آهن آنلاین
راهنمای خرید ورق استیل

راهنمای خرید ورق استیل

چهارشنبه 04 آبان 1401
زمان مطالعه: 8 دقیقه

راهنمای خرید ورق استیل توسط تیم استیل آهن آنلاین ارائه شده تا دانش فنی شما را قبل از خرید ورق استیل صنعتی و دکوراتیو افزایش دهد تا بهترین ورق را انتخاب کنید. این ورق‌ها به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی مورد استفاده زیادی قرار می‌گیرند، از این رو اطلاع از قیمت ورق استیل امری ضروری است تا تخمین هزینه پروژه‌ها به درستی صورت گیرد.

آنچه قبل از خرید ورق استیل باید بدانید

ورق‌های استیل در دو نوع صنعتی و دکوراتیو تولید می‌شوند و در بازار عرضه می‌شوند. در ابتدای راهنمای خرید ورق استیل قصد داریم به بررسی این ورق‌ها، آلیاژهای مرتبط و کاربرد هر یک از آن‌ها بپردازیم.

بررسی ورق استیل صنعتی و آلیاژهای مرتبط با آن

ورق استنلس استیل به علت داشتن مقاومت زیاد در برابر خوردگی یکی از پر کاربردترین ورق‌های مهندسی می‌باشند. مقدار کم کروم مثلاً ۵ درصد، مقاومت به خوردگی آهن را افزایش می‌دهد اما برای رسیدن به ورق زنگ نزن حداقل ۱۰٫۵ درصد کروم لازم است، حال به بررس هر یک از ورق‌های استیل با آلیاژهای ۳۰۴، ۳۱۶ و ۳۱۷ خواهیم پرداخت.

  • ۳۰۴: برای مخازن آب سختی‌گیری شده، هوای فشرده ابزار دقیق و خودرو سازی.
  • ۳۱۶: برای مخازن، سیستم‌های صنایع دارویی، صنایع غذایی و شیمیایی.
  • ۳۱۷:  برای مخازن حاوی آب دریا.

ورق‌های استیل صنعتی در بازار ایران شامل گریدهای ذیل هستند:

۴۲۰، ۴۳۰، ۳۰۱، ۳۰۴L ،۳۰۴ ،۳۲۱،۳۱۶L ،۳۰۹S ،۳۱۰S ،۴۸۴۱

 

ورق‌های استیل موجود در بازار ایران به دو صورت رول و شیت موجود هستند.

 

این آلیاژها بستگی به ضخامت مورد استفاده بصورت رول یا شیت موجود هستند. این ورق‌ها بصورت دو پل (۲ بار پولیش خورده‌اند) و تک پل (فقط اسیدشویی شده‌اند) موجود هستند، که به همگی آن‌ها مات می‌گویند.

رول‌ها بصورت نرمال در عرض‌های ۱/۲۲، ۱/۲۵، ۱/۵ و ۲ متر موجود می‌باشند. در وزن‌های ۲٫۵ الی ۱۰ تنی بستگی به ضخامت ورق موجود می‌باشد.

در آلیاژهای ۳۰۱ ,۳۰۴, ۳۱۶ که بصورت فنری و نرم جهت ساخت دستگاه‌های خاص همچون در صنعت ساخت ماشین آلات شیلات و آرد بکار می‌روند. در ضخامت‌های ۰٫۰۵ الی ۱ میل بصورت رول در عرض‌های ۲۰، ۳۰ و ۴۰ سانتی‌متری موجود می‌باشند.

ورق‌های شیت هم بصورت فابریک (بصورت برش در کارخانه تولید کننده) یا شیت برش خورده (برش در بنگاه خورده است) موجود می‌باشند. که ابعاد نرمال آن در ذیل آمده است (واحد همگی متر است).

۶*۲، ۶*۱٫۵، ۳*۱/۵، ۲/۵*۱٫۲۵، ۱*۲، ۲/۴۴*۱/۲۲

در آلیاژ ۴۲۰ که بیشتر در صنعت تولید چاقو بکار می‌رود بیشتر بصورت شیت فابریک که به ابعاد ۱ * ۲ و ۱٫۲۵ * ۲٫۵ در ضخامت‌های ۱٫۵ الی ۴ میل در بازار ایران موجود هستند، که بیشتر از کشورهای چین، هند و تایوان وارد شده‌اند.

در ادامه راهنمای خرید ورق استیل، ورق‌های آلیاژ ۴۳۰ که از ضخامت ۰٫۵ الی ۱۵ میل موجود می‌‎باشند را معرفی خواهیم کرد، که بیشتر برای ساختن استراکچر ماشین آلات بکار می‌رود که در معرض رطوبت نباشند، اکثراً از چین و هند وارد می‌شوند.

 

ورق‌های استیل در آلیاژهای مختلفی تولید می‌شوند.

 

ورق‌های ۳۰۴، ۳۰۴L و ۳۱۶L که از ضخامت ۰٫۵ الی ۷۰ میل موجود هستند، که به دو صورت  شیت فابریک و رول (از ضخامت ۰٫۵ الی ۱۲ میلی‌متر) موجود هستند، که بیشتر ساخت کشورهای چین (کارخانه تیسکو)، کره جنوبی(پوسکو)، هند(جیندال)، اسپانیا(آسرینوکس) و آفریقای جنوبی (کلموبس) می‌باشند. از آلیاژ ۳۰۴ و ۳۰۴L برای ماشین آلات صنعتی، مخازن آب و مخازن پتروشیمی که محیط خنثی دارند، در حالی که آلیاژ ۳۱۶L بیشتر در پتروشیمی و مخازن اسیدی بیشتر بکار می‌رود.

آلیاژ ۳۲۱ با دارا بودن تیتانیوم مقاومت خوبی در مقابل خوردگی و سایش پیدا می‌کند برای همین در اگزوز ماشین آلات سنگین و دیزلی، سوپر هیترها، ریختگری دیگ بخار و موارد دیگر کاربرد دارد. که از ضخامت ۰٫۵ الی ۶۰میلی‌متر در بازار ایران موجود هستند.

آلیاژ ۳۰۹S ،۳۱۰S ،۴۸۴۱ در بازار ایران موجود می‌باشند، که بیشتر به عنوان جداره کوره‌ها یا پاتیل در صنابع سیمان، فولاد سازی و پتروشیی مورد استفاده قرار می‌گردند، که در ضخامت‌های ۰٫۸ الی ۷۰ میلی‌متر، بصورت (رول ۰٫۸ الی ۱۰ میل) و شیت موجود می‌باشند، که بیشتر از کشورهای هند(جیندال)، آفریقا جنوبی(کلمبوس)، اسپانیا(آسرینوکس)، فنلاند(اتوکمپو) می‌باشند. فروش این کالاها به این صورت است از ورق ۱ میل به پایین زیر ۱ تن بصورت برگی و در ضخامت‌های بالاتر و مقادیر بالاتر بصورت کیلوگرم می‌باشد.

بررسی ورق استیل دکوراتیو

این دسته بیشتر برای نما ، تولید وسایل تزئینی و ظروف آشپزخانه کاربرد دارد، این ورق‌ها را در دو دسته کلی می‌توان تقسیم‌بندی کرد که شامل موارد ذیل می‌باشند:

  • گروه اول : ورق‌های براق و خشدار.
  • گروه دوم : ورق‌های رنگی و طرح‌دار.

ورق‌های براق و خشدار

این ورق‌ها در آلیاژهای ۲۰۱، ۴۳۰ و ۳۰۴ موجود هستند. در ضخامت ۰٫۳ الی ۲ میلی‌متر در بازار و بصورت شیت فابریک یا برش خورده و رول موجود هستند.

که ابعاد شیت نرمال آنها  بصورت، ورق‌های ۱*۲، ۱/۲۲*۲/۴۴، ۱/۲۵*۲/۵  متر و رول‌های عرض ۱، ۱/۲۲ و ۱/۲۵ به واحد متر می‌باشند.

ورق‌های براق بصورت رول بدون روکش پی وی سی و در شیت فابریک هم ممکن است نداشته باشند. ورق‌های خشدار رول و هم شیت دارای روکش پی وی سی می‌باشند.

 

نمونه‌ای از ورق میرور طلایی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

 

ورق‌های خشدار به دو صورت صورت شیت در بازار موجود هستند که شامل خشدار فابریک یعنی در کارخانه مبدا خشدار شده‌اند یا خش ایرانی که در بنگاه‌های داخل تهران خشدار شده است.

این ورق‌ها در ساخت ظروف همچون سطل آشغال و ظروف آشپزخانه کاربرد دارند، بیشتر ورق‌های این دسته از کشورهای تایوان و چین وارد می‌شوند. خرید و فروش این ورق‌ها در زیر ۱ تن بصورت برگی و در بالای ۱ تن اکثراً بصورت کیلوگرم می‌باشند.

ورق‌های رنگی و طرح دار

این دسته از ورق‌ها بیشتر نما همچون گنبد مساجد و تابلو سازی کاربرد دارند. که همچون بالا در آلیاژهای ۲۰۱، ۴۳۰ و ۳۰۴ تولید می‌شوند، که از ضخامت ۰٫۵ الی ۱٫۵ میلی‌متر وارد کشور می‌شوند، که در ابعاد نرمال ۱٫۲۲*۲٫۴۴ متر موجود می‌باشند.

 

در تصویر زیر نمونه‌ای از کاربرد ورق استیل میرور را مشاهده می‌کنید.

 

از این دسته بطور مثال می‌توان انواع میرورها (میرور نقره‌ای و میرورطلایی) و ورق‌های طرحدار (گندمی و شکل‌دار) را نام برد. بیشتر کشورهای صادر کننده این ورق‌ها تایوان و چین به ایران می‌باشند، توجه داشته باشید که خرید و فروش این کالا بصورت شیتی است.

آنچه قبل از خرید ورق استیل از آهن آنلاین بدانید.

در ادامه راهنمای خرید ورق استیل به نحوه خرید این محصول از آهن آنلاین خواهیم پرداخت. قبل از اینکه معامله‌ای صورت بگیرد، کارشناسان مربوطه پیش فاکتوری را آماده می‌کنند که شامل جزئیاتی از خرید است و آن را برای مشتری ارسال می‌کنند. بعد از اینکه پیش فاکتور مربوطه به تایید مشتری رسید، کارشناسان بخش استیل پیش فاکتور بعدی را که شامل اطلاعاتی مانند محل بارگیری، نحوه پرداخت و زمان بارگیری است را برای مشتری ارسال می‌کنند، هدف از ارسال پیش فاکتور ثانویه مشخص کردن محل بارگیری، زمان بارگیری و نحوه پرداخت است.

ورق‌های استیل صنعتی و دکوراتیو به دلیل اینکه وارداتی هستند معمولاً از بنگاه تهران و بنادری مانند بندرعباس بارگیری می‌شوند.

بارگیری ورق‌های استیل صنعتی و دکوراتیو معمولاً با لیفتراک صورت می‌گیرد، اما گاهی ممکن است این محصول در سوله قرار داشته باشند از این رو از جرثقیل سقفی جهت بارگیری استفاده می‌کنند.

سوالات متداول

در ادامه راهنمای خرید ورق استیل به برخی از سوالات مطرح شده در این زمینه پاسخ خواهیم داد، اگر سوال مورد نظرتان را در این قسمت پیدا نکردید، می‌توانید با شماره تماس ۰۲۱۵۴۷۱۲ تماس حاصل فرمایید.

وزن نت چیست؟

وزن نت یعنی وزن باسکول شده کالا در کارخانه تولید کننده و به دو صورت بر رویه بست‌های ورق که از کارخانه می‌آید، می‌خورد:

  • وزن نت ناخالص: یعنی وزن کالا به‌همراه بسته‌بندی کالا.
  • وزن نت خالص: که فقط وزن کالا خالص بدون غلاف و پوشش محافظتی می‌باشد.

وزن نت هر برگ چگونه محاسبه می‌گردد؟

اگر ورق شما شیت فابریک باشد وزن نت خالص روی بسته را به تعداد ورق داخل بسته تقسیم می‌کنند اگر شیت برش خورده باشد وزن خالص رول را تقسیم به تعداد برگ‌های بدست آمده می‌کنند.

در چه ضخامتی ورق  ۲ پولیش می‌باشد؟

اصولاً تا ۳ میل ۲ پل در بازار موجود می‌باشد، اما بعضی وقت‌ها تا ۶ میل هم موجود می‌باشد که نُرم بازار نمی‌باشد.

ورق‌های استیل اروپایی و چینی چه تفاوت‌هایی دارند؟

دو تفاوت اساسی بین این دو ورق وجود دارد:

  • نحوه تولید و مقدار عناصر بکار رفته در آن می‌باشد که اولاً تکنولوژی ساخت کالاهای اروپایی بالاتر می‌باشند و ثانیا در پروسه تولید، میزان عناصر مهمی از قبیل کروم و نیکل متفاوت می‌باشد. در واقع درصد عناصر در ورق‌های چینی نزدیک به کران پایینی بازه استاندارد است و در ورق‌های اروپایی نزدیک به کران بالای آن.
  • ضخامت کالاهای اروپایی تلورانس ضخامت رو به بالا دارد. کالای چینی و آسیایی تلورانس رو به پایین دارد.

عرض‌های رول‌های موجود بازار چند سانتی‌متر هستند؟

۱-۱٫۲۵-۱٫۵ متر عرض‌های نرمال هستند.

ورق‌های استیل صنعتی در چه سایزهایی موجود هستند؟

۱*۲-۱٫۲۵*۲٫۵-۱٫۵*۳-۱٫۵*۶

برای مخزن اسید چه آلیاژی استفاده می‌شود؟

۳۱۶

تفاوت ۳۰۴ و ۳۰۴ ال چه تفاوتی دارند؟

L یعنی مقدار کربن آن کاهش یافته و زیر۰٫۰۳ درصد است.

کم کربن شدن ورق‌ها چه تفاوتی در حالت مکانیکی ایجاد می‌کند؟

باعث جوش پذیری بهتر ورق‌ها می‌شود، بنابراین بعلت کاهش کربن و سختی ورق، حالت خمکاری بهتری دارد.

آلیاژ ۱٫۴۸۴۱ تا چه دمایی جواب می‌دهد؟

حدود ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد.

آلیاژ ۳۱۰S دما بالاتری تحمل می‌کند یا آلیاژ ۱٫۴۸۴۱؟

۱٫۴۸۴۱

چرا ورق‌های میرور طلایی سیاه می‌شوند؟

بله، در الیاژ ۳۰۴ در طول زمان براقیت خود را از دست نمی‌دهد.

ورق ضخامت زیر ۱ میل خشدار هستند؟

بله، برخی از این ورق‌ها در ایران خشدار می‌شوند و برخی خش فابریک دارند.

ورق رنگی ایرانی داریم؟

بله، ورق‌ها از خارج وارد شده و در ایران میرور و طلایی می‌شوند.

 ورق رنگی استنلس استیل تا چه ضخامتی موجود می‌باشد؟

۱٫۵ میلی‌متر.

ورق‌های رنگی خاص (متداول بازار نباشه) می‌توان تولید کرد؟

بله، درصورتی که رنگ آن موجود باشد، بصورت تیراژ تولید می‌شود.

ابعاد نرمال ورق رنگی چند است؟

۱٫۲۲*۲٫۴۴ متر.

ورق استیل چه رنگ‌های متداولی دارد؟

میرور نقره‌ای، میرور طلایی، میرور دودی.

در فضایی خارجی ساختمان برای نما چه آلیاژی بهتر است استفاده شود؟

۳۰۴

آلیاژهای ورق‌های دکوراتیو چیست؟

۲۰۱، ۳۰۴ و ۴۳۰

ورق‌های براق بصورت رول دارای روکش می‌باشند؟

خیر، مقدار کمی بصورت رول روکشدار می‌باشند و اکثراً بدون روکش هستند.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.