تاثیر زیادی بر افت یا صعود قیمت آن خواهد گذاشت. 

 

تصویر نمودار قیمت تیرآهن در بازار آزاد
تصویر نمودار قیمت تیرآهن در بازار آزاد

 

از لحاظ تکنیکالی روند صعودی قیمت تیرآهن تمام شده و وارد فاز تقریبا بدون روند شده است. قیمت تیرآهن در تاریخ 28 فروردین 1403 با احتساب مالیات بر ارزش افزوده حدودا کیلویی 31 هزارتومن است.

قیمت تیرآهن در روزهای آینده به احتمال زیاد دچار تغییرات چشمگیری خواهد شد. پیش‌بینی قیمت آهن بعد از رویدادهای اخیر اندکی دشوار است و نوسانات زیادی را تجربه خواهیم کرد چرا که همچنان عواملی مانند تغییرات در بازار جهانی می‌توانند بر قیمت‌ها اثرگذار باشند. با این‌حال درصورتی‌که شاهد جو آرامی در جهان باشیم، احتمال کاهش جزئی و یا افزایش جزئی قیمت در همه بازارها به‌ویژه بازار فولاد خواهیم بود.

روند تغییرات قیمتی آهن در سال 1403

در سال 1403 در ماه‌های ابتدایی، ثبات قیمت نسبتا خوبی را در بازار آهن شاهد بودیم. رشد ملایم قیمت‌ها در فصل ساخت‌و‌ساز نسبتا قابل پیش‌بینی بود. با این‌حال در اواخر پاییز، با جهش ناگهانی در قیمت دلار و رشد تورم همراه بودیم که قیمت تیرآهن را نیز به ناچار بالا برد. اما بعد از گذشت چند روز، ثبات نسبی به بازار فولاد بازگشت و شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم. درحال‌حاضر قیمت آهن را در آهن آنلاین به‌صورت روزانه می‌توانید مشاهده کنید. همچنین تغییرات هفتگی، ماهانه و سه ماهه هر محصول در بازار آهن آلات را نیز می‌توانید به‌صورت نمودار در اختیار داشته باشید.

 

تصویر نمودار تغییرات قیمت تیرآهن 16 ذوب آهن اصفهان
تصویر نمودار تغییرات قیمت تیرآهن 16 ذوب آهن اصفهان

 

قیمت تیر آهن در سال 1403، می‌تواند بستگی به شرایط کشور، صعودی یا نزولی باشد. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که شرایط و عوامل مختلف نشان‌دهنده سیر صعودی هستند که باتوجه به نرخ ارز و تورم داخلی، شیب افزایش قیمت‌ها می‌تواند از کم تا زیاد متغیر باشد.

پیش بینی قیمت ورق در سال 1403

قیمت ورق سیاه در سال 1403 تا حد زیادی به نوع آن و میزان عرضه و تقاضا وابسته است. با این حال، مانند دیگر بخش‌های بازار نیز می‌توان انتظار تاثیرپذیری از شرایط بازار ارز را در خرید و فروش ورق آهنی مشاهده کرد. یعنی در انتهای سال که نرخ دلار تا حد زیادی افزایش پیدا کرده، نمودار این بازار هم صعودی شده و همین موضوع توانسته قیمت را تحت تاثیر قرار دهد. با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که قیمت ورق در سال 1403 هم روند افزایشی دارد و تا انتهای سال به قیمت بیشتری می‌رسد.

تخمین قیمت ورق سیاه در سال 1403

ورق سیاه یا ورق نورد گرم، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنایع خودروسازی، پتروشیمی، ساختمان‌سازی و برخی از صنایع دیگر از جمله حوزه‌هایی هستند که از این محصول استفاده می‌‌کنند و همین امر در قیمت این نوع از آهن‌آلات تاثیر زیادی دارد. قیمت ورق سیاه در ایران همواره تحت تاثیر عوامل زیادی قرار داشته و به دلیل استفاده از آن در صنایع مهم، تحلیل قیمت ورق سیاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 
میزان عرضه و تقاضا، شاخص PMI چین، قیمت اسلب و قراضه، نوسانات قیمت ارز، تاثیر تورم جهانی، هزینه حمل‌ونقل و شاخص FOB چین، همگی جزو عواملی هستند که بر قیمت این محصول تاثیر می‌گذارند. تقاضای این محصول در نیمه دوم سال بیشتر بوده و برخلاف سایر محصولات مانند آهن و میلگرد که با شروع بارش افت قیمت پیدا می‌کنند، قیمت ورق سیاه با شروع فصل بارش افزایش خواهد یافت. 

 

تصویر نمودار قیمت ورق سیاه در بازار آزاد
تصویر نمودار قیمت ورق سیاه در بازار آزاد

 

پیش بینی قیمت پروفیل در سال 1403

قیمت پروفیل به عوامل مختلفی مانند ضخامت، سطح مقطع و تولیدکننده بستگی دارد؛ با این حال، شرایط بازار هم می‌تواند بر روی این موضوع تا حد زیادی اثرگذار باشد. البته بهتر است که برای پیش بینی قیمت پروفیل در سال 1403، به سراغ ضخامت‌های مختلف از این محصول برویم؛ اما در کل می‌توان یک روند را برای این تغییرات قیمتی در نظر گرفت. 

همانطور که می‌دانیم پروفیل بیشتر برای ساخت درب و پنجره، کرکره مغازه، پوشش سقف و حفاظ تراس استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان علت افزایش قیمت پروفیل در شش ماهه دوم را رونق گرفتن انجام توکاری‌های ساختمان یا نیاز به عایق سازی محیط دانست. با توجه به این موضوع، می‌توان انتظار داشت که همین روند هم در سال 1403 برای بازار وجود داشته باشد.
همچون تحلیل قیمت میلگرد و آهن، تخمین قیمت پروفیل نیز به عواملی مانند میزان تقاضا و عرضه این محصول، هزینه‌های تولید و مواد اولیه و نرخ ارز بستگی خواهد داشت. 

تحلیل و تخمین قیمت میلگرد و آهن در سال 1403

آهن و میلگرد را می‌توان جزو کالاهای بسیار پرمصرف در صنعت ساختمان‌سازی به شمار آورد. از آنجایی که رونق صنعت ساختمان‌سازی در فصول مختلف متفاوت است، قیمت آهن و میلگرد نیز در هر فصلی متفاوت خواهد بود. فصل بهار و تابستان و دو الی سه ماه آخر سال جزو زمان‌هایی هستند که تقاضا برای خرید این محصولات افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه در این فصول قیمت میلگرد و آهن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. هراس از کمبود برق بهار و تابستان 1403 که عامل افت تولید صنعت فولاد و سیمان کشور خواهد بود، باعث بالارفتن میل به ذخیره سازی و رشد تقاضای شمش فولاد در بازار داخلی شده است.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که برخی از شرایط و اتفاقات، غیرقابل پیش‌بینی هستند و ممکن است در قیمت این محصولات تاثیرگذار باشند. برای مثال پارامترهایی همچون تورم و نرخ دلار در بلندمدت در نظر گرفته شده و طبق رشد یا نزول این موارد، تحلیل قیمت آهن و میلگرد انجام می‌شود؛ اما حوادثی مانند تحریم‌های جدید و سوانحی مانند سیل و زلزله غیرقابل پیش‌بینی بوده و نمی‌توان در تخمین نرخ میلگرد و آهن این موارد را از قبل در نظر گرفت. 

پیش‌بینی قیمت میلگرد در کوتاه‌مدت و بلندمدت، با کمک ابزارهای تحلیل بازار مالی امکان‌پذیر خواهد بود. متأسفانه در هیچ شرایطی امکان پیش‌بینی قطعی وجود ندارد و همواره برخی رویدادهای غیرمنتظره وجود دارند که می‌توانند پیش‌بینی‌ها را با اشکال مواجه کنند. همچنین پیگیری اخبار اقتصادی و سیاسی در سطح جهانی هم می‌تواند در این زمینه راه‌گشا باشد. مهم‌ترین عامل در بازار جهانی، جهت‌گیری کشور چین در بازار فولاد است. این کشور با کاهش یا افزایش میزان تقاضا و همچنین تولید خود می‌تواند موج‌های جدیدی از رکود یا گرانی را در بازار دنیا ایجاد کند. از طرفی کشور روسیه نیز به‌عنوان یکی از قطب‌های صادرات میلگرد در این زمینه می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی داشته باشد. بررسی نمودارهای قیمت آهن و میلگرد در ماه‌ها و سال‌های گذشته معیار خوبی برای پیش بینی قیمت این محصولات در آینده به حساب می‌آیند. 

 

بودجه عمرانی و جاری سال
نموادار درصد تحقق بودجه عمرانی و جاری در طی سالهای 86 تا 96

 

آهن آنلاین؛ مرجعی مطمئن برای اطلاع و پیش بینی قیمت آهن و میلگرد

آهن‌آلات در بسیاری از صنایع کشور به عنوان کالایی حیاتی به حساب می‌آیند. ادامه فعالیت بسیاری از صنایع مانند خودروسازی، مسکن و پتروشیمی به این محصولات وابسته بوده و قیمت آهن کیلویی در محصولات حاصل از این صنایع نیز تاثیرگذار خواهد بود. برآورد و تخمین بهای این مقاطع و اطلاع از قیمت این محصولات در آینده، برای بسیاری از صنایع و افراد اهمیت زیادی دارد.
در این مقاله از آهن آنلاین به پیش بینی قیمت میلگرد و آهن در سال 1403 پرداخته و عوامل موثر بر قیمت این محصولات را مورد بررسی قرار دادیم. ما در مجموعه آهن آنلاین فعالیت خود را در زمینه اطلاع‌رسانی بازار آهن، از سال 1386 آغاز کردیم و امروزه با فروش انواع میلگرد، آهن، ورق سیاه، نبشی و سایر آهن‌آلات ساختمانی و صنعتی، اطلاع و به‌روزرسانی قیمت محصولات فولادی، درج اخبار لحظه‌ای بازار آهن و ایجاد شبکه اجتماعی منحصربه‌فرد برای تبادل نظر کاربران سایت آهن آنلاین، آماده خدمت‌رسانی به مشتریان عزیز هستیم.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

پیش بینی قیمت میلگرد و آهن در سال 1402 چگونه است؟

پیش بینی قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن با توجه به پیش بینی تکنیکالی که صورت گرفته است، دیگر روند صعودی ندارند و به ترتیب دارای کف حمایتی مشخصی هستند. اما باز هم در بازار فولاد هیچ چیز مشخص نیست و امکان صعود یا نزول بهای این دو محصول فولادی پرکاربرد وجود دارد.

چه عواملی بر قیمت آهن و میلگرد تاثیر گذارند؟

عوامل مختلفی بر قیمت میلگرد و قیمت آهن‌آلات موثر هستند که برخی از این موارد شامل عرضه و تقاضا، قیمت دلار آزاد و دلار نیمایی، نرخ تورم، قیمت نفت و غیره می‌شوند.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
صیاد
22 مهر 1400
پاسخ دهید
قیمت میلگرد
پاسخ
ahanonline پشتیبان آهن آنلاین
همه روزه و همه ساعت می‌توانید از طریق لینک زیر از قیمت روز میلگرد در انواع گوناگون با خبر شوید و از طریق تماس با شماره 02154712 اقدام به خرید کنید. . . https://ahanonline.com/product-category/میلگرد/قیمت-میلگرد/
user
تا کی باید این وضعیت روند سعودی داشت باشد
04 آبان 1400
پاسخ دهید
تا کی باید اهن این وضعیت روند سعودی داشت باشد
پاسخ
ahanonline تیم تحلیل آهن آنلاین
تا زمانی که قیمت دلار نزولی نشود، انتظار کاهش چشمگیری در قیمت فولاد نداریم.