آهن آنلاین
نقشه راه بازارهای سرمایه‌گذاری در سال 99

نقشه راه بازارهای سرمایه‌گذاری در سال 99

چهارشنبه 27 فروردین 1399
زمان مطالعه: 6 دقیقه

بعد از سوالات زیادی که خیلی از دوستان عزیز ما در تلگرام پرسیدند و به دنبال نگرانی‌ها در مورد روند بازار در سال جدید، به این فکر افتادیم که یک مقاله کامل در خصوص نقشه راه بازارها (منظور نمای کلی تمام بازارهای سرمایه گزاری و نه فقط تحلیل آن‌ها) ارائه دهیم؛ تا بلکه با دید بازتر و با دل‌نگرانی‌های کمتری بتوان برای سال جدید و سرمایه‌ها برنامه‌ریزی کرد. اگر شما بجز بازار آهن، در مورد نقشه راه سایر بازارها در سال 99 هم اطلاعاتی داشته باشید، این اطلاعات می‌تواند کمی از تشویش ذهنیتان کم کند.

همانط‌ور که می‌دانید بسیاری از افراد به صورت ناخوادآگاه و با توجه به شنیده‌ها دلار را رصد می‌کنند و تقریبا به این حد از دانش و آگاهی رسیده‌اند که دلار تبدیل به پارامتری تاثیرگذار بر سایر بازارها مثل آهن‌آلات یا مسکن گردیده و به عبارت دیگر همبستگی بین این بازارها بیشتر شده است. به عنوان مثال، قبل از اسفند سال 96 و به عبارتی پیش از رشد 340 درصدی دلار در طی هفت ماه از اسفند 96 تا مهر 97، دلار بازار مطرحی برای سرمایه‌گذاری شناخته نمی‌شد. یعنی شاید تا آن زمان مسکن و خودرو، دو بازار عامیانه سرمایه‌گذاری بین مردم بود که سود خوبی هم نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده بود.

اما در این بازه زمانی مهم، که به واقع محرک آن برای همه مشخص است، بازار دلار رشد بسیار چشمگیری کرد. این رشد باعث ترغیب بسیاری از افراد شد؛ چون سودی که دلالان دلار و یا حتی خریداران معمول دلار در طی این مدت به دست آوردند، هیچ بازار دیگری برای سرمایه آن‌ها به ارمغان نیاورده بود. اما اشاره کردیم که از این تاریخ به بعد، همبستگی بازار دلار با بازار مسکن و خودرو بیشتر شده است؛ این یعنی بازار مسکن و خودرو در رفتار خود از دلار تبعیت کردند و در میزان رشد و زیان با یکدیگر همبسته شدند. سال 98 نیز در پس لرزه اتفاقی که در سال 96-97 برای دلار افتاد، بی‌نصیب نماند و در میان‌مدت توانست سودهای نسبتا خوبی را ایجاد کند. اما در مقایسه با سال 97 این سود بسیار کم بود و شاید بتوان گفت که شگفت‌انگیزترین بازار، بازار بورس بود که توانست در سال 98 به طور میانگین 200 درصد به سهام‌داران خود سود بدهد.

 

همان‌طور که می‌دانید سال 99 را در حالی شروع کردیم که جهان درگیر بیماری ناشناخته‌ای به نام کرونا شده است. قبل از آن‌که به بررسی بازار دلار در سال 99 برسیم، بهتر است کمی در مورد تاثیرات این بیماری بر اقتصاد ایران بدانید. بر روی دکمه زیر کلیک کنید:

 

 

اما حال به این سوال می‌رسیم که در سال جدید، یعنی سال 99، جولان بازار دلار چگونه است؟

بازار ارز امسال نوسانات نجومی دو سال قبل خود را نخواهد داشت. یعنی این‌طور نیست که بخوابیم و بلند شویم و نرخ دلار تا 100 یا 50 درصد افزایش یابد. در بهترین حالت بازار ارز، فقط همراه با تورم بالا خواهد رفت. در این بین نمودارها نشان می‌دهند که اگر دلار بتواند محدوده 15700 تومان را رو به پایین بشکند، آن‌گاه می‌توانیم انتظار ریزش تا محدوده 14900 الی 13300 را داشته باشیم. شاید فکر کنید که در روزهای اخیر شاهد رسیدن به این سطح و در زمان‌هایی شاهد عبور از آن بوده‌ایم؛ در صورتی که این یک نگاه، نگاهی سطحی بوده و موضوع شکست یک سطح، پیچیده‌تر از نگاه‌های عامیانه است. در اینجا مثل همیشه باید این نکته را خاطرنشان کنیم که بازار همواره و بخصوص در سطوح حساس برای مدتی در حال نوسان‌گیری می‌ماند و تا زمانی که به صورت محکم سطحی را نشکند، نمی‌توان گفت به فلان قیمت که یک یا دوبار در تابلو صرافی دیده شده، رسیده است.

پس برای بازار ارز در یک نگاه کلی می‌توان گفت که:

دلار در سال 99، سودهای هیجانی نخواهد داشت و تنها می‌تواند همراه با تورم صعودی باشد؛ به این معنا که در محاسبه سود سالیانه خود، با در نظر گرفتن تورم در حقیقت به سود حدودا صفر درصد خواهید رسید. تاکید می‌کنیم که این به معنای بالا نرفتن قیمت دلار نیست. پس در بازه‌های زمانی کوتاه مدت و به شرط داشتن یک تحلیل خوب و قوی می‌توانید از این بازار سود ببرید.

همان‌گونه که در ابتدا اشاره کردیم، بازارها به هم همگراتر و همبسته‌تر شده‌اند. به عنوان مثال به هر میزانی که دلار افزایش می‌یابد، سیب‌زمینی، گوجه، مسکن و خودرو هم رشد خواهند کرد؛ حال ممکن است چند درصد بیشتر یا کمتر! پس اگر دیدید که بازار دلار رشد کرد لازم نیست دارایی خود را بفروشید و به دلار تبدیل کنید. ولی برای کسانی که احتیاج به تحلیل دلار دارند، ما در طول سال دلار را تحلیل خواهیم کرد.

در مورد بازار بورس هم می‌توان گفت که:

امسال این بازار همچنان بازاری مثبت و مناسب سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود؛ اما به نسبت سال قبل مقداری سخت‌تر! بنابراین بازار بورس با بررسی و تحلیل به موقع در برهه‌های زمانی خاص، سود خوبی خواهد داشت؛ البته باید مراقب ریزش‌ها هم بود.

خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند که بازار مسکن در سال قبل از بازارهای دیگر عقب‌تر مانده و امسال سال مسکن است. ولی ما نظری متفاوت داریم! به عبارتی ماهیت بازار مسکن تا حدودی از یک کالای سرمایه‌گذاری به یک کالای مصرفی تبدیل شده است پس امسال شاهد رشدهای عجیب و غریب دهه 60 تا 80 را در آن نخواهیم بود. چراکه یک‌سری فاکتورهای منفی در این بحث وجود دارد؛ به عنوان مثال وقتی قیمت مسکن رشد می‌کند، می‌بینیم که از طرف دیگر معاملات آن فلج می‌شود. از طرفی در حال حاضر قیمت مسکن با قیمت رهن و اجاره آن ارتباط منطقی ندارد و به عبارتی دارای حباب در قیمت رهن و اجاره می‌باشد.

در یک جمع‌بندی تا اینجا به این نتیجه می‌رسیم که

بازار دلار و مسکن امسال «بازار تورم محور» خواهند بود و افتی نخواهند داشت؛ اما رشدهای نجومی نیز اتفاق نمی‌افتد و هم‌راستا با تورم پیش خواهد رفت و البته بازار ارز نیز چندان مناسب سرمایه‌گذاری در بلندمدت نخواهد بود. با این تفاسیر در بین بازارها بهترین بازار در سال 99 بازار بورس خواهد بود اما سخت‌تر از سال 98، به این معنا که شما باید زمان ورود و خروجتان به بازار را درست تعیین کنید.

اگر از کسانی هستید که در حوزه فولاد فعالیت می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم برای آن‌که بهتر بتوانید بودجه‌بندی پروژه‌های خود را انجام دهید، تحلیلی هم در مورد این بازار و تغییرات احتمالی آن داشته باشید. بر روی لینک زیر کلیک کنید:

 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
میثم
28 فروردین 1399
پاسخ دهید
سلام وعرض خسته نباشید دارم. میخوام برای ساخت خونه تو اوایل اردیبهشت اقدام کنم به نظرتون میلگرد رو اول اردیبهشت بخرم یا ممکنه توی چند ماه آینده قیمت میلگرد باز هم پایینتر بیاد؟